Тема уроку: Невласне пряма мова. Здогадана пряма мова. Напівпряма мова
Номер слайду 2
Словниковий диктант
Номер слайду 3
Лексичної помилки НЕМАЄ в рядку
Номер слайду 4
Побудуйте речення з відповідними фразеологізмами. Речення. Фразеологізм
Номер слайду 5
З'ясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово). Ніколи не треба забувати про своє призначення й (1)завжди пам'ятати, що (2)митці покликані народом для того, аби показувати (3)світові насамперед, що життя (4)прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
Номер слайду 6
З’ясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропуску в кожному наведеному реченні.
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Робота з підручником
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Невласне пряму мову зближує з прямою те, що в ній зберігаються лексичні й синтаксичні риси чужого висловлювання, манера мовлення і настрій персонажа, але невласне-пряма мова подається ніби від імені автора, в мову якого вплітається мова дійової особи. Відтак створюється двоплановість висловлювання: передається «внутрішнє мовлення» персонажа його думки, настрої, але виступає за нього автор; об'єктивна оцінка подій поєднується з переломленням їх через призму сприйняття персонажа.
Номер слайду 11
Невласне-пряма мова характерна лише для художнього стилю, «виступає і в поезії, і в прозі як прекрасний вид передачі голосів, яким, за авторовим задумом, треба звучати стримано, приглушено, нещиро, іноді — залишатися лише „внутрішніми“ голосами, вираженням роздумів, загнаних у себе почувань тощо» (Л. Булаховський). Наприклад:
Номер слайду 12
Здогадна пряма мова Це тлумачення особливостей поведінки тієї чи іншої особи як вираження невисловлених думок. Інакше кажучи, здогадна пряма мова — це слова, яких та чи інша особа в дійсності не казала, приписувані їй на основі її жестів, міміки, вчинків тощо.
Номер слайду 13
Напівпряма (або підрядно підпорядкована пряма мова)
Номер слайду 14
Робота з підручником
Номер слайду 15
Творче конструювання. • Складіть пам’ятку – пораду «Якою має бути справжня людина? У чому її призначення на Землі?», вживаючи звертання, невласне пряму мову.