Поняття особистостіВізьміть однакові аркуші паперу, складіть їх навпіл і без ножиць сформуйте половинки контуру людського тіла (мал. 15). Розгорніть фігурки і напишіть на них своє ім’я і п’ять особистих якостей (кмітливий, романтичний...). По черзі покажіть і прочитайте, що у вас вийшло. Поміркуйте, чому з однакових папірців за однаковою інструкцією вийшли цілком різні фігурки. Кожна людина має притаманне лише їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Певною мірою риси особистості зумовлено спадковістю, частково вони формуються під впливом оточення. Тому кажуть, що процес формування особистості є біосоціальним.
Контекст розвитку. Одним із найважливіших чинників, що впливає на розвиток особистості, є умови, в яких вона розвивається, — контекст розвитку. Саме контекстом розвитку пояснюється те, що діти (незважаючи на генетичну подібність) виростають іншими людьми, ніж їхні батьки. Покоління — група людей, які народилися в певний період часу (наприклад, покоління 1990-х народилося в період з 01.01.1990 по 31.12.1999). Зазвичай покоління в межах однієї країни має подібний контекст розвитку.
Розвиток людини впродовж життя є поступовим і достатньо прогнозованим процесом. Усі теорії розвитку особистості визнають, що фізичний, психічний, соціальний і моральний розвиток людини відбувається у певній послідовності (стадіями). Однією з найцікавіших теорій розвитку є вчення про стадії психосоціального розвитку Еріка Еріксона (1902—1994). Згідно з його теорією, психосоціальний розвиток людини охоплює 8 стадій. З них 5 — у дитинстві, 3 стадії — у зрілому віці. Успішно вирішуючи актуальні завдання розвитку, ми збагачуємо свою особистість і переходимо на наступний рівень. Якщо завдання на якомусь етапі не вирішене, це негативно впливає на все подальше життя. Зазвичай реальний результат знаходиться посередині між цими двома крайностями. Стадії — це найголовніші завдання, які людина має розв’язати у певний період свого життя (мал. 16). Стадійність процесів розвитку
Стадійність процесів розвиткудовіра проти недовіринезалежність проти невпевненостіініціативність проти почуття провиниуспішність проти комплексу меншовартостіідентичність проти дифузіїблизькість проти ізоляціїпродуктивність проти стагнаціїмудрість проти відчаюдо 1 року1—33—56—1213—19молодістьзрілістьпохилий вік. Для дорослих Для дітей
Отже, підлітки перебувають на стадії визначення своєї ідентичності. На цьому етапі твого життя головне — зрозуміти, хто ти є і для чого прийшов у цей світ. Поміркуй над такими запитаннями:• Яку освіту хочеш здобути — середню чи вищу?• Яких друзів хочеш мати?• До якої компанії належати?• Що є для тебе найважливішим?• За що ти готовий боротися?• Чого прагнеш досягти у житті?Стадійність процесів розвитку
Незалежно від того, живеш ти в місті чи в селі, у бідній чи заможній родині, хлопець ти чи дівчина — твої можливості практично необмежені. Питання в тому, чи хочеш ти скористатися ними.«Якщо ви думаєте, що здатні на це, ви маєте рацію. Якщо думаєте, що не здатні, ви так само маєте рацію».