У цьому параграфі ти:• з’ясуєш, які природні, техногенні та соціальні небезпеки найбільше загрожують твоїм одноліткам;• пригадаєш принципи безпечної життєдіяльності;• проаналізуєш, які знання, особисті якості та навички допомагають безпечно поводитись у щоденному житті;• потренуєшся оцінювати рівень ризику.
ПОТРЕБА В БЕЗПЕЦІ є однією з базових людських потреб. ВІДЧУТТЯ БЕЗПЕКИсупроводжується задоволенням, спокоєм, розслабленням. НЕБЕЗПЕЧНІ СИТУАЦІЇ викликають тривогу, страх, відчай, бентежать, дратують, позбавляють сну й апетиту. Небезпечні ситуації «вмикають аварійну сигналізацію» в організмі й спричиняють стрес.
1. Наведіть приклади щоденних ризиків, екстремальних і надзвичайних ситуацій. Згадайте, що:екстремальні — ситуації, в яких небезпека загрожує окремій особі або групі людей (пасажирам літака, туристичній групі);надзвичайні — ситуації, в яких є загроза життю багатьох людей (населенню району, міста, країни).2. Перейдіть за посиланням або QR кодом і намалюйте ТРИ небезпечні ситуації, в яких можуть опинитися ваші однолітки.- у природному середовищі (несприятливі погодні умови, стихійні лиха...).- у техногенному середовищі (ДТП, пожежі...).- у соціальному середовищі (крадіжки мобільних телефонів, бійки...).3. Обговоріть, як правильно поводитись у таких ситуаціях.https://jamboard.google.com/d/1c. IQmj. Yg. Xls. Wwx8m5s. Lio. DA1 Klwp. G4z. Tf. Mz. O_TP09sw8/edit?usp=sharing
Принципи безпечної життєдіяльностізагальні принципи безпечної життєдіяльності, які можна звести до формули «передбачати, запобігати, діяти». Передбачати — означає:вміти розпізнавати небезпечні ситуції;передбачати наслідки своїх дій;оцінювати ризик. Діяти — означає:не розгубитися, тобто бути фізично і психологічно готовим діяти у небезпечній ситуації;знати, що і як треба робити в таких випадках;уміти зв’язуватись і взаємодіяти з рятувальними службами, правильно використовувати рятувальне спорядження;не втрачати надії й боротися, зробити все можливе, щоб урятуватися самому і допомогти іншим. Запобігати — означає:діяти так, щоб не наражатися на небезпеку;самому не створювати небезпеки (наприклад, на дорозі й у транспортізавжди дотримуватися Правил дорожнього руху);вживати запобіжних заходів (наприклад, встановлювати охоронну сигналізацію, проводити пожежні тренування).
Аналіз ситуацій та оцінка ризиків. Потрапивши в будь-яку незнайому ситуацію, треба миттєво оцінити рівень її безпеки. У такий спосіб перевіряють, чи існує загроза життю і здоров’ю. Таку загрозу ще називають ризиком, а джерела ризику — чинниками ураження. Майже всі життєві ситуації пов’язані з ризиком. Як визначити, що ситуація є дуже ризикованою? Для цього, оцінюючи ризик, слід зважати:на імовірність виникнення події;масштаби її наслідків.
Види ризикутри види ризику. Фізичний — пов’язаний із життям і фізичним здоров’ям людини (кататися на велосипеді без шолома, гратися на залізничній колії)Соціальний — пов’язаний з авторитетом, популярністю, успіхом (посваритися з другом, порушити загальноприйняті правила). Психологічний — пов’язаний з упевненістю, гідністю, самоповагою (провалитись на іспиті, не вступитися за того, кого ображають).
Види ризику1. Проаналізуйте одну із ситуацій, які ви записали у стартовому завданні, за планом:джерела ризику (чинники ураження);для кого є загроза;можливі наслідки.2. Оцініть рівень її ризику. Для цього:проведіть у класі умовну лінію;з одного боку покладіть картку з написом: «Ризик високий», а з другого — «Ризику немає»;по черзі називайте ситуації і займайте місця на лінії відповідно до того, як ви оцінюєте ризик у цій ситуації.3. Охочі можуть пояснити, чому обрали відповідну позицію.4. Поміркуйте, як можна зменшити ризики у цих ситуаціях або уникнути їх.5. У яких ситуаціях треба звернутися по допомогу до дорослих (учителів, батьків (опікунів), поліції, рятувальників, лікарів)?