У перекладі з грецької генетичний означає — такий, що стосується походження, вивчає розвиток чого-небудь. Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов’язані за походженням, тобто скласти генетичні ряди, в яких простежується споріднений зв’язок між класами неорганічних сполук. Генетичний зв’язок — це зв’язок між речовинами різних класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речовин і показує походження одних речовин від інших.
Зверніть увагу Правило генетичних зв’язків: 1. Кількість стрілочок у схемі відповідає кількості рівнянь хімічних реакцій, які необхідно скласти. 2. Сполуки, записані перед стрілочкою, обов’язково мають вступити в хімічну реакцію. 3. Сполуки, записані після стрілочки, мають утворитися внаслідок реакції.
Пам'ятайте! 1. Для проведення дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів. 2. При наливанні рідини зі склянки етикетка повинна бути розташована у бік до долоні. 3. При розливанні чи розсипанні речовин сповістити учителя. 4. При потраплянні кислоти чи лугу промити руки сильним струменем води та звернутись до вчителя. 5. Запалювати спиртівку тільки сірниками. 6. Під час нагрівання спочатку злегка прогріти всю пробірку, потім здійснювати подальше нагрівання тієї її частини, де міститься рідина. 7. При нагріванні пробірка заповнюється на 1\3, отвір направляється в безпечну сторону.
Практична робота №2 Тема: Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами Мета: узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук; продовжити формувати практичні навички проводити якісні реакції; у лабораторних умовах навчитись одержувати й розпізнавати неорганічні речовини, застосовуючи теоретичні знання про їх властивості; складати план експерименту й проводити його, робити висновки та узагальнення.
Завдання 1. Добування речовин. Використовуючи наявні реактиви, добудьте купрум (ІІ) гідроксид із купрум (ІІ) оксиду. Складіть план експерименту._________________________ ______________________________________________________________ Напишіть рівняння відповідних реакцій у молекулярному та йонному вигляді. Зазначте результати спостереження _______________________________________________________________________________________________________________________.
Завдання 2. Розпізнавання речовин. У 3-ох пронумерованих пробірках вам видані однакові на зовнішній вигляд розчини натрій карбонату, натрій сульфату та сульфатна кислота. Визначте, у якій з пробірок міститься кожна речовина, використовуючи наявні у вас реактиви. Складіть план експерименту. Напишіть рівняння відповідних реакцій у молекулярному та йонному вигляді. На підставі даних спостережень сформулюйте висновок.