Префікс. Словотворча роль префіксів. Робота над фразеологізмами

Про матеріал
Розробка уроку з української мови на тему " Будова слова " за новим Держстандартом НУШ для учнів 3-іх класів за програмою О. Я. Савченко.
Перегляд файлу

 

Тема: Префікс. Словотворча роль префіксів. Робота над фразеологізмами.

 

Мета.  Розширити знання учнів про будову слова.

 Ознайомити із значущою частиною слова – префіксом.

Спостерігати за словотворчою роллю префіксів у словах.

Вправляти у творенні нових слів за допомогою префіксів.

 Збагачувати мовлення дітей фразеологізмами.

Виховувати інтерес до мови.

 

Зміст уроку

I Організаційна частина. Емоційне налаштування.

1.Привітання

     а) Вірш « Я усміхаюсь сонечку…»

     б)Психологічне навіювання

        (передача тепла душі друзям, вчителю)

         2.Вірш – девіз уроку.

- Ми починаємо урок, а на уроці ми  Уважні! Розумні! Організовані! Кмітливі!

         3.Завдання уроку

  • Не просто слухати, а чути.
  • Не просто дивитися,а бачити.
  • Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати!

  II Мотивація навчальної діяльності. Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу.

          1. Спів солов’я  (аудіозапис)

- Послухайте спів  і скажіть якої пташки цей голос ?

- Як думаєте, чому урок мови почався із співу солов’я?

          2.Вірш про мову (вчитель).

- Послухайте вірш і  скажіть з чого починається людина? Рід?

     Із слова починається людина,

     Із мови починається мій рід,

     Моя ласкава, мамина, єдина-

      Щебече соловейко на весь світ.

                                                      Н. Рій

    Висновок – підсумок

- Сьогодні ми будемо продовжувати вивчати нашу рідну мову, будемо творити нові слова, збагачувати новими висловами.

  

   3. Легенда про мову.

- Послухайте легенду про мову і скажіть як ще по – іншому її називають. Запам’ятайте! Якомога більше слів – прикметників, які описують українську мову.

Барвиста, барвінкова, калинова, щебетлива, солов’їна, казкова.

    4. Каліграфічна хвилинка.

- Запишіть каліграфічно слова (  на дошці  і в зошитах).

    5.Добір  спільнокореневих слів.

- Доберіть споріднені слова ( іменники, запишіть у зошитах  та на дошці дієслова)

Казкова -  казка, казкар,розказати.

Вправа  «Мозковий штурм».

-  Визначте корінь. Що таке корінь?

- Що помітили у  слові розказати?

( частинка роз- , що стоїть перед коренем).

- Як називається ця частинка?

III Повідомлення  мети уроку.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми продовжуємо розширювати наші знання про будову слова, ознайомимось із новою значущою частиною слова – префіксом, будемо творити нові слова, спостерігати як змінюється значення слова, коли добавляємо префікс. А також будемо збагачувати нашу мову фразеологізмами.

IV Сприймання  та осмислення  нового матеріалу.

  1. Казка про префікси

- Сьогодні до нас завітала Казка. Послухайте її уважно і скажіть, яке слово попало в біду (йти) і які частинки йому допомогли.

      Йти

     приЙти

  заЙти

       виЙти

   переЙти

  діЙти

  заЙти

Висновок. Вправа  «Мікрофон».

- Як, думаєте, називаються ці частини? (префікси)

- Чи змінювалось значення слова?

- Що означає прийти? Зайти? Вийти?

- Де стоїть префікс? ( Префікс стоїть перед коренем)

- Що утворюється за допомогою префікса? ( Нові слова)

- Чи сподобалася казка?

- Чим ?(йти знайшло друзів і стало щасливе)

а 2. Запис слів в зошиті.

б 3. Визначте в них корінь.

в 4. Позначте префікс(пояснення за таблицею)

г 5. Визначте префікси.

Вправа  «Розвідники»

д 6.  Знайдіть і прочитайте префікси, які є у класі.

е 7. Розповідь про префікси (В українській мові близько 100 префіксів)

V Фізкультхвилинка.

VI Закріплення  навчального   матеріалу на практиці.

Робота за підручником.

а) Опрацювання вправи 173( за завданням),  запис слів парами( коментоване письмо)

обходив – ходив

натрудив – труд

б)Опрацювати правила

- Прочитайте правило і скажіть, що називається префіксом.

- Що утворюється за допомогою префіксів?

в) Висновок – підсумок

  • Префікс – це значуща
  • За допомогою префіксів утворюються нові слова .

VII Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

VIII Робота над фразеологізмами.

    1.Казкові фразеологізми ( поділяються на 2 групи)

- Послухайте вирази і скажіть, де їх чули

1а) завдання для роботи у групах.

- Продовжіть вислови:

  • Баба Яга – (Костяна нога)
  • Ні в казці сказати, (ні пером описати)
  • По щучому велінню ( по моєму хотінню)
  • У тридев’ятім царстві,( у тридесятім государстві)
  • По бороді текло, ( а в рот не попало)

- Чому ми вживаємо фразеологізми? ( Щоб мова була багатшою цікавішою,

влучнішою, яскравішою)

2.Робота в групах.

а – З’єднайте фразеологізм з  відповідним словом.

б – Прочитайте  фразеологізми.

в – Складіть прислів’я( деформоване речення)

г – Прочитайте прислів’я.

д – Поясніть.

е – Запам’ятайте і запишіть у зошит.

Висновок

-Чому народ склав фразеологізми (щоб влучніше передавати думку, зміст)

3. Інформаційна хвилинка.

       Ні пуху, ні пера!

- Що означає цей фразеологізм? (побажання удачі).

3а) Повідомлення вчителя ( колись в давнину …)

  б) Вірш – побажання.

Живіть для людського добра

Від серця щирого бажаю

Я вам ні пуху, ні пера.

                               М. Рильський

IX Підсумок уроку.

  1. Рефлексія
  • На уроці ми дізнались про …
  • Особливо цікавим було …
  • Мені сподобалось …
  • Я запам’ятав фразеологізм …
  • А ще ми переказували казку
  • Доказували свою думку,

       * Складали приказки.                                                                                                  І весь урок з нами була Казка.

Домашнє завдання .Вивчи   правило про префікс  , виконай вправу 175.

 

  

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Затильна Галина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
18 жовтня 2023
Переглядів
211
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку