Презентація для 9 класу з історії України на тему: "Ліквідація кріпосництва та реформи 1860-70-х років"

Про матеріал
Використання даної презентації сприятиме кращому розумінню здобувачами освіти суспільно-політичних та економічних процесів, які відбувалися в українських землях в другій половині 19 століття. Застосування вчителями цієї розробки допоможе засвоєнню учнями даної теми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мультимедійна презентація уроку з історії України для 9 класу. Підготував учитель історіїСтеценко Святослав Васильович

Номер слайду 2

Тема уроку: «Ліквідація кріпосництва та реформи 1860-70-х років»

Номер слайду 3

Мета уроку:- ознайомити учнів з передумовами, причинами, ходом, результатом та наслідками селянської реформи 1861 року та наступними реформами 60-70-х років в Наддніпрянській Україні;- вчити учнів аналізувати, систематизувати історичний матеріал, вибирати головне, робити логічні висновки, узагальнення, самостійно працювати з різними історичними джерелами;- виховувати інтерес до вивчення історії рідної держави.

Номер слайду 4

План уроку1. Реформа 1861 року - причини проведення реформи; - особисте звільнення селян; - селянські наділи; - викупна операція; - державні селяни 2. Соціальне розшарування селянства.3. Реформи 1860-70-х років, їх результати.

Номер слайду 5

Опорні поняття та дати. Опорні дати:1853 – 56рр. – Кримська війна;1857 р. – створення Таємного комітету для підготовки селянської реформи.19 лютого 1861 року - скасування кріпосного права. 1862 р. фінансова реформа;1864 р. – земська, судова, освітня реформи;1864 – 83 рр. військова реформа;1865 р. – цензурна реформа;1870 р. - реформа місцевого самоврядування. Опорні поняття: Реформа;Кріпосне право. Кріпаки

Номер слайду 6

- Чому документальний фільм називається “ Неповна воля”?- На матеріалі уроку доведіть або спростуйте те, що реформу 1861 року можна порівняти з назвою фільму.

Номер слайду 7

Обгрунтування необхідності скасування кріпосного права поміщиком О. Кошелєвим (1858р.)«Слідкуючи за станом поміщицьких господарств і кріпосницького побуту, прислуховуючись до слів дворян, селян і дворових людей та спостерігаючи за діями тих і інших... я прийшов до повного переконання в тому, що настав крайній термін для вжиття рішучих заходів стосовно скасування кріпосного стану... По-перше, невдоволення селян проти поміщиків посилюється з кожним днем... По-друге, бажання селян і дворових людей бути вільними виявляється зі зростаючою силою та відвертістю... По-третє, збідніння поміщицьких селян помітно зростає. Цей фактор безсумнівний... оброки дійшли до розмірів неймовірних... Запас селянського терпіння вичерпується.... По-сьоме, вдосконалення у галузі сільського господарства постійно вимагають застосування до нього вільної праці. Поки у нас існує панщина, поки ми можемо брати на роботу людей скільки хочемо і до того ж задарма, поки ці люди з’являються до нас зі своїми хоч будь-якими, але дармовими знаряддями, поки поміщик може кожну хвилину замінити селянські наділи землі – доти рільництво не просунеться вперед. По-восьме, успіхи заводської та фабричної промисловості вимагають збільшення кількості вільних робітників. Тепер величезна кількість людей затримується поміщиками на непродуктивних роботах (у передпокоях, на конюшнях тощо). Навіть більше, всіляка панщина, неурочна робота поглинає вдвоє, втроє більше робочого часу, ніж це потрібно. Весь цей час, усі ці робітники звернуться з необхідності до промисловості, і відчутна тепер нестача робочих рук значно зменшиться». Поміркуйте: Чому автор вважає скасування кріпосного стану необхідним для подальшого соціально-економічного розвитку імперії? 2. Сформулюйте основні причини скасування кріпосного права.

Номер слайду 8

1. Чому, на вашу думку, Олександр ІІ визнає, що кріпосне право рано чи пізно треба скасувати?«Я дізнався, панове, що між вами поширились чутки про намір мій скасувати кріпосне право. Щоб запобігти усяким необґрунтованим чуткам в такому важливому питанні, я вважаю за потрібне оголосити вам, що я не маю наміру зробити це тепер. Але, звичайно, ви й самі знаєте, що існуючий порядок володіння душами не може лишатися незмінним. Краще скасувати кріпосне право зверху, ніж чекати того часу, коли воно саме собою почне ліквідовуватися знизу. Прошу вас, панове, подумати про те, як би здійснити це. Передайте слова мої дворянству для обмірковування.»Олександр ІІ

Номер слайду 9

Причини реформи 1861 року: Занепад феодально – кріпосницької системи та селянських господарств;Праця кріпаків була малоефективною та малопродуктивною;Розвиток товарно – грошових відносин;Занепад кріпосницької мануфактури та потреба у вільнонайманій праці;Економічна відсталість Росії в порівнянні з європейськими країнами;Поразка Росії в Кримській війні.

Номер слайду 10

Шляхи проведення селянської реформи- Яким шляхом була проведена ліквідація кріпосного права в Росії?- Як ви думаєте, яким шляхом повинна бути проведена ліквідація кріпосного права в Україні?

Номер слайду 11

На основі уривка навчального фільму “Неповна воля” визначте:- Який орган було створено для підготовки реформи?- Хто з відомих українських громадських діячів входив до комітету?- Які були підходи до розв’язання аграрного питання дворянськими комітетами України?- Чому в дворянських комітетах України поміщики по різному підходили в питанні наділення селян землею?- Коли було проголошено про скасування кріпосного права?

Номер слайду 12

Скасування кріпосного права в Україні«Малоросійське місцеве положення» – для Лівобережної України;«Окреме місцеве положення» – для Правобережної України;«Великоросійське положення» – для Південної України.

Номер слайду 13

Особисте звільнення селян. Г. Мясоєдов. Читання Положення 19 лютого 1861 року. Самостійно опрацювати пункт 2 параграфа 15 на ст. 129-130 Що нового з’явилося в правовому статусі селян після реформи?Які пережитки кріпосництва залишилися в правовому статусі селян після реформи?

Номер слайду 14

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Правовий статус особисто вільних селян. Пережитки кріпацтва в правовому статусі селян після реформи Селяни здобули особисті та майнові свободи; Поміщики втратили будь – які права на селян; Селяни отримали право укладати угоди, займатися торгівлею, промисловістю, володіти майном; Селяни мали право брати участь в органах місцевого самоврядування, переходити в інші стани, навчатися, проходити службу; Селяни стали вільними; Селяни сплачували подушний податок до 1866 р.; Відбували рекрутчину; До 1904 року до селян застосовували тілесні покарання; Протягом 9 років після оголошення реформи селянин не мав права відмовитися від наділу, а значить залишити село; Селяни залишалися “нижчим станом”Правовий статус селян

Номер слайду 15

Селянські наділи. Чи могли поміщики звільнити селян без землі?Селяни чорноземних районів отримували 3 – 5 десятин землі;Селяни нечорноземних районів отримали 4 – 7 десятин землі. Селяни виділені земельні наділи повинні були викупити. На Лівобережжі та Степовій Україні селяни втратили 30% землі, яку забрали на користь поміщиків. На Правобережжі селяни отримали більші розміри земельних ділянок і для них було відмінено тимчасовозобов’язуючий стан.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Становище селянства на Валківщині після реформи. Тяжкі викупні платежі, відповідно до закону 1886 року, розраховані на 44 роки привели до малоземелля або безземелля селян на Валківщині Для порівняння: поміщиця Базилевська мала 7700 десятин земліпоміщик Духовський Є. М. мав 8644 десятини земліпоміщиця Задонська Г. О. мала 4224 десятини земліпоміщик Кирьяков мав 3800 десятин земліпоміщик Волик Ф. П. мав 2000 десятин земліпоміщик Орлов О.І. мав 1648 десятин землі В той же час. На хуторі Рубанівка 12% селян були безземельними. В с. Минківці таких селян було 28,7%На хуторі Водяна Балка – 51,5%На хуторі Корсуновому – 75,7% У 1882 році на одного селянина припадало по 2,9 десятин землі, а на початок ХХ століття лише по 0,6 десятин.

Номер слайду 18

Викупна операція. В основу викупної операції були покладені розмір повинностей селян в поміщика. Держава взяла на себе проведення викупу землі. Селяни повинні були протягом 49 років повернути борг державі. Стягнення з селян викупних платежів припинилися лише у 1906 році.

Номер слайду 19

На основі даних таблиці: Охарактеризуйте викупну операцію. Наскільки справедливою були викупні операції?Розміри викупних платежів, нарахованих на селян українських губерній{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ГуберніїСума викупних платежів за 49 років, млн.крб. У скільки разів викуп перевищував ринкову ціну землі?Чернігівська54,64,5 Полтавська49,45,6 Київська1103,7 Подільська1012,5 Херсонська33,25,8 Таврійська3,57,4

Номер слайду 20

Державні селяни. Були власниками своєї землі;Користувалися економічними пільгами;Розвивали господарства фермерського типу;Після реформи 1861 р. наділи були вдвічі більші, ніж селян-кріпаків;Сплачували менші платежі.

Номер слайду 21

Реформи 1860-70-х років. Розповідь учителя: Коротко (у вигляді тез), учні складають конспект:- 1862 рік – фінансова реформа;- 1864 рік – шкільна, судова, земська реформи;- 1864 – 83 роки - військова реформа;- 1865 рік – цензурна реформа;- 1870 рік – реформа міського самоврядування

Номер слайду 22

Закріплення вивченого матеріалу. Дайте відповідь на запитання: Чому документальний фільм називається «Неповна воля»?

Номер слайду 23

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 15 з підручника «Історія України . 9 клас.» В. Власова / або відповідний параграф з підручника іншого автора.

pptx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
4 січня
Переглядів
531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку