Презентація "«Байка. Гумор і сатира в байках. Герої байок. Будова та алегоричний зміст. Леонід Глібов. «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»

Про матеріал
Презентацію створено за Модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи»для закладів загальної середньої освіти(автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.) Матеріал стане в нагоді вчителям та учням на уроках української літератури під час вивчення ТЕМИ 4.ВІД СМІШНОГО ДО ВЕЛИКОГО Байка. Гумор і сатира в байках. Герої байок.Будова та алегоричний зміст. ТЛ: байка. алегорія,мораль.Леонід Глібов.«Муха і Бджола», «Жаба і Віл».
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Гумористичні твори Презентація до уроку української літератури в 6 класі«Байка. Гумор і сатира в байках. Герої байок. Будова та алегоричний зміст. Леонід Глібов. «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»Підготувала учитель української мови та літератури. Лисичанського ліцею № 13 Луганської області Кисельникова Вікторія

Номер слайду 2

Чому і над чим сміється людина?!!!Пригадай, над чим ти сміявся(сміялася) останнім часом?Розкажи рідним цю історію (усно).

Номер слайду 3

«Сміх — це здоров'я, сміхом можна більше вразити, ніж лайкою чи навіть бійкою»Українці завжди відзначалися дотепністю,розвиненим почуттям гумору, вміннямпосміятися не лише над іншими, а й над самимсобою. !!!Завдання:прочитай прислів'я та приказки про сміх,випиши 3,що сподобались (письмово)

Номер слайду 4

Прислів'я та приказки про сміх. Веселий сміх — здоров’я. Від великого до смішного — один крок. Вмій пожартувати, та знай, коли перестати. Жартувала   баба   з   колесом,   доки   у   спицях  застряла. Жартуй, глечику, доки не луснув. Жартуй, та знай міру. З жарту часом і біда буває. За морем тепліш, а в нас веселіш. Хто в суботу сміється, в неділю плакать буде. Хто сміється, тому не минеться. Над іншими посмієшся, над собою поплачеш. Після сміху бувають сльози. Горщик над казаном сміється, а обидва чорні. Не смійся чужій біді: своя на гряді. Сміхом ситий не будеш. Сміх до плачу доводить.

Номер слайду 5

«Сміх — сплеск емоцій, який буваєщасливим (неначе відчуття польоту),буває добрим, як сонячний промінецьабо весняний вітер, долонька дитини ,або може бути злим, «колючим».

Номер слайду 6

Часто те,над чим сміємося,називаємо комічним. Комічне те, що здаєтьсянам не таким, яким, на нашу думку, має бути. Комічне буває різне заемоційним забарвленням:від добродушного гумору донищівного сміху. Комічне може досягатисярізними засобами. Засоби комічного: Гумор — вид комічного, коли серйозне в життіЗображується жартівливо, коли про людські вадиговориться з добродушною посмішкою. Іронія — засіб гумору та сатири, заснований наприховано глузливому, зневажливо-осудливомузображенні людини чи явища. Сатира — художні твори різних жанрів, у якихрізке викриття зображуваного поєднано з йогогострим осміюванням. Сарказм  — зла й уїдлива насмішка, вищийступінь іронії, троп і засіб комічності, в основіякого лежить гострий дошкульний глум,сповнений зневаги.

Номер слайду 7

Гумористичні творианекдотусмішкагуморескафейлетонспівомовкабайка

Номер слайду 8

Починаємо знайомитись із гумористичними творами Леоніда Глібова

Номер слайду 9

Леонід Глібов!!!Завдання. Прочитайте відомості про. Леоніда Глібова в підручникуперейдіть за посиланням та перегляньте відеоролик ,змонтований його землякамиhttps://www.youtube.com/watch?v=Gp. UH7 Ed. Od. Gsзапиши в зошит факти зжиття відомого байкаря (найцікавіші на твою думку)

Номер слайду 10

Байка Л. Глібова. Дуже смішними видаються люди заздрісні,які прагнуть дорівнятися до інших, не маючині здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звиклибезсоромно користуватися плодами чужоїпраці. Про це говориться в байках Л. Глібова валегоричній, але від того не менш дотепній ідошкульній формі.

Номер слайду 11

Прочитай і запиши (цю інформацію можна знайти в підручнику)Байка– це невеликий, здебільшоговіршований повчально-гумористичнийчи сатиричний твір з алегоричним змістом,у якому людське життя відтворюється вобразах тварин, рослин і речей. Байка має сюжет(фабулу). Зазвичай вінкороткий, динамічний і драматичний. У байках життя передається за допомогоюалегорій. Алегорія — це інакомовне відображенняпоняття, переданого за допомогою певногообразу. Наприклад, поняття мудрості уособлюєОбраз Сови, хитрість репрезентує образ. Лисиці, хижість — образ Вовка тощо. Будова байки: основна (розповідна) частинамораль (сила), що може складатися як із цілої строфи, так і з одного рядка.

Номер слайду 12

!!! Перевір себе. Поєднайте назву терміна та його тлумачення.1 Гумор2 Сатира3 Байка4 Фабула5 Алегорія6 Мораль. А Невеликий, здебільшого віршований повчально-  гумористичний чи сатиричний твір з алегоричнимзмістом, у якому людське життя відтворюється або в образахтварин, рослин і речей, або зведене до простих і умовнихстосунків. Б Хронологічно послідовне зображення подій та пригод у творіВ Комедійний жанр, його завдання — висміяти порочнівчинки, низькі спонукання, потворні прояви соціальнихконфліктів. Г Повчання, сила байки. Д інакомовне відображення поняття, переданого за допомогою певного образу. Е Комедійний жанр, завдання якого продемонструвати добродушність, глузливе ставлення до різних нісенітниць, викликати посмішку, принести задоволення, розважити людину

Номер слайду 13

Ключ-відповідь: 1–Е; 2–В; 3–А; 4–Б; 5–Д; 6–Г.

Номер слайду 14

Виразне читання байки «Муха і Бджола»(за підручником),або прослухайте аудіозапис за посиланнямhttps://www.youtube.com/results?sp=m. AEB&search_query=https%3 A%2 F%2 Fwww.youtube.com%2 Fwatch%3 Fv%3 Dol5 Cr. Cymi0c

Номер слайду 15

Чи бачили ви в природному середовищі муху й бджолу? Чим кожна з них займається?

Номер слайду 16

Питання до тексту (усно)Що свідчить про безпечне життя Мухи?Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?Яка мета в житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов протиставляє цих двох героїнь?Як саме співчуває Муха Бджолі? У чому Муха вбачає вільність свого життя?В яких розважальних заходах Муха бере участь? Що свідчить про нахабність мухи щодо відвідування будь-кого непроханою? Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?Яких людей зображує Л. Глібов на прикладі цих двох істот?А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?Яким чином слід організувати власне дозвілля?Чим є корисною для нас ця байка?

Номер слайду 17

Паспорт твору (записати та дописати) «Муха і Бджола»Назва: Автор: Рік написання(якщо відомо)Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу. Основна думка: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості. Композиція. Байка побудована на протиставленні двох героїнь (Муха і Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті. Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе безтурботно, мов панночка. Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?Кульмінація: непорозуміння між Мухою і Бджолою. Розв’язка: мораль байки.

Номер слайду 18

СЮЖЕТ БАЙКИ Л. ГЛІБОВА «МУХА І БДЖОЛА»Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування. Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці. Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.)

Номер слайду 19

!!!Творче завдання. Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика героїв байки Л. Глібова «Муха й Бджола».{69 CF1 AB2-1976-4502-BF36-3 FF5 EA218861}Муха. Бджола

Номер слайду 20

Виразне читання байки «Жаба і Віл»(за підручником),або прослухайте аудіозапис за посиланнямhttps://www.youtube.com/watch?v=b. D2w. QE8 R3p8

Номер слайду 21

Обговорення змісту байки за питаннями (усно)Чому в заголовку і змісті байки слова «Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?Які риси характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою Л. Глібов протиставляє ці образи?Чим жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?Чи траплялася вам у житті подібна ситуація, яка викладена в байці?

Номер слайду 22

Паспорт твору (записати та дописати) «Жаба і Віл» Назва: Автор: Рік написання(якщо відомо)Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості. Основна думка: «…найлучче жити, Як милосердний бог дає». Композиція. Вступ: Жаба вилізла на берег подивитися і трохи погрітися і, побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися. Основна частина: змагання Жаби з Волом; намагання подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи. Закінчення: шкода, яку заподіяла Жаба собі — самознищення. Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає».

Номер слайду 23

!!!Завдання пошуково-дослідницького характеру. Знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б підтверджували риси характеру Жаби.{35758 FB7-9 AC5-4552-8 A53-C91805 E547 FA}Риси характеру. Рядки з байки. Заздрісність— Який здоровий, моя ненько!Вигадливість. Самовпевненість. Глупота. Цікавість до всього

Номер слайду 24

Зворотний зв’язок 1. Виписати поняття "алегорія,сатира,гумор,мораль,байка,будова байки"2. Заповнити паспорти(творів) байок3. Заповнити таблиці “ Порівняльна характеристика Мухи та Бджоли”,”Риси характеру Жаби”.4. Виразно читати байки

Номер слайду 25

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Аннабердієва Лариса Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
28 травня 2023
Переглядів
2952
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку