Соціально-просвітницький тренінг «Сучасне суспільство. Як знайти своє місце і досягати успіху?»

Про матеріал
Мета: сформувати розуміння ідентифікації, власної ролі у суспільстві, необхідності активної позиції, пізнання і вдосконалення себе самого, . Завдання: - сформувати розуміння взаємності впливу людини і суспільства, - сформувати розуміння ідентичності, приналежності до соціуму і разом із тим індивідуальності, неповторності власного «Я» - активізувати потребу у самопізнанні і самовизначенні, - мотивувати до формування відповідальної, активної позиції у житті; - закріпити уміння працювати в групах, робити висновки та аналізувати різні ситуації. Обладнання: • Проектор, екран або мультимедійна дошка; • Презентація (PowerPoint) до уроку; • Фліп-чарт; • Стікери двох кольорів; • Листки із друкованим текстом для виконання вправ «Хто я?», «Капітан. Керманич. Пасажир»; • Палички, забарвлені в три кольори (по кількості учасників). • Листи формату А3 (А2) для виконання вправи «Між Людиною і Суспільством», маркери; • Відеосюжет «Українці, які змінили світ»
Перегляд файлу

Соціально-просвітницький тренінг

«Сучасне суспільство. Як знайти своє місце і досягати успіху?»

 

Автор: Уманець Тетяна Олександрівна,

учитель предмету «Основи здоров’я»

середньої загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів № 224 м. Києва

 

2018 рік

Тема: «Сучасне суспільство. Як знайти своє місце і досягати успіху?»

Мета: сформувати розуміння ідентифікації,  власної ролі у суспільстві, необхідності активної позиції, пізнання і вдосконалення себе самого, .

Завдання:

  • сформувати розуміння взаємності впливу людини і суспільства,
  • сформувати розуміння ідентичності, приналежності до соціуму і разом із тим індивідуальності, неповторності власного «Я»
  • активізувати потребу у самопізнанні і самовизначенні,
  • мотивувати до формування відповідальної, активної  позиції у житті;
  • закріпити уміння працювати в групах, робити висновки та аналізувати різні ситуації.

Обладнання:

  • Проектор, екран або мультимедійна дошка;
  • Презентація (PowerPoint)  до уроку;
  • Фліп-чарт;
  • Стікери двох кольорів;
  • Листки із друкованим текстом для виконання вправ «Хто я?»,  «Капітан. Керманич. Пасажир»;
  • Палички, забарвлені в три кольори (по кількості учасників).
  • Листи формату А3 (А2) для виконання вправи «Між Людиною і Суспільством», маркери;
  • Відеосюжет «Українці, які змінили світ»

 

Тип уроку: соціально-просвітницький тренінг

 

План уроку-тренінгу:

  1. Вступ. Знайомство. Правила групи
  2. Відображення очікувань.
  3. Актуалізація проблеми. Вправа «Хто я?»
  4. Інформаційний блок 1. Вправа-мозковий штурм «Між Людиною і Суспільством»
  5. Інформаційний блок 2. Перегляд відеосюжету Тест «Капітан. Керманич. Пасажир».
  6. Завершення роботи. Отримання зворотного зв’язку.

 

 

 Вступ. Знайомство.

Учитель: Доброго дня, шановні учні! Мене звуть Тетяна Олександрівна, я учитель предмету «Основи здоров’я». Сьогодні мені випала чудова змога провести у вас урок-тренінг на тему «Сучасне суспільство. Як і навіщо шукати своє місце в ньому?»   Сподіваюсь, що він стане для нас цікавим і корисним.

Правила групи:

Учитель: І, для того, аби наша робота протягом уроку стала максимально ефективною, пропоную вам такі правила роботи нашої групи (слайд 21 на екрані):

  1. Не будь пасивним! Хочеш змін – дій!
  2. Взаємна повага ( + говорить один).
  3. Відвертість – запорука ефективності.
  4. Думай! Відчувай! Висловлюйся!

Якщо група приймає такі правила, прошу поставити «лайк», піднявши вгору великий палець (учитель показує), або «дизлайк» (учитель показує), і одразу запропонувати інші, свої правила. Отож, прошу! (учні виявляють ставлення до правил). Дякую вам!

Відображення очікувань:

Учитель: Отже, тема нашого уроку присвячена визначенню свого місця в суспільстві. Тема ця непроста, для декого урок з цієї теми триває ціле життя… Тож, мені важливо розуміти, наскільки ця тема потрібна, цікава,  актуальна для вас! Прошу вас:  оцініть важливість даної теми на жовтих стікерах (слайд 3 , учитель показує стікер) від 1 до 12 балів, де 1 бал – «зовсім не важлива», а 12 балів  - «надзвичайно важлива». Дякую вам!

Актуалізація проблеми:

Учитель: Людина від народження перебуває в суспільстві: родина, вихователі садочка, родичі, пізніше – друзі, учителі, величезна кількість знайомих і незнайомих… Безмежне море людського суспільства  оточує нас. Але ким ти будеш у цьому морі – капітаном власного човна? Керманичом на чужому човні? Пасажиром, який пливе, куди везуть? (Пауза для усвідомлення учнями проблемності запитання). Як визначити свою роль, із чого починається розуміння свого місця у суспільстві?

Вправа «Хто я?» (вправа також має діагностичне навантаження): прошу вас на такому листку (слайд 4) написати в стовпчик за 1 хвилину десять відповідей на це запитання.

(По завершенні) Дякую! Прошу зачитати свої варіанти , а інших – уважно слухати. Нам це знадобиться далі

Учні по черзі зачитують свої варіанти. Далі йде коротке обговорення відповідей. При обговоренні цікаво з`ясувати чи згадували учні властивості, назви, характеристики, які відображають їхній перехідний стан до дорослого життя (наприклад,  “випускник”, “майбутній шофер”, “доросла людина”). Зауважити, що в когось вже відбувається визначення свого місця у суспільстві, а комусь зараз важко це зробити. Потім учитель просить підвестись тих учнів, у яких щось збігається у визначеннях.

Дякую! Ви можете сісти.

 

Інформаційний блок 1 :

Учитель: Ви помітили, що всі ознаки, які нам зачитали, можна поділити на дві групи?  (Учні відповідають. Учитель підкреслює:)  Усі ваші характеристики, що ви собі дали, показують вас з двох боків: як унікальну істоту, особистість, а з іншого – як людину, що належить до групи. Це і є ваша ідентичність. Чи знаєте ви, що таке ідентичність? Це коли людина співставляє себе з іншими людьми, і, знаходячи щось подібне, відчуває себе частиною спільноти. Але одночасно, порівнюючи себе з іншими, людина відзначає свою унікальність, неповторність, пізнає своє «Я». Це особливо важливе у сучасному, динамічному, вільному суспільстві.

Як ви вважаєте, коли людина починає усвідомлювати себе частинкою суспільства та особистістю?

Хто або що впливає на це?

Чи може змінюватись ідентичність протягом життя, залежно від обставин? (учні дають відповіді).

 

Так, людина, що усвідомлює свою ідентичність, уміє поважати себе, і поважає інших. Це і є запорукою успіху в сучасному суспільстві, що нас оточує.

Вправа-мозковий штурм «Між Людиною і Суспільством»:

Учитель: Шановні учні, зараз я підійду до вас, і попрошу по черзі взяти із мішечка одну паличку. Таким чином, ми за трьома кольорами розподілимо вас на три команди.

Дякую. Команди, подивіться, будь-ласка, позаду є три столи для вас. Підійдіть до свого столу. На столах ви бачите  листи паперу. Вони розділені на сектори:  вплив людини на суспільство (позитивний і негативний), вплив суспільства на людину (позитивний і негативний). Вам необхідно буде в цих секторах перерахувати якнайбільше  прикладів відповідного впливу, і презентувати їх нам по закінченні. Час на роботу – 5 хвилин.

По закінченні часу учні від груп по черзі презентують варіанти. Зосередити увагу: чий влив сильніший: людини чи суспільства? Позитивний чи негативний? Чому отримані саме такі відповіді? Чи можливо зменшити негативний вплив людини і суспільства? Як це можна було б зробити?

Інформаційний блок 2 :

Учитель: ви бачите самі, наскільки важливо усвідомлювати взаємодію людини і суспільства. І впливати на якість цієї взаємодії, робити її кращою, кориснішою.

І важливо поєднувати усвідомлення власної автономності, унікальності та відчуття приналежності до соціальної групи: політичної партії, народу, релігійної конфесії, раси, спільноти. Коли у  особистості з’являються відчуття приналежності до спільноти, команди, прийняття її групових норм і цінностей, команда або спільнота стає непереможною. Пропоную переглянути невеличкий сюжет про наших співвітчизників, які змінили світ.(Перегляд відеосюжету)

Учитель: Ми побачили, що навіть одна людина здатна змінити життя суспільства. А для цього не обов’язково бути видатним. Важливо відчувати себе причетним, бути небайдужим до людей  довкола себе. Важливо усвідомити – яку роль ти будеш грати у житті. Пам’ятаєте – на початку нашого тренінгу я говорила про це. Отже, тест, який я пропоную, можливо, підкаже вам – наскільки ви готові зараз брати на себе відповідальність за своє життя свою команду.

Тест «Капітан. Керманич. Пасажир».

Перед вами є листки, на яких п'ятнадцять суджень. Свою згоду позначайте символом «+». Якщо не згодні – зазначте «-». Якщо вагаєтесь – запишіть «0». Увага! Усі відповіді позначати лише в першій колнці бланку.

Час на виконання тесту – 1 хвилина.

Далі відбувається підрахунок балів відповідно ключа до відповідей теста. Учитель зачитує інтерпретації, учні також бачать їх на слайдах

Завершення роботи. Отримання зворотного зв’язку:

Ну от і добігає кінця наш тренінг. Нагадаю, ми говорили про визначення власного місця у сучасному суспільстві. І я хочу, щоб ми разом з вами згадали б чотири основні тези: (слайд 12). Прошу ще раз прочитати їх «про себе». А тепер, якщо хтось хоче, запрошую прочитати вголос ту тезу, що сподобалась найбільше саме вам. (учні читають тези).

Сподіваюсь, наш тренінг став корисним і цікамим для вас. Наостанок я прошу вас виконати останню вправу: на стікерах рожевого кольору (учитель показує стікери, слайд 13) записати одне будь-яке із незакінчених речень, що ви бачите на слайді (слайд 13). Я вдячна вам за вашу активність, відвертість, небайдужість. Вірю, кожен із вас неодмінно знайде своє місце у суспільстві!

 

План-хронометраж уроку-тренінгу:

Етап уроку

Час на проведення

Вступ. Знайомство. Правила групи

5 хв

Відображення очікувань.

5 хв

Актуалізація проблеми. Вправа «Хто я?»

5 хв

Інформаційний блок 1. Вправа-мозковий штурм «Між Людиною і Суспільством»

10 хв

Інформаційний блок 2. Перегляд відеосюжету.  Тест «Капітан. Керманич. Пасажир».

15 хв

Завершення роботи. Отримання зворотного зв’язку.

5 хв

 

 


Матеріали, використані при підготовці уроку-тренінгу:

 

  1. Організація і методика соціально-педагогічного тренінгу. Навчальний посібник // Уклад. : О. М. Шевчук. – Умань : ПП Жовтий, 2011. – 133 с. (https://dspace.udpu.edu.ua/jspui/bitstream/...pdf)
  2. Методичні рекомендації «Особливості проведення тренінгових занять» (для практичних психологів, соціальних педагогів, класних керівників, http://novoukrainka-rmk.edukit.kr.ua/psihologichna_sluzhba/metodichni_rekomendacii_osoblivosti_provedennya_treningovih_zanyatj_dlya_praktichnih_psihologiv_socialjnih_pedagogiv_klasnih_kerivnikiv/)
  3. Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту) : підручник для 10 класу. Вербицька П. та ін. (https://portfel.info/load/10_klas/gromadjanska_osvita/verbicka_2018_rik/511-1-0-25886)
  4. Становлення особистості. Формування самосвідомості у підлітковому віці. Розвиток особистості. Біосоціальний характер особистості (http://narodna-osvita.com.ua/5027-stanovlennya-osobistost-formuvannya-samosvdomost-u-pdltkovomu-vc-rozvitok-osobistost-bosocalniy-harakter-osobistost.html)
  5. Відеосюжет «Українці, які змінили світ» : https://www.youtube.com/watch?v=shCCNl6kJd8
  6. ТЕСТ: http://nvk-fastiv.kiev.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=199:-q-q&catid=135:2014-05-03-12-28-02&Itemid=66


Додаток 1

Вправа «Хто я?»

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

 

Вправа «Хто я?»

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 

Я…

 



Додаток 2


 

 

 

 

 

Додаток 3

Тест «Капітан. Керманич. Пасажир»

 

Для того, щоб відповісти на запитання, чи є ти «капітаном» власного життя, тобі необхідно прочитати п'ятнадцять суджень. Свою згоду позначай символом «+». Якщо не згоден – зазнач «-». Якщо вагаєшся – запиши «0».

Відповіді

1

2

1.Я завжди відчуваю відповідальність за все, що відбувається в моєму житті.

 

 

 

2.В моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили ставлення до мене.

 

 

 

3.Я волію діяти, а не розмірковувати над причинами невдач

 

 

 

4.Іноді мені здається, що я народився під щасливою зіркою

 

 

 

5.Я вважаю, що невдахи самі винні в своїх невдачах.

 

 

 

6.Іноді я вважаю, що за більшість ситуацій в моєму житті відповідальні ті люди, під впливом яких я став таким, який я є

 

 

 

7.При застуді я волію лікуватися самостійно, не вдаючись до допомоги лікаря.

 

 

 

8.Я вважаю, що у вередливості та агресивності, які мене так дратують в будь-якій людині, винні інші люди.

 

 

 

9.Вважаю, що будь-яку проблему можна вирішити,і не розумію тих, хто не може впоратися з власними труднощами.

 

 

 

10.Мені подобається допомагати людям, тому що я відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене.

 

 

 

11.Якщо виникає конфлікт, то я, роздумуючи над тим, хто винний, починаю аналіз з себе.

 

 

 

12.Якщо чорна кішка перебіжить мені дорогу, я переходжу на інший бік.

 

 

 

13.Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною, впевненою і самостійною.

 

 

 

14.Я знаю свої недоліки, проте хочу, щоб оточуючі мене люди відносилися до мене поблажливо.

 

 

 

15.Здебільшого я просто «опускаю руки» в  ситуаціях, вплинути на які я не в силі.

 

 

 

 

Обробка результатів тесту «Капітан. Керманич. Пасажир» :

 : якщо на судження 1,3,5,7,9,11,13 відповідь так - постав собі 10 балів, якщо не знаю – 5 балів, на відповідь ні – 0 балів.

якщо на судження 2,4,6,8,10,12,14,15 відповідь так – 0 балів, не знаю – 5 балів, ні – 10 балів.

Від 100 до 150 балів. Ви є лідер, капітан власного життя. Ви відчуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається; багато берете на себе зобов’язань, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх і не відносячи їх до розряду серйозних життєвих проблем. Ви завжди ставите перед собою ціль і міркуєте над тим, як її досягти. Умієте підключитися до вирішення важливих для вас задач інших людей. Що ви відчуваєте в складні періоди життя і що відбувається у вашій душі – для оточуючих завжди є таємницею.

Від 50 до 99 балів. Ви залюбки стаєте керманичем, але можете при необхідності передати штурвал в вірні руки. При оцінюванні причин власних труднощів ви завжди мислите реалістично. Гнучкість, розсудливість і чіткість – все це притаманне вашій натурі. Ви здатні брати відповідальність на себе в складних ситуаціях, коли це потрібно. Ви вмієте жити в злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньої згоди з собою.

Від 49 балів і менше. Ви є пасажиром на судні цього життя, легко підкорюєтеся зовнішнім силам, говорячи, що так склалися обставини, доля… У власних труднощах звинувачуєте кого завгодно, тільки не себе, тому що не бажаєте нести будь-яку відповідальність ні за що. Справжня незалежність здається вам недосяжною. Поряд з цим, ви умієте мирно існувати з іншими людьми.


 

docx
Додано
21 грудня 2022
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку