Це я знаю. Українське суспільство XVI ст. До привілейованих станів належали ……,….... Непривілейованими були…….. На вершині соціальної піраміди перебувала…... До належали належали ……., які становили верхівку суспільства. Сходинкою нижче в соціальній піраміді розміщувалися ….. — власники спадкових земель. Ще нижче перебували ………. — представники середньої і дрібної шляхти, які володіли землею за умови …….. Шляхетська верхівка мала велику владу на місцях: організовували …….. й ……., забезпечували …….
Революція цін у Європі сприяло розвитку ……….. господарства. Прагнучи збільшити прибутки, власники обмежували свободу селян вводили ………… і збільшували обсяг відробіткової ренти……. ЛИТОВСЬКІ СТАТУТИ- це……Остаточно закріпив привілеї шляхти й істотно обмежив особисту свободу селян (який)…….. статут. Доповни речення
КРИЗА ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ в XVI ст. Падіння Константинополя в 1453 р. православні патріархи потрапили в політичну залежність від Османської імперії. Землі України не відчували підтримки центру світового православ’я.. Патріархом московський митрополит претендував на роль духовного лідера православних. «Москва третій Рим»В останній третині XVI ст. католицька церква активно реформувалася :підвищенні освітнього рівня духовенства, відкритті спеціальних освітніх закладів, впровадженні суворої дисципліни і нових вимог до вірян. У православних Речі Посполитої посилювалося відчуття меншовартості власної церкви: -Представники шляхетського стану впливали на всі церковні справи аж до призначення священників і єпископів.- низький освітній рівень православного духівництва: вони не могли скласти конкуренцію освіченим католицьким богословам.
РЕФОРМАЦІЯ І КОНТРРЕФОРМАЦІЯ В УКРАЇНІНа теренах Речі Посполитої активно діяв орден єзуїтів. Створені ним єзуїтські колегіуми давали найкращу на той час освіту, поєднуючи її з католицьким вихованням учнів. На українських землях були створені 13 таких колегіумів, зокрема у Львові, Луцьку, Перемишлі та Кам’янці. Церковні братства — національно-релігійні об’єднання українських православних міщан і шляхти в XVI—XVIІ ст. права ставропігії — прямого підпорядкування константинопольському патріарху. Вплив Реформації спричинив те, що православні міщани за зразком протестантських самоврядних громад почали створювати братства. У 1585 р. створена братська школа у Львові, при ній заснована друкарня. Освіта в братських школах була організована за європейським зразком додавалися грецька і церковнослов’янська мови.
КНИГОВИДАННЯПри братствах засновували друкарні, найбільші з яких — у Львові та Києві. До Львова був запрошений друкар Іван Федорович, У 1574 р. коштом Львівського братства було видано книги «Апостол» і «Буквар» для братських шкіл, у 1591 р. — підручник грецької і церковнослов’янської мов «Адельфотес».
Василь-Костянтин Острозький Захисниками православної віри були не тільки міщани, а й шляхта, Найяскравішою постаттю серед оборонців православ’я був князь Василь-Костянтин Острозький. У 1576 р. в Острозі князь заснував академію -новий тип навчального закладу — слов’яно-греко-латинську школу. До Острога переїхав Іван Федорович. У 1581 р. він видав «Острозьку Біблію» — перше у світі друковане Святе Письмо слов’янською мовою. просував ідею переведення центру патріархату з османського Константинополя до православного Острога.
ІДЕЯ ЦЕРКОВНОЇ УНІЇ. 1439 р. у Флоренції було зроблено спробу відновити єдність християнських церков під владою Папи Римського — проголошено Флорентійську унію. У 1577 р. побачив світ трактат єзуїта Петра Скарги «Про єдність Божої Церкви під одним пастирем». У трактаті П. Скарга вказував на необхідність унії православної та католицької церков у Речі Посполитій. Полемічна література — жанр богословської літератури, у якій велася дискусія щодо унії католицької і православної церков. У 1587 р. ректор Острозької академії Герасим Смотрицький відповів твором «Ключ Царства небесного», у якому заперечував підкорення православної церкви Риму. Його син Мелетій (Максим) Смотрицький написав «Тренос» — символічний плач Східної Церкви за своєю волею.