Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про Китай у другій половині XIX ст;проаналізувати причини, хід та наслідки опіумних війн;розглянути причини, перебіг та наслідки Тайпінського повстання;охарактеризувати економічне проникнення західних держав до Китаю;порівняти політику європейських держав щодо Індії та Китаю;розвивати в учнів уміння оцінювати наслідки європейського впливу на китайське суспільство;висловлювати власну думку про політику ізоляціонізму.
Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, стінна карта світу, роздавальний матеріал. Основні поняття:імперія Цін;конфуціанство;Маньчжурія;мандарин;політика ізоляції;опіумні війни;Тайпінське повстання;Китайсько-Східна залізниця;«Сто днів реформ»;Боксерське повстання (повстання Іхетуань).
Основні дати та події:1840 – 1842 рр. – Перша опіумна війна;1850 – 1864 рр. – Тайпінське повстання;1856 – 1860 рр. – Друга опіумна війна;1895 р. – початок будівництва Китайсько-Східної залізниці;червень – вересень 1898 р. – «Сто днів реформ»;1899 – 1901 рр. – Боксерське повстання (повстання Іхетуань). Історичні постаті:імператор Цзайтан;імператриця Цисі.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь. Перевірка творчого домашнього завдання. Два-три учні виступають із повідомленнями за темою «Повстання сипаїв». Метод «Хто більше» Учні по черзі називають поняття, які належать до теми «Британська Індія». Перемагає той учень, який назве поняття останнім (або той, хто назве найбільшу кількість).
III. Вивчення нового матеріалу. План вивчення нового матеріалу. Китай у другій половині XIX ст. (Випереджальне завдання – повідомлення учня, розповідь учителя у вигляді основних тез, за якими учні складають мініконспект). Тайпінське повстання. (Розповідь учителя у вигляді основних тез, за якими учні складають мініконспект). Проникнення до країни західних держав. (Розповідь учителя у вигляді основних тез, за якими учні складають мініконспект, робота з підручником ).
V. Підсумки уроку. Вибіркова перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок. Основні висновки: Китай у другій половині XIX ст. швидко потрапляв під вплив іноземних держав, перетворюючись на напівколоніальну країну;ситуація всередині країни була нестабільною – Тайпінське та Боксерське повстання, які були придушені за допомогою іноземних держав, свідчили про наближення падіння маньчжурського правління в Китаї. Робота над проблемним запитанням Організувати роботу над проблемним запитанням. Узагальнюючи відповіді учнів, підкреслити мету повстанців та можливі результати їхньої перемоги.