Почнімо з того, що таке теорія поколінь? Були такі дослідження від Н. Хоу та У. Штрауса, які встановили, що кожні 20-25 років формується нове покоління з абсолютно інакшими цінностями і світоглядом. Що впливає на це? Соціальна, економічна та політична обстановка, які формують умови, у яких ми живемо та навички, які потрібні нам для виживання. Щодо рамок поколінь, то існують певні відмінності для західного світу та України. І це доволі очевидно, бо коли в США активно розвивався капіталізм, то в Україні (ок, тоді ще УРСР) була “побудова світлого майбутнього у вигляді комунізму та соціалізму”. Але приблизно можна поділити:
Особливості покоління Альфа: Життя в інтернеті. Альфа остаточно з'єднають інтернет і життя. Діти вже зараз транслюють події життя в блогах, генеруючи контент свого покоління: відео без сюжету і очевидного сенсу, до якого звикли представники попередніх епох. Для дітей-альфа інтернет став продовженням існування, тому вони не сприймають пости і публікації як окремий жанр, над змістом якого потрібно працювати - лише діляться деталями побуту.
Інше сприйняття часу і простору. Представники нового покоління з легкістю спілкуються з людьми з інших країн, будуть проходити курси зарубіжних університетів і працювати в іноземних компаніях віддалено. Діти покоління альфа з дитинства відчувають відсутність кордонів: географічних, соціальних. Це робить їх мислення більш вільним, незалежним – здобувачі освіти не бачать перешкод на шляху до мети.
Глобальне сприйняття. Люди стали більше подорожувати, вивчати мови, спостерігати за людьми інших культур. Діти сприймають різноманіття життя, легко знаходять спільну мову з іноземцями. У подальшому цьому поколінню належить співпрацювати з людьми абсолютно різного походження, створюючи новий світ.
Швидкість сприйняття. Діти-альфа блискавично сканують текстовий і графічний контент, поглинають рекордно велику кількість даних за добу (у порівнянні з попередніми поколіннями людей). У дорослому віці вони будуть готові в будь-який момент приступити до вивчення нових дисциплін, тому що звикнуть до постійного, безперервного навчання. Альфа всебічно освічені, мають широкий кругозір.
Життя в декількох вимірах. Альфа зітруть межу між життям і віртуальним всесвітом остаточно. Нинішнє молоде покоління буде застосовувати технології повсюдно - для навчання, подорожей, відпочинку, розваги. Віртуальна реальність стане повноцінним продовженням біологічного життя. Вираз «Перестань сидіти в інтернеті» втратить сенс - неможливо відмовитися від частини своєї ідентичності.
Багатофункціональність. Світ, де люди освоюють одну спеціальність, піде в минуле: поколінню Альфа доведеться вибирати нову професію приблизно раз у 5 років. Це не завжди буде їх особистим вибором - просто швидкість зміни умов життя продиктує свої правила. У майбутньому альфа стануть багато вчитися, щоб забезпечити гідний рівень життя. Підтримувати особистісний розвиток.
Відсутність агресивності. Установки дітей цього покоління більш спокійні, адекватні, ніж десятиліття тому. Багато уваги приділяється повноцінному розвитку, вихованню особистісних якостей, обстановці в класі удома. Покоління Альфа прагне до загальної гармонії, ненасильницького спілкування, щоб люди змогли спілкуватися на рівних і продуктивно співпрацювати.
Слабкі сторони покоління Альфа. Залежність від технологій. Сучасні технології - не тільки благо, але і зло. Для покоління Альфа віртуальна реальність загрожує стати в'язницею, за межами якої виявиться реальний жорстокий світ. Поглинання інтернетом і технологіями робить людей безпорадними в умовах відірваності від останніх досягнень людства. Альфа відчувають нудьгу і тривожність без звичного смартфона в кишені.
Поверховість. Змінюючи професії, захоплення і соціальні статуси, покоління Альфа стає надто поверховим, а життєві ситуації перестають бути джерелом досвіду - навіщо зациклюватися, якщо через рік ситуація зміниться? Діти-альфа з легкістю міняють друзів, місця роботи і проживання, уникаючи прихильності.
Втрата важливих навичок. Представники покоління Альфа менше і гірше пишуть від руки, втрачають здатність вчити інформацію напам'ять - у всякому разі їм необхідно докладати більше зусиль, ніж їх предкам. Це пов'язано з технічним прогресом - текст можна набирати в друкованому вигляді або зовсім диктувати усно, а запам'ятовувати величезні пласти інформації немає сенсу.
Емоційна бідність. Скорочення реальних контактів з людьми робить набір почуттів мізерним: діти покоління Альфа спрощують спектр емоцій, не вміють їх висловлювати. Міміка, жести теж стають менш яскравими: цифрова реальність вчить спостерігати за чужими переживаннями, а не демонструвати власні.
Отже, звертайте увагу на почуття. Учителям, батькам потрібно частіше звертатися до внутрішнього світу дитини. Наприклад, задавати запитання: «Що ти зараз відчуваєш?», «Тобі самотньо?», «Які почуття виникли, коли ти подивився фільм?» Працюючи над емоційним інтелектом учня, можна закласти фундамент для адекватної самооцінки, навчити психологічної допомоги, побудови стійких відносин з оточуючими.
Використовуйте короткі формати. Спілкуючись з такими ліцеїстами, розповідаючи їм що-небудь, не розтягуйте розповідь - альфа не зможуть так довго утримувати увагу на одній темі. Подавайте інформацію порційно, у вигляді коротких запам'ятовуючих фактів. Важливо, щоб вони врізалися в пам'ять, справляли враження і знаходили емоційний відгук у дитини.
Будьте чесними. Учні покоління альфа ростуть в атмосфері чесного ставлення до себе й інших людей. По-перше, через максимальну прозорість приватного життя. По-друге, покоління альфа звикло транслювати будні - для них цілком природно проживати приємні або хворобливі моменти на очах у публіки. Діти-альфа зрозуміють, якщо дорослі зроблять помилку, але відверто зізнаються в цьому.