Проблеми демографії України. Демографічна політика.

Про матеріал

Розробка уроку з географії в 11 класі з поглибленим вивчення географії за темою «Проблеми демографії України. Демографічна політика.» Урок проведено з використання інформаційно-комунікативних технологій у формі дослідження, мета якого:

ознайомитись з кількістю населення України і її зміною в часі;

давати визначення поняттям природний приріст, міграція…

розкривати вплив природних, історичних умов на розміщення населення на території України;

проводити соціологічні дослідження;

будувати графіки динаміки кількості населення України;

проводити обробку статистичних даних соціологічних досліджень.

Урок розпочато з налаштування учнів на роботу.

На уроці використано роботу з «хмарою слів», дані різноманітних сайтів про населення України і світу, відеофільми та їх обговорення, а також роботу з літературними джерелами (Т.Г. Шевченко).

Під час уроку учні представили свої проекти, які вони виконували досліджуючи поставлені перед ними завдання. Результати своєї роботи групи учнів представили у вигляді презентацій.

Для рефлексії застосовано вправу «Букет засвоєння знань», де учні, використавши різнокольорові квітки, показали свій рівень засвоєння матеріалу уроку.

В кінці уроку учні отримали випереджаюче завдання з вивчення наступної теми, з використанням літературних джерел.

Перегляд файлу

Тема 2. Населення України         11 клас

Тема. Проблеми демографії України. Демографічна політика.

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

  •        ознайомитись з кількістю населення України і її зміною в часі;
  •        давати визначення поняттям природний приріст, міграція…
  •        розкривати вплив природних, історичних умов на розміщення населення на території України;
  •        проводити соціологічні дослідження;
  •        будувати графіки динаміки кількості населення України;
  •        проводити обробку статистичних даних соціологічних досліджень.

 

Обладнання: підручник, карта адміністративно-територіального поділу України; політична карта світу; атлас, довідники, статистичні дані про демографічну ситуацію в Україні.

Тип уроку: урок-дослідження.

Ключові поняття: демографія, природний рух населення, народжуваність, смертність, природний приріст, депопуляція, віковий і статевий склад населення.

Структура уроку

Епіграф уроку                          Погибнеш, зникнеш Україно,

                              Не стане знаку на землі…

                                                  (Т. Шевченко)

 

  1.                     Організація класу. Актуалізація опорних знань і вмінь.
  •                 Привітання, перевірка відсутніх.
  •                 Настрій учнів до співпраці.

(слайд 1)

Я всміхаюсь сонечку - здрастуй, золоте.

Я всміхаюсь квіточці–хай вона цвіте!

Я всміхаюсь друзям – зичу їм тепла.

Людям  усміхаюсь – зичу їм добра.

-         Доброго дня!

(слайд 2) «Мозковий штурм» Використовуючи «хмарку-тегу» дайте  визначення зазначених в ній понять.

 

Word Cloud (1)(слайд 3)

 

 

 

 

(слайд 4) Бесіда.

(слайд 5)1.Наведіть приклади країн з великою кількістю населення. Покажіть їх на карті.

1

Flag of the People's Republic of China.svg КНР

1 381 763 000

5 січня 2017

2

Flag of India.svg Індія

1 300 900 000

  1. січня 2017

2.(слайд 6)Наведіть приклад країн з малою кількістю населення. Покажіть ці країни на карті.

(слайд 7)

238

Flag of the Falkland Islands.svg Фолклендские острова[155] (Брит.)

2912

1 июля 2016

0.00005 %

239

Flag of Niue.svg Ниуэ (Нов.Зел.)

1612

1 июля 2016

0.00003 %

240

Flag of Tokelau.svg Токелау (Нов.Зел.)

1383

6 декабря 2013

0.00005 %

241

Flag of the Vatican City.svg Ватикан

842

1 июля 2014

0.00002 %

242

Flag of the Pitcairn Islands.svg Острова Питкэрн (Брит.)

49

1 февраля 2014

  1. %

 

  1. (слайд 8)Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Пропоную переглянути рекламний ролик і назвати процес який він відображає.

(слайд 9)(Народження)

 

 

 

  • (слайд 10) Сьогодні ми будемо говорити про населення.
  • Тож тема сьогоднішнього уроку «Проблеми демографії України. Демографічна політика.».

 

 

 

(слайд 11)

Епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова Т.Г.Шевченка

Погибнеш, згинеш, Україно,
Не стане знаку на землі…

 

(слайд 12)

  •             Чи справджуються слова Великого Кобзаря на початку XXI століття, чи це зовсім не так? Що відбувається з населенням країни? Які тенденції характерні? Можливо, ці слова не стосуються сучасного періоду розвитку української нації?

Про все це ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

(слайд 13) Демографія – це наука, яка вивчає відтворення населення; назва походить від грецького “демос” – “народ”.

Населення… За цим простим, маловиразним словом криються долі багатьох мільйонів людей, що жили тисячі років тому, живуть зараз і будуть жити в майбутньому в Україні. Знання про кількість населення, його склад, закономірності його розміщення необхідні будь-якій державі. І відомості розповідають про процеси, що відбуваються в країні, дозволяють аналізувати зміни в структурі населення.

(слайд 14)Сьогодні нас запросили прийняти участь в розробці проектів з питань демографії України в інститут демографії та соціальних досліджень Національної академії наук України.  (Клас поділено на групи, кожна з яких отримала випереджаюче завдання – виконати за темами проекти).

 

  1.          Динаміка чисельності населення України.

(слайд 15) Відео «Зменшення  кількості населення України»

Вивченням питанням «Що ж буде з майбутнім поколінням України?» займалась I група«Демографи»

 

(слайд 16) Презентування проекту I групи

(слайд 17) Наша група займалась дослідженням демографічної ситуації в Україні.

(слайд 18) Мета проекту: проаналізувати чисельність населення України.

Населення перебуває постійно у динаміці. Зміна кількості населення, його структури на певній території за певний часовий відрізок характеризують демографічні процеси.

(слайд 19) Особливості відтворення населення на тій чи іншій території відображає демографічна ситуація. Її характеризують:

(слайд 20) Демографічну ситуацію характеризують такі показники:

  • Показники зміни кількості населення
  • Показники природного і механічного руху
  • Показники розподілу населення за статтю
  • Показники середньої тривалості життя чоловіків і жінок
  • Показники шлюбності та розлучень населення
  • та інші демографічні показники.

 

Демографічна ситуація в Україні загалом і в окремих її регіонах надзвичайно складна.

 

(слайд 21) Населення - сукупність людей, що проживають на земній кулі в цілому або в межах якоїсь її частини (континенту, країни, міста.

 

(слайд 22) Населення України  люди, які є її громадянами, носіями державного суверенітету.

(слайд 23) Звідки дізнаються про кількість населення? Точні дані про кількість мешканців країни дають загальні переписи населення, які проводяться на всій її території і фіксують показники населення на конкретну дату.Перші переписи проводили в III ст. до н. є. у Єгипті та Китаї.

(слайд 24) Перший (і поки-що єдиний) перепис населення у незалежній Україні був проведений у 2001 р. Крім цього, кожного року здійснюється  поточний облік населення станом на початок (1 січ­ня) чи середину (1 липня) року.

У IXст. в Київській Русі населення переписували з метою обкладання його податями. Петро І зробив «ревізії» населення обов'язковими в Росії.

На жаль, не збереглося достовірних відомостей про кількість насе­лення на території сучасної України у давні часи. Є припущення, що насе­лення українських земель було нечисленним у княжу добу. Кількість населення на території України у більш давні часи можна обчислити лише приблизно завдяки спеціальним науковим дослідженням. Учені вважають, що в ХVІІ ст. на українських землях жило близько 3млн осіб, а у ХVІІІ ст. – вже майже 9 млн.

(слайд 25) Прослідкуємодинаміку чисельності населення за графіком «Графік  зміни  чисельності  населення».

«Аналіз  графіку»

 

Зміна чисельності населення України 1989—2014 роки

b9f4681f2f55018ffb003eee873c78f6

Який  висновок можна зробити проаналізувавши  «Графік  зміни  чисельності  населення»?

Кількість населення України в період з 1989р. по 2014р. постійно змінювалась з 51млн. 700 тис. осіб до 45 млн. 400 тис осіб . І за даними графіка ми можемо зробити висновок: чисельність населення України постійно зменшується. З 1989р по 1993р. чисельність населення зросла і становила 52,2 млн чоловік. Але за часів незалежності України, починаючи з 1993р.,  невпинно зменшувалась.

 

(слайд 26)Відео «Зміна кількості населення України»

 

(слайд 27) Дані сайту «Лічильник населення України» нам говорять:

  •             05-01-2017 21:09:47

42 460 136

Чисельність населення

19 531 268

Чисельністьчоловічого населення (46.0%)

22 928 868

Чисельністьжіночого населення (54.0%)

6 173

Народженів цьому році

1 115

Народжені сьогодні

8 747

Померло в цьому році

1 580

Померло сьогодні

492

Мігрувало в цьому році

89

Мігрувало сьогодні

-2 082

Рістчисельності населення в цьому році

-376

Рістчисельності населення сьогодні

 Як  зміна  кількість населення України впливає на чисельність населення Дніпропетровської області? В м. Камянське?

(слайд 28)Для того щоб дати відповідь на це запитання використаємо дані повідомлення Головного управління статистики у Дніпропетровській області:  Чисельність наявного населення Дніпропетровської області, за оцінкою, на 1 серпня 2016 року склала 3 млн 241 тис жителів

  • Упродовж  січня-липня 2016 року вона зменшилась на 13 620 осіб.

 

(слайд 29) В м. Камянському чисельність населення в період 2014 по 1 січня 2016 року теж змінювалась. Це підтверджується такими даними державної служби статистики України:

2014 рік – 248 439 осіб

2015 рік – 147 664 особи

01.01.2016 р. - 246 235 осіб

(слайд 30) Які ж  причини зміни кількості населення України.

На зміну кількості населення впливає природний (народжуваність і смертність) та механічний рух населення (міграції).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дані  ООН відносно прогнозу кількості населення для України є не втішними. (слайд 31)Відео «Прогноз ООН про кількість населення України»

 

(слайд 32) Висновок:

  • Населення України характеризуються на даний час таким негативним явищем, як значне перевищення смертності над народжуваністю.
  • Чисельністьнаселення України постійно зменшується.
  • На зміну кількості населення впливає природний та механічний рух населення.

 

2. Природний рух населення.

(слайд 33) «Мультзапитання». Уривок з мультфільму «Восьминіг»

Завдання: Перегляньте відео і зробіть висновок: Яке  явище  в  демографії  обіграно  в  мультиплікаційному  епізоді? (велика  народжуваність,  демографічний  вибух)

(слайд 34) Відео «Природний приріст населення.

 

(слайд 35)  Чи можемо ми стверджувати що ці явища характеризують населення України?

  •             Питання зміни кількості населення вивчала II група працюючи над проектом «Природний рух населення»

 

(слайд 36) Презентування проекту II групи.

 

(слайд 37) Наша група вивчала природний рух населення України.

(слайд 38) Мета дослідження: дослідити вплив показників природного руху населення на зміну кількісного складу населення України.

Населення світу, країн, їх регіонів перебуває у процесі постійного оновлення свого складу, тобто відбувається його відтворення.

Основним процесом, що впливає на зміну кількості населення є його природний рух.

(слайд 39) Що таке природний рух населення?

Природний рух населення  зміна кількості населення, зумовлена природними демографічними процесами (народжуваності, смертності та природного приросту), які забезпечують безперервне оновлення і зміну людських поколінь.

Відтворення населення або природний рух характеризується показниками наро­джуваності, смертності та природного приросту.

(слайд 40) Які чинник впливають на кількість населення: природний приріст (народжуваність – смертність); механічний приріст (міграція).

(слайд 41) Природний приріст населення  перевищення кількості народжених над кількістю померлих.

Розраховується у відсотках і проміле (кількість народжених на 1000 осіб дітородного віку). З 1993 року природний приріст населення України є від’ємним і становить 7 ‰. Це один із найнижчих показників у світі.

(слайд 42) Від чого залежить природний приріст:

  • Соціально-економічний розвиток країни
  • Санітарно-гігієнічні умови життя
  • Екологічні умови життя
  • Відсутність дієвої державної підтримки
  • Рівень медичного обслуговування
  • Становище жінки у суспільстві
  • Співвідношення чоловічого і жіночого населення
  • Релігія
  • Кількість жінок, які перебувають у віці, коли можуть народити
  • Традиції суспільства

 

(слайд 43) Відтворення населення в різний час і на різних територіях може бути:

 розширеним (Н > С, ПП > 0),

 простим (Н = С, ПП = 0)

або звуженим (Н < С, ПП < 0).

 

У ХХ ст. в Україні не раз траплялося звужене відтворення населення, спричинене трагічними моментами в її історії. Однак загалом переважаврозширений тип відтворення населення, а у 20-х рр. ХХ ст. Україна мала одні з найвищих показників народжува­ності і природного приросту населення в Європі. Але зараз показники народжуваності нижчі за показники смертності, а це свідчить про звужений тип відтворення.

 

(слайд 44) Відео«Показники смертності в Україні»


 

 


Коефіцієнт народжуваності у 2009 р.

(на 1ООО осіб)

 

(слайд45)


Низькі показники природного приросту мають Чернігівська (-12,8 чол. на 1000 чол.), Сумська (-11,1), Полтавська (-10,9), Київська (-9,1), Луганська (-11,4), Донецька (-10,9), Черкаська (-9,8) області. Позитивний природний приріст (0,4) у 2000 р. був тільки в Закарпатській області. Населення України продовжує скорочуватись.

(слайд 46) У Дніпропетровській області кількість живонароджених у січні-липні 2016р. становила 17623 особи, померлих - 31094 особи, природне скорочення - 13471 особу.

(слайд 47) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наприкінці XX ст. природний приріст різко скоротився: відбулося скорочення показників народжуваності, так і зростання показників смертності. Починаючи з 1991 р., Україна ввійшла у період звуженого відтворення населенняякий триває й досі. Природний приріст став від'ємним, його значення в окремі роки опускалися до позначки -7 %0(це означає, що на кожну тисячу населення в Україні щорічно помирало на 7 осіб більше, аніж народжувалося). Нині показники є найнижчими серед усіх країн Європи і світу. Україна також у групі країн, що мають сумну європейську першість за низькими показник* народжуваності (8-10 %0) і високими показниками смертності (16%о).

З 1991 р. Україна посідає перше місце в Європі за рівнем смертності населення.(слайд 48) Відео «Причини смертності населення України»

(слайд 49) Чинники смертності

  •   соціально-економічний розвиток країни;
  •   санітарно-гігієнічні умови життя;
  •   екологічні умови життя;
  •   рівень медичного обслуговування; стресові життєві ситуації,

(слайд 50) і і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(слайд 51) Висновок

  •   В Україні низький природний приріст
  •   В Україні високий рівень смертності
  • Смертність перевищує народжуваність

(слайд 52) Вчитель: В Україні смертність перевищує народжуваність. Але кількість населення залежить не тільки від природного руху.

 

  1. Механічний рух населення.

(слайд 53) Зараз ви переглянете відеосюжет і спробуйте назвати події про які і ньому розповідається.

(слайд 54) Відео «Депортація татар»

(слайд 55) Свій проект презентує III група «Механічний рух населення».

(слайд 56) Ми вивчали «Механічний рух»

(слайд 57) Мета проекту: Вивчити вплив міграцій на динаміку кількісного складу населення України.

Кількість населення формується такожзарахунокйого механічного, тобто міграційного приросту (скорочення).

(слайд 58) Механічний рух (міграції) населення - це   територіальні   переміщення пов'язані зі зміною проживання.

(слайд 59) Чинники міграції: економічні, соціальні, політичні, національні, релігійні екологічні.

(слайд 60) Механічний приріст: Міграція:

внутрішня (усередині країни), сезонна, маятникова;

зовнішня: еміграція (виїзд), імміграція (в'їзд).

(слайд 61) Еміграція — переселення на тривалий час або постійне проживання в іншу країну.

Імміграція — в'їзд у країну громадян іншої держави на тривалий час чи постійнепроживання.

(слайд 62) Рееміграція — повернення людей на свою батьківщину.

В Україні еміграція перевищує імміграцію.

Протягом двох останніх десятиліть внутрішня міграція в країні набула специфічних рис. Так, уповільнилося переселення із села до міста, а від 1992 р. навітьпереважало переселення з міст до сільської місцевості. За наступні шість років завдякиміграційним процесам кількість сільського населення збільшилася більш ніж на 150тис. осіб.

У цілому, у наш час міграційна активність міського населення значно вища за сільське, а найбільше мігрантів вибуває з малих та середніх міст, а прибуває до великих. Чим більшим є місто, тим більше населення прагне переїхати до нього, але найпривабливішою є столиця країни - Київ. Так, за 2007 р. до Києва прибуло 51 тис. осіб, а вибуло майже вдвічі менше. Додатне сальдо внутрішньої міграції також мали Харківська, Дніпропетровська, Одеська, Чернігівська області. Найбільше вибуло з Кіровоградської, Луганської, Сумської, Херсонської областей.

(слайд 63) Завдання: Як ви вважаєте, яке негативне явище показує карикатура, характерне для сучасного стану населення.

Так, серед тих, хто виїжджає з України, значний відсоток людей з вищою освітою, серед них багато людей з науковим ступенем. Це свідчить про відтік з України високопрофесійних кадрів, тобто звичайну «міграцію умів».

(слайд 64) Сальдо міграції визначається:

М (сальдо) = Ем — Ім

З 2007 р. сальдо є додатнім. Щорічно за рахунок іммігрантів з країн з гіршими економічними умовами сальдо становить 17 тис. чоловік.

 

(слайд 65) «Свої серед чужих»

За  останніми  даними  експертів,  за кордоном  зараз  6,6  млн.  українських емігрантів. Найбільше емігрірують в США, Росію, Італію, Польщу, Німеччину, Чехію, Португалію.

(слайд 66) Пам'ятайте!

Україна - це твоя земля, це твоя батьківщина, не дай себе вирвати з її життя!

Вчитель.

Поряд з природним рухом на демографічні параметри населення впливає механічний рух або територіальна мобільність — міграція.

4.      «Старіння нації» (слайд 67) «Живопис»

Завдання:    Перед    вами    картина    художника:

підберіть     терміни     з     соціальної     географії,     які     б характеризували дану картину. («старіння нації»).

 Що ж характерно для населення України? Це вивчали учні IVгрупи.

(слайд 68)Що ж характерно для населення України? Це вивчали учні IVгрупи.

(слайд 69) «Старіння нації»

(слайд   70)   Мета   нашого   проекту:   Визначити:   Чому   для   населення   України характерний процес «старіння нації»?

 

Демографічні      процеси      визначають      певнеспіввідношення між населенням різного віку та статті.Більшість населення України становлять жінки (56%).Чимраз менша кількість дітей і підлітків, що пов'язано зпадінням народжуваності.

Старіння населення характерне длязахідноєвропейських держав, але цей процес пов'язаний із високою тривалістю життя, а в Україні, передусім, з зменшенням народжуваності.

 

 

 

 


(слайд 72)     Тривалість життя в країні майже на десять років менша, ніж у Західній Європі.

(слайд 73)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ще одна відмінність — велика різниця між тривалістю життя чоловіків і жінок, яка сягає майже 12 років. Причиною нижчої середньої тривалості життя чоловіків є біологічні особливості організму, а також їхні професії, що часто небезпечні   для


здоров'я та життя. Смертність серед чоловіків є значно вищою, ніж серед жінок, особливо це проявляється в працездатному віці. Більше 40 % чоловіків помирає віком від 20 до 60 років. Це головний чинник переважання кількості жінок у статевому складі населення України.

(слайд 74)     Відео «Старіння нації»

(слайд 75)

  •       Середній вік українського народу - 40,3 років і продовжує зростати - йде старіння нації (входить до 15 найстаріших держав світу). У країнах Європи середня різниця між тривалістю життя чоловіків та жінок становить 5-6 років, в Україні - 12 років.
  •                  Третина українських чоловіків помирає у віці 40-60 років унаслідок пияцтва, травм.
  •                  Темпи зменшення населення в Україні найвищі у світі, тому українців слід занести до Червоної книги як народ, який зникає.

IV. Поетапне закріплення вивченого матеріалу.

(слайд 76)     Проблемне питання.

За прогнозами вчених - демографів через 100 найближчих років в Україні проживатиме не більше 25 мільйонів чоловік. Чи може зникнути українська нація?

Висновок: Якщо не станеться позитивних зрушень, за деякими прогнозами, кількість населення України зменшиться: у 2050 р. до 35 -25 млн. осіб. До того середня тривалість життя українців може знизитися до 50-53 років і стрімко наближатиметься до тривалості життя наших пращурів - скіфів, які через важкі умови існування жили в середньому лише близько 40 років. Проте вони були надзвичайно здорові.

V. Вивчення нового матеріалу.

5. Депопуляція населення.

Сумнівні прогнози для України це реальність. За скорочення населення на початок XXIстоліття наша країна випереджає всі країни Європи.

(слайд 77) Сучасна демографічна ситуація в Україні сприяє так званій депопуляції населення - зменшенню його загальної кількості за рахунок природного скорочення. Масштаби депопуляції (переважання померлих над народженими) протягом останніх років найбільшими були у Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій та Луганській областях, де раніше мав місце найвищий природний приріст населення. В Україні є сотні сіл, в яких упродовж року не народжується жодної дитини. Такі села є вимираючими в буквальному розумінні слова.

(слайд 78) Щоб змінити демографічну ситуацію у бажаному напрямку, держави проводять певну демографічну політику. Це система адміністративних, економічних, пропагандистських та інших заходів, спрямованих на зміну природного руху населення, перш за все народжуваності.

(слайд 79) Завдання: Використавши текст підручника с. 120 «Демографічна політика країни» визначте - які демографічні заходи має невідкладно вжити Україна.

 

(слайд 80) Незважаючи на певні позитивні зрушення, демографічна ситуація в Україні залишається складною. Для виходу з цього становища, необхідне вирішення завдань:

(слайд 81) Отже, шляхи розв'язання демографічної проблеми

  • економічне забезпечення відтворення населення,
  • належний соціальний захист сімей з дітьми та осіб похилого віку,
  • якісне поліпшення екологічної ситуації,
  • зниження виробничого та побутового (передусім, пов'язаного з транспортом)травматизму,
  • популяризації     здорового     способу     життя     (зниження     масштабів тютюнопаління, особливо серед молоді, формування культури вживання алкогольних напоїв),
  • узабезпечення доступності якісної медичної допомоги та освіти тощо.

В Україні розробляється стратегія демографічного розвитку України, що

передбачає цілісну систему заходів демографічної політики..

(слайд 82)    Головне завдання Стратегії - покращення якості життя населення України і покращення якості власне самого населення.

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

Аналізуючи цифрові дані щорічних статистичних звітів можна класти демографічний проект нашої школи.

(слайд 83)Проект «Демографічний портрет нашої школи»

В останні роки дуже часто по радіо і телебаченню ми чуємо поняття: демографія, демографічна ситуація, демографічна політика. А найголовніше, в репортажах журналістів постійно звучить залежність майбутнього від цих понять.

(слайд 84) Майбутнє це ми і наше покоління, тому нам стало цікаво про яку залежність йде мова. Після вивчення термінів задалися питаннями: Як демографічні проблеми країни відбиваються на демографічній ситуації моєї школи? Щоб відповісти на ці питання ми поставили собі за мету «намалювати» сучасний портрет своєї школи, і його зміни в часі.

(слайд 85)  Мета дослідження: Вивчити демографічні зміни в школі за останні З роки і припустити прогноз на майбутнє.

(слайд 86) Для складання демографічного портрета нашої школи нам потрібно вивчити чисельність учнів школи за останні 3 роки, статевий склад учнів.

(слайд 87) Щоб простежити динаміку чисельності учнів за останні 3 роки, нам довелося звернутися до завуча школи і проаналізувати цифрові дані щорічних статистичних звітів. На основі отриманих даних ми побудували графік.

Вивчивши дані, ми отримали наступне: за трирічний період (2014-2017рр.) кількість учнів поступово збільшується.

 

 

(слайд 98) Отримані дані відповідають тому, що в Україні і в світі щодо більшої народжуваності хлопчиків, ніж дівчаток і їх кількість вирівнюється тільки до 20 років.

(слайд 89)   Кількість хлопчиків і дівчаток добре проглядається на графіку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(слайд 90)

 

 

 

 

 

 

(слайд 91) Аналіз таблиці показав: сьогодні в школі навчаються 525 хлопчик (53,3%) і 498 дівчинки (46,7%).

(слайд 92) Висновок.

Складаючи демографічний портрет нашої школи, ми отримали відповіді на питання, що цікавлять нас.

В нашій школі простежується збільшення кількості учнів за трирічний період.  * Майбутнє повністю залежить від демографічної політики держави, яка повинна бути спрямована на поліпшення якості життя. Буде збільшуватися чисельність населення міста, відповідно кількість дітей шкільного віку та наша школа буде існувати багато років.

 

VII. Підсумок уроку.

Отже, незважаючи на певні позитивні зрушення, демографічна ситуація в Україні залишається складною.

(слайд 93) Тож епіграфом до сьогоднішнього уроку були слова Т.Г.Шевченка: «Погибнеш, зникнеш, Україно, не стане знаку на землі...»

(слайд 94)Чи справджуються слова Великого Кобзаря на початку XXIстоліття, чи це зовсім не так? Які тенденції характерні? Можливо, ці слова не стосуються сучасного періоду розвитку української нації?

(Відповіді учнів)

(слайд 95)      Протягом уроку наші знання росли. У вас на столах є квітки різного

 

кольору  пропоную  з   них   оформити     «Букет  засвоєння знань», для цього прикріпіть до вази Квітки:

Зелені - все зрозуміло;

Сині - майже все зрозуміло;

 Жовті - дещо зрозуміло;

Червоні - нічого не зрозуміло.

 

Загалом для України характерний низхідний процес, що характеризується показниками зменшення чисельності населення внаслідок природного і механічного скорочення жителів.

(слайд 96)На початку уроку ви почули слова Т.Г.Шевченка. Дуже близькі за змістом до них рядки О. Довженка (1945): «За 20 з чимось довоєнних років в Україні не прибавилось населення, хоча стояла майже на першому місці в Європі по населенню. Зараз вона тяжко, коли не смертельно поранена. Таких утрат, замовчаних через жахливу свою правду, не знав і не знає жодний народ світу. Мій час - край загибелі мого народу, дике поле Європи».

Хочеться вірити, що українці будуть жити і будувати свою державу.

VIII. (слайд 97)   Домашнє завдання.

  1.         Вивчити параграф 43.
  2.         Випереджаюче завдання: В чому збулося пророцтво Кобзаря стосовно села? Яке соціальне явище закладено в словах Тараса Григоровича?

«У тім хорошому селі:

Чорніше чорної землі

Сади зелені, погнили

Біленькі хати, повалялись,

Стави бур'яном поросли.

Село неначе погоріло...»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кірєєв Сергій Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. VALENTINA Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 січня 2018
Переглядів
8767
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку