Академічна доброчесність в
навчальному закладі
Гаврилюк Альона Валеріївна
- це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до
результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Закон України Про освіту від 05.09.2017 №
2145-VIII
Словники української мови пропонують визначення «доброчесності» як «високої моральної чистоти» певної особи. Як
синоніми вживають терміни «чеснота»,
«чесноти», «чесність», «моральність»,
«добропристойність», «добропорядність»,
«порядність», «людяність»,
«добродійність», «доброчинність».
• Корисна,бо дозволяє взяти максимум від навчання
• Допомагає засвоїти якомога більше знань
• Допомагає навчитися вчитися
• Фокусує увагу на результаті навчання,а не на формальній оцінці
Алгоритм забезпечення академічної доброчесності в закладах загальної
середньої та позашкільної освіти:
• Департамент освіти і науки України
• Районні управління освіти
• Центри професійного розвитку педагогів
• Адміністрації закладів освіти
• Педагогічні працівники Адміністрація закладів освіти здійснює:
• Вивчає стан розуміння принципів академічної доброчесності працівниками закладу освіти й за необхідності організовують навчання педагогічного колективу.
• Вивчає стан дотримання принципів академічної доброчесності.
• Контролює педагогічних працівників та учнів щодо дотримання принципів академічної доброчесності.
• Надає методичну та практичну допомогу педагогам.
• Розглядає факти порушення принципів академічної доброчесності.
Педагогічні працівники
Педагогічні працівники мають провадити :
• Профілактику порушень принципів академічної доброчесності.
• Унесення змін до навчального матеріалу щодо запровадження навчання принців академічної доброчесності.
• Вивчення ставлення учнів щодо принципів академічної доброчесності.
• Ведення документації.
• Поширення власного досвіду роботи з організації дотримання принципів академічної доброчесності в соцмережах, власних блогах, сайтах.
Фундаментальні цінності академічної доброчесності
Принципи академічної доброчесності Дотримання академічної доброчесності
педагогічними працівниками
• посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
• дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
• надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
• контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
• об’єктивне оцінювання результатів навчання.
ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
Можна виокремити такі послідовні кроки:
* ознайомлення учня з академічною доброчесністю (молодша і середня школа)
Види академічної відповідальності для педагогів
• відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;
• позбавлення присудженого наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;
• відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
• позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
Академічна доброчесність
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти
• самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
• посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
• дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
• надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
гідна та моральна
поведінка чесність
під час навчального при виконанні
процесу
та поза ним завдань
думок інших, |
за власні вчинки і чесне здобуття оцінок |
взаємоповага та результатів навчання
Порушенням академічної доброчесності
• академічний плагіат
• самоплагіат
• фабрикація
• фальсифікація
• списування
• обман
• хабарництво
• необ’єктивне оцінювання
• допомога учням під час тестів;
• використання учнями непередбачених допоміжних матеріалів, технічних засобів;
• проходження оцінювання замість інших осіб;
• необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників підчас атестації та сертифікації
Види академічної відповідальності для учнів
• повторне проходження оцінювання
(контрольна робота, іспит, залік тощо);
• повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
• відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);
• позбавлення академічної стипендії;
• позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
Рішення про академічну відповідальність учнів приймає педагогічний працівник, який виявив порушення академічної доброчесності, або педагогічна рада закладу освіти відповідно до положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.
• Батьки відіграють ключову роль у дотриманні дітьми принципів академічної доброчесності. Якщо вдома толерують порушення доброчесності: наприклад, купують дитині збірники ГДЗ або ж виконують за дітей домашні завдання, то як би школа не старалася – учнів буде важко переконати, що вчитися доброчесно – правильно
На сайті НУШ
Наслідки тривалих та системних порушень академічної доброчесності:
• знецінення університетських дипломів у країні, невизнання їх за кордоном;
• випускникам університетів важко влаштуватися на хорошу роботу, бо роботодавці не довіряють системі вищої освіти та закладам вищої освіти;
• зниження якості медичного обслуговування;
• стагнація науки, знецінення наукового потенціалу держави;
• гальмування розвитку економіки; • країна втрачає авторитет у світі.
Знання про академічну доброчесність:
• Онлайн-курс на EdEra “Академічна доброчесність для вчителів” (5 годин). У цьому курсі є розроблені конспекти уроків, методичні рекомендації та презентації.
• Сайт та YouTube канал SAIUP – тут можна знайти вебінари, рольові ігри, історії з життя про високопосадовців, які покинули роботу через плагіат.
• Також дивіться антикорупційні інструменти, розроблені проєктом USAID_ВзаємоДія, які теж презентували під час міні-EdCamp’у в Черкаському.