Дана виховна година призначена для того, щоб продовжити знайомство учнів із правовими поняттями; формувати правову свідомість та розуміння відповідальності за свою поведінку; виховувати повагу учнів один до одного; вести профілактичну роботу з попередження правопорушень; виховувати здатність усвідомлювати та відстоювати власну думку.
ВИХОВНА ГОДИНА
на тему:
«ПРАВОПОРУШЕННЯ ПІДЛІТКІВ»
Мета: продовжити знайомство учнів із правовими поняттями; формувати правову свідомість та розуміння відповідальності за свою поведінку; виховувати повагу учнів один до одного; вести профілактичну роботу з попередження правопорушень; виховувати здатність усвідомлювати та відстоювати власну думку.
Гросмейстер повинен зробити вибір між чорною і білою клітиною.
Кожного дня, кожної миті Людина вибирає між добром і злом.
С. Лець
ХІД ЗАНЯТТЯ.
- Сьогодні на виховній годині ми продовжимо з вами знайомство із правовими поняттями (оголошення теми та епіграфу). Згадаємо, що таке правопорушення, розберемо його види. Але перш ніж послухати ваші повідомлення про це, пропоную вам уявити себе в кінотеатрі і подивитися невеличку виставу (показ презентації)
«Гроші»
Підліток бачить, що один з гостей у вітальні, дістаючи з кишені хустинку, впустив гроші. Гроші, які лежать на підлозі, не дають йому спокою. А в голову лізуть різні думки.
Думка-змія. Чого сидиш? Піди і підбери гроші!
Думка-розумна. Вони не твої, не роби цього!
Думка-змія. Ти ж за ними не в кишеню поліз, а з підлоги піднімеш. Загубив – сам винен.
Думка-розумна. Це не гідно тебе, підніми і віддай гостю його гроші.
Думка-змія. Боїшся, що хтось побачить? Вони розмовляють, раніше, ніж за годину з кімнати не вийдуть.
Думка-розумна. Не роби цього, а раптом у нього вони останні? Не вистачить на проїзд – що він буде робити?
Думка-змія. Та в нього їх ціла пачка, і не помітить, що не вистачає одного папірця.
Думка-розумна. Не бери чужого, не можна!
Думка-змія. Тобі ж потрібні гроші? Чого сидиш, ось вони, на підлозі лежать, підбери – і вони твої!
(Хлопець бере гроші)
Право – система норм поведінки, встановлена в суспільстві.
Обов’язок – те, що слід безумовно, неодмінно виконувати.
Провина – вина; проступок – порушення правил поводження; злочин – проступок, який карається законом.
Злочин – суспільно небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює людям зло.
Правопорушення – це суспільно небезпечне або шкідливо неправомірне (протиправне), винне діяння (дія або бездіяльність) деліктоздатної особи, яка спричиняє юридичну відповідальність.
Ситуація №1
У хворого на грип під впливом високої температури стався тимчасовий розлад психіки, хоча до цього симптомів психічного захворювання не спостерігалось. Перебуваючи в цьому стані, він скоїв кримінальний злочин і тепер чекає покарання. Покарають його чи ні?
Відповідь. Ні. Кримінальний кодекс України визнає такий злочин, скоєний у стані неосудності – через розлад психіки. Але цей стан повинні встановити експерти-медики.
Ситуація №2
Невідомий увечері намагався проникнути в чужий автомобіль, але не встиг цього зробити, бо спрацювала авто сигналізація і він з переляку втік. Але власник автомобілю наздогнав невідомого, затримав і викликав міліцію. Адвокат затриманого вимагає його звільнення, бо проникнення в автомобіль не відбулося. Чи покарають невідомого?
Відповідь. Так, бо Кримінальний кодекс передбачає покарання за нездійснені наміри ( звичайно, за умови, що доведено: наміри скоїти злочин мали місце)
Ситуація №3
Неповнолітній Юрій (14 років), Іван (15 років) та повнолітній Артем (21 рік) здійснили розбійний напад на приватного підприємця. Кого буде притягнуто до кримінальної відповідальності?
Відповідь. Притягнуто до кримінальної відповідальності буде всіх трьох. ( скоєння злочину підлітками від 14 до 16 років).
Пограбування, крадіжки, насильство, убивство – це тяжкі злочини, які коять уже сформовані злочинці. Але нерідко буває, що людина чинить злочин ненавмисно – через байдужість, незнання або недбалість. Іноді починається, здавалось би, із невинних, не грубих порушень моральних норм, правил, порядку. Скажімо. Хлопчаки люблять поласувати яблуками з чужого саду. Деякі вбачають у цьому своєрідну романтику. А що це крадіжка – не думають? Дуже багато прикладів можна навести з звичайного життя, коли люди вчиняють злочини через необачність, пустощі, заради втіхи. Ось деякі з них.
Двоє хлопців під заохочувальні крики однокласників зчепилися, як ті півні. Фізично дужий Толя швидко поклав Сергія «на лопатки». Цим би й закінчилось, якби Толя ще й словом не вразив поверженого, що викликало глузливий сміх однокласників. У приливі ненависті Сергій схопив гострий камінець і пожбурив услід кривдникові, котрий саме оглянувся. Камінь попав прямо в око… Після довгого і безуспішного лікування Анатолій залишився однооким. Чи хотів цього Сергій? Зробити людину калікою – це вже тяжкий злочин.
А ось інший випадок. Два хлопці, незважаючи на сувору батькову заборону, вирішили погратися мисливською рушницею. Петрик жартома наставив дуло на Бориса.
- Руки вгору! – і натиснув на курок. Як на лихо рушниця була заряджена… Смерть Бориса настала раптово.
Ніхто з учасників цих інцидентів не планував злочину. Але й не думав про можливі наслідки свого вчинку. Ось так небажання виконувати обов’язки, недисциплінованість призводять до порушення моральних норм, установлених правил, а від правопорушення до злочину – один крок, і злочинець мусить бути покараним. Щоб цьому запобігти потрібно поважати правопорядок і закон, займатися самовихованням, вчитися бачити себе збоку та постійно звіряти свої вчинки з моральними та правовими нормами