Презентація до уроку української літератури "Біблія в житті Т. Шевченка.«Ісаїя. Глава 35»".

Про матеріал

Презентація до уроку української літератури в 9 класі "Біблія в житті Т. Шевченка. «Ісаїя. Глава 35». Світле пророцтво поета. Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності"

Перегляд файлу

                БібліяМелітопольська загальноосвітня школа Ів житті Т. Шевченка-.ІІІ ступенів №11           

«Ісаїя. Глава 35». Світле пророцтво поета. Художня інтерпретація творів  із Книги псалмів, риси її  національної своєрідності

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Помолюся Господові Серцем одиноким.

Т. Шевченко

 


…Єдина моя втіха тепер – Євангеліє.

Новий Заповіт  я читаю  з благоговійним тремтінням.  Я читаю його щодня, щогодини.

                 Т. Шевченко.  З листа  до Варвари Рєпніної 

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

У слов'янському світі Шевченко, мабуть, єдиний поет, 

який так постійно і нетерпляче "навертав" Бога до життя,  а життя до Бога.

І. Дзюба 

 

Іван Михайлович Дзюба, український літературознавець, критик, громадський діяч, дисидент радянських часів, 

Герой України, академік НАНУ

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Бліцопитування

          Про яку людину говорять, що вона віруюча?

          Що вам відомо про Біблію як Святе Письмо?

          Чому необхідно дотримуватися заповідей Бога? Чим вони повчальні?

          Для чого письменники у своїх творах згадують Бога?

          Назвіть твори Т. Шевченка, у яких він використовує загальновживані в народному мовленні риторичні звернення до Господа та вислови про Нього?

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11  Біблія у творчості Т.Шевченка

 

Малярські  роботи

«Жертвоприношення Авраама», «Ієзекіїль на полі, всіяному кістками», «Христос благословляє хліб», «Лот із дочками», «Розп’яття», «Апостол Петро», «Вірсавія», «Самаритянка» та ін.

 

Літературні  твори

Епіграфи до творів, узяті  зі Святого Письма

 

«Сон» («У всякого своя доля»), «Тризна», «Сретик», «Кавказ», «Великий льох», «Неофіти», «І мертвим, і живим, і ненародженим...»

Звернення до Бога

637 разів (у формі ліричних відступів), молитви.

Мелітопольська загальноосвітня школа ІТеологічна довідка-ІІІ ступенів №11   

Ісаїя – один із великих біблійних пророків – релігійних проповідників і політичних ораторів, які у своїх проповідях порушували широке коло не лише культових, а й соціальних та морально-етичних проблем. Викривав відступництво верхівки Юдейського царства від законів бога Ягве, її жадібність і грошолюбство, нещадний визиск безмаєтних, жорстокість до слабких тощо. Погрожував судом і карою Божою, провіщав прихід Месії-рятівника й майбутнє райське життя на землі.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Теологічна довідка

Розділ 35 Ісаїї, вільний переспів якого зробив

Шевченко, належить до найдавнішої частини книги його пророцтв, що датується другою половиною

VIII ст. до н. е. Відштовхуючись від змальованої          в Біблії картини пишного буяння природи              

й одужання немічних у майбутньому земному раю,

Шевченко переосмислює й конкретизує її,            вносячи в неї актуальні, соціально виразні акценти й створюючи таким чином натхненний гімн

прийдешній перемозі розкутих від кайданів          «рабів німих» над своїми гнобителями.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Словникова робота

ØКрин – лілія, символ чистоти й непорочності.

ØЙордан – річка в Передній Азії, бере початок у горах Лівану, впадає в Мертве море.

ØКарміл (Кармель) – гора в Палестині, вкрита пишною рослинністю. Біблійний символ гордої краси.

ØЛіван – гірське пасмо на півночі Палестини, на межі Юдеї та Сирії, на вершинах якого лежать вічні сніги. Біблійні пророки часто уособлювали в цій назві славу й велич Юдейського царства.

ØОмофор – наплечний одяг архієрея; тут: покров.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Паспорт твору 

 Тема: мрія поета про неодмінність повалення самодержавства і розбудову нового суспільства - трудящих.

Ідея: впевненість Т. Шевченка у святість божої правди, яка запанує на землі, віра у щасливе і вільне життя.

Основна думка: «Оживуть степи, озера, / І не верстовії, / Скрізь шляхи святії / Простеляться…» Жанр: переспів з Біблії («подражаніє») - один із улюблених жанрів поета; гімн Волі.

 

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Композиція 

1   частина. Проголошення радості на землі внаслідок Божої ласки.

2   частина. Воздаяння Всевишнього довготерпеливим:

а) «незрячі прозрять»;

б) «німим отверзуться уста»;

в) «і дебрь… — пустиня неполита… прокинеться»;

г) «веселі ріки потечуть, а озера… поростуть … оживуть».

 

3   частина. Радість трудящих з приводу отримання ними волі.

Картина-зверненняМелітопольська загальноосвітня школа І  Картина -ІІІ ступенів №11   до землі Божого суду

Розпустись              Радуйся 

«Воздає злодіям  Визволяє 

                                                     Процвіти                             за злая»                       убогих 

Картина майбутнього вільного життя

«На землю  «А вольнії, широкії  «І пустиню правда скрізь шляхи святії опанують прилетить» простеляться» веселії села»

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Ідейно-художній аналіз

1.            У який період своєї творчості Т. Шевченко написав цю поезію? Як це вплинуло на виклад поетом її змісту?

2.            З якою промовою звернувся поет до землі, ниви?

3.            Через що все довкола розквітне, позеленіє? Що це символізує?

4.            Чому Т. Шевченко називає людей незрячими?

5.            Які господні дива мав на увазі Тарас Григорович?

6.            Кого, на ваш погляд, поет називає злодіями?

7.            Що розуміє Т. Шевченко під святою правдою?

8.            Мелітопольська загальноосвітня школа ІЯких змін зазнає земля, суспільство-ІІІ ступенів №11  внаслідок  

Божих діянь?

9.            Чому трудящі у творі — німі і незрячі?

10.    Про які соціальні зміни мріє поет? Чим буде викликана радість рабів у зв’язку з цим?

11.    Чи можна за текстом твору дослідити настрій митця?

12.    Охарактеризуйте колористику в першій частині твору. Чи можна сказати, що вибір кольорів — це художній прийом, застосований поетом?

13.    Знайдіть у поезії вислови, що стали крилатими. Прокоментуйте їх зміст і доречність використання у мові.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11  Біблія у творчості Т.Шевченка

 

Малярські  роботи

«Жертвоприношення Авраама», «Ієзекіїль на полі, всіяному кістками», «Христос благословляє хліб», «Лот із дочками», «Розп’яття», «Апостол Петро», «Вірсавія», «Самаритянка» та ін.

 

Літературні  твори

Епіграфи до творів, узяті  зі Святого Письма

 

«Сон» («У всякого своя доля»), «Тризна», «Сретик», «Кавказ», «Великий льох», «Неофіти», «І мертвим, і живим, і ненародженим...»

Звернення до Бога

637 разів (у формі ліричних відступів), молитви.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11  Художня система твору

Художні засоби

Приклади

Епітети

«богобоязливе серце», «безмовний язик», «бита дорога», «руки охлялі», «святая правда», «веселі села», «веселі ріки», «ниво неполитая», «кайданами куті», «вбогодухі», «довготерпеливі», «убогі» тощо.

Порівняння

Персоніфікація

«звеселиться пустиня та пуща», «радітиме степ».

Метафора

«дебрь-иустння ... прокинеться, «зцілющою водою вмита», «оживуть степи, озера», «Радуйся, земле..., розпустись, ... процвіти!»

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Це цікаво!

За поезією «Ісаїя. Глава 35» Микола Лисенко 1883 року створив кантату «Радуйся, ниво неполитая…». Це п’ятичастинна циклічна композиція для солістів, жіночого і мішаного хору  

та симфонічного оркестру.       українськийМико́ла Віта композитор,лійович́                                                    Ли ́сенкопіаніст, ,  

                                                                 За характером це –     диригент, педагог,

збирач пісенного фольклору, піднесено-урочистий твір. громадський діяч. 

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Тестове опитування 

1.   На початку твору Т. Шевченко звертається до:

а) рабів; б) злодіїв суспільства; в) Господа; г) ниви і землі.

2.   За яких умов незрячі дива господні побачать? Якщо:

а) отримають волю; б) відвідають Ліван; 

в) будуть виявляти покірність своїм господарям; 

г) умиються водою святою.

3.   По закінченню суду Бог визволяє:

а) неповнолітніх; б) довготерпеливих і убогих; 

в) тих, хто скоїв нетяжкий злочин; 

г) жінок, які мали позашлюбних дітей.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

4.   Характеризуючи шляхи майбутнього для народу, поет вбачає їх:

а) широкими і святими;                         б) тернистими і небезпечними; 

в) квітучими і зеленими;     г) усипаними каміннями.

5.   «Ісаія. Глава 35» — це поезія, яка є гімном:

а) історичному минулому українців;               б) волі; 

в) краси природи;  г) стародавньому єврейському пророку. 6. Ким із композиторів на цю поезію написано урочисту кантату під назвою «Радуйся, ниво неполитая!»? а) М. Вербицьким;   б) Є. Білашем; 

в) П. Майбородою;                    г) М. Лисенком.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

7.   Біблійний образ у творі під пером поета служив:

а) пропаганді визвольних ідей;            б) зразком для гноблених; 

в) вихованню духовно багатих людей; 

г) джерелом пізнання і самовдосконалення.

8.   Початок поезії Т. Шевченка за формою нагадує:

а) коломийку;         б) веснянку;  в) народну різдвяну пісню; 

г) бурлескно-сатиричний твір.

9.   У третій частині поезії змальовано:

а) розквіт весняної природи; 

б) боротьбу добра і зла під час Божого суду; 

в) гірське пасмо на півночі Палестини; 

г) ідеальне життя нещасного народу-мученика.

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 

Використані джерела

1.      Авраменко О. Українська література: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. Навч.закл. / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2017. — 336 с. 

2.      Слюніна О. В. Українська література. 9 клас. І семестр. Нова програма/ О.В. Слюніна. — Х. : Вид. група «Основа», 2017. — 86, [2] с. — (Серія «Мій конспект»).

3.      Слюніна О. В. Українська література. 9 клас. ІІ семестр. Нова програма/ О.В. Слюніна. — Х. : Вид. група «Основа», 2017. — 93, [3] с. — (Серія «Мій конспект»). 

4.      Уроки української літератури для 9 класу//Бібліотечка «Дивослова». – 2017

5.      Усі уроки української літератури. 9 клас. І семестр. Нова програма / укл. А.М.Гричина, Н. В. Жуковська, — Х.: Вид. група «Основа», 2017. — 190, [2] с. — (Серія «Усі уроки»).

6.      Усі уроки української літератури. 9 клас. ІІ семестр. Нова програма /укл. А.М.Гричина, Н. В. Жуковська, — Х.: Вид. група «Основа», 2017. — 224 с. — (Серія «Усі уроки»).

7.      Чупринін О.О. Усі уроки української літератури в 9 класі. І семестр. — Х.: Вид. група  «Основа», 2009. — 491 с.

8.      Чупринін О. О.  Усі уроки української літератури в 9 класі. ІІ семестр. — Харків: Вид. група «Основа», 2010. — 494 с.

9.      Малюнки з відкритих джерел із сайту https://www.google.com.ua

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федченко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
6762
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку