Правопис закінчень іменників чоловічого ролу в давальному і місцевому відмінках однини.

Про матеріал
Мета. Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати уміння і навички доцільного використання у мовленні паралельних закінчень іменників у давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Тема. Правопис закінчень іменників чоловічого ролу в давальному і місцевому відмінках однини. (Вправи 137—140).

Мета. Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати уміння і навички доцільного використання у мовленні паралельних закінчень іменників у давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до природи.

Обладнання: картки для роботи в групах,мультимедійна дошка, «чарівна скринька»,портрети визначних поетів.

Хід уроку

1. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності. 

        - Продзвенів уже дзвінок

  • Починається урок
    Він незвичайний і цікавий
  • Гостей багато завітало
  •  
  • Аж світліше в класі стало
  • Тож до гостей поверніться
  • Їм ласкаво посміхніться
  • І тепер часу не гаймо
  • Наш урок розпочинаймо


Сядьте рівненько, будьте уважні, 
подумки налаштуйтесь на урок.

Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути:

уважними

розумними

організованими

кмітливими

- Прочитайте, яке слово утворюється з перших букв?

 - Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво

 У кого веселий настрій, плесніть в долоні один раз .

У кого звичайний настрій -  сплесніть двічі

У кого веселий настрій, частину його передайте іншій дитині (дитина своєю долонькою доторкається до руки дитини).

Вчитель Я маю велику надію, що до кінця уроку у вас  збережеться цей настрій.

Наш урок – урок –ТЕЛЕПЕРЕ-ДАЧА. Сьогодні побуваємо у студії «Української мови»

-Як ви знаєте всі передачі по телевізору проводяться по спеціально складеній програмі. Ось і я склала програму нашого телеуроку  Я запрошую вас переглянути телевізійні передачі. А ви, діти, будете не тільки глядачами, але й учасниками телепрограм.

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «АКТУАЛЬНЕ ІНТЕРВ’Ю»

Яку частину мови ми називаємо іменником?

. Вчитель.

- А які ще відмінки ви знаєте?

Учні

  • Називний.
  • Родовий.
  • Давальний.
  • Знахідний.
  • Орудний.
  • Місцевий.
  • Кличний.

Назвіть назви відмінків з допоміжними словами.

II. Перевірка домашнього завдання.
Вдома ви написали

вправу 136.

— Прочитайте слова, записані в абетковій послідовності.

— Що означають ці іменники? (Назви професій.)

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «СВОБОДА СЛОВА» 

— Прочитайте складені речення. Яке із трьох речень ви вважаєте найкращим? Чому?


-Телепередача Час Новин

2. Повідомлення теми і мети уроку. 
Тема нашого уроку » Правопис закінчень іменників чоловічого ролу в давальному і місцевому відмінках однини...

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Телепрограма «подорож у часі»

Рубрика «Надбання минулих поколінь»

Каліграфічна хвилинка.

Мо ов ва ск ка  рб

 
"Мова - коштовний скарб народу."

Іван Франко

  • — Чи можна поділити слово скарб на склади
  •  
  • V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
  • 1. Спостереження за мовним матеріалом (вправа 137).
  • — Прочитайте текст, з’ясуйте значення невідомих слів.
  • — Доберіть влучний заголовок до тексту.
  • — Поставте запитання до тексту і дайте на них відповіді.
  • — Які ще закінчення можуть мати ці іменники в давальному відмінку? (Батькові — батьку, дідусеві — дідусю, родичеві — родичу, другові — другу, сусідові — сусіду.)
  • — В якому ще відмінку іменники можуть мати дві форми? (У місцевому.)
  • 2. Опрацювання правила на с. 71.
  • Чарівна хвилинка

- У мене для вас є казкова скринька, у ній зараз знаходиться ЦІКАВІ ЗАВДАННЯ

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ФАЙНА ЮКРЕЙНА» 

 Вправа-дослідження (вправа 138).

а) Читання вірша і словесне малювання.

б) Пояснення закінчень іменників чоловічого роду в місцевому відмінку однини.

в) Добір синонімів до слова небокрай. (Обрій, небосхил.)

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «СЛУЖБА ДОПОМОГИ» 


їжак-…….

Школяр – …….

Край – …, …

День-…….

Дядько Петро-…

 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА  «ЧАС СПОРТУ» 
Фізкультхвилинка . 

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА « Служба пошуку»

-Утворіть можливі варіанти сполучень іменників у давальному відмінку,поєднуючи слова з різних стовпчиків.

1група

Учень   Микола

Школяр    Юрій

2група

Однокласник Віталій 

Дідусь Петро

3 група

Сусід Олексій

Друг Дмитро

перевірка

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

Коментоване письмо

Тато купив син__Олег___ портфель.Олесь допоміг дідус__Максим_перейти вулиц__.Кращому спортсмен__доручили підняти прапор.

1. Самостійна робота.

— Поставте іменники стіл, сторож, вчитель, Петро, Сергій Миколайович, лебідь, агроном, вокзал, директор, їжак, дядько Микола, комбайнер, край, луг у давальному та місцевому відмінках.

Виділіть закінчення.

— Перевірте себе, скориставшись алгоритмом.

https://subject.com.ua/lesson/mova/4klas_5/4klas_5.files/image036.jpg

2. Практична робота «Порівняй» (вправа 139).

а) Порівняння сполучень іменників у двох колонках.

б) Визначення спільного та відмінного у двох записах.

в) Засвоєння правила на с. 72 про вживання паралельних форм іменників у мовленні.

VII. Підсумок уроку.

1. Гра «Будь уважним».

— Визначте, які із сполучень іменників у формі давального відмінка відповідають вивченому правилу, а які — ні.

Директору Івану Миколайовичу, сусідові Івану, брату Степану, дідусеві Михайлу.


VІ. Підсумок уроку

  1. Метод «Прес»

- Як ви гадаєте, чи знадобляться в майбутньому знання, які ви

сьогодні здобули на уроці?

* Я вважаю, що ….

* На мою думку….

* …..тому що,…..

ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «ДОМАШНЯ ШКОЛА» 

Розгорнітть свої щоденники,запишіть д/з впр.140,правила с.71-72.

Наш урок підійшов до завершення.Час подивитися чи виправдались ваші очікування
«Сам собі вчитель» . Ви були дуже уважні, відповідали на запитання. Але, можливо, хтось відчув невпевненість у знаннях. Вдома ще раз повторите вивчене.

Поаплодуємо собі за хорошу роботу.МОЛОДЦІ

1група                                               4 група

Учень   Микола                                Водій  Степан

школяр    Юрій                                 маляр Роман

 

2група                                                  5група

Однокласник Віталій             Турист Євген

Дідусь Петро                             котик Мурчик

 

3 група                                          6 група

Сусід Олексій                          Столяр Іван

Друг Дмитро                             песик Сірко

 

 7 група    

Дядько Семен

Поет Тарас

 Їжак-…,….

Коник– …….

Край – …, …

День-…,….

Дядько Петро-…,….

Вчитель-…,….

 

docx
Додав(-ла)
Bukachevska Tetjana
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
9 квітня 2023
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку