"Роль хімії у розв'язанні продовольчої,сировинної,енергетичної та екологічної проблеми".

Про матеріал
- З’ясувати значення хімії в розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем; - усвідомлювати причино-наслідкові зв’язки у природі та її цінність і цілісність; - право на власний вибір і прийняття рішення; відповідальність за збереження довкілля від шкідливих викидів; -виробити власне ставлення до природи як найвищої цінності; - виховувати інтерес до вивчення хімії.
Перегляд файлу

Тема уроку:

Роль хімії у розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної та екологічної проблеми.

Формування ключових компетентностей:

- спілкування державною мовою ;

- уміння вчитися впродовж  життя ( виявляти допитливість щодо хімічних знань; прагнути самовдосконалення; осмислювати результати самостійного вивчення хімії; розуміти перспективу власного розвитку упродовж життя, пов'язаного із хімічними знаннями) ;

- соціальна та громадянська компетентності (залучати ширшу громадськість до розв’язування проблем збереження довкілля; виявляти патріотичні почуття до України, любов до малої батьківщини; дотримуватись загальновизнаних моральних принципів і цінностей);

- інформаційно-цифрова компетентність (використовувати сучасні пристрої для добору хімічної інформації, її оброблення, збереження і передавання);

- основні компетентності у природничих науках і технологіях: (формулювати, обговорювати й розв’язувати проблеми природничо-наукового характеру;  визначати проблеми довкілля, усвідомлювати значення природничих наук для пізнання матеріального світу)

- екологічна грамотність і здорове  життя (усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії і хімічної технології для людини і довкілля; влаштовувати власне життєве середовище без шкоди для себе, інших людей і довкілля; дотримуватися здорового способу життя; безпечно поводитись із хімічними сполуками і матеріалами в побуті).

Задачі  уроку:

- з’ясувати значення хімії в розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем;

- усвідомлювати причино-наслідкові зв’язки у природі та її цінність і цілісність;

- право на власний вибір і прийняття рішення; відповідальність за збереження довкілля від шкідливих викидів;

-виробити власне ставлення до природи як найвищої цінності;

- виховувати інтерес до вивчення хімії.

План проведення:

1.  Привітання

2.  Актуалізація

3.  Оголошення плана уроку

3.  Вивчення нової теми:

     А) Роль хімії у розв’язанні продовольчої  проблеми;

     Б)  Роль хімії у розв’язанні сировинної  проблеми;

     В)  Роль хімії у розв’язанні енергетичної  проблеми;

     Г)  Роль хімії у розв’язанні екологічної  проблеми;

4.  Висновок.

5.  Домашнє завдання.

 

  Очікуваний результат:

Учні наводять приклади застосування хімічних сполук у різних галузях та у повсякденному житті. Оцінюють значення хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій, розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем; усвідомлюють відповідальність за збереження довкілля від шкідливих викидів та  вплив діяльності людини на довкілля та охорону його від забруднень; виробляють власні ставлення до природи як найвищої цінності.

 

Вивчення нового матеріалу:  (робота з презентацією)

Сл.1.                 Урок з хімії на тему:

     «Роль хімії у розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної
                                  та екологічної проблеми»

Підготувала: Оксана Юріївна Петухова

викладач Олешківського професійного ліцею

 

Сл. 2.

Повторемо : Роль хімії у створенні нових матеріалів

 Серед усіх галузей природничих наук хімія є особливою наукою, бо створює і такі хімічні речовини, яких немає у природі і яких людина у минулому не могла собі уявити. Без її розвитку неможливий прогрес фармацевтики, сільського господарства,енергетики – багатьох сфер, від яких безпосередньо залежать здоров’я  та благополуччя людини.

Сл.3.

1. Позначте вироби побутового призначення, створені з нових матеріалів:

     А) клей ПВА               Б) пластиковий посуд   

     В) гашене вапно         Г)  мийні засоби

   2. Лакофарбові матеріали  та емалі з бактерицидними властивостями використовують у

     А) машинобудуванні        Б) медицині            

     В) харчовій промисловості

     Г) усі варіанти правильні      Д) усі варіанти неправильні

 Сл. 4.

 3. Матеріали, створені на основі полімерів, які здатні під впливом температури і тиску набувати певної форми і зберігати її.

      А) поліетилен            Б) тефлон            В) пластмаси

   4. Безбарвний прозорий або білий напівпрозорий еластичний матеріал, який на дотик нагадує парафін.

       А) Поліпропілен              Б)   Поліетилен     В)   Поліметилметакрилат

        

Сл.5.

5. Полімерні матеріали рослинного або синтетичного походження, з яких виготовляють гуму та гумові вироби

        А)  Полімери         Б)  Каучуки           В) Метали

  6. Речовини, що використовуються для виготовлення фізичних тіл, називаються -

         А)  полімери         Б)  матеріали          

          В)  мономери       Г)  сполуки

Сл.6.  

7. Із даного переліку матеріалів, виберіть зайвий-

      А) пластмаса          Б) скло            

      В) доска                   Г)  залізо

  8. Нові матеріали повинні мати такі властивості...

       А) жаростійкість         Б) термостійкість   

      В) корозієстійкість     Г) стійкість до стирання

       

          Сл.7   План:   

            А) Роль хімії у розв’язанні продовольчої  проблеми;

            Б)  Роль хімії у розв’язанні сировинної  проблеми;

            В)  Роль хімії у розв’язанні енергетичної  проблеми;

            Г)  Роль хімії у розв’язанні екологічної  проблеми;

 

Сл.8   Взаємини хімії та людини завжди були непростими. В окремі періоди історії хімія була джерелом захоплення і сліпої віри. Свого часу хімізація всього народного господарства, здавалося, була головним засобом прогресу. Без розвитку хімії неможливий прогрес багатьох сфер, від яких безпосередньо залежать здоров’я та благополуччя людини.

Сл. 9    Видатний фізіолог Іван Петрович Павлов зазначав, що « взаємини організму з навколишньою природою – це взаємини, опосередковані питанням харчування». Нестача продовольства та його низька якість негативно впливають на здоров’я людей, якість робочої сили та продуктивність, тобто перешкоджають економічному розвитку.  Найважливішим завданням хімії стає контроль над хімічними процесами, що відбуваються у природі та техносфері, у виробництві й перетворенні потрібних людині речовин і матеріалів.

Сл. 10   Роль хімії у розв’язанні  продовольчої проблеми.

Сл. 11  Однією з глобальних проблем людства є забезпеченість людини їжею. Відомо, що їжа необхідна для життєдіяльності людини й інших живих організмів. Проблема нестачі продуктів харчування виникла через зростання населення планети. Учені довели, що її можна вирішити, якщо світове виробництво харчових продуктів зросте в 3-4 рази.

Сл.12         Розв'язати проблему забезпечення харчовими продуктами можна за допомогою знань, які дають людству хімічна та біологічна науки. Особливу увагу потрібно сконцентрувати на виробництві рослинної та тваринної їжі, тобто продуктів харчування природного походження. Завданням хімії є створення речовин, за допомогою яких проблема нестачі харчової продукції буде розв'язана. Тому для зростання врожайності рослинництва та збільшення обсягів продукції тваринництва важливо забезпечити сільське господарство мінеральними й органічними добривами, хімічними засобами захисту рослин і тварин, стимуляторами росту, штучними кормами.

Сл..13     Хімічна промисловість постачає виробників сільськогосподарської продукції ефективними добривами. Пригадайте, які добрива називають мінеральними?

Це штучно синтезовані хімічні препарати, які потрібні для поповнення неорганічних сполук в грунті. За основним елементом в складі виділяють наступні види добрив:

1) азотні;                        2) калійні;                               3) фосфорні.

Застосування добрив дає змогу збільшити врожайність та поліпшити якість продукції рослинництва. У результаті застосування їх підвищується стійкість рослин проти хвороб, пришвидшується дозрівання врожаю. 

Сл. 14.  Для вирощування й збереження врожаю велике значення має захист рослин і продукції рослинного походження від шкідливих організмів за допомогою хімічних засобів. Засоби захисту рослин мають відповідати одночасно низці критеріїв. Якими є ефективність, безпечність для довкілля та здоров’я людей, доступність за ціною, сталість за фізико-хімічними параметрами.

Сл..15  Через екологічні та несприятливі погодні умови сільськогосподарські культури зазнають найрізноманітніших захворювань від комах і вірусів, грибків і бактерій. Це спричиняє зниження врожайності та якості продукції, а отже, впливає на фінансовий стан підприємств і фермерських господарств. Розглянемо деякі хімічні засоби захисту рослин такі як: зооциди, фунгіциди, гербіциди, бактерициди та інсектициди.

Сл..16   Хімізація тваринництва – це комплекс заходів, що сприяють підвищенню якісті кормів та продуктивності тварин. Йдеться про виробництво хімічних консервантів і стабілізаторів кормів, кормових дріжджів і мікробіологічного білка, використання кормових добавок, застосування стимуляторів росту тварин. Хімічне консервування зелених кормів забезпечує збереження поживних речовин, пригнічує розвиток гнильних і маслянокислих бактерій, запобігає небажаним ферментативним процесам.

Сл17 . Забезпечення харчовими продуктами є основним завданням харчової промисловості — галузі, яка виробляє готові продукти або переробляє їх на напівфабрикати. Охоплює понад 40 галузей виробництва. Найважливіші з них відображено на слайді.  Усі ці виробництва працюють для того, щоб забезпечити людину та живі організми джерелом енергії та життя — їжею. Адже саме їжа є комплексом органічних і мінеральних речовин: вуглеводів, жирів, білків, вітамінів, які забезпечують усі життєві потреби організму.

Сл.. 18   Роль хімії у розв’язанні сировинної проблеми.

Сл. 19 . Серед основних завдань хімії важливе значення має проблема створення сировинних ресурсів для розвитку різних галузей суспільного господарства. Це насамперед створення альтернативної природної дешевої сировини та комплексне її використання, багаторазове використання сировини та відходів як сировини.

Пригадайте, що таке сировина.Сировиною називають природні речовини або матеріали, які використовують для виробництва продуктів різних галузей промислового виробництва.

Однак природні запаси з часом вичерпуються, а попит на сировину як компонент споживання постійно зростає. Саме невідповідність між природними запасами й потребами споживання створює одну з актуальних проблем усього людства — збереження та раціональне використання сировини.

Сл.20   До природних сировинних матеріалів деревина. Україна багата на неосяжні лісові простори. Важливо пам'ятати: щоб виростити дерево на матеріал, потрібно не один рік. Розглянемо на слайді сфери використання деревини в промислових масштабах.

Сл. 21  Природною сировиною, на яку багаті надра України, є гірські породи та мінерали, руди, що містять залізо, мідь, цинк, алюміній, манган, хром, титан тощо.Основні сфери використання гірських порід і мінералів відображено на слайді.

Сл 22   Важливою умовою раціонального використання сировини є комплексність, тобто цілеспрямоване й безвідходне її застосування. Багаторазового використання сировини досягають рециркуляцією та регенерацією.

Сл. 23   Рециркуляція — це багаторазове повне або часткове повернення потоку газів, рідких або твердих речовин у технологічний процес.

Регенерація — це відновлення попереднього складу й будови речовини та її повторне використання

Сл.24   З побутових відходів вторинній переробці можна піддати макулатуру, скло, текстиль, пластмаси, харчові відходи, чорні та кольорові метали. Їхнє повторне використання дає значну економію коштів, оскільки продукти переробки будуть залучені в господарський обіг.

Сл.   25   Наприклад, розглянемо переробку макулатури. З неї виготовляють: гофрований картон, який використовують для пакування різноманітної продукції; тарний картон — коробки, картонні прокладки, пакувальні коробки, піддони; офісний папір, оскільки не завжди робочі матеріали необхідно робити на білосніжному папері. Вторинною переробкою макулатури виготовляють приладдя: папки, блокноти, папір для нотаток тощо. Пропоную переглянути відео по переробці макулатури.      http://youtube.com/watch?v=N-5YzOreJYs

Отже, хімічна наука робить великий внесок у розв'язання сировинної проблеми. І вам, громадянам України, необхідно ставитися до природи та її багатств як до найвищої суспільної цінності. Запорукою такого ставлення є ваша активність та ініціативність у вирішенні багатьох проблем, відповідальність за правильно прийняті рішення.

Сл. 26  Роль хімії у розв’язанні енергетичної проблеми.

Сл. 27    Енергетика — основа економічного зростання та розвитку країни. Вона охоплює сукупність галузей господарства країни, які вивчають і використовують енергоресурси, зокрема енергію води, вітру та Сонця, ядерну, геотермальну, енергію морських припливів і відпливів, біомаси та інших джерел з метою вироблення, перетворення, передання та розподілу енергії. Від енергетичних ресурсів залежать багато промислових процесів, робота установ, медичних і культурних закладів, сільського господарства, транспорту й побутових пристроїв.

Сл.28 .   Лідером серед природних енергоресурсів залишається нафта, хоча важливе значення мають вугілля, газ, деревина, горючі сланці, торф та інші види місцевого використання. Як уже зазначалося, ці енергоресурси швидко виснажуються, тому обмежується їхнє використання.

Сл 29   Крім природних вид джерел енергії використовують альтернативні джерела, а саме:  енергію сонячного випромінювання, вітру, морів, річок, біомаси, теплоти Землі, та вторинні енергетичні ресурси, які існують постійно або виникають періодично у довкіллі. Важливою проблемою використання енергетичних ресурсів є збереження природи, чистоти води й повітря.

Сл. 30   Роль хімії у розв’язанні екологічної проблеми

Сл 31    Розвиток цивілізації та науково-технічного прогресу спричинили зростання кількості населення на Землі. Відповідно збільшилися обсяги виробництв для задоволення дедалі більших потреб у використанні продуктів харчування, енергетичних ресурсів, сировини. Збільшився обсяг відходів в атмосфері й у стічних водах; побутовими відходами засмічені великі площі, які могли б використовувати як сільськогосподарські угіддя.

У 1990-х роках міжнародна спільнота була серйозно стурбована проблемами довкілля. Основними визнано такі: 1) глобальне потепління клімату; 2) виснаження озонового шару; 3) накопичення в ґрунті токсичних металів і пестицидів; 4) кислотні дощі; 5) виснаження природних ресурсів планети; 6) забруднення великих територій радіонуклідами.

Незаперечним є той факт, що розвиток хімічної промисловості спричинив проблеми, що розглядаються як глобальні.

Сл. 32   Чинники забруднення довкілля. Їх поділяють на природні й антропогенні.

До природних чинників належать виникнення землетрусів, виверження вулканів, стихійні лиха, космічний пил, продукти вивітрювання гірських порід і ґрунтів. Однак найбільше забруднює навколишнє середовище людина. Бездумне споживацьке ставлення до природних багатств упродовж тисячоліть призвело до знищення цілих ареалів лісових рослин, жорстокого винищення тварин, спустошення родючих земель і вирубування лісів. Усе це впливає на економіку та політику, моральний стан і здоров'я людини.

Сл. 33.   Чинниками антропогенного забруднення навколишнього середовища стала виробнича діяльність людини. Треба усвідомлювати відповідальність за збереження довкілля від шкідливих викидів та  вплив діяльності людини на довкілля та охорону його від забруднень.  Тут я пропоную вам переглянути відео. «Діяльність людини»  https://www.youtube.com/watch?v=JI-jR9pNBqE

Сл.34.     Висновок:    На уроці ми з вами розглянули всі питання, які зазначили у плані на початку уроку. А саме, ознайомилися з значенням хімії в розв’язуванні продовольчої, сировинної, енергетичної  та екологічної проблем, і застосуванням хімічних сполук у різних галузях і в повсякденному житті.

Сл 35.    Домашнє завдання:

      1.Опрацювати с.168-171 за підручником ( Хімія 11 клас Г.Лашевська, А.Лашевська) 

      2. Зробити короткий конспект у зошит

      3. Підготувати проект на тему: « Вирішення проблеми утилізації різних видів електричних ламп»

 

 

 

Використані джерела:

Підручник:  Хімія 11 клас  М.Савчин;

Підручник : Хімія 11 клас  Г.Лашевська, А. Лашевська

Інтернет-джерела:

Відео «Переробка макулатури»  http://youtube.com/watch?v=N-5YzOreJYs

Відео «Діяльність людини»  https://www.youtube.com/watch?v=JI-jR9pNBqE

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
26 квітня 2021
Переглядів
9024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку