Урок "Види і наслідки конфліктів"

Про матеріал
Розробка уроку комбінованого типу. МЕТА: • Розширити знання учнів про конфлікти, їх види, вплив конфліктів на здоров’я; • формувати в учнів вміння адекватного оцінювання життєвих ситуацій; вміння обирати шляхи вирішення спільних проблем; • вчити учнів запобігати конфліктних ситуацій та при їх виникненні вміти розв’язувати конфліктні ситуації; • розвивати в учнів розуміння почуттів і потреб інших людей; • виховувати в учнів толерантне ставлення до чужих поглядів і переконань, товариські стосунки.
Перегляд файлу

    

ТЕМА:  Види і наслідки конфліктів

МЕТА:

  • Розширити  знання учнів про  конфлікти, їх види, вплив конфліктів на здоров’я;
  • формувати в учнів вміння адекватного оцінювання життєвих ситуацій; вміння обирати шляхи вирішення спільних проблем;
  • вчити учнів запобігати конфліктних ситуацій та при їх виникненні вміти розв’язувати конфліктні ситуації;
  • розвивати в учнів розуміння почуттів і потреб інших людей;
  • виховувати в учнів толерантне ставлення до чужих поглядів і переконань, товариські стосунки.

Обладнання:

 

  •  «Кошик для сміття»;
  • роздатковий матеріал;
  • малюнки;
  • висловлювання.

 

Тип уроку:  комбінований.

Висловлювання:

 «Якщо є готовність до конфлікту, привід для конфлікту знайдеться завжди»

(І. Шевельов) 

«Жити – значить мати проблеми.

Розв’зувати їх – значить рости інтелектуально.»

            (Дж. П. Гілфорд)

 

Проблемне питання:  «У сварках народжується істина?»

 

                                                  Хід уроку:

 

І. Організаційний момент.   

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Фронтальне опитування.

 «Пригадай!»

 

Замініть описане в кожному фрагменті одним словом або словосполученням.

    1. Спілкування за допомогою жестів, міміки називають_.

    2. Приємні слова на адресу співрозмовника називають_.

    3. У спілкуванні, крім говоріння, важливим є уміння__.

    4._— ідеальний випадок стосунків, передбачає взаєморозуміння та взаємопідтримку.

    5. Найкращим видом стосунків є_.

Відповіді: 1 — невербальним; 2 — компліментами; 3 — слухати; 4 — співпраця; 5 — співробітництво.

 

3. Метод «Мозкова атака». –

1. Чи можливі суперечки і незгоди між друзями?

  3. А чому ці суперечки виникають?

 

4. Вправа «Створи малюнок удвох».        

Мета: актуалізувати поняття конфлікту, включити в роботу.

Інструкція: «Об’єднайтесь в пари. Зараз кожною пара отримає один аркуш паперу та один олівець. З цього моменту до кінця вправи розмовляти не можна. Візьміть удвох один олівець і разом намалюйте один малюнок».

    - Чому кожна пара поводила себе по-різному?

(Підводимо підсумок, що хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи  партнера; хтось намагався вгадати намір іншого; хтось малював по черзі; а хтось зовсім втратив інтерес і нічого не робив. Підводимо дітей до поняття різних стилів реагування в конфлікті).

 

Учитель. Так, всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфлікту.

Тож давайте з’ясуємо, що таке конфлікт.

       

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.       

  1. Оголошення теми і мети уроку .  

Вік прогресу, логіки, проблем,

Як може, вижити людина

В такий шалений, надпотужний вік,

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає

Його величність сам Конфлікт

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід був лиш конфлікт

- Сьогодні ми поговоримо про конфлікти між людьми, чому вони виникають і як їх розв’язувати.

3. Вправа «Асоціативний кущ».        

     - Які асоціації виникають у вас при слові «конфлікт»? Усно.

ІV. Вивчення нового матеріалу

4. Продемонструйте мультфільм «Холод».

- Що спричинило суперечку? (Не могли поділити ковдру.)

- Як герої змогли розв’язати конфлікт? (Накрилися ковдрою разом.)

Висновок: часто розв’язати конфлікт можна набагато простіше, ніж здається на перший погляд.

Мозковий штурм «Які дії можуть спричинити суперечку?»

Напишіть на дошці: «Дії», «Наслідки», «Почуття» та запропонуйте дітям:

• навести приклади дій, що можуть спричинити суперечку (обзивання, нетактовні висловлювання, поширення пліток, заперечення чиєїсь думки тощо);

• назвати почуття, що виникають в учасників конфлікту (гнів, образа, розчарування тощо);

• подумати, які наслідки для здоров’я можуть мати конфлікти (образи, бійка, розрив дружніх стосунків тощо).

- Дехто думає, що конфлікти — це виключно негативне явище і тому їх треба завжди уникати. Проте це не так. Конфлікти є частиною стосунків.

- Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють або відпочивають, іноді з’ясовується, що вони по-різному розуміють, що є необхідним, важливим чи правильним, або їхні інтереси можуть не збігатися. Однак це не означає, що вони приречені на сварки й суперечки. Кожному треба навчитися мирно розв’язувати конфлікти.

- Ці вміння — чи не найважливіші для людини. Вони допоможуть зменшити кількість стресів у вашому житті, підвищать авторитет, популярність, рівень упевненості та самоповаги».

Інформаційне повідомлення «Конфлікти поглядів»

- Конфлікти, спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи вподобаннях людей, називають конфліктами поглядів. Коли конфлікти виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей — це конфлікти інтересів. Розв’язують ці конфлікти по-різному.

- Часто, коли люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда), вони ніби спілкуються різними мовами. Те, що для одного «добре», може бути «погане» для іншого; те, що одному подобається, в іншого може викликати відразу.

- Однак розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники мають змінити свою віру, погляди чи переконання. У таких випадках треба згадати народну мудрість: "На колір і смак товариш не всяк". Дуже важливо розвинути в собі толерантність — уміння визнавати й поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам’ятати, що толерантність — це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.

Завдання 1

Запропонуйте учням прочитати історію про футбольних уболівальників з підручника ст. 131.

- Згадай подібну ситуацію зі свого життя.

- Як це було?

- Чи правильно ти тоді діяв?

- Що можна було зробити чи сказати інакше?

- Як у розв’язанні таких конфліктів може допомогти «правило світлофора»: «Зупинися. Подумай. Вибери»?

Два товариші — Володя і Раміль — дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Володя — вболівальник київського «Динамо», а Раміль — донецького «Шахтаря». Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести переваги улюбленої команди і переконати товариша вболівати за неї.

Та чи варто це робити? Краще визнати право друга вболівати за команду, яка йому подобається, утримуватися від нападок на неї і обговорювати те, що чим краще гратимуть обидві команди, тим цікавіше буде дивитися матчі національного чемпіонату і тим сильнішою буде збірна України.

Бесіда «Конфлікти інтересів»

1. Запропонуйте кільком учням по черзі прочитати інформацію «Конфлікти інтересів» із ст. 132 підручника.

2. Запропонуйте учням виконати Завдання 2 у підручнику ст. 133.

- Як ви дієте в подібних конфліктних ситуаціях?

Висновок: здебільшого конфлікти інтересів краще розв’язувати через переговори.

- Стосунки людей ще в давні часи йшли за умов віри в сили природи, силу Бога… тож і нам в такий шалений час слід прислухатися до сторінок творів світових релігій, які якщо і не допоможуть вам у житті уникнути конфліктних ситуацій то хоча б мудро виходити з них:

1. Люби ближнього, як самого себе.

2. Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

3. Люби життя – неоціненний дар.

4. Умій прощати і поважати людину.

5. Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.

 Вправа «Кошик сміття»

- А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

- Подумайте 1 хвилину, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.

- І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. можете назвати вголос цю рису характеру.

- Сподіваюсь, що після нашого уроку в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.

Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)

1. Об’єднайте учнів у дві групи за допомогою карток з персонажами мультфільму (Додаток 8.1).

2. Обговоріть, які способи розв’язання конфлікту описано у наведених ситуаціях (Завдання 3 у Роздавальних матеріалах для учнів).

- Згадайте мультфільм, який ми дивилися на початку уроку, і скажіть, який вид конфлікту був між героями. (Конфлікт інтересів.)

- Який спосіб розв’язання конфлікту вони обрали? (Домовилися між собою.)

- Чому не треба відтягувати розв’язання конфлікту?

- Чому не завжди варто поступатися в конфліктах?

3. Висновки:

• Конфлікти — невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має власні погляди та інтереси.

• Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх потрібно розв’язувати на основі толерантності.

• Конфлікти інтересів найкраще розв’язувати через переговори.

4. Обговорення змісту прислів’я.

  • Глечик пополам: ні тобі, ні нам.
  • Ти йому хліб, а він тобі – камінь.
  • У кожного солов’я пісня своя.

5. Завершення тренінгу. Вправа «Відкритий мікрофон».

Запропонуйте учням по черзі продовжити речення:

- На сьогоднішньому тренінгу я дізнався.., навчився ….

- Завершіть тренінг оплесками.

6. Домашнє завдання.

Параграф 23, написати правила запобігання конфліктів.

 

3.Тест "Чи конфліктна ти особистість?"

 

1. У громадському транспорті почалася суперечка на підвищених тонах. Твоя реакція?

      а) не беру участі;

      б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю правою;

      в) активно втручаюся, чим «викликаю вогонь» на себе.

2. Чи вступаєш ти в суперечки з дорослими?

     а) ні;

     б) тільки якщо для цього є вагомі причини;

     в) вступаю в суперечки з будь-якого приводу не тільки з дорослими, але й з тими    однолітками, хто їх підтримує.

3. Чи часто ти сперечаєшся з друзями?

     а) тільки якщо вони необразливі;

     б) лише з принципових питань;

     в) суперечки — моя стихія.

4. Вдома на обід подали недосолену страву. Твоя реакція?

    а) не буду звертати увагу на такі дрібниці;

    б) мовчки візьму сільничку;

    в) не можу втриматися від зауважень.

5. На вулиці або в транспорті тобі наступили на ногу:

    а) з обуренням подивлюся на кривдника;

    б) сухо зроблю зауваження;

    в) висловлюся, не соромлячись у виразах.

6. Якщо хтось із близьких купив річ, яка тобі не сподобалася:

   а) промовчу;

   б) обмежуся коротким тактовним коментарем;

   в) влаштую скандал.

7. Не пощастило в лотереї. Як ти до цього поставишся?

   а) постараюся здаватися байдужим, але дам собі слово ніколи більше не брати участь у    подібних «іграх»;

   б) не приховую досади, але поставлюся до цього з гумором, пообіцявши взяти реванш;

   в) програш надовго зіпсує мені настрій.

 

Оцінка результатів:

За кожну відповідь: а — 4 бали; б — 2 бали; в — 0 балів.

Від 20—28 балів: ви тактовні й миролюбні, уникаєте конфліктів і суперечок, критичних ситуацій у школі та вдома. Може, тому іноді вас називають пристосуванцем.

Від 10—19 балів: вас вважають людиною досить конфліктною. Але насправді ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі інші засоби вичерпані. При цьому не виходите за межі коректності, твердо відстоюєте свою думку. Це викликає до вас повагу.

До 9 балів: конфлікти й суперечки — це ваша стихія. Любите критикувати інших, але не виносите критики на свою адресу. Ваша грубість і нестриманість відштовхує людей. Вам важко спілкуватися як у школі, так і вдома. Постарайтеся перебороти свій характер.

 

 

4. Вправа «Кошик для сміття».

     А щоб не конфліктувати треба постійно     самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

Подумайте 1 хвилинку, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.

    І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Можете назвати вголос цю рису характеру.

    Сподіваюсь, що після  нашого уроку в вашому житті буде виникати  менше конфліктних ситуацій.

 

VІ. Підсумок уроку.

1. Методи «Незакінчене речення», «Мікрофон».      

     Сьогодні на уроці я дізнався…

     Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)….

     Мені сподобалось…

     Мені не сподобалось…

 

2.Вправа «Займи особисту позицію».

А  ми звертаємося до проблемного питання, яке стояло перед нами «У сварках народжується істина?». Чи змінилася ваша позиція в кінці уроку? Відповіді учнів.

 

 У СВАРКАХ НАРОДЖУЄТЬСЯ КОНФЛІКТ!

 

А істина народжується:

  • В умінні вислухати один одного;
  • В розумних діалогах.        

    Отже, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

 

VІІ.  Домашнє завдання.

Знайти прислівя та приказки про конфлікти, щляхи подолання конфліктів.

    П. 23;  зошит ст. 44-45.

1

 

doc
Додано
13 травня 2021
Переглядів
1948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку