План-конспект профорієнтаційного заходу
Тема: «Як обрати «свою» спеціальність – формула успіху. Психолог – професія нашого часу».
Обгрунтування: Кожен старшокласник, який закінчує навчання, починає розмірковувати над своїм майбутнім. І перше питання, яке постає перед ним – яку професію йому обрати. В цей особливий період життя доречною буде допомога у оволодінні навичками самостійного вибору майбутньої професії. Проблема вибору професії завжди була актуальною і тим більше залишається такою в сучасних умовах. З причини незнання правил вибору професії, ситуації на ринку праці, відсутності практичного досвіду професійної діяльності близько 40% молодих людей обирають професію, яка не відповідає їх інтересам, нахилам та вподобанням. Особливо значущою є проблема набуття учнями адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею. Проблема підготовки учнів до свідомого вибору професії стає особливо актуальною тому, що орієнтація на певну професійну діяльність, свідомий вибір свого життєвого шляху є невід’ємною складовою всього навчально-виховному процесу в школі.
Цільова аудиторія: Учні 8-9 класів.
Мета: Довести учням важливість вибору професії в житті людини. Розкрити уявлення про світ професій, їх кваліфікацію. Розвинути уміння розуміти самого себе, свої потреби та нахили. Ознайомити учнів з професією «Психолог».
Завдання лекції: Надати інформацію про світ професії, його класифікацію (за Є.А. Клімовим; сформувати усвідомлене ставлення учнів до самостійного вибору майбутньої професії; навчити учнів самостійно приймати рішення і передбачати наслідки своїх рішень; сформувати уявлення про професію психолога та галузі її застосування.
Форма проведення: інтерактивне заняття профорієнтаційного спрямування в он-лайн режимі.
Тривалість: 90 хв.
Список використаної літератури:
1. Жемера Н.В. Сутність та особливості процесу професійного самовизначення учнів старших класів / Н. В. Жемера // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2002.
2. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. – Ростов-н/Д, 1996.
3. Михалевська Н. Тренінг. Вибір професії або задач з багатьма невідомими. / Н. Михалевська, О. Тригук // Психолог. - 2004.
4. Яворовская Л.Н. Методика преподавания психологии. Учебно-методическое пособие. Х.- 2002.
5. Мельник О.В. Зміст, форми та методи профконсультаційної роботи зі старшокласниками в процесі профільного навчання: науково - методичний посібник для педагогічних працівників, практичних психологів, соціальних педагогів. - К.: «Мегапринт» 2008. – 76 с.
6. Професійне самовизначення старшокласників: Метод. посібник / Упоряд. Л. Шелестова. – К.: Вид. дім «Шкільн. Світ»; Вид. Л. Галіцина, 2006.
7. Інтернет посилання на тест Диференційно-діагностичний опитувальник інтересів - http://mvpu.edukit.sumy.ua/Files/downloadcenter/%D0%94%D0%94%D0%9E%20%D0%B7%D0%B0%20%D0%84.%20%D0%9A%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BC.pdf
План заняття:
1. Знайомство.
2. Правила заходу.
3. Знайомство з учнями.
4. Вступне слово.
5. Аналіз типових помилок при виборі професії.
6. Ознайомлення із формулою «Хочу-Можу-Треба».
7. Диференційно-діагностичний опитувальник інтересів.
8. Висновок до І блоку.
9. Психологія: визначення, професійна діяльність.
10. Тестування:
а) «Чи знаєш ти себе?»
б) Методика визначення незалежного і взаємозалежного Я.
11. Професійне навчання.
12. Загальні висновки.
Текст заняття.
Знайомство. Добрий день, дорогі учні, рада всіх бачити. Мене звати Аліна Віталіївна. Тема нашої зустрічі звучить так «Як обрати «свою» спеціальність – формула успіху. Психолог – професія нашого часу». Наша співпраця з вами сьогодні буде складатися з двох невеличких блоків. Перший – це алгоритм вибору професії та другий – невеличкий екскурс в професію психолога. Вибір майбутньої професії – актуальна тема розмови для кожного з вас, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Це задача з багатьма невідомими. Що я добре вмію? Чого хочу, а що потрібно суспільству? Під час заняття ми спробуємо обговорити, а, можливо, знайти засоби вирішення цієї задачі.
Правила: Перед початком, оскільки наша зустріч проходить в режимі он-лайн, давайте оговоримо невеличкі правила нашого спілкування - правило «тут і зараз»; правило «піднятої руки»; правило добровільної активності; говорити по черзі, не перебиваємо; бути толерантними; одночасно з отриманням нової інформації на занятті можна обговорювати незрозумілі моменти та ставити питання.
Знайомство з учнями. Пропоную трохи познайомитися – назвіть себе, розкажіть ким ви хотіли стати в дитинстві, яку зараз маєте улюблену справу та хобі. Приємно познайомитися.
Вступне слово.
Ви наразі навчаєтесь у 8-9-му класі, здається, що є ще багато часу до закінчення школи та ще рано замислюватися над вибором майбутньої професії. Та повірте цей час дуже швидко сплине, і постане гостре та зовсім непросте питання вибору спеціальності. А як зробити правильний вибір? Як зорієнтуватися серед розмаїття професій та обрати ту єдину, яка принесе вам задоволення та користь суспільству?
Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок ми вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо, товаришів, друзів, коханих. І в основі вибору у кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло, правду і кривду, зробити крок чи ні, сказати чи промовчати, куди піти вчитися, як жити, що робити?! У кожної людини є свобода вибору! Вибір існує щоденно, щосекундно, різний за своєю серйозністю, неоднаковий за своїми наслідками, проте він існує і ми його робимо!
Отже, інколи несвідомо здійснений вибір має скажемо так не дуже приємні наслідки. Так, звичайно, можна перервати навчання якщо на третьому курсі ти зрозумієш, що ця справа не твоя, а можна за декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак, час буде втрачено і розчарувань багато. Свідомо обрана професія допомагає людині реалізувати свої фізичні, розумові та душевні самовизначення. Вибір професії – один з найбільш відповідальніших рішень, які людина приймає у своєму житті. Адже, займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість – це є однією з умов відчуття життєвої повноцінності та психологічного благополуччя. Як казав давньокитайський філософ Конфуцій: «Оберіть собі роботу до душі, і вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті».
Сьогодні ринок праці переживає період глобальних змін - ті професії та спеціальності, що були затребувані кілька років тому, можуть повністю зникнути в майбутньому, світ пережив пандемію коронавірусу, наша держава взагалі переживає страшні часи – війну, проте життя триває, ми вистоїмо та відбудуємо нашу країну, тому треба не зволікати і замислюватися над своїм майбутнім, а не плити за течеєю.
Стосовно вибору професії, звичайно готових рецептів вам ніхто не дасть, оскільки їх просто не існує. Кожна людина є творцем власного щастя. Проте, певні поради та рекомендації можуть стати вам у нагоді.
Дискусія «Типові помилки при виборі професії». Учасникам пропонується твердження за темою: «Типові помилки при виборі професії». Учням необхідно визначитися, чи згодні вони з цими твердженнями, чи ні. Чому саме?
Твердження та аргументи:
1) ставлення до вибору як до чогось незмінного. Існує погляд на професію як на вибір постійного заняття, на все життя. Така позиція хибна, тому що не враховує, що людина має здібності і прагне накопичувати спеціальні знання і навички в різних сферах діяльності. У будь-якій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад по мірі росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто гарно пройшов початкові кроки (кращим інженером, наприклад, буде той, хто пройшов школу робітничої майстерності).
2) Ранжування професій на «престижні» і «не престижні», «легкі» і «важкі», «погані» і «хороші», «цікаві» і «нецікаві». Оцінка професії залежить не стільки від характеру роботи, скільки від того, як до неї ставиться людина, наскільки професія відповідає її запитам і можливостям, нахилам і здібностям.
3) Низький рівень інформованості в безмежному та змінному світі професій може призвести до хибного вибору професії.
4) Вибір «за компанію», «щоб не відставати» лише випадково буває вдалим. Невміння чи відсутність звички розбиратися у своїх індивідуальних рисах чи особливостях, незнання чи недооцінка власних фізичних особливостей також може призвести до хибного вибору професії.
5) Перенесення ставлення до людини – представника певної професії на саму професію. Особиста симпатія чи антипатія до людини конкретної професії ніяк не може свідчити про придатність чи непридатність іншої людини до цієї ж професії.
6) Захоплення тільки зовнішньою стороною професії може призвести до хибного вибору професії. Наприклад, ототожнення шкільного навчального предмета з професією або погане розрізнення цих понять. Світ професій набагато ширший (понад 40 тис.) за коло навчальних предметів (12- 15). Отже, самі предмети не можуть бути надійним орієнтиром у світі професій. Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, у яких необхідна здатність до мови, багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв’язку... Тому при виборі професії слід враховувати, які реальні заняття і професії за цим предметом стоять).
Мозковий штурм «Професії». Учасники дають відповідь на запитання: «Які їм відомі «жіночі» та «чоловічі» професії? Обговорення: А тепер давайте разом визначимо, чи існують в чистому вигляді жіночі та чоловічі професії? Навести приклади історій, коли «жіноча» професія раптово стала «чоловічою» і навпаки. Підсумок: іноді, протягом життя, доводиться змінювати свої професійні наміри.
«Формула». Ось ми з вами розібрали типові помилки у виборі професії, з’ясували, що суто жіночих, чи чоловічих професій не існує, настав час дізнатися як же потрібно діяти щоб максимально серйозно та правильно підійти до вибору майбутнього фаху.
Для того щоб вибір був правильним потрібно при виборі професії враховувати «формулу успіху» - «Хочу-Можу-Треба». Перша складова формули – це «Хочу» (учні що ви розумієте під словом «хочу» - відповіді учнів). Хочу – це ваші інтереси. Вибрати професію, спираючись на інтереси, означає вибрати те, що подобається і приваблює. Але вибрати професію, враховуючи тільки «Хочу», неможна. Слід брати до уваги, що ви можете. Для цього необхідна друга складова формули – «Можу». Як ви думаєте, учні, що входить до складової формули – «Можу» (відповіді учнів). «Можу» – це ваші здібності, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров’я.
Вправа «Чорний ящик». На екрані малюнок: три закриті коробки, в одній з яких знаходяться цукерка, у другій – апельсин, в третій – нічого. Коробки різні за розміром та за кольором (червоний, чорний, зелений). Потрібно троє бажаючих. Завдання: трьом учасникам пропонується обрати для себе один із трьох «ящиків», який їм найбільше подобається (за кольором, розміром). Ті, хто не бере участь, може підказувати, яку коробку. А ті, хто вибирає, може прислуховуватись до порад. Будь ласка, зробіть свій вибір. Коли учні зроблять свій вибір починається обговорення: - Чому ви обрали саме цей ящик? - Що ви відчували, коли відкрили ящик? - Чого не вистачало для прийняття правильного рішення? Висновок: вибір професії – це не гра в лотерею. Отже, ніколи не обирати професію за компанію, не керуйтеся лише власною інтуїцією та порадами оточуючих. Розраховувати тільки на власні знання, досвід, інтереси та бажання.
Проте, коли кожен із вас буде вибирати професію, потрібно враховувати не тільки інформацію про «Хочу» і «Можу», але й мати інформацію про «Треба», про потреби ринку праці. Якщо враховувати інформацію про «Хочу» і «Можу» можна вибрати професію, яка не дасть реалізувати себе. Саме тому остання складова формули – «Треба» - потреба ринку праці (тобто є попит на цю професію, бо ми маємо виробляти те, що купують, а не навпаки). У світі налічується понад 40 тисяч професій . Як знайти серед них свою? Як не розгубитися при виборі? На сьогодні існує декілька класифікацій професій. Ви можете в мережі-Інтернет знайти перелік професій, ознайомитися з ним. Однак, як же з усього різноманіття вибрати одну, на що взагалі звертати увагу?
У нашій країні зазвичай користуються класифікацією професора психологічних наук Євгенія Олександровича Клімова. В основу класифікації покладено ідею про розподіл всіх професій на 5 типів за ознакою предмета, з яким взаємодіє людина в процесі праці. Людина – Природа (садівник, лісник, мікробіолог, ботанік, агроном, ветеринар, рибознавець тощо). Людина – Техніка (водій, тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва, інженер, слюсар, швачка, кухар, токар, монтажник, будівельник, сталевар, механік тощо). Людина – Людина (вчитель, лікар, психолог, продавець, кухар, журналіст, юрист, екскурсовод тощо). Людина – Знакова система (програміст, економіст, коректор, кресляр, касир, топограф, перекладач, бухгалтер, нотаріус, математик, історик тощо). Людина – Художній образ (художник, модельєр, фотограф, дизайнер, скульптор, композитор, актор тощо.).
Диференційно-діагностичний опитувальник інтересів (окремий файл-документ).
1. «Людина – людина»: Основні вимоги: потреба і вміння спілкуватись, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам’ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми. 2. «Людина-художній образ»: Основні вимоги: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність. 3. «Людина-знакова система»: Основні вимоги: абстрактне мислення, відтворювальна уява, гарна зосередженість, стійка уява, посидючість. 4. «Людина-природа»: Основні вимоги: наявність ініціативи, самостійність у вирішенні конкретних задач, творча уява. 5. «Людина-техніка»: Основні вимоги: висока виконавська дисципліна, акуратність, практичне мислення, технічна уява, творчий потенціал.
Навести приклади інших тестів - Тест «Художник-мислитель» Мета: визначити домінантність півкуль головного мозку. Тест на профорієнтацію – він допоможе краще пізнати себе та зробити правильний вибір професії. Aнкeтa «Opієнтaція» Ігоря Леонідовича Coлoміна – вказана анкeтa poзpoблeнa для caмooцінки пpoфecійних інтepecів тa здібнocтeй мoлoдих тa дopocлих людeй, дyжe пpocтa y зacтocyвaнні тa обробці тощо.
Висновок до І блоку: Для прийняття правильного рішення при виборі професії вам необхідно враховувати ряд факторів – власні побажання, психологічні особливості та можливості, при цьому, не слід забувати й про потреби ринку праці. Для цього й існує так звана «формула вибору професії», яка в загальному вигляді показує первинний алгоритм прийняття оптимального рішення в поєднанні наступних компонентів: «хочу» - «можу» - «треба». «Хочу» – намагання особистості, тобто інтереси, нахили, мотиви, плани, професійні наміри. Це те заняття, яке ви робите з інтересом, з бажанням, за власною ініціативою (як у школі, так і в позаурочний час). Якщо вибрана справа подобається, то ви охоче будете працювати, підвищувати свою кваліфікацію, користуватися авторитетом, і в результаті, більше зароблятимете. «Можу» – можливості особистості, тобто стан здоров’я, наявний досвід (знання, вміння, навички), психофізіологічні якості, здібності до різних видів діяльності. Наприклад, в якихось справах ви більш успішні, довго можете займатися цією справою не втомлюючись, а в інших, навпаки, швидко починаєте нервувати, сердитись, у вас нічого не виходить. «Треба» – потреби суспільства, тобто ваші уявлення про обов’язок, моральні установки, ціннісні орієнтації, знання світу професій і про перспективні спеціальності, які користуються попитом на ринку праці, і вірогідність працевлаштування за обраною професією. Пропишіть кожен для себе компоненти «формули вибору професії». Порівняйте їх один з одним і визначте свою «зону оптимального вибору». Багато невідомого очікує вас при виборі професії, перед вами нелегка задача, але успіху можна досягнути тільки дотримуючись формули – хочу, можу, треба.
Рефлексія. Мета: визначити настрій учнів, чи сподобалось тестування. Чи зрозумілі складові «формули».
ІІ Блок. Трохи розібравшись, що можливо зробити для правильного вибору професії. Я хотіла б вас трохи познайомити із професією психолога.
Психологія – це відносно молода, проте надзвичайно актуальна на сьогоднішній день наука. Психологія (від грецького «psychе» - душа, дух; «logos» - вчення, наука) – це наука, що вивчає психічні явища (мислення, почуття, волю) та поведінку людини, пояснення якої знаходимо в цих явищах.
Професія психолога потрібна в будь-яких організаціях. Сьогодні практично жодна установа не обходиться без допомоги такого фахівця. Звичайно, менталітет наших громадян поки що не дозволяє так само вільно звертатися за допомогою до психологів, як це заведено на заході. Найчастіше, не розуміючи самої суті психології, люди прирівнюють її до психіатрії і похід до психолога стає чимось жахливим. Наша людина звикла ділити радості та прикрощі саме зі своїми знайомими, ніж з кваліфікованими фахівцями. І найчастіше це виходить боком, адже ніхто не надасть такої ж ефективної допомоги у вирішенні проблеми, яку може надати професіонал.
Професія психолога - творча і дуже цікава, вона потребує постійного розвитку та вдосконалення. Робота психолога - це досвід спілкування з різними людьми, досвід, що дає можливість більше розуміти себе й власне життя. Обрати професію психолога - означає обрати спосіб життя.
Головним завданням будь-якого психолога є надання допомоги в адаптації людини до нормального життя, допомоги у рятуванні від негативних емоцій, вирішенні проблем, вселенні віри в хороше майбутнє.
Фахівець цього профілю може працевлаштуватися практично в будь-яких організаціях, починаючи від навчальних та медичних закладів та закінчуючи правоохоронними органами. В даний час психологія охоплює майже всі сфери життя і діяльності людей, психологічні знання використовуються в політиці, економіці, медицині, культурі і мистецтві, на виробництві й в сфері освіти. Кваліфікованого спеціаліста із задоволенням візьмуть на посаду менеджера з персоналу, психологічного тренера. Найчастіше на психолога вчаться жінки, однак у деяких областях, що вимагають жорсткіших заходів впливу, переважає чоловіча стать. Наприклад, у політичній сфері.
Психологи у початкових навчальних закладах допомагають учням без проблем адаптуватися до навколишнього оточення, налагодити спілкування з колективом. Вони проводять різні тести, що допомагають виявити яскраві якості характеру та визначитися з майбутньою професією. У лікарні психолог переважно має справу з пацієнтами, які страждають від стресу та нервових потрясінь. Фахівці, які працюють у в'язницях, готують ув'язнених до швидкого визволення, допомагають їм повернутися до нормального життя після покидання ними тюремних стін.
Зараз я розповім про домінуючі види діяльності психолога, а потім пропоную провести декілька тестів аби трохи пізнати себе.
Отже, деякі види діяльності:
1) дослідження розвитку психіки і закономірностей психічних процесів (то є пізнавальні процеси – відчуття, сприйняття, мислення, свідомість, мова, пам’ять, уява, увага; емоційно-мотиваційні: емоції та почуття, психічний стан, мотивація, воля);
2) вивчення загальних закономірностей розвитку дітей різного віку і складення програм навчання;
3) вивчення внутрішнього світу і поведінкових особливостей людини;
4) вивчення поводження людей у малих і великих групах;
5) вивчення питань, пов'язаних із творчою діяльністю людей, особливостей сприйняття;
6) вивчення діяльності людини, особливостей її праці;
7) вивчення особливостей поводження в стресових ситуаціях;
8) дослідницько-аналітична робота (робота з одержаною інформацією, адаптація психодіагностичних методик до умов реальної практики);
9) психологічне консультування, спрямоване на надання допомоги людині в вирішенні різних скрутних ситуацій;
10) організація групових заходів, ведення тренінгів, семінарів, читання лекцій;
11) профілактика і корекція небажаних проявів психіки людини, а також зміцнення і формування необхідних психологічних якостей особистості тощо.
Вправа на самоаналіз. Тест «Чи знаєш ти себе?»
Дайте відповідь на запропоновані запитання «так» чи «ні» і ви дізнаєтесь, наскільки ви прагматичні (тобто практичні, спрямовані лише на певну вигоду, користь собі) чи романтичні.
1. Отримавши газету (журнал) чи передивляєтесь ви її перш, ніж почати читати?
2. Чи їсте ви більше звичайного, якщо стривожені?
3. Чи думаєте Ви про свої справи під час їжі?
4. Чи зберігаєте ви повідомлення від рідних людей?
5. Чи цікавитесь ви психологією?
6. Чи боїтесь ви їздити з великою швидкістю?
7. Чи уникаєте ви думок про смерть?
8. Чи любите ви помріяти перед сном, лежачи у ліжку?
9. Чи здатні ви сильно втомитися, навіть після 8-часового сну?
10. Чи розказуєте ви іншим про свої особисті труднощі?
11. Чи читаєте ви літературу про кохання (романи)?
12. Чи уникаєте ви самотності?
13. Чи буває так, що через неприємності ви хворієте?
14. Чи було з вами так, що, задумавшись, ви проїжджали потрібну зупинку?
15. Чи виникало у вас бажання жити в іншому місті?
16. Чи вважаєте ви характер людини спадковою рисою?
17. Чи дивитеся ви фільм до кінця, якщо він про кохання?
Обробка результатів. Підрахуйте кількість відповідей «так» і за кожну таку відповідь запишіть собі 5 балів. Ви отримаєте певну суму, наприклад, 45.
Інтерпретація результатів.
Від 75 до 85 балів. Мабуть, ви ховаєтесь від дійсності. Не завадило б хоч інколи подивитись у вічі реального життя. Це допоможе вам краще зорієнтуватися у житті і певною мірою вберегти себе від неприємності.
Від 55 до 70 балів. Ваші мрії не завжди поєднуються із реальним життям. Вам це заважає, але не надавайте цьому дуже великого значення і не витрачайте зайвих душевних сил. І не шукайте цілковитого розв’язку всіх життєвих проблем. Адже зірки світять навіть тоді, коли їх не видно.
Від 30 до 50 балів. Ви змогли встановити рівновагу між ілюзіями і реальністю. І хоч вам все ж властива певна мрійливість і навіть сентиментальність, Ви цілком співвідносити їх із своїми реальними можливостями.
Від 5 до 20 балів. Ви надзвичайно заземлені, прагматичні. Вам бракує романтичності, яка б пішла Вам на користь. Життя, зазвичай, річ серйозна, але інколи і почуття гумору допомагає долати перешкоди.
Аналіз та обговорення. Які ваші думки з приводу даного тесту? Чи отримав хтось неочікуваний результат?
Методика визначення незалежного і взаємозалежного Я.
Перед вами намальована геометрична фігура, до кутів якої доторкаються кружечки із літерами «М» (матір), «Б» (батько), «Д» (друзі), «С» і «Б» (сестра, брат).
Визначте, будь ласка, де знаходиться ваш кружечок «Я», і намалюйте його всередині або ззовні чи поряд із будь-яким кружечком, наприклад «Д» тощо.
Якщо ви розмістили свій кружечок всередині квадрата, то це означає, що у вас явно переважає взаємозалежне Я – ваші дії повністю залежать від думок батьків, друзів, інших близьких людей, суб’єктивного довкілля і вам властиве загострене відчуття колективізму (підкреслює взаємозалежність людей й ставить інтереси колективу вище, ніж інтереси окремої людини, благополуччя груп – сімейних, трудових тощо). Відтак і визначення свого Я спричинюється взаємовідносинами, внутрішньо приймається те, що власна поведінка здебільшого зумовлена думками, відчуттями і вчинками інших. Та й у буденному житті такі люди більше цінують зв’язки і взаємостосунки між людьми, а незалежність не підтримують.
Коли кружечок знаходиться поза квадратом, то це свідчить, що у вас сформоване незалежне Я, тобто ви переважно зосереджуєтесь на власних внутрішніх властивостях, станах, потребах, бажаннях, котрі презентуються привселюдно незалежно від обставин чи тиску авторитета, і наразі переважає відчуття індивідуалізму. Для вас власне Я – це особисті думки, відчуття, дії, а не результат емоцій чи вчинків інших.
Якщо кружечок «Я» доторкається чи знаходиться біля інших, наприклад «Д» або «Б», то це означає, що ваші вчинки залежать багато в чому від конкретної людини – батька, матері тощо.
Професійне навчання
Ми з вами дізналися хто такий психолог, чим він займається. А де ж можна здобути професію психолога?! Більшість ВНЗ України здійснюють підготовку студентів за спеціальністю «психологія». В Харкові найкращим, наймогутнішим закладом беззаперечно є – Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна. За результатами щорічного рейтингу кращих закладів вищої освіти світу QS World University Rankings, університет кілька років поспіль займає перше місце серед українських університетів. Згідно з QS World University Rankings 2022, Каразінський підтвердив свою першість в Україні та посів позицію 511-520 в глобальному масштабі. Даний ВНЗ налічує 23 факультети та навчально-наукові інститути. Підготовка фахівців у Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна здійснюється за 115 спеціальностями та спеціалізаціями, охоплює весь спектр сучасної класичної університетської освіти.
Професію психолога можна здобути на факультеті психології, який налічує чотири кафедри – кафедри загальної та прикладної психології, кафедра психологічного консультування і психотерапії, а також кафедра педагогіки. До складу факультету входять також науково-дослідна лабораторія психодіагностики, лабораторія розвитку, навчально-методічні кабінети з психології та педагогіки. До складу викладачів факультету входить 7 професорів.
Навчальним планом підготовки психологів передбачається вивчення:
• фундаментальних дисциплін (зокрема загальна психологія, соціальна психологія, експериментальна психологія, історія психології, вікова психологія, диференційна психологія, психодіагностика, пато- та нейропсихологія, основи психотерапії, вища математика та теорія ймовірності, анатомія, фізіологія поведінки людини та тварин);
• дисциплін соціально-гуманітарного циклу (історія України, філософія, іноземна мова, та іноземна мова за фахом);
• дисциплін практичної підготовки (педагогічна, етнічна, політична, психологія, психологічне консультування, соціально-психологічний тренінг, основи сексології, психологія в маркетингу та рекламі, психологія конфліктів та ін.);
• також пропонуються спецкурси за власним вибором студента.
Загальний висновок та побажання: Отже, сьогодення диктує, що суспільству потрібна професійно компетентна молодь, яка вміє швидко адаптуватися в нестабільних умовах, здатна до ризику, самостійного вибору сфер діяльності, поведінки, орієнтованої на успіх. Вибір професії – це друге народження людини. Це питання досить складне й серйозне. Адже вибір професійного шляху багато в чому визначає вашу долю. Кожна окремо взята професія – це цілий світ, цікавий і незвичайний. Існує багато різних спеціальностей, тому вибір професії – це задача з багатьма невідомими. Я бажаю, щоб кожен з вас в житті знайшов свій шлях та ключі від щасливого майбутнього! Дякую за увагу!
Додаток № 1
Алгоритм професійного самовизначення (пам’ятка учням 9-10 класів)
Знайти своє покликання – джерело щастя.
1. Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є потяг, існують принципові можливості успішного їх освоєння й працевлаштування.
2. Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомити з людьми, які їх представлять.
3. Вислухати думку батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.
4. Скласти список суттєвих можливостей професій (наприклад, можливість спілкування з багатьма людьми, поїздки за кордон, висока платня тощо) і проаналізувати його відносно своєї мети, очікувань, мрій.
5. Визначити фізичні та психологічні якості, необхідні для кожної з професій.
6. Звернутися до психолога з проханням визначити (дослідити) інтереси, здібності, темперамент, особливості пам’яті, уяви тощо.
7. Прислухатись до своїх відчуттів, інтуїції.
8. «Приміряти» кожну з професій. Порівняти,зважити всі «плюси» і «мінуси».
9. Зробити вибір.
10. Упевнено йти до мети!
Успіху Вам!