Урок на тему:Становлення особистості. На порозі дорослого життя. Краса і здоров`я

Про матеріал
Дати уявлення про біосоціальний характер особистості та основні етапи її розвитку; вчити здійснювати аналіз складових свого особистісного розвитку; формувати цілісне уявлення про красу як гармонію фізичного, психологічного та соціального благополуччя людини
Перегляд файлу

Тема: Становлення особистості. На порозі дорослого життя.

Краса і здоров`я

Мета:

Формування предметних компетентностей: дати уявлення про біосоціальний характер особистості та основні етапи її розвитку; вчити здійснювати аналіз складових свого особистісного розвитку; формувати цілісне уявлення про красу як гармонію фізичного, психологічного та соціального благополуччя людини

Формування ключових компетентностей:

1) вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчально-пізнавальної діяльності;

2) соціальна – підтримувати контакт з учнем (ученицею) у парі, у групі,  виявляти зацікавленість у подальшій навчально-пізнавальній діяльності та демонструвати позитивну спрямованість особистості;

3) загальнокультурна – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватись;

4) здоров’язбережувальна  - слухати пояснення вчителя, у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування; розширювати знання з теми, доречно використовувати в буденному житті.

Тип уроку: формування компетентностей

Обладнання: мультимедійне обладнання та презентація, зошити, підручники.

Міжпредметні зв’язки: біологія, хімія

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вправа «Очікування»

 Чого ви очікуєте від уроку, однокласників, від мене? (Відповіді учнів.)

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Оберіть правильне твердження: а) всі оздоровчі системи однакові; б) усі оздоровчі системи передбачають купання зимою в ополонці; в) усі оздоровчі системи передбачають щоденну рухову активність.

2. Їжа має містити білки, жири та вуглеводи у співвідношенні: а) 1:1:3; б) 1:1:2; в) 1:1:4.

3. Хороша фізична форма людини складається з декількох компонентів: а) загальна та м'язова витривалість, сила волі, спритність, гнучкість, склад тіла; б) загальна та м'язова витривалість, спритність, сила, гнучкість, склад тіла; в) загальна та м'язова витривалість, уважність,спритність, сила, гнучкість, склад тіла.

4. Оберіть неправильні твердження: а) тепла їжа краще засвоюється організмом; б) продукти харчування не потребують правильної кулінарної обробки; в) при харчових отруєннях і кишкових інфекціях допомогу слід надавати негайно.

 5. До сучасних систем харчування відносять: а) італійську кухню; б) Сироїдіння; в) японську кухню; г) вегетаріанство.

6. До заходів профілактики харчових отруєнь та кишкових інфекцій відносять: а) прийом їжі на свіжому повітрі б) дотримання особистої гігієни; в) прийом їжі на свіжому повітрі.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Становлення особистості — закономірний процес, у ході якого підліток, з одного боку, перебуває під впливом оточення, з іншого — може сам змінювати себе, набувати досвіду.

Становлення особистості підлітка передбачає засвоєння ним системи суспільних цінностей. На цей процес впливає близьке оточення, культурне середовище, в якому перебуває підліток, субкультура, до якої він себе відносить, засоби масової інформації та інші інформаційні джерела, спілкування в соціальних мережах. Надає процесу особистісного становлення цільової спрямованості, створюючи тим самим виховне середовище, навчальний заклад.

Щоб «рости» психічно і духовно, людині треба проникати в глибину тієї чи іншої цінності. Це здійснюється за допомогою процесів пізнання, засвоєння. Наприклад, національна свідомість формується шляхом вивчення рідної мови, історії та звичаїв свого народу, народного мистецтва, родинно-побутової культури тощо.

 

Біосоціальний характер особистості

Людина – біосоціальна істота, невід’ємна частина природи, живий організм, що підкоряється біологічним законам і який з огляду на особливості свідомості та психіки пристосований до суспільного способу буття разом із подібними собі. Вона може цілеспрямовано вдосконалювати світ і саму себе.

Отже, поняття «біосоціальний характер особистості» несе в собі повідомлення про людину як частину природи і суспільства.

Особа – конкретна людина, яка є учасником суспільних відносин, тобто членом суспільства й свідомої діяльності.

Особистість – це конкретний індивід, що вирізняється неповторною сукупністю соціально значущих рис, які знаходять свій прояв у його відносинах з іншими людьми.

  •                   Порівняйте поняття «особа» і «особистість».

Висновок. Людина особистістю не народжується, а формується в системі історичних суспільних відносин; вона є продуктом суспільства

 

Розвиток людини — це якісні фізіологічні та психологічні зміни, що тривають від народження до досягнення зрілості (або до кінця життя).

 

Розвиток людини відбувається у процесі:

  •                   росту — фізичні зміни (зросту, ваги, пропорцій тіла);
  •                   дозрівання — біологічні зміни, запрограмовані генетично (наприклад, статеве дозрівання);
  •                   навчання — відносно стабільні зміни, що відбуваються у процесі набуття досвіду.

 

Виділяють три складові зрілості:

фізіологічну (біологічну), психологічну, соціальну

 

Ознаки фізіологічної зрілості

  •              завершення фізичного росту;
  •              формування статури за жіночим або чоловічим типом;
  •              набуття здатності зачати і народити дитину.

 

Ознаки психологічної зрілості

Ознаки соціальної зрілості

Соціальна зрілість — це також спроможність не лише діяти у власних інтересах, а й налагоджувати та підтримувати стосунки, конструктивно розв’язувати конфлікти.

Людина досягає соціальної зрілості, коли здатна утримувати себе, створити і забезпечити сім’ю.

 

  •                   Що ви особисто найбільше цінуєте  в своєму житті? (назвіть одну-дві підліткові цінності)
  •                   Як ви гадаєте, що є найбільшою цінністю для дорослих (батьків, вчителів)?
  •                   Чи однакові цінності дорослих і підлітків?

 

  •                   Як ви розумієте словосполучення «краса людини»? Продовжте фразу: «Краса людини – це …»

 

  Я думаю ви розумієте, що уявлення про цінності та красу змінювалися в історичному процесі. Як це відбувалося ми зараз дізнаємося від учениці, яка підготувала презентацію «Ідеали краси в різні епохи» (виступ учениці з випереджальним домашнім завданням; перегляд слайдів)

 

  •                   Хто для вас є ідеалом краси?

 Думаю вам буде цікаво дізнатись, хто є ідеалом краси для наших вчителів (повідомлення результатів опитування вчителів, проведеного напередодні уроку)

 

  Сучасна людина ніколи не відмовиться від тих властивостей і якостей, які роблять її здоровою. Саме здорову людину більшість людей вважають красивою.

Але існують ситуації, коли людина є красивою для нас через зовсім інші причини. Приміром, для дитини її мама завжди буде красивою, оскільки це перша людина, яку вона побачила, людина, яка навчила її спілкуватися й увела в складний світ під назвою «Соціум». Мамине обличчя постає в пам’яті як взірець, ідеал краси та досконалості. Мамина краса беззаперечна, яку б зовнішність вона не мала.

Так само й для мами її дитина є найкрасивішою, бо це її дитина, вона її виносила, народила, виховала, вклала в неї дуже багато сили. Хіба вона може бути некрасивою? Звісно ж, для неї вона найпрекрасніша! Уже в дитинстві визначаються наші смаки й формується поняття краси. Красивими є ті, хто дає тепло й ласку. Красивими є ті, хто надійно нас захищає й любить. І хоча зовнішність тих людей, котрі відповідають за нас, щойно народжених, може бути різною — різний колір волосся, різний розріз і колір очей, різний колір шкіри,— ці сотні відмінностей у зовнішності не заважають формуватися поняттю краси.

  •                   Подивіться на вислови, які  у нас на дошці, як ви їх розумієте?
  •                   Яку красу ми розрізняємо в людях?

Отож, є краса – зовнішня і внутрішня.

 

Упевненість в собі, своїй привабливості дуже важлива, особливо для молоді. Але ваша привабливість визначається не лише ідеальними рисами обличчя чи красивими  пропорціями тіла.

   Критерії людської краси такі різні, що їх майже неможливо звести до спільного знаменника. Можливо цього й не варто робити, оскільки сенс краси полягає в її неабиякій розмаїтості.

-  За якими ж ознаками ми робимо висновок, що людина красива? (обговорення)

  •                 Чиста, гладенька  шкіра, блискуче волосся, пряма постава – це ознаки якої складової здоров’я? (фізичної)
  •                 Доброзичлива посмішка, надійність і відкритість в спілкуванні  – це яка складова? (соціальна)
  •                 Готовність прийти на допомогу, співчутливість, філософське відношення до невдач – це складова здоров’я … (психічного і духовного)

  Отож, краса – це гармонія духовності, фізичної привабливості, соціальності й емоційної зарядженості

 

Гра «Краса очима хлопців і дівчат»

Хід гри: хлопці називають ознаки внутрішньої і зовнішньої краси дівчат, а дівчата – хлопців, записують, зачитують.

Кожен підліток хоче себе виразити, підкреслити свою особливість, бути ідеальним – досконалим, довершеним. Підлітки шукають власний імідж. Їх вабить усе красиве, стильне, воно годинами роздивляються себе у дзеркалі, десять раз приміряють свій одяг, впадають у відчай від найменшого прищика.  Чи не так?

  •               Скажіть, чи існують ідеальні люди, які вони?
  •               Що люди роблять для того, щоб бути красивими?(відпов. По бажанню)

Наші експерти провели такі дослідження і зараз, представивши свої проекти, допоможуть нам в цьому питанні розібратися детальніше.

 

Експертні висновки:

  •                 Пірсинг і тату—це краса, мода чи небезпека?

Давайте розберемося Пластика – це красиво чи небезпечно?

  •                 Краса чи небезпека пластичної хірургії?

  Найбільше бажання молоді– сподобатися протилежній статі. Нічого в цьому поганого немає. Погане може трапитися тоді, коли юнак та дівчина, піддавшись віянням моди, віддадуть свій організм на поталу хворобам та пов’язаним з ними ускладненням. На щастя, без згоди батьків підлітки не можуть робити пластику, пірсинг і тату. Адже втручання в організм є дуже небезпечним і може завдати непоправної шкоди нашому здоров’ю, навіть призвести до смерті.Отож вибирайте – мода чи здоров’я. А краще, оберіть власний стиль, який і модним буде, і убезпечить вас від багатьох проблем зі здоров’ям

 

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ

Вправа «Асоціативний кущ»

 Складіть схему до поняття «важливі питання в підлітковому віці»: «Який я?», «Для чого живу?», «Чого хочу досягти в житті?», «Яка моя головна роль у житті?» тощо.

 

Вправа «Скринька життєвих ситуацій»

 «Ви мрієте стати лікарем. Та ваш друг сказав, що в медичному університеті навчатися важко й довго. Мовляв, не кожному це під силу, особливо вам. Що ви зробите: відмовитесь від своєї мрії чи будете наполегливо готуватись до вступу? Поясніть своє рішення ситуації». Змоделюйте ситуацію як успішна особистість.

 

Вправа «Асоціативний кущ»

Учні складають схему до поняття «важливі питання у підлітковому віці»: «Хто я?», «Який я?», «Для чого живу?», «Чого хочу досягти в житті?», «Хто є справжнім другом?», «Яка моя головна роль у житті?» тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Вправа «Шкала актуальності»

Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 – зовсім не важлива, …, 5 – саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гонтарук Катя
Додано
20 грудня 2022
Переглядів
708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку