Презентація "Апостроф"

Про матеріал
Презентація для вчителів або учнів, яка допоможе унаочнити теоретичне пояснення або самостійно опрацювати матеріал під час дистанційного навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Правила вживання апострофа. Підготувала. Громадська Тетяна Григорівнаучитель української мови та літератури. БНВО «Перша Білоцерківська гімназія- школа І ступеня»

Номер слайду 2

Правила вживання апострофа. Роздільність вимови я, ю, є,ї та попереднього твердого приголосного позначається апострофом.

Номер слайду 3

Правила вживання апострофа. Після губних приголосних (б, п, в, м, ф) перед я, ю, є, ї: б’ю, п’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо, рум’яний, тім’я, мереф’янський, В’ячеслав, Стеф’юк. Зауважте! Апостроф не пишеться, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях; але: верб’я, торф’яний, черв’як.1 1.

Номер слайду 4

Правила вживання апострофа Після р перед я, ю, є, ї: бур’ян, міжгір’я, пір’я, матір’ю, кур’єр, на подвір’ї.2. Після р перед я, ю, є, ї: бур’ян, міжгір’я, пір’я, матір’ю, кур’єр, на подвір’ї. Зауважте! Апостроф не пишеться, коли ря, рю, рє означають сполучення м’якого р із наступними а, у, е: буряк, буряний, крякати, рябий, ряд, крюк, Рєпін.2

Номер слайду 5

Правила вживання апострофа. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без’язикий, від’їзд, з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати, роз’юшити, роз’яснити; дит’ясла, пан’європейський, пів’яблука; але з власними назвами — через дефіс: пів-Європи тощо. Зауважте! Після префіксів із кінцевим приголосним перед наступними і, е, а, о, у апостроф не пишеться: безіменний, загітувати, зекономити, зокрема, зуміти.3

Номер слайду 6

Утворити від поданих іменників прикметники та записати. Дерево, солома, риба, жаба, камінь, олово, хлопець, жирафа, мавпа, морква, трава, торф.

Номер слайду 7

ПЕРЕВІРКАДерев'яний, солом'яний, риб'ячий, жаб'ячий, кам'яний, олов'яний, хлоп'ячий, жираф'ячий, мавпячий, морквяний, трав'яний, торф'яний.

Номер слайду 8

Перекласти українською мовою. Мягкий, трехъярусный, Заполярье, честью, пражский, дезинформация, Новороссийск, Новосибирск, медальон, узбекский, пятьдесят, пол-яблока шестьсот, пол-яйца, товарищеский.

Номер слайду 9

ПЕРЕВІРКАМ'який, триярусний, Заполяр'я, честю, празький, дезинформація, Новоросійськ, Новосибірськ, медальйон, узбецький, п'ятдесят, пів'яблука шістсот, пів'яйця, товариський.

Номер слайду 10

Випишіть слова у дві колонки: у ліву – з апострофом, у праву – без нього.1. В..єтнам, хутор..янин, об..єм, б..є, лл..ється, Ілл..я, об..єкт,   р..яно, б.юст, об..єднання, напам..ять, астрахан..ський, ув..язнений. Ключ. Підкресліть у кожному слові першу літеру отримаєте назву твору Б. Олійника.

Номер слайду 11

ПЕРЕВІРКА“В оборону хліба”

Номер слайду 12

Випишіть слова у дві колонки: у ліву – з апострофом, у праву – без нього.2. Дит..ясла, духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопись, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як. Ключ. Підкресліть у кожному слові або словосполученні передостанню букву — прочитаєте назву одного з творів Лесі Українки.

Номер слайду 13

ПЕРЕВІРКА“Лісова пісня”

Номер слайду 14

Випишіть слова у дві колонки: у ліву – з апострофом, у праву – без нього.3. Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція. Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте прислів’я.

Номер слайду 15

ПЕРЕВІРКАОдна голова добре, а дві краще

Номер слайду 16

Випишіть слова у дві колонки: у ліву – з апострофом, у праву – без нього.4. Інтерв..ю, ф..юзеляж, різьб..яр, верб..я, ад..юльтер, ад..ютант, н..юанс, к..ювет, нав..язливий, Омел..ян. Ключ. Прочитавши перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому, отримаєте ім’я та прізвище відомого письменника.

Номер слайду 17

ПЕРЕВІРКА

Номер слайду 18

Тестові завдання1. Вкажіть, у якому рядку допущено орфографічну помилку. А  Мар'яна, дев'ять, з'явитися, Стеф'юк, Лук'янівка. Б  З'єднаний, рум'яний, дзвякнути, свято, цвях. В Без'ядерний, надвечір'я, п'явка, міжбрівя, кров'ю. Г  Зоряний, солов'їний, буря, бур'ян, буряк. 2. У якому рядку в слові допущено орфографічну помилку?А  Свято, буряк, міжгір'я, бур'ян, кур'єр. Б  Роз'яснити, дит'ясла, пів'яблука, підв'язати, розм'якшити. В  Рум'яний, дзвякнути, цвях, дев'ятнадцять, торф'яний. Г  М'ясо, м'язи, з'їзд, буря, моркв'яний. 3. Визначте, у якому рядку допущено орфографічну помилку. А Мар'яна, Лук'ян, Заполяр'я, жираф'ячий, В'ячеслав. Б Дев'ять, возз'єднати, надвечір'я, полум'я, ім'я. В  Кров'ю, солов'ї, кам'яний, пам'ять, об'їзд. Г  Дзв'якнути, п'явка, м'ясо, рум'яний, здоров'я. 4. Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з апострофом. А  3...юрмитися, миш...як, верхів...я, п...єдестал, п...юре. Б  Б...єлгород, Захар...їн, Монтеск...є, Руж...є, В...язьма. В  Мавп...ячий, тьм...яний, з...ясувати, роз...яснити, пів...яблука. Г Голуб...я, подвір...я, бур...ян, довір...я, дит...ясла.

Номер слайду 19

Тестові завдання5. У якому рядку всі слова слід писати з апострофом?А  Поголів...я, безриб...я, горохв…яний, В...язьма, п...ють. Б  Торф...яний, без...язикий, пів...яблука, дит...ясла, пір...я. В  Об...ява, обеїзд, мор...як, черв...як, бур...як. Г Об...єкт, ін...єкція, св...ятковий, Святослав, роз...яснити. 6. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом. А Кур..єр, зішкр..ябувати, св..ято, тьм..яний;Б льоном..яльний, слов..янин, розв..язок, двох..ярусний;В маз..юкати, з..юрмитися, арф..яр, медв..яний;Г зів..янути, моркв..яний, торф..яний, цв..яшок. 7. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом. А Дерев..яний, кав..ярня, б..ється, медв..яний;Б дріб..язковий, рутв..яний, возз..єднання, підв..язати;В зв..язок, повір..я, дит..ясла, Лук..янівка;Г в..юнкий, необ..їжджений, без..ідейний, сім..янин. 8. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа. А Св’ятослав, прицвяхувати, пів’яблука, Лавуаз’є;Б розм’якнути, різьбяр, Х’юстон, півогірка;В транс’європейський, черв’як, сурмяний, св’ятенник;Г конс’єржка, медвяний, напів’японець, духм’яний.

Номер слайду 20

Тестові завдання9. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа. А Прес-пап’є, Руж’є, торф’яний, фюзеляж;Б ком’юніке, Пів’європи, безязикий, барел’єф;В Хьюстон, Міньюст, спьянілий, зап’ястя;Г дзвякнути, надвязати, миш’як, рутв’яний. 10. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа. А Роз’яснити, пів’їдальні, транс’європейський, комп’ютер; Б п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;В перед’ювілейний, верб’яний, В’ячеслав, розпяття;Г без’язикий, пів’юрти, черв’як, арф’яр. 11. Апостроф ставиться в усіх словах рядка А В..ячеслав, кар..єра, пів..ящика, медв..яний Б верб..я, міжгір..я, дзв..якнути, без..ядерний В зв..ялити, кур..йозний, між..ярусний, круп..яний Г двох..ярусний, пів..яру, об..єкт, під..їжджати  12. Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з апострофом. А  Кар...єра, комп...ютер, б...юро, б...джет, куп...юра. Б  Бар...єр, прем...єр, п...єса, інтерв...ю, п...юре. В  Ф...юзеляж, Монтеск...є, об...єкт, прем...єра, кап...юшон. Г  Об...єктив, ар...єргард, ін...єкція, кар...єризм, краков...як.

Номер слайду 21

ПЕРЕВІРКАВ Г Г Г Б Б В А А А Г Г

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Віра Гребінь
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мітюхіна Наталія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Смолікова Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Вдовиченко Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Петрашевська Aлла Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
pptx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
28103
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку