Прекрасна і корисна, завжди і всім потрібна глина.

Про матеріал
Мета:продовжувати подавати дітям знання про корисні копалини рідного краю. Знайомити з властивостями глини, її користю для людини. Познайомити з історією винайдення глини та використання її в господарстві українського народу. Різновидність глини: біла, червона, руда тощо. Глина в будівництві, при виготовленні керамічного посуду, вимощення долівок, горища. Виховувати гордість за рідну землю, її багатства, дбайливе ставлення до скарбів рідної землі. Дати поняття про особливості виготовлення посуду з глини (про кераміку, гончарство), його шлях від глини до домашнього столу; про різні види кераміки, властивості і способи роботи з глиною. Оздоблення виробів. Навчати бачити красу в усьому, що виготовили умілі руки майстрів. Розвивати психічні процеси, комунікативні здібності. Формувати у дітей уявлення про важливу роль глини для кожної людини. Продовжувати вчити дітей уважно слухати і розуміти зміст оповідання; колективно, емоційно й виразно переказувати його.
Перегляд файлу

 

Заняття (дитина і навколишній світ, природа, ліплення).

Тема: Прекрасна і корисна, завжди і всім потрібна глина.

Мета:продовжувати подавати дітям знання про корисні копалини рідного краю. Знайомити з властивостями глини, її користю для людини. Познайомити з історією винайдення глини та використання її в господарстві українського народу. Різновидність глини: біла, червона, руда тощо. Глина в будівництві, при виготовленні керамічного посуду, вимощення долівок, горища. Виховувати гордість за рідну землю, її багатства, дбайливе ставлення до скарбів рідної землі. Дати поняття про особливості виготовлення посуду з глини (про кераміку, гончарство), його шлях від глини до домашнього столу; про різні види кераміки, властивості і способи роботи з глиною. Оздоблення виробів.

           Навчати бачити красу в усьому, що виготовили умілі руки майстрів.

 Розвивати психічні процеси, комунікативні здібності. Формувати у дітей уявлення про важливу роль глини для кожної людини.

         Продовжувати вчити дітей уважно слухати і розуміти зміст оповідання; колективно, емоційно й виразно переказувати його.

Словник: гончар, випалювання; горщик, макітра, яр, куманець, свищик, глечик, розпис, косівська глиняна іграшка, кераміка, майоліка, таракота, порцеляна, фаянс; глинище, глина.

Матеріал: макет гончарського круга, різновиди керамічного посуду, черепиця, зразки порід глини, картини з зображенням зведення стін будинку, виготовлення цегли.

Методи і прийоми: вихователь приносить в групу намальований розріз земної кулі, запрошує дітей розповісти, що це таке. Розглядання дітьми малюнка.(відповіді дітей)

    Підсумовуючи здогадки вихованців, проводить бесіду-розповідь про надра земної кулі, їх розташування. Глина розміщена відразу після родючого шару земної кори.

          Піраміда запитань:

  • Хто знає цікавинку про корисну глину?
  • Яка вона, ця чудова глина?
  • Навіщо вона людині?
  • Якого кольору глина?
  • Для чого потрібна глина?
  • Чи знаєте,звідки беруть ваші батьки глину для потреб в господарстві? (місце, де в даній місцевості добувають глину).
  • Що це за потреби? (відповіді дітей та запитання до вихователя). Сюрпризний момент. Ведмедик в групі плаче.

Вихователь: діти, чому наш Ведмедик плаче?

Діти з’ясовують, в чому причина. Дівчинка розбила його миску і йому немає з чого їсти (казка «Три ведмеді»). Вихователь пропонує дітям допомогти Ведмедику.

     До групи заходить гончар з макетом гончарного круга. Вітається з дітьми. Загадує загадку.

Глина в кого ожива?

Творить з неї хто дива?

В кого посуд, ніби жар?

Ну, звичайно, це…(гончар).

Знайомить дітей зі своєю професією. Уточнює, що гончар-це людина, яка виготовляє посуд. Викладає з валізи вироби, які виробляє з глини. Розглядання керамічного посуду.

Гончар: чи схожий посуд на глину? Вся ця краса виготовлена саме з чудо-глини. Ось я вам зараз і покажу, як виготовляється посуд. (Гончар приступає до виготовлення посуду, пояснюючи, яка глина пластична, м’яка). З неї можна виліпити все що завгодно - від посуду до іграшки для дитини. (Визначення глини за кольором: біла, червона, синя, сіра, жовта,чорна, світло-коричнева). Глина для гончара - це життя, бо він творить з неї дива-красиві фаянсові, керамічні предмети. В нашій місцевості глину добувають в ярах лише для господарських потреб. (Під час розмови гончар продовжує виготовляти посуд і показує, який гарненький в нього вийшов горщик). Але чи можна в такому горщику зварити борщику? Він зовсім м’який. Щоб він став міцним, слід помістити цього у випалювальну піч. Саме вогонь надає глині міцності. Після випалювання слід розмалювати горщик. Ось така в мене чудова професія. Приносить людям радість у кожну родину. (Гончар, подарувавши дітям свої вироби, прощається з дітьми і виходить з групи).

Вихователь:(розповідає про використання глини на виробництві, в будівництві). Разом з піском вони створюють міцний матеріал-цеглу, черепицю. (розгляд дітьми цих предметів). Ще з глини виготовляють пластилін, яким ми ліпимо на занятті, глину додають в деякі фарби. Ще є така біла глина, яку використовують для виготовлення білого, особливо цінного, посуду та паперу, при виготовлення парфумів, а також для виготовлення мила. Глиною лікуються. Ще є така глина, яка має поживні речовини, і її добавляють в їжу для свиней. Ось і познайомилися ви з чудо-глиною, впевнилися в її корисності для людини. Тому недарма її з честю відносять до цінних корисних копалин рідного краю. (Діти ліплять з глини мисочку для Ведмедика).

Пізнавальна діяльність: спостереження за працею помічника вихователя та використанням ним посуду. Назва посуду, його призначення (для першої страви, для другої страви), з метою закріплення виготовлення посуду з білої глини та його призначення. Виховання у дітей поваги до праці помічника вихователя.

Дослідницька діяльність: глина та її властивості. Розглядання грудки глини. Якого вона кольору, якої форми? (червона, грудка). Якою ще буває глина за кольором? (жовтою, сірою, чорною, червоною, білою) За можливістю показати всі види глини як зразок.

Вихователь: візьміть глину і потріть нею скло. Чи залишиться подряпини на склі? Що твердіше - пісок чи глина? (пісок) Полийте водою пісок і глину. Що сталося з ними? (пісок пропускає воду, а глина-ні). Перемішайте і спробуйте виліпити щось з глини і піску. З чого легше ліпити-з глини чи піску? То яку властивість має глина? (в’язкість, добре ліпиться).

Ігрова діяльність: Д/ігри: «Знайди два однакових малюнки»- розвивати увагу, закріплювати назви керамічного посуду; «Хто що робить»- розгляд ілюстрацій професій людей з виготовлення посуду та їх знаряддя праці; «Що це і для чого?»- розвиток спостережливості, уваги.

Сюжетно-рольова гра: «Сім’я»- виховувати вміння дружно гратися, розвивати зв’язне мовлення, вчити вибирати посуд для приготування їжі.

Рухова діяльність: ранкова зарядка, фізкультхвилинки на занятті: «У країні казочок жив веселенький горщок», гімнастика пробудження після сну, фізкомплекс на свіжому повітрі «Щоб глину добувати, треба силу добру мати», пальчикова гра «Пальчик-хлопчик, де ти був?

Рухливі ігри: «Свищик», «Гладущики», «Василю, товаришу, вгадай, яка праця у нас» (з музичним супроводом).

 Комунікативна діяльність: читання вірша Т.Коломієць «Гончарний круг», А.Качана «Горнятка-двійнятка», «Казки про маленький шматочок глини» М.Пономаренко. загадування та відгадування загадок:

Біля тіла-вухо.                                                           А я-чудо із чудес -

Голови не маю                                                         Мене знає рід увесь

Молоко, сметану, квас                                      Бо я хлопець – молодець,

Добре зберігаю.                                                 Опішнянський…

(Глечик)                                                                 (Куманець)

Індивідуальна робота: вивчення прислів’їв:

  • Глина для гончара, що пісня для солов’я.
  • Не святі горшки ліплять, а прості люди.
  • Діло майстра величає.
  • Людину праця годує та звеличує.

Провести дидактичну гру «Пізнай предмет за описом» (з метою закріплення назв посуду з глини, його використання).

   «Чарівний мішечок» (з метою закріплення навичок опису предметів на дотик).

Трудова діяльність:

Культурно – гігієнічні навички:

  • вчити дітей обов’язково мити руки після роботи з глиною;
  • привчати прибирати за собою робоче місце після закінчення заняття з ліплення глиною;
  • вміти старанно вимивати стеки, сполоснути дошки, вологі губки висушити, ганчірки виправити;
  • привчати  тримати себе в чистоті, слідкувати за місцем робити і утримувати слідкувати за місцем роботи і утримувати його в чистоті.

Робота з батьками: оголосити про конкурс на кращу поробку з глини, виготовлену вдома з дітьми на тему: «Керамічний водограй». Надати батькам консультацію «Як заохотити дитину до роботи з глиною?». Виставка робіт виробів з глини, їх розпису.

docx
Додано
26 березня 2021
Переглядів
1002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку