Одним зі шляхів підвищення інтересу до вивчення шкільного курсу є добре організована позакласна робота. Ігри, свята, вікторини, тренінги, рольові ігри, змагання розвивають у школярів логічне мислення, увагу, пам'ять, виразність мовлення. Все це робить шкільне життя дітей більш цікавим, таким, що запам'ятовується, розширює кругозір і словниковий запас, зближує вчителя і учня, а також сприяє зростанню професійних умінь вчителів, даючи їм можливість виявити себе організатором заходу або розробником завдань.
Л.І.Зіньківська
Методичний посібник
Вступ.....................................................4
Розділ 1. Методика організації позакласного заходу...............5
1.1 Актуальність заходу «Тиждень інформатики»..............5
1.2 Методика проведення заходів тижня інформатики..........5
1.3 Види творчих робіт учнів..............................6
Розділ 2. Структура тижня інформатики.........................7
2.1 День перший. Відкриття. Випуск шкільної газети...........7
2.2 День другий. Конкурс комп’ютерного малюнка............9
2.3 День третій. Конкурс есе...............................12
2.4 День четвертий. Брейн-ринг для молодшої школи..........12
2.5 День п’ятий. Заключне свято для старшої школи...........23
Висновки..................................................34
Список використаних джерел..................................35
Додатки...................................................21
ВСТУП
У зв'язку із застосуванням в різних сферах діяльності інформаційних технологій, заснованих на використанні новітніх технічних засобів, виникає необхідність поглибленого вивчення інформатики. Це можливо як на аудиторних заняттях, так і в позаурочний час. Позакласна робота з інформатики є невід'ємною частиною всієї навчально-виховної роботи в школі. Вона поглиблює знання, залучає до вивчення предмета учнів початкової і середньої школи, сприяє розвитку їх інтелекту, розширює світогляд.
Актуальність проведення «Тижня інформатики» полягає в тому, що даний захід вдало поєднує ігрові і навчальні моменти, показує значущість і роль інформатики в сучасному динамічному суспільстві, сприяє розвитку пізнавальної активності, творчих здібностей, кмітливості, винахідливості.
ПРЕДМЕТНИЙ ТИЖДЕНЬ
Мета
• поглиблення і розширення знань, отриманих на уроках;
• підвищення інтересу учнів до предмету;
• формування пізнавальної активності розширення кругозору учнів;
• формування креативних комунікативних умінь;
• розвиток особистісних якостей та інтелектуальних здібностей учнів;
• систематизація методичних прийомів і форм організації урочної та позаурочної діяльності учнів, які забезпечують підвищення мотивації та пізнавального інтересу учнів, сприяють розкриттю внутрішнього потенціалу учнів.
Завдання
1. Створення максимально сприятливих умов для здобуття якісної освіти кожним учнем залежно від його індивідуальних здібностей, нахилів, культурно-освітніх потреб.
2. Підвищення інтересу учнів до навчальної діяльності, до пізнання дійсності та самих себе, а також вихованню самодисципліни та самоорганізації.
3. Оцінка впливу предметного тижня на розвиток інтересу учнів до предмета.
4. Допомога вчителям та учням у розкритті творчого потенціалу, організаторських здібностей.
5. Створення святкової творчої атмосфери.
РОЗДІЛ 1
Методика організації позакласного заходу
1.1 Актуальність заходу «Тиждень інформатики»
Урок інформатики для учнів характеризується короткою тривалістю часу практичної роботи з комп'ютером. Під час практичних занять перевага віддається фронтальній роботі з учнями, оскільки діти ще не мають достатніх умінь для виконання в повному обсязі пропонованих завдань. У результаті не завжди кожен учень зможе повною мірою виявити себе на уроці.
Таким чином, частина учнів має, з одного боку, незадоволену потребу в спілкуванні з комп'ютером, а з іншого — неповне розкриття індивідуальних мож-ливостей. Ці фактори створюють сприятливі умови для розвитку різноманітних форм позакласної роботи з інформатики.
Досвід показує, що найбільшу зацікавленість у дітей викликають заняття ігрового й конкурсного характеру, проведені в рамках предметного тижня з інформатики.
1.2 Методика проведення заходів тижня інформатики
Системний підхід вважається одним із провідних методологічних принципів дослідження в кожній галузі знань. Методична система навчання інформатики включає позакласну роботу як складову, що розширює і поглиблює знання з інформатики, а також підвищує пізнавальні інтереси учнів шляхом проведення цікавих заходів. Тому особливу актуальність має проблема розробки змісту і методики проведення тижня інформатики у школі. Тематика тижня інформатики визначається навчальною програмою і метою, яку ставлять організатори. Але головною метою заходу є розширення і поглиблення знань та умінь учнів, набутих на заняттях з інформатики.
Заходи, що проходять під час предметного тижня, різноманітні: зустрічі з програмістами, людьми, чия професія пов'язана з використанням комп'ютерів; екскурсії на комп'ютерну виставку або на виробництво, де використовується комп'ютерна техніка; випуск стінних газет; виставки з конкретними результатами робіт учнів на комп'ютері: перегляд програм, розроблених учнями, комп'ютерних
газет, комп'ютерних презентацій, баз даних, графіків та малюнків, музичних фрагментів, рефератів, веб-сторінок тощо.
Для всіх учнів традиційно проводиться тижневий конкурс малюнків, кросвордів, ребусів,
1.3 Види творчих робіт учнів
При підготовці заходів і розробці творчих завдань обов’язково враховуються вікові особливості дітей, кожний захід націлено на реалізацію поставлених цілей. Головне завдання – зацікавити учнів, дати можливість самостійно творити, а це приведе до захоплення предметом, а в подальшому до глибоких і свідомих знань.
Для досягнення поставлених цілей в конкурсах «Тижня інформатики» застосовуються такі види творчих завдань:
Творчий характер діяльності визначається в процесі постійного спостереження журі за виконанням завдань кожним учнем з наступних позицій:
Турнір - це завжди свято, веселий настрій, вигадки. Гра відкриває зовсім інші сторони інформатики, ті, на які не завжди звертаєш увагу на уроці, при серйозній розмові про цю складну сучасну науку. Для багатьох учнів гра дає можливість проявити свою любов до предмета, розкрити приховані таланти, а для декого може стати поштовхом до зацікавлення.
РОЗДІЛ 2 Структура тижня інформатики
Підготовка до тижня інформатики починається з першого уроку у вересні
місяці. Перед учнями ставиться мета і завдання – підготуватися до гри-змагання: підготувати газету, вікторину, виступи у середній і молодшій школах із повідомленнями про історію виникнення та застосування комп’ютера.
У перший день тижня учні проводять підготовку до конкурсу газет, у якому беруть участь усі бажаючі. Газети можуть мати різні назви, наприклад, "Алгоритм”, " Дисплей”, " Комп’ютер”, " Інформатика для всіх” тощо та містити ребуси, кросворди і т.д.
Приклади тематичних газет 5-11 класів, які визнані журі найкращими при проведенні тижня інформатики в нашій школі, розташовані на фото 1 .
Фото 1. Газети до тижня інформатики учнів 5-11 класів
2.2 День другий. Конкурс комп’ ютерного малюнка.
Учасники конкурсу — учні 8-11 класів Мета конкурсу:
План проведення конкурсу
Вступне слово вчителя : робота з комп'ютерною графікою — один із найбільш популярних напрямів використання персонального комп'ютера, причому займаються цим не тільки професійні художники й дизайнер и. Багато хто з учнів захоплюється малювання м, а сьогодні зібралися всі бажаючі представити свої роботи на суд строгого й справедливого журі (оголошують ся прізвища членів журі). Сьогодні ви про демонструєте свої навички роботи із графічними редакторами. Наш конкур с складається із двох турів. Перший тур — теоретичний. У першому турі потрібно підібрати цікаві написи до малюнків на комп’ютерну тематику (конкурс «Придумай назву») і підготувати виступи щодо використання комп’ютерної графіки у житті людини. Другий тур – практичний. Кожний з вас одержує завдання, яке необхідно виконати за 30 хв. Нехай усміхнеться вам удача! Нехай змагання принесе кожному радість і переможе найсильніший!
Фото 2. Виконання практичного туру конкурсу комп’ ютерного малюнку
2.4 День четвертий. Брейн – ринг для молодшої школи
Мета гри:
Правила гри.
Вступне слово вчителя :
В країні Інформатика, якою правив король Терабайт, жили-були братик та сестричка і звали їх Нулик та Одиничка. І зажадав король Терабайт перевірити, що Нулик та Одиничка зн ають про свою країну і чим можу ть допомогти іншим мешканцям.
Ваше завдання – протягом гри допомогти Нулику та Одиничці виконати завдання Терабайта.
Перший тур
Запитання:
3. У якій програмі з п акету Microsoft Office можна виконувати обрахунки, створювати діаграми ? (Excel)
Фото 4. Команда 3 класу відповідає на запитання
Другий тур.
Запитання:
З другом швидко нас зв’язати,
Стільки знає – просто жах! З нею вчись ти працювати –
Теж багато будеш знати. (Інтернет)
Комп’ютер теж немов блокнот –
Не має з пам’яттю турбот.
Хто за комп’ютером працює, До нього теж давно вже звик. Скажіть, про що іде тут мова –
Назвіть одне англійське слово. (Windows)
І в комп’ютері це також Легко можемо знайти. Про що йде мова? (Меню)
Що допоможе нам всяк час. (Миша)
І як пошту відпр авляють. Все, що є відобра жає,
Без нього ПК не ає! (Монітор)
9. Сотня клавіш, різн і знаки Спершу учні – н ебораки, А тепер: раз – два і готово Відстукали слов о.
Ось де пальцям ф ізкультура І це все – ...( Клавіатура).
10.В блоці цім живе процесор Помічник він, не агресор В ньому щось гуде, співає Одним оком нам моргає. Головний він нед аремно,
Третій тур.
Доповнити слова (1 бал за кожну правильну відповідь)
Четвертий тур. «Безп ечний Інтернет»
Вступне слово вчителя .
Використання інструментів комунікації в Internet, таких як чат-кімнати, електронна пошта та обмін миттєвими повідомленнями може поставити дитину під потенційну загрозу зустрічі з он-лайновими хижаками.
Фото 5. Проведення веб – квесту «Безпечний Інтернет»
Вони вислуховують дітей і співчувають їхнім проблемам. Вони намагаються послабити комплекси молодих людей, поступово вводячи в свої розмови сексуальний контекст, або показуючи їм відверто сексуальні матеріали. Хто ж є потенціальними жертвами онлайнових хижаків?
Запитання:
(www, електронна пошта, ftp - служба передавання файлів, ICQ - передавання миттєвих повідомлень, IRC – чат, telnet- віддалений доступ, IP- телефонія).
За кожну правильну відповідь – 1бал. 3. Пояснити значення слів.
Блог.
Брандмауєр.
Хакер.
Спам.
Хробак.
Фото 6. Команда 9 класу під час проведення «Безпечний Інтернет»
3.Проблема порушення прав дитини, її експлуатації, насильства над дітьми з використанням сучасних технологій Інтернету є відносно новою для України. Серйозною небезпекою є незнання та нерозуміння питань не лише серед дітей, але й серед дорослих. Коаліція за безпеку дітей в Інтернеті вже провела ряд заходів у цьому напрямі. Одним з елементів цієї діяльності був запуск сайту «Он-ляндія». В якому році було презентовано цей сайт? (12 квітня 2008 року) – 5 балів
Можливо, вони вам відомі під такими назвами: griefers, snerts, cheese players, twinks. Хто це і яка небезпека йде від них?
(Кіберхулігани, образники - глузування з інших, шахрайство, блокування входів, напускання монстрів на гравців, використання ігор для того, щоб дратувати або
ображати конкретного гравця) — 5 балів
(Кнопка х – закрити, бо ніколи не можна передбачити, які дії зробить програма, навіть якщо ви клацнете на кнопку «Ні») – 2 бали.
Для проведення заключного свята готується презентація (на диску файл Вечір інформатики. pptx), на основі якої розробляється сценарій. Приклад сценарію для 9-11 класів наведено нижче.
Мета: створення умов для підвищення мотивації до вивчення шкільного предмета інформатика, сприяння формуванню інформаційної культури, логічного мислення, колективної творчої активності.
Завдання:
Обладнання: комп'ютер, проектор, інтерактивна дошка, стенди з газетами, підготовленими до тижня інформатики, презентація підсумкового свята, картки із завданнями, картки оцінювання конкурсів, ребуси, кросворди, грамоти.
Впровадження інформаційних технологій у процес навчання відбувається за багатьма напрямками, серед яких і позаурочна діяльність. У нашому навчальному закладі проходять предметні тижні, мета яких - привернути увагу учнів до предмету, підвищити мотивацію, розширити кругозір.
Однією з ефективних форм розвитку пізнавального інтересу учнів до інформатики та обчислювальної техніки можуть служити позакласні заходи: вечори, КВН, конференції, турніри кмітливих. Вельми важливо, що вони дозволяють долучити школярів до світу сучасної техніки.
Правила заключної гри:
У групі учнів створюється дві команди. Гра складається з 7 конкурсів, між якими журі підводить підсумки. Команди вибирають капітанів та назви команд. Кожна команда придумує свій девіз.
Конкурси:
1. Конкурс «Колесо історії»
ВИСНОВКИ
Важливим завданням сучасного вчителя є постійне удосконалення інструментальних складників розвитку пізнавальної активності учнів, зокрема в процесі вивчення інформатики, які б забезпечували швидке й міцне опанування навчального матеріалу школярами з урахуванням їхніх індивідуальних можливостей.
Тому за основу роботи з учнями для розвитку рефлексивної діяльності поряд з лекціями, практичними роботами, використовуються нетрадиційні (неординарні) форми навчання, інтерактивні методи, які стимулюють учня до активної діяльності, дозволяють учасникам виявити себе, аналізувати свої уміння і готують умови для подальшого самовдосконалення.
Добре організована позакласна робота є одним зі шляхів підвищення інтересу до вивчення шкільного курсу. Заняття з елементами інтеграції змісту створюють умови для різнобічного розгляду учнями об’єкта, поняття, явища. Гра впливає на психічний стан школяра, допомагає подолати страх і психологічний бар’єр, розширює пізнавальні можливості, викликає потребу вчитися, дає змогу відчути задоволення від роботи. Будь-яка гра тільки зовні здається легкою. А насправді вона вимагає, щоб граючий віддав максимум своєї енергії, розуму й витримки, але й від учителя потребує великої підготовки.
Така методика викладання інформатики на практиці вже показала позитивні результати: учні вміють самостійно опрацьовувати матеріал, знаходити необхідну інформацію, краще володіють практичним навичками роботи на ПК. Кожен учень навчається у свій спосіб і своєму темпі. А це у свою чергу стимулює учнів до вивчення предмета, розвиває їх самостійність та самодисципліну, вміння мислити творчо. А такий учень буде:
- № 5. - С. 1-94.
Джерела Internet:
http://www.turbobit.net/wkplvn7x8hs0/nestandartni_uroki_informatiki.rar.html -
нестандартні уроки інформатики
http://teacherjournal.com.ua/shkola/informatika/1539-qnestandartn-uroki-shlyax-
do-uspxuq.html - учительський журнал
http://vvpk.at.ua/publ/cikavinki/cikavi_rebusi_z_informatiki/4-1-0-58 -
Віртуальна електронна бібліотека Володимир-Волинського педагогічного
коледжу імені А.Ю.Кримського http://informaticon.narod.ru/pages/vchitel_3.html - «Інформатик», сайт для
вчителя
http://www.google.com.ua/search?tbm=isch&hl=ru&source=hp&biw=1118&bih
=752&q=%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D1%8C%D1%8E%D1%82
%D0%B5%D1%80&gbv=2&oq=%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF&aq=
0&aqi=g10&aql=&gs_l=img.1.0.0l10.3647.13121.0.14896.6.5.1.0.0.0.138.491.4j
1.5.0...0.0.y__ieWNBk4U – малюнки комп’ютерів.