Рухливі та сюжетно-рольові ігри для кожної категорії дітей дошкільного віку.
«Пошта». Програмовий зміст: Формувати у дітей уявлення про працю працівників пошти. Розширити уявлення дітей про способи відправлення та одержання кореспонденції. Розвивати уяву, мислення, мова. Виховувати самостійність, відповідальність, бажання приносити користь оточуючим. Словникова робота: друк, посилка, листоноша, сортувальник, приймальник.Ігровий матеріал: столик для відправки і отримання посилок, поштова скринька, сумка листоноші, конверти з папером, марки, листівки, коробки для посилок, дитячі журнали та газети, атрибути до персонажа «голуб», гроші, гаманці, друк, машина. Попередня робота: Екскурсія на пошту, спостереження за прийомом кореспонденції, відправленням пошти. Бесіди про різних видах зв'язку: пошта, телеграф, телефон, інтернет, радіо. Перегляд м/ф «Канікули в Простоквашино», «Зима в Простоквашино», «Сніговик-поштовик». Читання С. Я. Маршак «Пошта», Ю. Кушан «Поштова історія». Виготовлення печатки штампа, конвертів, листівок, марок, поштової скриньки для листів, сумки, грошей, гаманців та ін. Колекціонування листівок, журналів, календариків. Дидактичні ігри «Відправ листа», «Подорож листи», «Що потрібно для роботи листоноші», «Як відправити посилку». Слухання «Пісеньки листоноші» Б. Савельєв.
Ігрові ролі: Листоноша, сортувальник, приймальник, шофер, відвідувачі. Розігруються сюжети:«Прийшов лист, листівка»«Поштовий голуб приніс листа»«Відправити вітальну листівку»«Купівля журналу на пошті»«Відправити посилку своєї бабусі»«Посилка від казкового героя»«Шофер везе пошту»Ігрові дії: Листоноша бере на пошті листи, газети, журнали, листівки; розносить їх по адресах; відпускає кореспонденцію в поштову скриньку. Відвідувач відправляє листи, листівки, посилки, упаковує їх; купує конверти, газети, журнали, листівки; дотримується правил поведінки в громадському місці; займає чергу; отримує листи, газети, журнали, листівки, посилки. Приймальник обслуговує відвідувачів; приймає посилки; продає газети, журнали. Сортувальник сортує листи, газети, журнали, посилки, ставить на них печатку; пояснює шоферові куди їхати (на залізницю, в аеропорт...). Шофер виймає з поштової скриньки листи і листівки; підвозить на пошту нові газети, журнали, листівки, листи; привозить посилки; доставляє листи і посилки на поштових машинах до поїздів, літаків, і теплоходів.
Сюжетно-рольова гра «Школа» для дітей старшого дошкільного віку з використанням авторської методики Л. Шелестової «Розвивальне читання»Мета:навчати дітей реалізовувати та розвивати сюжет гри;сприяти свідомому відношенню до дотримання правил взаємодії в колективі;поглибити знання дітей про особливості навчання в школі;розширювати знання про професії дорослих в сфері освіти;підтримувати бажання вчитися, пізнавати нове;формувати у дітей навички читати, використовуючи навчально-розвивальний посібник для дітей 4-6 років Л. В. Шелестової «Вчимося читати» (частина 1); збагачувати словниковий запас дітей; розвивати логічне мислення та дрібну моторику;виховувати поважне ставлення до думки інших. Попередня робота:бесіда про професії людей у сфері освіти;екскурсія до школи;знайомство з шкільним приладдям;перегляд мультфільму «Пеппе йде до школи»;розгляд фотоальбому про життя школярів;дидактичні ігри та вправи «Розкажи про школу», «Слухай уважно», «Знайди помилку», «Усі предмети на одну літеру», «Запам’ятай слова», «Кому що потрібно для роботи».
Ігровий матеріал: навчально-розвивальний посібник для дітей 4-6 років Л. В. Шелестової «Вчимося читати» (частина 1);традиційні атрибути до сюжетно-рольової гри «Школа» (дошка, парти, ручки, олівці, фломастери, ранці, крейда, папір тощо);традиційні атрибути до сюжетно-рольової гри «Магазин «Все для школи»» (товари для продажу, «гроші», гаманці, прилавок, одяг для продавця, консультанта магазину, сумки, пакети тощо);традиційні атрибути до сюжетно-рольової гри «Сім’я» (обладнання для кухні, спальні, вітальні тощо);традиційні атрибути до сюжетно-рольової гри «Поліклініка» (одяг для медсестри, дитячі приладдя для огляду, карточки, ручки, печатка лікаря тощо);комп’ютер, проектор, екран, мультфільм про літеру «М» (//www.youtube.com/watch?v=F3qnr3k. Eq7 M).Ігрові ролі: директор школи;вчитель;продавець магазину та консультант (також виконують ролі мами і тата в сім’ї);лікар, медсестра (також виконують ролі мами і тата в сім’ї);учні.
Хід гри І. Організаційна частина. Вихователь: Сьогодні, друзі, у гурті зустрілися ми знову. Про школу дорогу ми поведем розмову. Про теплий, рідний, любий дім, Про те, як затишно у нім. ІІ. Створення мотивації до гри. Вихователь: Діти, дуже хочеться мені показати вам наш чарівний календар, який показує сьогодні кінець серпня, і стрілочка вже нібито гойдається, так і хочеться, щоб настала осінь. А перший день осені – це завжди свято для дітей. Адже це перший день навчання після довгих літніх канікул. Тож не будемо засмучувати нашого чарівного годинника, пограємо сьогодні в гру «Школа». Я думаю, ви згодні. Вступна бесіда про школу. Запитання до дітей: Що ви знаєте про школу?Якою повинна бути школа?Як ви готуєтеся до школи?Чому діти перестають ходити до дитячого садка і йдуть до школи?Чим відрізняється школяр від дошкільника?Чи знаєте ви, що таке урок?Що роблять на уроках читання?
ІІ. Розподіл ролей. Вихователь: В нашій грі будуть працівники школи – директор та вчитель читання, працівники магазину шкільного приладдя – продавець та консультант (хлопчик та дівчинка), які також будуть мамою і татом, працівники поліклініки – лікар та медична сестра, які теж будуть мамою і татом. Всі інші діти – учні школи та сини і дочки двох сімей. Я вам пропоную самостійно розподілити ролі. ІІІ. Перебіг гри. Діти займають свої місця для проведення гри.Ігрові правила: Директор – несе відповідальність за якість навчання, слідкує за роботою учителя, веде бесіди з учнями та батьками, пише розклад уроків. Вчитель – зустрічає дітей та їх батьків, проводить урок (показує мультфільм про літеру «М», допомагає дітям працювати з посібником на сторінці 117: дидактична вправа «Розфарбуй машини, на яких написані склади з буквою м»), перевіряє якість виконання завдань учнями, обговорює результати уроку з директором. Продавець магазину «Все для школи» - розкладає товар на полиці, слідкує за касою, бере гроші за товар, дає чеки, решту, пакує придбаний товар. Консультант магазину – допомагає покупцям обрати товар порадою, пропонує товар. Лікар – веде прийом, оглядає дітей, перевіряє слух, зір, веде бесіду з батьками, цікавиться станом здоров’я дітей, виписує довідку-дозвіл відвідувати дитячий колектив. Медична сестра – вимірює дітям температуру, подає лікарю шпателя, карточки. Мама і тато – разом з дітьми здійснюють покупки в магазині, відвідують поліклініку, збирають та ведуть дітей до школи, забирають дітей зі школи додому, спілкуються з вчителем, ведуть домашнє господарство.
ІV. Підсумок гри. Директор повідомляє, що робочий день закінчився, школа зачиняється. Працівники магазину та поліклініки забирають своїх дітей додому, спілкуються з дітьми щодо успіхів в школі. Гра завершується. Рекомендації до гри: Вихователь може взяти на себе роль директора, налаштовуючи дітей на правильну і цікаву рольову поведінку всіх учасників гри, якщо діти порушують внутрішні правила, або припускаються помилок.
Для гри потрібно натягнути канат або товсту мотузку на висоті 60 см від підлоги, щоб поділити приміщення навпіл. З одного боку розміщуються діти-курчатка та «квочка». «Квочка» проповзає під канатом на інший бік та ходить в пошуках «корму». Через деякий час вона вимовляє: «Ко-Ко-ко». Це сигнал «курчатам» йти за нею. Діти теж проповзають під канатом і підходять до вихователя. Вони розходяться по всій другій половині ігрового майданчика та гуляють. Потім «квочка» вимовляє: «Великий птах» і «курчата» тікають до себе в «будиночок» ( на свою половину). Гра закінчена. Можна повторити все заново 3-4 рази.«Квочка та курчата». Ведучий – «квочка», діти – «курчата».
Діти стоять у колі, вихователь – у центрі з великим м’ячем. Він кидає м‘яч то одній, то іншій дитині. Вихователь: В мене є весели м’ячик, Він літає, він і скаче. М’ячик наш лови, кидай, Але падать не давай!Діти ловлять м’яч і знову кидають вихователеві, який у цей час промовляє: Дружно дітоньки усі, Пострибайте, як м’ячі! Діти стрибають на обох ногах, наближаючись до вихователя. Він піднімає м’яч над головою і промовляє: Треба вам усім тікати, М’ячик буде доганяти! Діти тікають, а вихователь кидає м’яч об землю, ловить його і гра повторюється.«Лови, кидай, падати не давай». Рекомендації до гри. Діти ловлять м’яч обома руками, не притискуючи до грудей, і кидають вихователеві обома руками від грудей. Вихователеві слід назвати дітей, які правильно кидають і ловлять м’яч. Ускладнення1. Поступово збільшувати відстань до дітей під час кидання. Ускладнення 2. Зменшення кола під час стрибків. Ускладнення 3. Додати вправи між киданнями (покрутитися як м’ячик тощо). Ускладнення 4. Ведучим може бути активна дитина.
«Ми веселі діти». Діти утворюють коло, тримаючись за руки. Одна дитина стає всередині кола — «ловець». Діти ходять по колу і промовляють: Ми маленькі дошкільнята,Любим бігати й гуляти,І сміятись, і стрибати,Ану, спробуй нас догнати. Раз, два, три — лови!На слово «Лови!» діти розбігаються майданчиком (залою), а «ловець» ловить їх. Якщо буде зловлено двох-трьох дітей, гра завершується. На слова вихователя «Усі в коло!» діти шикуються в коло, і гра продовжується з іншим «ловцем». Рекомендації до гри. Зловленим уважається той, кого торкнувся рукою «ловець». Спіймана дитина не може бути «ловцем». Якщо «ловець» тривалий час не може нікого спіймати, його замінюють іншим. Якщо майданчик великий, на протилежних його боках слід накреслити по одній лінії. «Ловець» стає посередині. Діти шикуються в шеренгу на одному кінці майданчика і разом із вихователем кажуть: «Ми веселі дошкільнята!»Після слова «Лови!» діти перебігають на протилежний бік майданчика до другої лінії, а «ловець» їх ловить. Вихователь регулює біг із відпочинком для того, щоб не стомити дітей.