Презентація "А. Мойсієнко «Жовтень жовті жолуді». І. Павлюк «Дівчинка». Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому"
А. Мойсієнко «Жовтень жовті жолуді». І. Павлюк «Дівчинка».
Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому
Презентація до уроку української літератури у 8 класі
А. Мойсієнко «Жовтень жовті жолуді». І. Павлюк «Дівчинка». Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому
Номер слайду 2
Анатолій Кирилович Мойсієнко (нар. 9 липня 1948, с. Бурівка, Чернігівщина) — український поет, мовознавець і перекладач. Доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри сучасної української мови Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Член Національної спілки письменників України (1988), один із засновників гурту поетів-паліндромістів «Геракліт» (1991).
Словникова робота. О́хра — природний пігмент, від світло-жовтого до коричнево-жовтого й темно-жовтого кольору. Есе – це письмовий твір, що має вільний характер та містить індивідуальний погляд на тему із аргументацією власної точки зору. Бабине літо — період теплої та сухої погоди восени. Кисет, люлька – предмети для паління. Креше - добуває вогонь. Попасом – (прислівник) - обабіч дороги, ближче і далі від неї. Родощі - назва села у письменника В. Кезлі «Синій вітер з Родощі».
Номер слайду 5
Бесіда1. Які емоції найчастіше навіює осінній пейзаж? Яке враження справила на вас поезія «Жовтень жовті жолуді...»?2. У якому кольорі ви «побачили» вірш А. Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді...»? Чи буває насправді такою осінь? Чи, може, це художнє перебільшення?3. Доведіть або спростуйте тезу: «Поезія А. Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді...» — зразок пейзажної лірики».
Номер слайду 6
Літературний паспорт твору. Лейтмотив: захоплення казковою суттю осінньої пори. Жанр: пейзажна лірика. Художні засоби: Пейзаж Анатолія Мойсієнка – це царина вишуканої поетичної метафори, оздобленої витонченим звукописом і відчуттям ритму (осінь пише охрою). Вражає й форма персоніфікації поета (жовтень несе жолуді, осінь пише есе охрою, дощ походжає пожежником ). Ліричний герой здивований, вражений пейзажем, а читач, що й не дивно, сприймає метаморфози так, ніби потрапляє в казку. Епітет «золотий» автор використовує 7 разів. Майстерно використано алітерацію (звуків: с, ш, ж).
Номер слайду 7
Ігор Павлюк
Номер слайду 8
“Дівчинка”Плаче дівчинка боса. На бабусин поріг. Розчарована осінь. Клигає по дворі. На душі прохолода. Навіть півень затих...— А кого тобі шкода?Каже дівчинка:— Всіх...
Номер слайду 9
• Поділіться першими враженнями від твору. Які емоції переживали, читаючи,слухаючи вірш? • Які образи впливали на ваш емоційний стан? • Як ви розумієте вираз «розчарована осінь»? Яка картина постає у вашій уяві? • Назвіть 3 провідні образи твору (дівчинка, півень, осінь). Чому восени не тільки в природі, а й на душі відчувається легкий сум, якась приреченість?
Номер слайду 10
Ідейно-художній аналіз вірша “Дівчинка”Тема: розповідь про заплакану дівчинку на бабусиному подвір`ї; тлом виступає «розчарована» осінь, що «клигає по дворі», немов немічна людина. Навколо тихо і прохолодно на душі.Ідея: автор показує драму, яка вирує в душі маленької дівчинки і про суть якої ми можемо лише здогадуватися з її відповіді: «Всіх». Нам складно знайти однозначне пояснення причини її плачу. Основна думка: дитячий плач навіює загальне переживання дисгармонії життя, а проголошене вболівання «за всіх» вказує на недитяче сприйняття світу і змушує замислитись над складністю життя. Врешті, кожна людина має право сумувати за чимось і без видимої причини, а надто дитина. Жанр: філософська лірика. Художні засоби: персоніфікація: «розчарована» осінь; «клигає» по дворі.
Номер слайду 11
Домашнє завдання1. Знати про письменників, уміти виразно читати, аналізувати вірші поета, висловлювати свої судження про них. 2. Створити відеоряд або брошуру до однієї з поезій письменників або їхньої творчості.
Номер слайду 12
Підготувала. Шутко Сніжана Леонідівна. Учитель української мови та літератури