Урок української мови
Тема. Прикметник. Загальне поняття (питання, значення, роль у реченні)
Мета. Формувати уявлення учням про прикметник як частину мови, розкрити роль прикметників у мовленні; навчити дітей добирати прикметники, які характерні для окремих предметів;
розвивати уяву, мислення, зв’язне мовлення, увагу, пам'ять, дрібну моторику рук;
виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Плакат країни Прикметника, предметні малюнки, картки із словами, лист від білочки.
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
Доброго дня, діти!
Нам дзвінок сповістив:
Час за парти вже сідати,
Уважними бути,
І урок починати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2.1 Усне опитування.
Давайте діти пригадаємо:
- Що таке іменник?
- Які іменники відповідають на питання хто?
- Наведіть приклади
- А які іменники відповідають на питання що?
- Наведіть приклади .
- З якої букви пишуться власні іменники?
- Наведіть приклади.
- Число іменників це?
- Скільки відмінків у іменника?
- Назвіть їх.
2.2 Каліграфічна хвилинка
Зараз відкрийте свої зошити, згадаємо віршик
Зошит свій я відкриваю
навскоси його кладу,
ручку я ось так тримаю ……
Записуємо дату, класна робота.
- Спинки тримаємо рівненько, пишемо охайно, каліграфічно. Той хто впорається, ручки на парту голівки на мене.
- Тепер ми з вами запишемо каліграфічно пів рядочка велику букву «Ч» та маленьку букву «ч».
З нового рядочка запишемо каліграфічно слово «Червоний». Спочатку пригадаємо як потрібно правильно сполучати букви при написанні. Всі дивимося на дошку. Спочатку запишемо склад чер – каліграфічно, далі - во, зверніть увагу як потрібно сполучати букви при написанні. Далі запишемо склад – ний. А тепер пишемо каліграфічно слово «Червоний». Приступаємо до роботи у ваших зошитах.
Давайте поділимо слово «Червоний» на склади.
ІІІ. Мотвація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Ви вже побували у великому місті Іменників, де живуть слова, що називають предмети і відповідають на питання хто? або що?). Іменник дуже таємничий – він лише називає себе (говорить "ім'я" своє), а все інше (який він? що вміє робити?) тримає в секреті. Бо живе за правилом: "Не хвали себе сам, хай тебе інші похвалять".
- А ви хочете розгадати "секрет" іменника?
Для цього потрібно завітати до сусіднього міста, де і живуть слова, що розповідають всім, який Іменник за кольором, смаком, розміром, формою, характером.
Іменник! Він узяв собі на плечі велике діло – називати предмети. Прикметник дасть іменнику-предмету – Якусь його ознаку чи прикмету.
Як ви вже, мабуть, здогадались, всі слова, які живуть у загадковому місті, називають прикметниками, а місто – Прикметниковим. А тепер вже час рушати до цього цікавого міста, щоб познайомитися з його мешканцями ближче.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
4.1 Визначення поняття «Прикметник»
- Та потрапити туди можуть тільки допитливі, кмітливі, слухняні, добрі, веселі, хоробрі, бо королева цього міста Снігова. Вона холодна, зла. Дихнула своїм сніговим подихом і все навкруги стало білим:
Земля (яка?) …
Будинки (які?) …
Поле (яке?) …
Ліс (який?) …
На що вказують ці слова . білий біле, біла. ( на ознаку предмету)
Давайте назвемо кольори веселки.
- Але нас не впустять, поки ви не виконаєте завдання: назвати ті овочі чи фрукти, колір яких є і у веселки.
( Суниця (яка?) червона, апельсин (який?) оранжевий, лимон (який?) жовтий, огірок (який?) зелений, небо (яке?) голубе, море (яке?) синє, сливи (які?) фіолетові.)
А паролем до входу в місто є правило: що ж таке прикметник.
Прикметник - це слово, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання: який? яка?яке? які?
Давайте спробуємо назвати пароль. (діти за вчителем або самостійно промовляють правило про прикметник)
Для того, щоб ви краще запам’ятали цей пароль, нам потрібно відкрити ваші підручники на сторінці 122, та прочитати.
4.2 Робота на правилом.
1. Читання правила вчителем.
2. Читання правила кращим учнем..
3. Читання правила учнями самостійно.
4. Говоріння правила про прикметник напам'ять учнями.
В. молодці пароль до нашої країни прикметник добре засвоїли. Ідемо з вами далі.
4.3 Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
А тепер я вам буду зачитувати певні ознаки предмета, а ваше завдання здогадатися, що то за предмет. (Діти під диктовку відгадують).
Маленька, солоденька, всім дітям смачненька. (Цукерка)
Солоденьке, як медок, холодненьке, як льодок. (Морозиво)
- Які слова допомогли вам відгадати загадки?
Червона Шапочка питає, а що ще ви любите їсти і чому?
Вона любить солодкі, запашні, рум'яні яблука. А ви?
(У відповіді діти включають якомога більше прикметників).
4.4 Фізкультхвилинка.
Мешканці цієї країни пропонують нам трішечки відпочити.
V. Осмислення нових знань.
5.1 Виконання вправи 318.
Мешканці цієї країни підготували вам подарунки, але для того, щоб ми їх отримали нам потрібно впоратися із декількома їхніми завданнями, які вони підготували для вас. Розгорніть свої підручники на с. 122 і виконуємо вправу 318.
Нам потрібно розглянути малюнки. Назвати ці предмети та їх ознаки за кольором.
Давайте назвемо ці предмети. Що ми бачимо на першому малюночку. (банан). На другому ? (помідор), на третьому? (сливи) на четвертому ? (огірок). Тепер давайте подивимося на зразок на сторіночці 122, для того, щоб ми з вами правильно впоралися із завданням. Помідор (який?) червоний. Спочатку ми називаємо предмет, потім питання, а потім ознаку.
Банани (які?) жовті
Сливи (які?) сині
Огірок (який?) зелений
(Виконання вправи)
Отже, ми з вами називали предмети і за кольором давали Їм ознаки.
5.2 Творча робота (самостійно)
В. А тепер ми виконаємо дуже цікаве завдання у якому перевіримо як ви вмієте використовувати питання прикметника і чи вмієте добирати певні ознаки до іменника.
Учень (який?) …
Товариш (який?) …
Дівчинка (яка?) …
Рушник (який?) …
Мамині руки (які?) …
Зимовий вітер (який?) …
(Перевірка виконання творчого завдання)
5.3 Робота над загадками.
- До місцевої пошти у місто Прикметник надійшли листи на нашу адресу. Ось цей лист від неслухняного дерев'яного хлопчика, який продав свою першу книжку буквар, щоб подивитися цікаву виставу. А тепер просить у вас допомоги, бо сам не вміє ні читати, ні писати. Ви здогадалися від кого лист? (відповіді дітей).
Дівчинка з блакитним волоссям (Мальвина) загадала йому загадку, та розгадати сам він її не може. Допоможемо?
У нього ___________ вуха, __________хвіст, шерсть взимку _____________, а влітку _____________.
- Що ж це за тварина? Я можу розгадати цю загадку. А ви? Чому? (Не вистачає слів, які б вказували на ознаку предметів.) Та в конверті є якісь слова. Може вони нам допоможуть? (Довгі, куций, біла, сіра).
(Діти вставляють слова в текст загадки, записують її і відгадують.)
- Давайте тепер і ми загадаємо загадки Буратіно.
(На картках з одного боку записані прикметники, які характеризують тварину, а з іншого – її малюнок, наприклад,
Злий, голодний, сірий (вовк).
Руда, пухнаста, хитра (лисиця).
Клишоногий, вайлуватий, лахматий (ведмідь).
5.4 Вправа 320 (усно)
Потрібно прочитати, а потім дати відповідь на питання , що це? В цьому нам допоможуть слова для довідки. Давайте їх зачитаємо (лимон, сонце, ягоди, ялинка). Тому давайте розпочнемо нашу роботу.
Молодці гарно впоралися із завданням.
5.5 Бесіда про мову
Скажіть, скільки слів можна підібрати, щоб описати свою рідну мову? (Багато).
Давайте спробуємо охарактеризувати нашу мову, яка вона? (Співуча, квітуча,мелодійна, прекрасна).
Так дітки вона співуча, рідна для нас, всесильна, барвиста, сотні письменників, поетів, художників не втомлювалися підносити її красу у кращих творах мистецтва. Не дивлячись на складний історичний її шлях, численні випробування, рідна мова змогла зацвісти буйним цвітом і до сьогодні продовжує вражати своєю могутністю. Важко знайти бодай одного українця, який би не знав бодай однієї української народної пісні. Тому ми повинні вивчати та збагачувати нашу рідну мову, плекати її, як нас плекають наші батько та мати, передавати її нашим нащадкам.
Vl. Підсумок уроку.
:
- А що таке прикметники?
- Що вони називають?
- На які питання відповідають?
- Яка їх роль у мовленні?
- Можна без них обійтися у мовленні?
- А ще давайте за допомогою прикметників дамо характеристику Сніговичку. (веселий, добрий, розумний).