Презентація до уроку української літератури "Т. Шевченко. Цикл «Давидові псалми»"

Про матеріал
Презентація до уроку української літератури в 9 класі з теми "Т. Шевченко. Цикл «Давидові псалми»".
Перегляд файлу

Т. Шевченко. Цикл «Давидові псалми»

Десять псалмів, відтворених Шевченком, –   це ніби невеликий Псалтир, що обіймає   

все багатство й розмаїття Книги Псалмів…

Ці десять поезій є не лише високохудожніми перекладами релігійних гімнів і молитов,    а й Шевченковими заповідями рідному народу…

Віра Сулима 

-ІІІ ступенів №11 

Теорія літератури

Псалом – жанр духовної лірики, релігійна пісня, молитва, в якій висловлено різні релігійні почуття; релігійний переспів, в основі якого вірш на релігійну тему, що виливається молитвою до Бога.

Переспів — а) вид перекладу: вільне передання художніх творів засобами іншої мови або ж вірш, написаний за мотивами іншого твору. 

б) повторення давно написаного, відомого, набридлого.

Тематичні групи псалмів:

пригнічений горем чи тяжкою недугою автор скаржився на заподіяну кривду, біль, страждання і просить у Бога захисту і підтримки;

•від імені народу автори благають у Бога милосердя в час лихоліття, війни, голоду, мору;

•автори прагнуть розбудити віру в Бога, в його милість та опіку;

•твори, де висловлені почуття вдячності від окремих осіб та цілої громади;

•гімни, що прославляють Бога;

•псалми історично-навчального характеру;

•псалми філософсько-медитативного характеру, у яких оспівуються велич і гідність, даровані людині Богом;

•псалми, які уславляють космічну світобудову, де небеса — це оселя Бога.

Псалтир з давньоєврейської мови перекладається як «книга хвали». Це найулюбленіша книга Старого Заповіту багатьох поколінь людей, у якій вміщено

150 псалмів, покладених на музику для 

богослужіння. Головний автор                 псалмів — ізраїльсько-іудейський цар Давид (у заголовках 73 псалми приписують йому), іншими авторами були Асаф (12 псалмів), сини Кореєві (11), Соломон (2),

Мойсей (1), Єфам (1) і невідомі автори (50).

Хто такий Давид? 

Давид - другий цар Ізраїлю, який очолив державу близько 1000 років до Різдва Христового і правив приблизно 40 років. Він створив могутню імперію, заклав столицю Єрусалим. Давид був марнославним і мстивим. Але й духовно багатим, талановитим, мудрим. За переказами, він зібрав обдарованих людей, що володіли мистецтвом музики і слова, й доручив їм виконувати релігійні піснігімни під час Богослужіння.




«Давидові псалми» Т.Шевченка 

         створені 19 грудня 1845 р. у В’юнищах — селі Переяславського повіту Полтавської губернії, де письменник жив у Степана Самойлова. Цей цикл є першим з біблійних переспівів Шевченка. 

         Поет вписав у рукописну книгу «Три літа»

«Давидові псалми» — 1, 12, 43, 52, 53, 81, 93, 132, 136, 149 — згідно з Псалтирем. 

Псалом №1

        Тема: розповідь поета про необхідність праведного життя для людини.

        Ідея: висловлення впевненості у тому, що «не встануть з праведними злії з домовини».

        Основна думка: «Діла добрих обновляться / Діла злих загинуть».

Псалом №1. Ідейний зміст твору

         Чим пояснити впевненість письменника в тому, що «блаженний муж» не стане на шлях злочину?

         За яких умов герой поезії стане як «дерево зелене, вкрите плодами»?

         Який художній прийом у творі допомагає сприймати його ідейний зміст?

         Чи можна вважати, що ліричний герой поезії веде праведне життя? Як про це зазначено у творі?

         Яким чином на прикладі даної поезії зло буде переможене добром?


Інформаційне ґроно

Псалом №12

         Тема: відтворення страждань ліричного героя через неувагу до Господа і звернення ним по допомогу до 

         Ідея: віра у всесильність і могутність Бога, який може спасти людину від мук і страждань.

         Основна думка:

         а) звертайся до Бога — і він тобі допоможе своєю ласкою; 

         б) «Спаси мене, помолюся / І воспою знову / Твої блага чистим серцем, / Псалмом тихим, новим».


Псалом №12.

         З яким проханням ліричний герой звертається до Бога? Чим це викликано? 

         Яких поневірянь, на ваш погляд, зазнав страждаючий?

         Що ви розумієте під поняттям «душа людини»?

         Чого остерігається герой поезії? 

         Яким чином тема боротьби добра зі злом триває і в даному творі?

         За що буде вдячний страждаючий Богу?

Псалом №43

            Тема: звернення людей до ласки Божої захистити їх від ворога, поневірянь, страждань, приниження.

            Ідея: віра народних мас у всесильність і справедливість Господа, який може надати          їм допомогу, позбавити лиха.

            Основна думка: «Встань же, боже, поможи нам Встань на ката знову».

Псалом №43.

            Яким чином на початку поезії возвеличується сила Господа? 

            У чому полягає слава Всевишнього? 

            Через що життя люду стало нестерпним?

            За що народ дорікає Богу? 

            У яких умовах перебував люд без підтримки Господа? Що просять страждаючі у Бога?

            Поясніть рядки твору: Смирилася душа наша, / Жить тяжко в оковах.

            Чи почує, на ваш погляд, Господь слова — звернення людей до нього?

Псалом №52

        Тема: розмірковування героя над реальністю існування Бога.

        Ідея: «Хто ж пошле нам спасеніє, верне добру долю» як не Господь?

        Основна думка: у душі кожної порядної людини є Всевишній, який всіляко їй допомагає, застерігає від негативних вчинків.

Псалом №52.

        Хто піддає сумніву щодо існування Бога?

        Як Всевишній ставиться до тих, хто втратив віру до нього?

        Що характерно для грішних людей? 

        На що сподіваються віруючі? 

        Яким чином люди висловлюють свою пошану до Бога?

Псалом №53

        Тема: звернення віруючої людини по допомогу до Бога аби віднайти сили не чинити зло тому, хто тебе образив.

        Ідея: возвеличення Божої мудрості, ласки, які застерігають людину від того, аби вона не завдавала шкоди ближньому.

        Основна думка: на зло необхідно відповідати добром, а не навпаки.

Псалом №53.

1.     Чим пояснити звернення людини до Бога, щоб той йому одночасно і допомагав, і піддавав суду?

2.     Чому іноді злі сили сильніші за добрі? Як у таких випадках вміти їм протистояти?

3.     Яка, на думку ліричного героя, причина того, що люди чинять зло? 

4.     Чому не кожний отримує належну ласку і допомогу від Бога?

5.     Про що свідчать останні рядки твору? Над чим вони змушують задуматися людину?

Псалом №81

        Тема: розповідь про суд небесного владики над земними.

        Ідея: засудження самодержавства, яке пригноблювало і поневолювало простий люд.

        Основна думка: «Встань же, боже, суди землю  І судей лукавих. / На всім світі твоя правда,         І воля, і слава».

Псалом №81.

1.      Де відбуваються події твору? Чи правомірним є суд? 

2.      У чому полягає відмінність повноважень небесного владики і земних?

3.      За що поважний суддя дорікає земним владикам? 

4.      Хто потребує допомоги і захисту Господа?

5.      Чому поет, характеризуючи земних владик, зазначає, що руки у них «неситі»?

6.      Яким чином Верховний суддя намагається ототожнити царів і рабів?

7.      Чим пояснити впевненість Т. Шевченка в тому, що суд божий — найсправедливіший?

8.      Про що свідчать останні рядки твору?


«Суд небесного владики

Небесний владика

Псалом №93

        Тема: звернення до Бога, щоб він покарав тих, хто зневажає його заповіді, виявляє надмірну гордість.

        Ідея: уславлення Всевишнього за його прихильність, доброту, яку він надає тим,            хто її потребує.

        Основна думка: «І воздасть їм за діла їх  Кроваві, лукаві, / Погубить їх, і їх слава           Стане їм в неславу».

Псалом №93. Ідейний зміст твору

1.           Чому поет упевнений у тому, що Господь карає «лихих»?

2.           Чим викликане зневажливе ставлення Т. Шевченка до гордості як риси характеру?

3.           Кого і в чому звинувачує поет? 

4.           Як зрозуміти той факт, що один Бог карає, іншим допомагає, виявляє свою прихильність?

5.           У чому виявляється доброта Господа?

6.           Що стало перешкодою для живої душі поета, аби вона не потрапила до аду?

7.           За що Т. Шевченко вдячний Всевишньому? 

8.           Чому поет упевнений, що бог для нього буде заступником?

Мікрофон

За яких умов людина може бути позбавлена шани і слави?

Наведіть приклади із власного життя.

Псалом №132

        Тема: роздуми поета над сутністю добра, взаєморозуміння, єдності.

        Ідея: возвеличення братства, взаємопідтримки, щирої доброти.

        Основна думка: «Отак братів благих своїх / Господь не забуде, / І пошле їм добру долю / Од віка до віка».


Псалом №132.

1.     Через що поет пропонує єдність життя укупі?

2.     Чому Т. Шевченко вважає, що братню доброту не можна поділяти?

3.     Як автор проголошує про святість доброти та її значимість для людей?

4.     Чим пояснити увагу Господа до «братів благих»?

5.     Про яку велику сім’ю говорить митець?

6.     Чому вчить даний псалом?

Псалом №136

        Тема: спогади поета про невільницьке життя.

        Ідея: засудження тих, хто зневажає історичне минуле, його славу.

        Основна думка: «І язик мій оніміє, / Висохне лукавий, / Як забуде пом’янути / Тебе, наша славо».

Псалом №136.

        Про яку подію з життя ліричного героя зазначає поет на початку твору?

        Чим викликаний його сум?

        У чому полягало значення виконання пісні для невільників?

        Про яке героїчне минуле мав на увазі поет? Як він ставиться до його слави?

        Кого і в чому звинувачує Т. Шевченко у творі?

        Що вам відомо про життя українців у неволі?

        Чому чужина для поета — це рабство?

        Хто має помститися за шкоду, завдану Єрусалиму?

        Про що свідчить закінчення твору?

        Яким чином даний твір пов’язаний з життєвою долею поета?

Псалом №149

        Тема: оспівування благих намірів Господа, які спрямовані на встановлення справедливості у суспільстві.

        Ідея: уславлення дій і прагнень Бога щодо покарання неправих і допомоги потребуючим.

        Основна думка: «І осудять губителей / Судом своїм правим, / І вовіки стане слава, / Преподобних слава».

Псалом №149.

        За що народ уславлює Всевишнього? 

        Кого Т. Шевченко називає «честним собором»?

        Хто, на думку автора є «правим» і «неправим»?

        Про що свідчить фраза з поезії «і мечі в руках їх добрії»?

        Яким чином у творі висловлюється думка про повалення самодержавства і встановлення нового суспільного ладу?

        Як Т. Шевченко характеризує царів? Чим це викликано?

        У чому вбачає письменник діяння «правого суду»?

        Чим даний псалом схожий і водночас відрізняється від попередніх?

Чому, на ваш погляд, віра у Бога  допомагає людині уникати 

 здійснення негативного, лихого? 

Наведіть приклади з відомих вам творів художньої літератури.


Домашнє завдання

Зіставте переспіви Т. Шевченка з відповідними псалмами Давидовими і визначте, які образи, художні деталі, афористичні вислови поет узяв з оригіналу. 

Використані джерела

1.      Авраменко О. Українська література: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. Навч.закл. / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2017. — 336 с. 

2.      Слюніна О. В. Українська література. 9 клас. І семестр. Нова програма/ О.В. Слюніна. — Х. : Вид. група «Основа», 2017. — 86, [2] с. — (Серія «Мій конспект»).

3.      Слюніна О. В. Українська література. 9 клас. ІІ семестр. Нова програма/ О.В. Слюніна. — Х. : Вид. група «Основа», 2017. — 93, [3] с. — (Серія «Мій конспект»). 

4.      Уроки української літератури для 9 класу//Бібліотечка «Дивослова». – 2017

5.      Усі уроки української літератури. 9 клас. І семестр. Нова програма / укл. А.М.Гричина, Н. В. Жуковська, — Х.: Вид. група «Основа», 2017. — 190, [2] с. — (Серія «Усі уроки»).

6.      Усі уроки української літератури. 9 клас. ІІ семестр. Нова програма /укл. А.М.Гричина, Н. В. Жуковська, — Х.: Вид. група «Основа», 2017. — 224 с. — (Серія «Усі уроки»).

7.      Чупринін О.О. Усі уроки української літератури в 9 класі. І семестр. — Х.: Вид. група  «Основа», 2009. — 491 с.

8.      Чупринін О. О.  Усі уроки української літератури в 9 класі. ІІ семестр. — Харків: Вид. група «Основа», 2010. — 494 с.

9.      Малюнки з відкритих джерел із сайту https://www.google.com.ua

 

pdf
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
3069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку