Емоційне налаштування на заняття Вправа «Пейзаж – дзеркало настрою» : Виберіть із пейзажів чотирьох сезонів ту пору року, яка найбільше передає ваш емоційний стан зараз. Зима: холод, зосередженість, спокій. Весна: тепло, піднесення, працездатність. Літо: спека, азарт, розумова питливість. Осінь: прохолодно, рівновага, прагматизм. Який би сезон року ви б не обрали, ні що не здатне заборонити нам провести заняття на позитивному налаштуванні.
Методичнезабезпечення заняття. Методика проведення заняття : Коучинг Коучинг – навчання в якому спеціальна людина, «коуч», допомагає іншим людям досягнути певної цілі в професії чи в особистому житті. На відміну від наставництва, коучинг зосереджується на досягненні конкретної цілі способом, який людині належить зрозуміти самотужки. Заняття також буде передбачати : роботи з картами , роботу з підручником , отримання літератури , інформації і умов завдань за допомогою новітніх способів ( QR кодів й засобів інтернет-посилань) , роботу у групах , заповнення опорного конспекту під час заняття . Опорний конспект теми. Гаджети для проведення заняття на платформі «Класрум» і «Мит»Доступ до електронних версій підручників. Атдас «Географія» 9 клас. Конспект лекцій, ручки, олівці
АКТУЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ Згадайте ,що ми вже вивчили про Природнє середовище і Географічне середовище. Географічне середовище – географічна оболонка що містить у собі результати діяльності людини Воно обіймає гідросферу , літосферу , біосферу зі всіма рослинним і тваринним світом. Таким чином географічне середовище сягає від 200 – 300 км у висоту і до 12 км у глибину Усі сфери взаємно впливають одне на одну і утворюють певні ПАГС ( природні антропогенні геосистеми ) На сьогоднішньому занятті ми розглянемо атмосферу та її процеси , як вектори впливу на географічне середовище Землі .
АКТУАЛІЗАЦІЯ ТЕМИЯк влаштована Земля? Щоб дізнатися задлячіткої справжньої уявипро будову , вплив , появувсіх умов та набуття їхніх функцій для життя, Земля створена хитро все що міститься в ній то все пов’язано зв’язкомміж собою і Творцем Три основи для життя : літо-, гідросфера вся ну і третя необхідна:здогадайся , про що я ?Вона ніжна й красива хмарам і вітрам манлива,Змін погод метаморфози. С півночі несуть морози. А синоптиків прогнози. Обіцяють дощ і грози. То, раптово, грім і злива. Ледве світло прогляда!То одразу в різні боки. Свої вітри поверта. Бунтівна й гонорова Не скоряється ніколи!Бо потрібна всім навколо Атмосферою зоветься й про неї далі йдеться
БАЗОВІ ВИЗНАЧЕННЯ І ПОНЯТТЯ (ПРАЦЮЄМО З ОПОРНИМ КОНСПЕКТОМ) 1. АТМОСФЕРА ТА ЇЇ ФУНКЦІЇАтмосфера - Це суміш газів, що оточують Землю, та утримуються завдяки силі тяжіння. Склад атмосфери : В основному складається з азоту (N2, 78,08 % об.) і кисню (O2, 20,95 % об.). Решта це аргон (0,93 % об.) та вуглекислий газ (CO2,0,03 % об.) із неоном, гелієм, метаном, криптоном, воднем(разом до 0,01%)Будова атмосфери : Тропосфера Стратосфера. Мезосфера. Термосфера Екзосфера Функції атмосфери : Захист від негативних впливів Дихальна Кліматоутворююча(переніс вологи і тепла)
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ Атмосфера і процеси Землі {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Це суміш газів, що оточують Землю, та утримуються завдяки силі тяжіння{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}В основному складається з азоту (N2, 78,08 % об.) і кисню (O2, 20,95 % об.). Решта це аргон (0,93 % об.) та вуглекислий газ (CO2,0,03 % об.) із неоном, гелієм, метаном, криптоном, воднем, озоном(разом до 0,01%){5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Захист від негативних впливів Газова Кліматоутворююча(переніс вологи і тепла){5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Тропосфера Стратосфера. Мезосфера. Термосфера Екзосфера Атмосфера Склад. Функції Будова {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Кліматоутворюючі чинники : 1.2.3.4. Кліматичні пояси : 1. 4. 2. 5.3. 6.7.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Енергетичний(сонячна і вітрова енергія)Газова (фотосинтез) Рекреаційний процес. Процес утворення агрокліматичних ресурсів Клімат Процеси які забезпечує клімат{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Багаторічний режим погоди на певній місцевості у конкретний визначений цикл часу Кліматичні чинники і пояси{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Співвідношення теплоти , вологи , світла яке для вирощування сільськогосподарських культур . Вони визначаються географічним положенням території в межах кліматичних поясів і природних зон.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}∑∑ tt° >10°С (сума активних температур)Період забезпечення t°C >10°∑∑ сонячної радіації Коефіцієнт зволоження {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рослини можуть бути індикаторами кліматичних поясів чи конкретних агрокліматичних ресурсів. На цьому принципі побудована система кліматичного районування М. Будико Агрокліматичні ресурси Індикатори агроклім.ресурсів. Показники агроклім.ресусрів
2. КЛІМАТ– БАГАТОРІЧНИЙ РЕЖИМ ПОГОДИПогода - — стан нижнього шару атмосфери ( тропосфери) у певній місцевості в конкретний час або протягом тривалого часу. У свою чергу багаторічний режим погоди на певній місцевості називають кліматом Від чого залежить погода? Від місця в якому знаходишся ти Його висоти , широти , довготи Від часу доби та періоду року. Від тиску , від вітру , від Сонця потоку Від близкості моря , від близкості гір. Вологості вітра , рельєфу і схил. Від променню Сонця , прикритого хмарою А також від нашого з вами настрою
4. КЛІМАТОУТВОРЮЮЧІ ЧИННИКИРозрізняють такі кліматоутворюючі чинники : 1 Кут падіння сонячних променів падіння променів під прямим кутом дає більше енергії2 Кількість сонячної радіації В залежності від орієнтації підстилаючої поверхні на місцевості буде зосереджуватись більше чи менше енергії ( радіації)3 Підстилаюча поверхня Від альбедо підстилаючої поверхні буде залежати кількість відбитої радіації 4 Віддаленість від морів і океанів. В залежності від відстані від моря чи океану виділяють : континентальний (вглиб) тип клімату чи морський ( на узбережжі)5 Морські течіїТеплі течії переносять більшу кількість вологи і температур, ніж холодні
5. Класифікації клімату за різними підходами. Класифікація Алісова – за показником температур на місцевості Класифікація Кеппена – за росповсюдження типових представників рослинного світу у кліматичних зонах. Класифікація Будико – Григор’єва – за індексом посушливості Класифікація Воейкова – за різновидами грунтів та їх зволоження Класифікація Гумбольдта – за типами грунтів Класифікація Берга – за ландшафтом місцевості
КЛІМАТИЧНЕ РАЙОНУВАННЯ ЗА В. АЛІСОВИМ Виділяють 7 загальних типів клімату ( на карті – кліматичний пояс) : Екваторіальний Субекваторіальний Тропічний Субтропічний Помірний. Субарктичний Арктичний Тільки що ми описали кліматичне районування за працею радянського географа-кліматолога Вадима Алісова , яку теж використовують у нашій країні
КЛІМАТИЧНЕ РАЙОНУВАННЯ ЗА В. КЕППЕНОМ У той же час у світі використовують і іншу систему кліматичного районування – Систему російського вченого Володимира Кеппена В основі такого районування лежать рослини , які ростуть на певній території за певними кліматичними умовами . В. Кеппен виділяє 5 типів клімату : А - волога тропічна зона без змін В – дві сухі зони , по одній в кожній півкулі С – дві помірні теплі зони без регулярного снігу D – дві зони клімату на материках з різко вираженими відмінностями зими і літа E - дві полярні області снігового клімату Межі між зонами проводять за певними ізотермами від холоднішого та найтеплішого місяців і за співвідношенням середньої річної температури і річною кількістю опадів .
ЗАВДАННЯ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬЗавдання : Проаналізувати наданні кліматограми і доповісти про ті характеристики клімату , які вони показують. Географія 11 клас Довгань , Стадник . Сторінка 71 (мал 1 а – д , мал 2 а – г ) Підручник : Географія 11 клас рівень стандарту Довгань Г. Д Стадник О. ГПосилання : https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-11-klas-2019/17-geografiya-11-klas/heohrafiia-riven-standartu-pidruchnyk-dlia-11-klasu-zzso-dovgan-g-d-stadnyk-o-g.pdf
7. КЛІМАТИЧНІ ФУНКЦІЇ а) Газова функція Забезпечення організмів киснем і процесами фотосинтезу б) Енергетична функція : Застосування енергії Сонця і вітру в) Рекреаційна функція : Забезпечення потреб людини у відпочинку , відновлення здоров’я і забезпечення естетичних якостей. Г) Агрокліматична функція : Забезпечення рослин сумами температур за вегетаційний період , а також сумою опадів і самою тривалістю вегетаційного періоду
8. АГРОКЛІМАТОЛОГІЯНа основі агрокліматичних ресурсів побудована наука про них – Агрокліматологія Далі про агрокліматологію буде оповідатись у формі посилання на відповідну статтю і прослухування її аудіоверсії . Агрокліматологія Посилання на статтю : https://vue.gov.ua/Агрокліматологія
АГРОКЛІМАТИЧНІ РЕСУРСИ Агрокліматичні ресурси – це співвідношення теплоти , вологи , світла яке необхідне для забезпечування себе їжею , тобто для вирощування сільськогосподарських культур . Вони визначаються географічним положенням території в межах кліматичних поясів і природних зон.
ПОКАЗНИКИ АГРОКЛІМАТИЧНИХ РЕСУРСІВ∑∑ tt° >10°С (сума активних температур)Активна температура – температура яка потрібна для початку росту і розвитку рослин Період забезпечення сталої t°C >10°∑∑ сонячної радіації Коефіцієнт зволоження Таким чином для кожної культури наявні різні потреби у зволоженні і температурі . У кожній кліматичній області коефіцієнт зволоження буде різним
РОБОТА З КАРТОЮ а) Робота з картою світу Завдання : Проаналізуйте агрокліматичну карту світу та позначте в таблиці назви кліматичних зон в яких можна вирощувати сільськогосподарські культури : пшениця , рис , кукурудза , гречка, ячмінь , овес , просо , виноград , чай , каву , бавовник , шпинат відповідно їх потребам у сумах активних температур (сума активних температур кожної культури вказана в таблиці ) :{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва кліматичної зони Характерні суми активних температур Коєфіцієнт зволоження Назва сільськогосподарської культури 1200 —17000,55 – 1 Пшениця 2000-3200 >1 Рис 1100 —29000,33 – 1 Кукурудза 1000 —16000,55 – 1 Овес 960 —14500,55 – 1 Ячмінь 2500-33000,55 - 1 Виноград 1200 —1400> 1 Гречка 4000 - 8000 > 1 Чайний кущ >8000 > 1 Кавовий кущ 2900-4000 0,55 – 1 Бавовник 400 - 1000 > 1 Шпинат 1410 —19500,55 – 1 Просо
РОБОТА З КАРТОЮб) Робота з картою України. Завдання : Проаналізуйте агрокліматичну карту України та позначте в таблиці чи можна в теренах України вирощувати такі сільськогосподарські культури : пшениця , рис , кукурудза , гречка, ячмінь , овес , просо , виноград , чай , каву , бавовник , шпинат відповідно їх потребам у сумах активних температур (сума активних температур кожної культури вказана в таблиці ) :{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Можна чи ні ?Характерні суми активних температур Коєфіцієнт зволоження Назва сільськогосподарської культури 1200 —17000,55 – 1 Пшениця 2000-3200 >1 Рис 1100 —29000,33 – 1 Кукурудза 1000 —16000,55 – 1 Овес 960 —14500,55 – 1 Ячмінь 2500-33000,55 - 1 Виноград 1200 —1400> 1 Гречка 4000 - 8000 > 1 Чайний кущ >8000 > 1 Кавовий кущ 2900-4000 0,55 – 1 Бавовник 400 - 1000 > 1 Шпинат 1410 —19500,55 – 1 Просо
РОСЛИНИ ЯК ІНДИКАТОРИ КЛІМАТИЧНИХ ЗМІНКлімат не постійний , тому , як вже нам довів Будико і Григор’єв , рослини можуть буди індикаторами кліматичних зон , а із тим і їх змін у географічному просторі . Міграція кліматичних зон на північ Назва статті : «Під ударом стихії»Посилання на статтю : https://landlord.ua/wp-content/page/pid-udarom-stykhii-iak-mihruiut-klimatychni-zony-v-ukraini/
9. ВІДКРИТЕ ПИТАННЯ : «ГЛОБАЛЬНЕ ПОТЕПЛІННЯ» Зміна (міграція) кліматичних поясів свідчить про підвищення температури , що називається Глобальним потеплінням. На сьогодні переважна більшість науковців вважає, що причиною глобального потепління є діяльність людини. Також треба розуміти, що потепління — це загальна усереднена тенденція: зміна температур відбувається нерівномірно залежно від сезону та місцевості. Більше того, інколи в деякі сезони клімат навіть стає холоднішим. Наприклад, в зміна клімату в Україні позначилась на значному рості температури у зимовий період, ніж в літній. Питання глобального потепління та його причин , наслідки , способи подолання буде розглядатись на навчальному процесі дисципліни «Основи екології» А поки , що студенти можуть надати свої думки щодо Глобального потепління , його наслідків і способів його подолання .
Кліматичних зон закони. Змінюють свої кордони: Полишають звиклі межіІ утворюють пожежі!Теплі маси і циклони,Геть, не зная заборони,Зневажають всі сезони-Створюють армагедони!Разом з тим в шкільній програміЗміни є в кліматограмі. Вивергаються вулканиІ повзуть лавини з гір. Намагаються лимани. Вижити наперекір. А на півночі шамани. Розганяють десь тумани. Закликають всіх птахів. Залишатися у них. З Аравійської пустелі,Міражів чудних пастеліНаче чарівний туман Вводить хитрий всіх в обман: Бачим будь-то каравани,А на справді як паркани,У Олешківських пісках,У субтропіків в руках,Перненосять грунт пісчаний,Й створюють у нас бархани. Землетруси б`ють Балкани,А в Техасі урагани,Нас вражають океани,Мов космічні талісмани.
Під водою є вулкани – Знані в світі піромани: Розгоняють стримко хвиліПотім раптом стають штиліМов в шальній кардіограмміПіднімають бунт цунамі. Біля шельфів, в глибиніВ мовчазливій тишині, Рухаються риб загони –Бережуть свої кордони. Розростаються пустелі,Тануть десь льодовики,У високих у широтах. Всіх порядків стражники. Всім студентам знати вчасно. Де є дощ, а де є ясно. Кліматичних зон погоди. Теж зазнають змін природи. Тут тропічний, субтропічний,Два помірних й субарктичний-Їх в природі також два(На макушках у півкулях така шапка снігова). А на пузі у Землі – талія широка,І на північ і на південь, товста і двобока,Екваторіальна, жарка зона, зовсім одинока.
Так, про клімат йшла історія. Зон тут вісім - це теорія,А по факту на городіБачим зміни у природі. В нашій милій УкраїніІ на південь, і на схід. Вже ростуть інжир і фінік –Субтропічний представник. Ми вивчаємо погоду. Кліматичних змін природу ЗНО є план складати. Універи підкоряти,Знань отримав результат,Прокричим: Віват! Віват!!!
ВИСНОВОКИ З ТЕМИ ЗАНЯТТЯ 1. На занятті ми навчилися користуватися кліматограмами і студентам вже не страшно здавати ЗНО з географії і зможемо розв’язувати задачі на кліматограми 2 Дізналися про реальне значення агрокліматичних ресурсів для вирощування рослин у сільськогосподарських цілях 3. Дали змогу студентам замислитися над проблемою глобального потепління