Розробка уроку географії для 11 класу, профільний рівень навчання. Учні працюють з додатковими джерелами інформації для підготовки повідомлень про географічні дослідження на території України. Форма проведення такого уроку - захист міні-проектів.
Управління освіти
Краматорської міської ради
Методичний кабінет
Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№19
Урок дослідження, 11 клас
«Розвиток картографії в Україні. Перший атлас України»
із досвіду роботи учителя географії
Чемерис Н.В.
спеціаліста вищої категорії
м.Краматорськ,
2016
«Патріотичне виховання дітей та учнівської молоді –
найголовніший пріоритет навчально - виховної роботи
в навчальному закладі, а патріотичне виховання молоді є
найголовнішим пріоритетом молодіжної політики в Україні.
Ніхто і ніколи не замінить учителя,
який на кожному своєму уроці має виховувати
почуття гордості за Україну, формувати особистість
на засадах духовності українського народу,
його моральності та толерантності,
що формувалася століттями.
Географія – унікальний предмет за можливостями
патріотичного виховання, і починати цю важливу
роботу потрібно з 6 – го класу»
Паламарчук Л.Б., автор підручника з географії для 6 – го класу, професор кафедри теорії та історії педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор.
Тема: Розвиток картографії в Україні. Перший атлас України.
Дослідження: Робота з додатковими джерелами інформації для підготовки повідомлень про географічні дослідження на території України.
Мета: розкрити суть і особливості сучасних географічних досліджень, сприяти створенню системи знань про розвиток географічної науки, вдосконалювати навички та вміння самостійно аналізувати матеріали; розвивати вміння та навички підбирати з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі; готувати повідомлення відповідно до заданих критеріїв, застосовувати наукову лексику; формувати вміння порівнювати наслідки подорожей та експедицій у різні епохи; оцінювати роль туризму на сучасному етапі для пізнання Землі кожною людиною; сприяти набуттю досвіду публічного виступу; удосконалювати вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки; виховувати почуття відповідальності, толерантності, впевненості у власних силах.
Тип уроку: урок-дослідження
Форма проведення: захист міні-проектів
Обладнання: стародавні карти України, фото і відеоматеріали про дослідників, атласи, контурні карти, підручники, проектор, комп’ютер, енциклопедії, хрестоматія з географії.
Очікувані результати: учні розширять свої уявлення про географічні дослідження території України, набудуть досвіду пошуково-дослідницької роботи, усвідомлять роль власних туристичних подорожей.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Пригадайте:
1. Які спільні й відмінні ознаки мають план, карта, глобус?
2. Що таке географічна карта?
3. Хто з відомих грецьких учених в античні часи побував на землях України?
4. Хто створив найдавніші географічні карти?
5. Яку роль відіграють карти в житті людини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Картографія, як відомо, це галузь науки, техніки, виробництва і навчальна дисципліна, яка охоплює вивчення, створення та використання різноманітних картографічних творів. Картографування - це комплекс робіт (польових і камеральних) зі створення карт.
Метою дослідження є з'ясування характерних рис та особливостей розвитку картографії в Україні.
Дата створення першої карти невідома, хоча є багато документів, які свідчать про існування карт па різних етапах географічного пізнання Землі.
На території сучасної України знайдено до 10 картографічних зображень періоду кам'яної доби. Зокрема, у 1966 р. під час розкопок на березі р. Росави у Черкаської обл. був знайдений малюнок на уламку бивня мамонта. На ньому зображено план місцевості, позначено річку, рослинність (кущі, ліс), житло. Це найдавніша пам'ятка картографії на території України: її створено приблизно 13 тис. років тому.
Найдавнішою картою частини сучасної території України є карта узбережжя Чорного моря (від м. Варни до м. Керчі) із грецькими написами, зображена па щиті римського воїна. Ця карта вважається найдавнішою картографічною пам’яткою античної доби у світовій картографії. В епоху Київської держави картографічні відомості про територію сучасної України знаходимо в працях арабського географа Аль-Ідрісі (1154), іспанського монаха Беатуса (776). на Ербсторській і Герфордській картах світу (XIII ст.), нортоланах Чорного моря (високоточних середньовічних навігаційних морських картах XII XVIII ст.).
Переписувачі «Географії» давньогрецького вченого К. Птолемея створили перші схематичні карти території між Віслою й Доном, на яких приблизно позначені річки, гори (Карпати), височини. Ці карти надруковані в ульмських виданнях 1482 та 1486 рр. під назвами «Восьма карта Європи» (Європейська Сарматія) та «Друга карта Азії» (Азійська Сарматія). Вони друкувались у всіх перевиданнях «Географії» (до 1730 р.). За браком географічної інформації їх прикрашали художніми малюнками: у морі зображували морських тварин, кораблі; у пустелях і лісах - диких звірів; обжиті території позначали фігурами людей.
Наприкінці XVII - па початку XVIII ст. в Україні почали виконувати топографічні знімання територій окремих полків. Оригінальною картою цього періоду є «Чертежъ украинским и черкасским городами отъ Москвы до Крыма», що нині зберігається у Швеції. В академічному «Російському атласі» (1745) уміщені карти Київщини, Криму й Причорномор'я.
Першими картами українських територій, складеними заданими топографічних вимірів, стали карти Т. Маковського і Г. де Боплана (уперше з назвою Україна).
Сучасні топографо-геодезичні та картографічні роботи виконуються під наглядом Управління геодезії, картографії та кадастру (Укргеодезкарта) та створеного в 1991 р. Інституту географії НАН України. Основним розробником і видавцем картографічних творів є Державне науково-виробниче підприємство «Картографія». Для забезпечення сучасних знімальних робіт і робіт з оновлення загальпогеографічних і тематичних карт, а також створення нових їх типів у 1995 р. було запущено в космос перший український супутник «Січ-1».
ІV. Захист міні-проектів. Прийом «На презентаційному майданчику»
На попередніх уроках ви отримали випереджувальне завдання: на основі додаткових джерел інформації дослідити перші відомості про територію України, підготувати повідомлення або есе (короткий довільний твір) про мандрівника чи дослідника, який вас зацікавив (де народився, риси характеру, що досліджував, які відкриття зробив), зобразити на плакаті відкриття, зроблене мандрівником або створити презентації на задані теми:
ІV. Підсумок уроку
Висловіть власні враження від уроку, починаючи зі слів:
Заключне слово вчителя: Першим географічним атласом вважають додаток з 27 географічних карт до твору К. Птолемея «Посібник з географії» (2 століття). Довгий час цей збірник карт та йому подібні називали «птолемеями».
В епоху Відродження був виданий збірник географічних карт картографа Г. Меркатора (1595), символічно названий ім'ям міфічного велетня Атласа, зображенням якого була оздоблена обкладинка. З цього часу назва «атлас» стає загальною для всіх збірників географічних карт.
Перший збірник карт України склав і видав у 1648 - 60 французький інженер Ґ. Боплан французькою мовою.
V. Домашнє завдання. Повторити тему, підготуватись до уроку узагальнення і систематизації знань.
За допомогою онлайнового картографічного сервісу Google Maps створить свою карту під враженням сьогоднішнього уроку. Якою вона буде? Вибір за вами.