Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.
Вправа "Тягар емоцій" Перед вами камінці та мушлі. Виберіть з них те, з чим у вас асоціюється негативна емоція. Зараз кожен з вас назве ту емоцію, про яку подумав, і вкине камінець чи мушлю у шкарпетку. Питання для обговорення:1. Чи важко було виконувати вправу?2. Як ви думаєте, емоції кого ми називали?3. Що ви при цьому відчували?
Види булінгу. Вербальний (словесний) – поширення чуток, образи, знущання, залякування, погрози. Фізичний – штовхання, підніжки, бійки, стусани, тілесні пошкодження. Економічний – крадіжки, пошкодження чи знищення речей і одягу, вимагання грошей. Психологічний – принизливі погляди, жести, образливі рухи, міміка. Кібербулінг – залякування та знущання в інтернеті, соціальних мережах.
Поради дітям, які стали жертвами булінгу. Зберігай спокій. Розкажи дорослому, якому довіряєш:батькам;вчителю;директору; водію шкільного автобуса. Звернися до шкільного психолога. Напиши про свою потребу та вкинь до скриньки довіри, яка є у школію. Поговори про це із своїми братами та сестрами, або з друзями, щоб тобі не здавалося, що ти самотній
Що можна зробити, щоб зупинити явища булінгу у дитячому середовищі. Сприймати людину такою, якою вона є. Сильніший – не означає розумніший. Заздрість – негативна риса людини. Визнавати свої помилки. Поважати думки та погляди інших. Бути доброзичливим та милосердним. Поважати інших . Підтримувати один одного . Вміти вибачатися та вибачати. Поважати право кожного бути самим собою.. Привернути увагу можна гарними вчинками. Особистий приклад. Фізичні вади (це не вина дитини).. Не залишатися байдужим. Підвищувати свою самооцінку.
У дітей є картки червоного і зеленого кольорів. Вчитель зачитує ситуацію та пропонує підняти червону картку, якщо йдеться про негативний вплив однолітків, або зелену, якщо — про позитивний. Однокласники разом сміються з жарту, який розповів їх товариш. Однокласники сміються зі свого друга,тому що він забудькуватий. Дівчата грають на перерві в командну гру і не беруть свою однокласницю. Однокласниця принесла цукерки і ділиться ними зі своїми друзями. На змаганнях капітан команди вибирає учасників. Однокласниця поширила неправдивий допис в соцмережах про їх товаришку.Інтерактивна вправа на перевірку розуміння поняття булінгу “Так” -Ні!”
Завдання на розвиток вміння розпізнавати булінг, його форми. Учитель читає уривок «Як Незнайко складав вірші» М. Носов. Незнайко прийшов додому й одразу взявся складати вірші. Цілісінький день він ходив по кімнаті, дивився то на підлогу, то на стелю, брався руками за підборіддя і щось бурмотів собі під ніс. Нарешті вірш був готовий, і він сказав: — Послухайте, братці, якого вірша я склав. — Ану, ану, про що той вірш? — зацікавилися всі. — Це я про вас склав,— признався Незнайко.— Ось про Знайка слухайте: Знайко йшов гулять на річку, перестрибнув через овечку. — Що? — закричав Знайко.— Коли це я стрибав через овечку? — Ну, це тільки у віршах так говориться, для рими,— пояснив Незнайко. — Так ти що, задля рими вигадуватимеш на мене всілякі нісенітниці? — спалахнув Знайко. — Звичайно,— відповів Незнайко.— Навіщо ж мені вигадувати правду? Правда, вона й так є. — От спробуй ще, тоді знатимеш! — погрозив Знайко.— Ану, що ти там про інших склав? — Ось послухайте про Поспішайка, — сказав Незнайко. Поспішайко був голодний, він проковтнув прас холодний. — Братці! — закричав Поспішайко.— Що він про мене вигадує!
Ніколи я холодної праски не ковтав. — Та ти не галасуй,— відповів Незнайко.— Це я просто для рими сказав, що прас був холодний. — Та я взагалі праски не ковтав — ні холодної, ані гарячої! — кричав Поспішайко. — А я і не кажу, що ти проковтнув гарячу, так що можеш заспокоїтись. Ось послухайте краще вірш про Якосьбудька. В Якосьбудька під подушкою лежить солодкая пампушка. Якосьбудько підійшов до свого ліжка, заглянув під подушку й сказав: — Брехня! Ніякої пампушки тут немає. — Ти нічого не розумієш у поезії,— відповів Незнайко.— Це для рими так говориться, що лежить, а насправді не лежить. Ось ще про Пілюльку склав. — Братці! — закричав Пілюлька.— Треба припинити це знущання! Невже ми будемо спокійно слухати, що він тут бреше на всіх? — Досить! — закричали всі.— Ми не хочемо більше слухати! Це не вірші, а якісь дражнилки. Тільки Знайко, Поспішайко і Якосьбудько кричали: — Нехай читає! Прочитав про нас, то хай і про інших читає. — Не треба! — кричали інші.— Ми не хочемо. — Ну, якщо ви не хочете, то я піду прочитаю сусідам,— сказав Незнайко. — Що? — закричали тут усі.— Ти ще підеш перед сусідами нас соромити? Тільки спробуй! Можеш тоді й додому не приходити. — Ну, гаразд, братці, не буду,— згодився Незнайко.— Тільки ви не сердьтеся на мене. Відтоді Незнайко більше не складав віршів.
cause. Казка про Скріпку(Під час розповіді учасники з канцелярської скріпки роблять певні фігурки)1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлік)Обговорення. Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан?Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?
Притча «Притча про жорстокість»В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання: Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.- Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.