Педагогічну культуру і майстерність визначають як сплав індивідуально-ділових якостей і професійної компетентності викладача, як комплекс властивостей особистості, що забезпечують високий рівень самоорганізації педагогічної діяльності.
Майстерність - це те, чого можна домогтися, і як можуть бути відомі майстер-токар, прекрасний майстер-лікар, так повинен і може бути прекрасним майстром педагог ... А. С. Макаренко. Педагогічна культура – це частина загальнолюдської культури, розглянута в трьох аспектах: аксіологічному, діяльнісному і особистісному.
1) кваліфікований працівник в будь-якій виробничій галузі (годинникових справ майстер, скрипковий майстер);2) керівник будь-якого виробничого цеху в окремій спеціальній області (змінний майстер, майстер складального цеху);3) людина, яка вміє добре, спритно щось робити (майстер на вигадки, майстер розповідати);4) фахівець, що досяг високого мистецтва у своїй справі (майстри мистецтв, спорту, майстер - золоті руки).
ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬА. Дистервег :«Педагог - майстер, і тільки він має «розвинені пізнавальні здібності, досконалі знання навчального матеріалу, як з боку змісту, так і форми, як його сутності, так і методу викладання». А.І. Щербаков:«Педагогічна майстерність - це синтез наукових знань, умінь, навичок, методичного мистецтва і особистих якостей учителя. М. М. Тарасевич:«Педагогічна майстерність - комплекс властивостей особистості вчителя, необхідних для високого рівня професійної діяльності». Л. А. Байкова:«Педагогічна майстерність - вищий рівень педагогічної діяльності, що виявляється у творчості вчителя, в постійному вдосконаленні мистецтва навчання, виховання розвитку дитини».
Компоненти педагогічної майстерності{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Високий рівень загальної та педагогічної культури. Гуманістична спрямованість. Професійні якостіСистемапрофесійних знань, умінь. Творчість іпедагогічні здібностіОснова педагогічної майстерності. Умова педагогічної творчості. Умова ефективності та якості навчально-виховного процесу. Засіб успішної самореалізації педагога. Людина-абсолютна цінність.Ідеали.Інтереси. Система цінностей. Гуманістичний стиль. Гуманістичні відносини. Громадянськість. Патріотизм.Інтелігентність. Духовно - моральна культура. Любов до дітей. Працьовитість і працездатність. Відповідальність. Технологічна компетентність. Знання: Філософські. Соціальні. Психолого-педагогічні. Додаткові. Вміння: Діагностичні. КомунікативніОрганізаторські. Дослідні. ПроектувальніДидактичні. Конструктивні. Перцептивні. Експресивні. ОрганізаторськіТворчі. Емоційно - ціннісні і т.д.
Творча атмосфера в педагогічному колективі складається з наступних компонентів: Єдиних педагогічних цілей. Високої трудової дисципліни. Відповідальності та авторитетності кожного вчителя. Безстрашного відношення до труднощів і суперечностей педагогічних пошуків. Принциповості педагогічних дискусій та наукових суперечок. Визнання лідерства кращих вчителів і неприйняття ілюзорного лідерства.
Критерії педагогічної майстерностіСтимулювання і мотивація особистості учня в процесі навчання;Організація навчальної діяльності учня;Володіння змістом і дидактичною організацією освіти;Організація та здійснення професійно-педагогічної діяльності в процесі навчання;Структурно-композиційна побудова уроку (заняття або іншої форми).
Три аспекти педагогічної культури:- з погляду аксіологічного підходу-це сукупність педагогічних цінностей, на які спирається виховання і педагогіка як наука про виховання (цінності існують в матеріальній та духовній формах);- з погляду особистісного підходу – це актуальні властивості особистості педагога-професіонала як суб’єкта, що самореалізується, виховних відносин у педагогічній діяльності;- з погляду діяльнісного підходу – це сукупність специфічних способів професійної діяльності викладача. Що забезпечують реалізацію педагогічних цінностей.