Презентація містить матеріал про Бориса Грінченка як письменника, педагога, публіциста, етнографа, фольклориста, культурно-громадського діяча, історика, літературознавця, лексикографа. Матеріал може бути використаний при вивченні життя і творчості Бориса Грінченка в школі на уроках української літератури
ПЕДАГОГ ► Педагогічні праці: «Яка тепер народна школа в Україні» (1896), «Народні вчителі і вкраїнська школа» (1906), «На беспросветном пути. Об украинской школе» (1906) та ін. Грінченко боровся за навчання українських дітей рідною мовою, виступав за чистоту української літературної мови. ► Шкільні підручники, серед яких «Українська граматика», «Рідне слово», український рукописний буквар та рукописна читанка «Квітка».
ПИСЬМЕННИК , ПЕРЕКЛАДАЧ Літературна діяльність : ► близько 50 оповідань («Чудова дівчина», 1884; «Сама, зовсім сама», 1885; «Олеся», 1890; «Украла», 1891; «Дзвоник», 1897 та ін.); ► повісті («Сонячний промінь», 1890; «На розпутті», 1891; «Серед темної ночі», 1900; «Під тихими вербами», 1901); ► збірки поезії «Пісні Василя Чайченка» (1884), «Під сільською стріхою» (1886), «Нові пісні і думи Василя Чайченка» (1887), «Під хмарним небом» (1893), «Пісні та думи» (1895), «Хвилини» (1903) та інші; ► створив 77 байок і упорядкував їх у збірку «Байки» (1911); ► віршовані оповідання та віршовані казки: у 1894 розі з’явилася «Книга казок віршем».
ПИСЬМЕННИК , ПЕРЕКЛАДАЧ ► переклади творів Фрідріха Шіллера, Йогана-Вольфганга Гете, Генріха Гейне, Віктора Гюго, та ін.; ► цінні збірки народної творчості «Пісні та думи» (1895), «Думи кобзарські» (1897), «Веселий оповідач» (1898) та ін.; ► робота над українсько-італійським словником. ► драми, присвячені історичній темі: «Серед бурі» (1897), «Степовий гість» (1897), «Ясні зорі» (1884–1900); ► поеми: «Смерть отаманова» (1888), «Лесь, преславний гайдамака» (1900), «Матільда Аграманте» (1897).
► Створення чотиритомного «Словаря української мови». За кілька років він разом з дружиною, письменницею Марією Загірньою, упорядкував словник, який складався з 68 тисяч українських слів з народної і писемної мови, починаючи від Котляревського до початку ХХ століття. Протягом двох років (1907 – 1909) словник було видано. "Словарь української мови” отримав другу премію Російської імператорської академії наук. На словнику Б.Грінченка ґрунтувався перший, прийнятий у 20-х роках ХХ століття український правопис. МОВОЗНАВЕЦЬ , ЛЕКСИКОГРАФ
► Працював вчителем в школах Харківщини, статистиком на Херсонщині, в земській управі в Чернігові. Зібрав і записав багатий фольклорний матеріал. ► Видав: - тритомну працю «Етнографічні матеріали зібрані в Чернігівській і сусідніх з нею губерніях» (т.т. 1-3, 1895-99); - фольклорну збірку “Из уст народа. Малороссийские рассказы, сказки й пр.»; - бібліографічний покажчик «Литература украинского фольклора 1777 — 1900»; - фольклорні збірки — «Живі струни», «Книга казок віршем», «Два морози», «Думки кобзарські», «Колоски», «Веселий оповідач». ФОЛЬКЛОРИСТ , ЕТНОГРАФ
► Один із засновників Братства Тарасівців (1892 рік). ► Один із засновників товариства “Просвіта” в Києві (1905 рік). ► Голова київського товариства “Просвіта” (1906-1909 рр.). ► Співробітник газети «Громадська думка» та редактор журналу «Нова Громада» (1906 рік). ГРОМАДСЬКО-КУЛЬТУРНИЙ ДІЯЧ
Головне завдання «Просвіти» – видавати газети, журнали, книжки та іншу літературу українською мовою; відкривати хати-читальні; бібліотеки; засновувати навчальні, науково-просвітницькі заклади, сприяти роботі музеїв; влаштовувати літературно-мистецькі вечори; організовувати читання публічних лекцій; проводити конкурси на кращі літературні твори; вишукувати фонди для підтримки кращих стипендіатів у вищих навчальних закладах.