Автентичне оцінювання – тип оцінювання, що передбачає використання завдань в умовах, наближених до реальних. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Адаптація освітнього процесу – підхід, що змінює характер навчання, не
змінюючи суттєво зміст, понятійну сутність освітнього завдання та очікувані результати
шляхом пристосування освітнього середовища, психолого-педагогічного процесу,
освітньої програми, підбір методів і засобів навчання відповідно до ООП дитини. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Адаптація - пристосування дитини до існуючих в суспільстві вимог і критерій оцінки за рахунок присвоєння норм і цінностей даного суспільства. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Аутизм - важкий психічний розлад, крайня форма самоізоляції, занурення в себе. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Безбар’єрне середовище – середовище, яке пристосоване для вільного пересування людей з функціональними обмеженнями через медичні,вікові, інші причини. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Будинок дитини – заклад дошкільної освіти системи охорони здоров’я для
медико-соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування,
а також для дітей з фізичними та/або інтелектуальними порушеннями від народження
до трьох (для здорових дітей) та до чотирьох (для хворих дітей) років. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Вміння - готовність людини ефективно виконувати дії(або діяльність)відповідно до мети і умов, за яких необхідно діяти; основою вмінь є знання; розрізняють розумові, практичні, часкові, загальні та узагальнені вміння. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Виключення – ситуація, коли учнів у будь-який спосіб, прямо чи опосередковано,
позбавляють доступу до освіти або відмовляють у такому доступі. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Гіперактивність - стан, при якому активність і збудливість людини перевищує норму. У випадку, якщо подібна поведінка є проблемою для інших, гіперактивність трактується як психічний розлад. Гіперактивність частіше зустрічається у дітей і підлітків. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Гіперактивність, або гіперкінетичний синдром, – нейропсихіатричний розлад, «вбудований» у темперамент дитини. Його причина - в особливостях будови та функціонування кори головного мозку. Ці розлади дають про себе знати у перші п’ять років життя. Основні симптоми – недостатня наполегливість у навчанні, схильність швидко переходити від одного заняття до іншого, погана організованість, нерегульована надмірна активність. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Гіперактивні діти - це діти, поведінка яких характеризується неуважністю, надмірною активністю та імпульсивністю, що проявляються в різних ситуаціях і зумовлюють стійку соціальну чи шкільну дезадаптацію. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Групи ризику - це категорії дітей, чий соціальний стан за тими або іншими ознаками не має стабільності, які практично не можуть поодинці перебороти труднощі, що виникли в їхньому житті; все це в результаті може призвести до втрати ними соціальної значущості, духовності, морального образу, біологічної загибелі. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Дефектолог - спеціаліст з повною вищою освітою за спеціальністю дефектологія - за напрямами: олігофренопедагогіка ,тифлопедагогіка, сурдопедагогіка, логопедія. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Діти з особливими потребами - поняття, яке широко охоплює всіх учнів,чиї освітні проблеми виходять за межі загальноприйнятої норми:
- діти з особливостями психофізичного розвитку,
- обдаровані діти,
- діти із соціально вразливих груп(з дитячих будинків тощо).
(http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Діти з особливостями (порушеннями) психофізичного розвитку -діти, які мають відхилення від нормального фізичного чи психічного розвитку,зумовлені вродженими чи набутими розладами. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Дитячий церебральний параліч - є узагальнюючим терміном для групи захворювань, які проявляються в першу чергу порушеннями рухів, рівноваги та положення тіла. Причинами виникнення церебрального паралічу є порушення розвитку мозку або пошкодженням однієї чи декількох його частин, які контролюють м’язовий тонус та моторну активність (рухи). (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Деонтологія інклюзивної освіти – розділ педагогічної деонтології про моральні вимоги, норми, принципи та правила поведінки, що визначають особливості взаємодії суб’єктів інклюзивної освіти. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Дизонтогенез – порушення індивідуального розвитку (онтогенезу). (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Диференційоване викладання: з одного боку – концепція навчання орієнтованого
на потреби дітей, а з іншого боку – принцип використання різноманітних форм організації освітнього процесу. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Додаткові освітні послуги – комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП у процесі навчання і виховання. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Емпатія - (співпереживання) - збагнення емоційних станів іншої людини, здатність емоційно відгукуватися на переживання інших людей. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Загальний недорозвиток мовлення (ЗНМ) – різні мовленнєві розлади, при яких у дітей порушене формування всіх компонентів системи мовлення , що відносяться до звукової і змістовної сторони. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Затримка психічного розвитку – це порушення нормального темпу психічного розвитку, в результаті чого дитина шкільного віку залишається в колі дошкільних ігрових інтересів. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Затримка психічного розвитку - це поняття, яке говорить про сповільнення темпу психічного розвитку, яке частіше виявляється під час вступу до школи і виражається в недостатності загального запасу знань, обмеженості уявлень, незрілості мислення, малій інтелектуальній цілеспрямованості, переважанні ігрових інтересів, швидкою перенасичення в інтелектуальній діяльності. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Здібності – індивідуально-психологічні особливості як суб’єктивна умова успішного виконання визначеного типу діяльності. Здібності не зводяться до знань, умінь та навичок індивіда,їх проявами є швидкість,глибина,легкість і міцність оволодіння засобами та прийомами діяльності,формуються на основі задатків. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Знання – це відображення дійсності, сукупність відомостей про неї, форма духовного оволодіння дійсністю, інформація. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Інвалід –особа зі стійким розладом функцій організму,зумовленим захворюванням, травмою(її наслідками) або вродженими розладами розумового чи фізичного розвитку, що призводить до обмеження життєдіяльності. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Інвалідність – передбачає втрату або дефіцит фізичної чи розумової спроможності. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Індекс інклюзії – добірка практичних матеріалів, спрямованих на планування
дій зі створення та розвитку в закладах освіти інклюзивного освітнього середовища
для всіх учасників освітнього процесу. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Індивідуальний навчальний план (ІНП) – письмовий план, який розробляється командою педагогів і містить короткотермінові та довготермінові цілі, що відображають і враховують попередньо оцінені потреби і здібності дитини. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Індивідуальний навчальний план – документ, що визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Індивідуальна програма реабілітації – комплекс оптимальних видів, форм, обсягів,термінів реабілітаційних заходів з визначенням порядку і місця їх проведення, спрямованих на відновлення та компенсацію порушених або втрачених функцій організму і здібностей конкретної особи до виконання видів діяльності,визначених у рекомендаціях
медико-соціальної експертної комісії. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Інклюзія – це політика й процес, який передбачає отримання більших можливостей в навчанні та соціальному житті для всіх дітей( з особливими потребами та інших дітей). (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання , що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Інклюзивна школа – модель закладу освіти,який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани,фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей,створює позитивний клімату шкільному середовищі. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Інклюзивний підхід – створення таких умов,за яких усі учні мають однаковий доступ до освіти,у тому числі діти з особливими освітніми потребами,які навчаються у загальноосвітніх школах; водночас, усі учні мають можливість отримати досвід, знання, які сприяють подоланню упереджень й дискримінації та сприяють формуванню позитивного ставлення до тих, хто «відрізняється». (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Інтеграція - зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами у регулярний освітній простір. Ми пристосовуємо учня до вимог школи. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Індивідуалізація – підтримка та розвиток одиничного, особливого, своєрідного як потенціалу особистості. Індивідуалізація сприяє розвитку самосвідомості, самостійності й відповідальності. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Індивідуалізація навчання – це система засобів, яка сприяє усвідомленню учнем своїх сильних і слабких можливостей навчання, підтримці і розвитку самобутності з метою самостійного вибору власних смислів навчання. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Індивідуальні відмінності — це перш за все відмінності у фізіологічних задатках, які виражаються особливостями вищої нервової системи, на основі яких складається психологічне життя особистості з її індивідуальними психічними процесами. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Індивідуалізоване навчання - це навчання за суто індивідуальними програмами, змістом, формами, засобами, темпом, формами контролю і оцінювання його тощо. Воно може втілюватися в межах і на основі індивідуалізації навчання як системи відносин і передбачає: 1) всебічне знання учня, його здібностей та можливостей; 2) наявність відповідним чином підготовлених учителів; 3) наявність адаптованих (індивідуалізованих) курсів, програм тощо; 4) добре налагоджену й розвинуту матеріально-технічну базу. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Індивідуально-консультативна робота — це форма організації навчальної роботи, яка здійснюється шляхом створення необхідних умов для виявлення і розвитку індивідуальних особливостей учнів на основі особистісно-діяльнісного підходу. Індивідуально-консультативна робота проводиться з метою посилення мотивації тих, хто навчається, до пізнавальної діяльності і спрямування її в необхідному руслі. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Індивідуальний освітній маршрут визначається вченими як цілеспрямовано-проектована диференційована освітня програма, яка забезпечує учневі позиції суб'єкта вибору, розробки й реалізації освітньої програми під час здійснення викладачами педагогічної підтримання його самовизначення і самореалізації. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Індивідуальний підхід до учнів - це цілеспрямована діяльність учителя з навчання і виховання кожної дитини в умовах класно-урочної системи навчання. Для досягнення індивідуального підходу до учнів використовується індивідуалізація та диференціація навчальної діяльності. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Індивідуальна програма розвитку – документ, що забезпечує індивідуалізацію
навчання особи з ООП, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних,
корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з
обов’язковим залученням батьків з метою визначення конкретних стратегій і підходів
до навчання. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Інклюзивна культура – система цінностей, що забезпечує виникнення у закладі
освіти атмосфери доброзичливості, безпеки та прийняття, яка б стимулювала учнів
до співпраці і взаємодопомоги. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Інклюзивна політика – побудова чіткої структури цілей і принципів керування
освітнім процесом. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Інклюзивна практика – шляхи розвитку того, чого і як навчають і навчаються,
на основі інклюзивних цінностей та політики; як інклюзивні цінності впливають на
структурування та зміст освітнього процесу. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Інклюзивні принципи – система базових вимог, що забезпечує ефективність інклюзивної освіти. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Інклюзивно-ресурсний центр – установа, що створюється з метою забезпечення права дітей з ООП віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної і загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг і забезпечення їхнього системного кваліфікованого супроводу. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Інтеграція – процес влаштування дітей з ООП в існуючі заклади загальної середньої освіти з розумінням того, що діти з ООП зможуть пристосуватися до стандартизованих вимог таких закладів. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf )
Кабінет психологічного розвантаження - вдосконалений варіант кімнати відпочинку, в якій створені оптимальні умови для швидкого і ефективного зняття емоційного перенапруження, відновлення працездатності, проведення психотерапевтичних та психогігієнічних заходів. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Компенсація – відновлення недорозвинутих чи порушених психофізичних функцій шляхом використання збережених чи перебудови частково порушених функцій. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Корекція - це система заходів, спрямована на виправлення недоліків психології або поведінки людини з допомогою спеціальних засобів психологічного впливу;психокорекційні впливи,спрямовані на зміну поведінки і розвиток особистості. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Курикулум – це загальна концепція навчання дітей з особливими потребами, що визначає знання, вміння, установки та методи їх формування. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Когнітивне навчання – плани, дії, кроки та процеси, спрямовані на реалізацію будь-яких завдань навчання або вирішення проблеми. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Комунікативна система обміну картинками (Picture Exchange Communication System – PECS) – форма допоміжної альтернативної комунікації, що дає змогу компенсувати недостатність мовленнєвих навичок у процесі комунікації і сприяє налагодженню продуктивного контакту. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Кооперативне навчання – метод навчання учнів, що припускає співробітництво учнів у групах. За таких умов учні досягають успіхів у навчанні, лише взаємодіючи один з одним. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Критерії оцінки – набір показників з описом результатів, яких має досягти учень для отримання оцінки. Використовуються як форма оцінки, що показує учням, яким чином вони можуть добре виконувати роботу чи досягти більш високих результатів. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми
потребами – взаємоузгоджена комплексна діяльність фахівців за участі батьків дитини з ООП, спрямована на створення необхідних умов в освітньому процесі, з метою розвитку особистості дитини, засвоєння нею знань, умінь і навичок, її самореалізації та соціалізації. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Логопед – спеціаліст, який має повну вищу освіту за спеціальністю «Логопедія». Здійснює навчально-корекційну, компенсаторну, реабілітаційну роботу з дітьми, які мають мовленнєві порушення. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Мейнстримінг - розглядається як стратегія, за якої учні з особливими потребами, спілкуються з однолітками на святах, у рамках різних програм дозвілля але при цьому можуть навіть навчатися в різних школах. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Методи навчання – спосіб досягнення навчальної мети, зокрема,послідовних взаємопов’язаних дій вчителя й учнів, які забезпечують засвоєння змісту освіти,формується світогляд учня, розвиваються його здібності. Класифікація методів:
- за джерелами здобуття знань: словесні, наочні, практичні;
- за характером пізнавальної діяльності: репродуктивні, частково-пошукові, дослідницькі, проблемного викладу. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Мотивація - система мотивів або стимулів,яка спонукає людину до конкретних форм діяльності або поведінки. Мотивами можуть виступати уявлення й ідеї, почуття й переживання,що виражають матеріальні й духовні потреби людини. Одна й та сама діяльність може здійснюватись за різних мотивів. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Мультидисциплінарна команда – співпраця фахівців різних спеціальностей з метою обміну інформацією і досвідом для створення нових і вдосконалених методів вирішення проблем та планування навчальної діяльності учнів з особливими потребами. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Медіатека – сучасна бібліотека, оснащена широкою палітрою мультимедійних засобів різного формату поряд із друкованою літературою, що максимально наближає дитину до використання всього спектра джерел інформації. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Методи оцінювання – способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учня, спрямовані на виявлення та оцінювання змісту та характеру досягнень його навчально-пізнавальної діяльності.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Модифікація освітніх програм – трансформація характеру викладання навчального матеріалу шляхом зміни освітніх цілей, змісту та/або концептуальної складності навчального завдання для конкретної особи з особливими освітніми потребами, у тому числі шляхом спрощення змісту і скорочення матеріалу, інтеграції двох або більше навчальних предметів.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Навчально-реабілітаційний центр – заклад загальної середньої освіти для дітей з ООП, які зумовлені складними порушеннями розвитку. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Навчальний результат - це загальне твердження,яке визначає, що учень зможе виконувати(видима діяльність або поведінка) наприкінці навчання. Формування навчального результату називають «компетенціями» і «навичками». (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Навчання – процес здобуття знань,навичок і установок для певного виду діяльності організованим способом. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Навички – дії,складові частини яких у процесі багаторазового повторення стають автоматичними. Навички характеризуються високим ступенем засвоєння і відсутністю по елементної свідомої регуляції та контролю. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Навчальна працездатність - це фізіологічна здатність до праці, ставлення до навчання, свідомість, наполегливість у навчанні, нахили та інтереси. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Обдарована дитина – дитина, яка володіє комплексом задатків і здібностей, які, за сприятливих умов, дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Обмеження активності – труднощі, які може мати особа при здійсненні діяльності. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Обмеження участі – проблеми, з якими особа може зіткнутися в життєвих ситуаціях. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Особа з інвалідністю – особа, яка має стійкі фізичні, психічні, інтелектуальні чи сенсорні порушення, що під час взаємодії з різними бар’єрами можуть заважати її повній та ефективній участі у житті суспільства на рівні з іншими.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Особистісно-орієноване навчання – навчання, центром якого є особистість дитини, її самобутність, самоцінність. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Оцінювання – процес визначення і вираження в умовних знаках – балах, а також оцінювальних судженнях учителя ступеня засвоєння учнями знань, умінь і навичок відповідно до вимог освітніх програм, рівня старанності та стану дисципліни. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Психолого-педагогічний супровід – системна діяльність практичного психолога та спеціального педагога, спрямованого на створення комплексної системи клініко - психологічних, психологічно-педагогічних і психотерапевтичних умов , що сприяють засвоєнню знань, умінь і навичок,успішній адаптації, реабілітації, особистісному становленню особи,нормалізації сімейних стосунків, її інтеграції в соціум. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Педагогічна підтримка полягає у спільному з учнем визначенні його інтересів, цілей, можливостей і шляхів подолання перешкод (проблем), які заважають йому досягати позитивних результатів у навчанні (О.С.Газман). Підґрунтям педагогічної підтримки є взаємини рівноправності, рівноцінності, поваги й довір’я між учителем і учнем. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Педагогічна справедливість – неупереджене, об’єктивне ставлення педагога до учнів з ООП, яке ґрунтується на любові та повазі до них, абстраговане від особистісних симпатій або антипатій. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Педагогічна технологія – системний метод створення, застосування і визначення всього процесу навчання та засвоєння знань з урахуванням технічних i людських ресурсiв та їх взаємодії, який ставить своїм завданням оптимізацію освіти. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Педагогічний оптимізм – впевненість у прогресі розвитку дитини, вірі в її можливості. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Портфоліо – накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати й організовувати власне навчання; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Порушення – проблеми, що виникають у функціях або структурах, – істотне відхилення, втрата тощо.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Принципи деонтології інклюзивної освіти – вихідні незаперечні вимоги, що висуваються до професійної діяльності педагога і виконують функцію соціальних орієнтирів його поведінки в різних системах взаємин з учнями з ООП, їхніми батьками, колегами по роботі та суспільством.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Проблемне навчання – така організація освітнього процесу, що припускає створення під керівництвом учителя проблемних ситуацій і активну самостійну діяльність учнів з їх розв’язання, в результаті чого відбувається творче оволодіння знаннями, уміннями та навичками, а також розвиток інтелектуальних здібностей. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Проектне навчання – така організація навчання, коли знання і навички набуваються у процесі планування та виконання практичних завдань, проектів. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Професійний педагогічний обов’язок – уявлення про сукупність принципів і моральних розпоряджень, що ставляться суспільством до особи вчителя, а також виконання ним професійних обов’язків.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Психічне порушення – тимчасове або постійне порушення у психічному розвитку людини, що включає порушення мовлення, емоційної сфери, у тому числі пошкодження мозку, інтелектуальні порушення, затримка психічного розвитку, що створює труднощі у навчанні. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові заняття (послуги) – діяльність, спрямована на поліпшення процесів розвитку та соціалізації дитини з ООП, що здійснюється педагогічними працівниками закладів освіти, ІРЦ або іншими фахівцями з метою максимально можливого розвитку її особистості та подальшої інтеграції в суспільство. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Реабілітація - система медичних, психологічних, педагогічних, фізичних, професійних, трудових заходів,спрямованих на надання особам допомоги у відновленні та компенсації порушених або втрачених функцій організму, усуненні обмежень їх життєдіяльності для досягнення і підтримання соціальної і матеріальної незалежності,трудової адаптації та інтеграції в суспільство. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Реабілітаційні послуги - послуги, спрямовані на відновлення оптимального фізичного ,інтелектуального,психічного і соціального рівня життєдіяльності особи з метою сприяння її інтеграції в суспільство. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Реабілітаційна установа – заклад чи відділення,структурні підрозділи,незалежно від форм власності, що здійснюють реабілітацію інвалідів і дітей – інвалідів відповідно до державних соціальних нормативів у сфері реабілітації. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Розвиток інклюзивної освіти – це створення нової системи, це якісні та планомірні зміни системи освіти в цілому. Система інклюзивної освіти включає в себе навчальні заклади середньої, професійної та вищої освіти. Її метою є створення безбар'єрного середовища в навчанні і професійній підготовці людей з обмеженими можливостями. (http://szkola.at.ua/load/robota_shkoli/shkola_vidkrita_dlja_vsikh/slovnik_terminiv_z_pitan_organizaciji_navchannja_za_individualnoju_ta_inkljuzivnoji_formoju/30-1-0-33 )
Розумово відсталі діти - це діти, у яких в результаті органічних уражень головного мозку спостерігається порушення нормального розвитку психічних, особливо вищих пізнавальних, процесів , труднощів формування інтересів і соціальної мотивації діяльності.
У багатьох розумово відсталих дітей спостерігаються порушення у фізичному розвитку: дисплазії , деформації форми черепа і розмірів кінцівок,порушення загальної, дрібної і артикуляційної моторики, труднощі формування рухових автоматизмів. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Ресурсна кімната – спеціально облаштована кімната у закладі чи установі освіти, що відповідає принципам універсального дизайну і розумного пристосування, призначена для надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг/занять; психологічного розвантаження; соціально-побутового орієнтування, набуття навичок самообслуговування. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Розвиток дитини з ООП – взаємопов’язаний процес безперервних кількісних і якісних змін у біологічній, психічній, соціальній і духовній (моральній) сферах, ключовими чинниками яких є процес навчання та виховання.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Розумне пристосування – запровадження, якщо це потрібно в конкретному випадку, необхідних модифікацій та адаптацій з метою забезпечення реалізації особами з ООП конституційного права на освіту на рівні з іншими особами. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти – структурний підрозділ
закладу післядипломної педагогічної освіти, основним завданням якого є методичне
й аналітичне забезпечення діяльності ІРЦ.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Синдром дефіциту уваги і гіперактивності (скорочено СДУГ ) - неврологічно-поведінковий розлад розвитку, що починається в дитячому віці. Проявляється такими симптомами, як труднощі концентрації уваги, гіперактивність і погано керована імпульсивність. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Соціалізація - процес становлення особистості,поступове засвоєння нею вимог суспільства, придбання соціально значимих характеристик свідомості і поведінки, які регулюють її взаємини із суспільством. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Спеціальна освіта – дошкільна , загальна,середня ,професійно-технічна та вища освіта,для отримання якої особам з особливими психофізичними розвитку створюють спеціальні умови. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Спеціальні умови для отримання освіти – умови навчання, в тому числі спеціальні програми та методи освіти, індивідуальні технічні навчальні засоби, підручники,навчальні посібники, а також педагогічні, медичні, соціальні та інші послуги, без яких неможливо або ускладнено засвоєння загальноосвітніх та професійних навчальних програм особам з особливостями психофізичного розвитку. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Спеціальні навчальний заклад – навчальний заклад ,створений для навчання осіб з особливостями психофізичного розвитку( школа, школа- інтернат,спеціальний навчально-виховний комплекс, об’єднання, навчально-реабілітаційний центр). (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Спеціальний навчальний підрозділ – структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу, створений для навчання осіб з фізичними та /або розумовими порушеннями, з метою надання спеціальних освітніх послуг , у закладах за місцем проживання осіб. (http://doshkilla.blogspot.com/2011/10/blog-post.html // Методист з корекційної освіти Семак Світлана Мирославівна)
Санаторна школа – заклад загальної середньої освіти з відповідним профілем
для дітей, які потребують тривалого лікування. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Сегрегація – ситуація, у якій діти з ООП отримують освіту у відокремлених
закладах/установах, пристосованих до різних (або до певного виду) порушень у дітей, в ізоляції від інших дітей.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Скафолдинг – педагогічна технологія, що дає змогу учневі виконати завдання
або досягти цілей навчання, недосяжних для його індивідуальних зусиль або
можливостей.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Складне порушення – сукупність фізичних та/або психічних порушень. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Соціалізація дитини з ООП – процес і результати засвоєння дитиною певних знань, умінь, навичок, цінностей, зразків поведінки, що дає їй змогу стати дієздатним учасником соціальних стосунків як повноцінний громадянин, працівник та сім’янин. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Соціоосвітнє партнерство у сфері інклюзивної освіти – внутрішньовідомча і міжвідомча взаємодія суб’єкта системи управління інклюзивної освіти в системі державного та громадського сектору, спрямована на розробку, прийняття та реалізацію рішень щодо розвитку, навчання і виховання дітей з ООП в умовах інклюзії. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Спеціальна школа – заклад загальної середньої освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку.
(https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Спільне викладання– така організація освітнього процесу в класі, коли два чи більше педагога спільно проводять навчання в єдиному фізичному просторі/класі. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)
Фізичне порушення – тимчасове або постійне порушення в розвитку та/або функціонуванні органа людини унаслідок хронічного або інфекційного захворювання. (https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf)