До основних діалогічних жанрів належать бесідателефонна розмовалистування
Номер слайду 3
БЕСІДА — розмова двох чи більше осіб з метою отримання певної інформації, вирішення важливих проблем. Складність бесіди полягає в тому, що в ній наявний експромт; щоб успішно вести бесіду, треба мати життєвий досвід, великий запас теоретичних знань, володіти мовним етикетом.
Номер слайду 4
Етапи бесіди. Визначення часу й місця зустрічі. Початок бесіди (створення сприятливої атмосфери спілкування: усмішка, привітання, поза й жести). Формування мети зустрічі. Обмін думками й пропозиціями. Підсумок бесіди та прощання.
Номер слайду 5
ТЕЛЕФОННА РОЗМОВА — один з видів (жанрів) усного ділового мовлення й приватного спілкування, що передбачає розмову на відстані.
Номер слайду 6
Головні вимоги. Лаконічність. До розмови треба готуватися: наперед продумати вітальну етикетну формулу, тему розмови, послідовність викладу думок, завершення спілкування й прощання. За правилами телефонного етикету розмову повинен завершувати той, хто телефонує. Якщо співрозмовник старший за віком, посадою або це жінка, то треба їм дати право завершувати розмову. Під час розмови не забувайте про формули ввічливості.
Номер слайду 7
ЛИСТУВАННЯ — діалогічний жанр, яким послуговуються для регулювання ділових або приватних стосунків.
Номер слайду 8
Офіційне листування — це листування між установами, організаціями; воно належить до офіційно-ділового мовлення. Неофіційне листування ведеться між особами й має побутовий, часто інтимний характер.
Номер слайду 9
Звернення. Наприклад: Шановний заступнику директора … ; Шановний пане … Заголовок. Тема листа, що стисло та влучно розкриває зміст листа. Компліменти. Наприклад: саме Ваша установа одна з перших, хто апробував нову техніку … ; завдяки Вашому професіоналізму й наполегливості вдалося … і под. Відсутність зайвого. Треба уникати надмірної ввічливості та слів, позбавлених змісту. Велика кількість особових займенників може зашкодити. Складання ділового листа
Номер слайду 10
Важливість дієслів. Уживайте такі дієслова, що позначають виконану дію. Відсутність імперативу (наказовості). Уникайте директивних фраз на зразок якщо Вас зацікавила … , то зверніться до … . Бланк. Ділові листи пишуть (друкують) на фірмовому бланку. Ці правила поширюються й на складання електронного листа. Складання ділового листа