Класицизм. Коли майже у всіх країнах Європи панувало мистецтво бароко, у Франції формується новий стиль класицизм, який орієнтувався на високі зразки античної Греції та Риму, на ідеали Відродження. На зміну бурхливому і динамічному бароко він приніс урівноваженість і гармонію в усьому.2
Класицизм (лат. classicus – зразковий) – художній напрям в мистецтві XVII-XVIII ст. Виник у Франції. Сформувався під впливом Відродження і Бароко. Пізній класицизм, що отримав назву ампір (поширився в 1-й третині ХІХ ст.), засвоює масштабність характерну для бароко і набуває рис парадності й пишності.3
Класицизм. Головне завдання классицизму – створення значного монументального мистецтва, яке втілює ідею об’єднання нації навколо трону, виховує народ. Особисті інтереси й почуття підпорядковуються державним (на першому місці держава, а не окрема людина). На це був здатен тільки ідеальний класичний герой.6
Класицизм. Складаються строгі норми поведінки – бурхливий вираз почуттів вважається непристойним і є ознакою низького походження чи поганого виховання. Для цього слилю є характерним торжество розуму над почуттями. Вища чеснота людини – виконання обов’язку, служіння державі. У творах мистецтва виникає образ конфлікту почуттів та обов’язку, особистості й держави. Жак- Луї Давид.” Наполеон на перевалі Сен- Бернар”7
Класицизм. У кожному з видів мистецтва складається чітка ієрархія жнрів, які поділяються на “ високі” й “ низькі”.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид мистецтва“ високі”“ низькі”Літературатрагедія, епопея, одакомедія, сатира, басня. Живописісторичний, міфологічний, релігійний жанрипейзаж, портрет,натюр-морт{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Музикасимфонія, соната, операпісня8
Визначальні риси класицизмураціоналізм (прагнення будувати художні твори на засадах розуму, ігнорування особистих почуттів);наслідування зразків античного мистецтва;нормативність, встановлення вічних та непорушних правил і законів (для драматургії — це закон трьох єдностей (дії, часу й місця);обов'язкове дотримання канонічних правил написання творів (зображення героя тільки при виконанні державного обов'язку, різкий поділ дійових осіб на позитивних та негативних, суворе дотримання пропорційності всіх частин твору, стрункість композиції тощо);аристократизм, орієнтування на вимоги, смаки вищої суспільної верстви;встановлення ієрархії жанрів, серед яких найважливішими вважалися античні; поділ жанрів на «серйозні», «високі» (трагедія, епопея, роман, елегія, ідилія) та «низькі», «розважальні» (травестійна поема, комедія, байка, епіграма).9
10 У Франції класицизм отримав назву «стиля Людовіка XIV». Найвидатнішими представниками французького класицизму вважають поета Франсуа де Малерба, драматургів П'єра Корнеля, Жана Расіна, Жана Батіста Мольєра, письменників Франсуа де Ларошфуко, Жана Лафонтена, художника Ніколя Пуссена, композитора Жана Батіста Люллі, архітектора Франсуа Мансара. Ніколя Пуссен. Франсуа Мансар. Жан Батіста ЛюлліЖан Батіста Мольєр
Архітектура Засновникорм класицизму в архітектурі вважають італійського архітектора Андреа Палладіо. Андреа Палладіо був не тільки великим архітектором-практиком. Його відомий трактат "Чотири книги про архітектуру" — одна з класичних праць з теорії архітектури.12 Вілла Ротонда (La Rotonda) у Віченці
АРХІТЕКТУРА Митці орієнтувалися на кращі твори античної культури стародавніх греків і римлян, застосовувалася система античних ордерів. Будівлям притаманні: прості і строгі форми, прямі лінії, сувора симетрія, чітка відповідність частин за розміром і їх підпорядкованість загальному задуму композиції, стриманий декор, підпорядкований формі предмету, простота і благородність, практичність.15 Церква La Madeleine у Парижі
БУДИНОК ІНВАЛІДІВБудинок Інвалідів (фр. Les Invalides) — комплекс будівель та споруд у VII окрузі Парижа, що включає в себе музеї, монументи, є пам'яткою військової історії Франції. У XVII столітті Франція брала участь у багатьох військових діях. Внаслідок цього була величезна кількість поранених солдатів. З служби їх звільнили, а більше вони ніяк не могли заробити і стали жебракувати. Людовик XIV допоміг цим людям. Він побудував Будинок Інвалідів в самому центрі Парижа. У ньому був і собор, і церква, і притулок. Тут розміщуються Музей армії, Музей планів та рельєфів, Музей сучасної історії, а також місця поховання визначних військовиків Франції, включаючи Наполеона. Найважливіші будівлі — Будинок Інвалідів, Собор та церква Святого Людовика.18
БУДИНОК ІНВАЛІДІВБудівництво Купольної церкви почалось в 1677, її було збудовано під керівництвом архітектора Жюля Ардуен-Мансара. Центральна частина фасаду собору виступає вперед, виділяючись двома ярусами колон: у першому — доричні, у другому — коринфські. На колонаду зверху поставлений блок, що у перетині повторює барабан, прикрашений парними колонами на першому поверсі і великими вікнами на другому, основним завданням яких є освітлення внутрішнього інтер’єру купола. Цю величну споруду вінчає купол, оздоблений позолоченим орнаментом, а над ним височіє граціозний купольний ліхтар зі шпилем. Висота собору сягає 107 метрів.19
БУДИНОК ІНВАЛІДІВУ 1840 було прийнято рішення про перенесення праху імператора Наполеона з острова Святої Єлени в Париж. Замовлену у скульптора Луї Вісконті скульптуру було вирішено встановити в Купольній церкві. Зведення гробниці було завершено в 1861 до дати поховання останків імператора. Прах Наполеона знаходиться в шести покладених одна в іншу трунах (перша — з жерсті, друга — з червоного дерева, третя та четверта — із свинцю, п'ята — з дуба та шоста — з ебенового дерева). Труни вміщено у великий саркофаг з червоного фінського порфіру. Військові досягнення Наполеона символізують «Перемоги», що оточують крипту20
ЛУВРФранцузи в той час надавали великого значення зведенню Східного фасаду Лувра — головної королівської резиденції, а тому запросили найталановитіших зодчих і оголосили конкурс на кращий архітектурний проект. У цьому конкурсі брав участь і відомий майстер бароко Лоренцо Берніні, який запропонував проект з вигнутими фасадами, оздобленими великою кількістю декоративних елементів. Проте було вирішено, що така споруда буде надто пишною і надано перевагу класичному проекту Клода Перро. Клод Перро21
Парк ТюїльріНе менш прекрасною і важливою частиною ансамблю є парк, спроектований Андре Ленотром. Він складається з великої кількості терас, які знижуються в міру віддалення від палацу. Клумби, газони, оранжерея, басейни, фонтани, а також численні скульптури на античні сюжети представляють собою продовження палацової архітектури.22
Версаль. Король Франції Людовік XIV задумав створити справжнє чудо світу. На місці диких лісів з’явився палац і парк з численними алеями, скульптурами, каналами, альтанками і фонтанами. У створенні цього проекту брали участь зодчі Луї Лево, Жуль Ардуен-Мансар і декоратор садів та парків Андре Ленотр.26
Версаль. Справжньою прикрасою Великого палацу стала Дзеркальна галерея довжиною 73 метри. З одного боку цієї парадної зали знаходяться 17 високих вікон, а з протилежної —- величезні дзеркала, у яких відображувалися небо, озера, фонтани й скульптури парку. Палацові зали були прикрашені рельєфами і скульптурними ансамблями, що надавало їм особливої урочистості й пишності.27
ЖИВОПИС32 Ніколя Пуссен. “ Танок під музику часу”Перед нами алегорія людського життя. Чотири танцюючих фігури символізують чотири стадії земного шляху людини. Пуссен починає “лінію життя” Бідністю, веде її через Працю до Багатства,потім до Насолоди. І, замикаючи коло,знову повертає її до Бідності. Зліва розміщена статуя дволикого бога Януса,який дивиться одночасно і в минуле, і в майбутнє. Біля постаменту сидить немовля, забавляється пусканням мильних бульбашок. Праворуч –крилатий Хронос. Під звуки його музики танцюристи виконують свій танець. Біля ніг Хроноса розташувався інше немовля. Воно тримає в руках пісочний годинник, що відлічує миті людського життя.
ЖИВОПИСУ літературній традиції Аркадія – синонім ідилічною країни, де люди живуть за стародавнім і мудрим законам в повній згоді з природою. Пастухи на картині Пуссена стоять біля могили з написом “Et in Arcadia ego” Той, хто лежить під цим надгробком, теж колись жив у щасливій Аркадії, але і там смерть знайшла його та відвела під похмурі склепіння свого підземного царства. Тут піднята тема тлінності земного існування та неминучості смерті. Пастухи з побожним цікавістю дивляться на напис.. Пастухи-це Юність,Зрілість та Старость. А жінка- алегорія мудрості34 Ніколя Пуссен “ Аркадські пастухи”
ЖИВОПИСУ картинах французького художника Клода Лоррена міфологічні сюжети підпорядковані зображенню прекрасної і величної природи. Його пейзажам притаманні тонкий колорит, майстерно побудована перспектива, класична завершеність композицій. Це остання картина Лоррена. Він не вніс її в свою "Книгу істини" - можливо, тому що просто не встиг це зробити, не вистачило життя. Цю роботу замовив художнику Лоренцо Онофріо Колона. Сюжет для неї запозичений з поеми Вергілія "Енеїда". Герой поеми Еней і його син Асканий бігли зі зруйнованої греками Трої, тримаючи шлях на батьківщину, до Італії. Коли Асканий одного разу вийшов на полювання, богиня Юнона, яка бачила в троянцях своїх ворогів, підбила його вистрілити в оленя, якого вважали священною твариною. Цей постріл обернувся війною між воїнами Енея і місцевим царем. У битві Еней здобув перемогу і отримав в якості трофея землі, що стали згодом серцем Римської імперії. Картина відрізняється повітряною, майже примарною атмосферою, характерною для пізнього Лоррена. Фігури виглядають видовженими, чи не безтілесними, дерева майже прозорі, а колірна гамма витримана в сріблястих мерехтливих тонах35 Клод Лоррен. “ Асканій,щополює на оленя Сильвіни