Презентація до Дня пам'яті жертв голодоморів "Жнива скорботи"

Про матеріал
Презентація розроблена з метою знайомста дітей з історичним фактами України. Поширення фактів про голодомори, які пережив український народ.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Презентація до Дня пам’яті жертв голодоморів «Жнива скорботи»Керівник гуртка «Поліглотик»Тельних Юлія Анатоліївна

Номер слайду 2

«Жнива скорботи»Українці пережили три штучні голоди: 1921-1923, 1932-1933 та 1946-1947. середній із них визнаний голодомором — геноцидом української нації. Пропонуємо вам словник понять, що з’явилися протягом голодоморів. Так можна наочніше відчути, що пережили наші прапра. Це історії, несумісні з життям, але вони вижили. Лише про 1932-1933. голодомор охопив період з квітня 1932 року по листопад 1933 року. За ці 17 місяців було вбито понад 7 мільйонів людей в Україні і 3 мільйони українців поза її межами, в регіонах, що історично були заселені українцями: Кубань, Північний Кавказ, Нижнє Поволжя та Казахстан. Пік смертності припав на весну 1933 року. в Україні від голоду щохвилини вмирало 17 людей, 1 400 – щогодини, понад 30 тисяч – щодня...

Номер слайду 3

СЛОВНИК ГОЛОДОМОРІВНаціональна книга пам’яті жертв Голодомору 1932-1933

Номер слайду 4

Куркуль і підкуркульник«Куркулями» називали заможних і працьовитих українців. У 1930-х роках ними вважали усіх, хто виступав проти колективізації. Вилучали майно й землю, виселяли з хат і відправляли в концтабори. Але цим злочинна влада не обмежилась: виник термін «підкуркульник». Це міг бути родич чи колишній найманець «куркуля», або ж просто вороже налаштований до радянської влади бідний селянин чи «середняк». Ввівши цей термін, влада змогла приховати селянський спротив і засуджувати людей за вигаданим «діагнозом». У 1931 році з України було вивезено 31 655 «куркульських родин» загальною чисельністю 131 909 чоловік. Із них дітей – 45 858 .

Номер слайду 5

Щупи. Ті, що вижили, згадують, що селами ходили бригади з довгими, понад людський зріст, металевими штиками – щупами. Ними шукали сховане в землі, у підлозі, у стелі, у стрісі, на горищі зерно, а насправді метою було забрати все їстівне, що було в хаті. Заходили, заглядали в піч, виносили й виливали. Забирали в немовлят кашу, забирали глечики із залишками квасолі чи смальцю, а потім показово розбивали посуд, аби нічого не залишилося.(Комсомольці витягають зерно, сховане селянами на цвинтарі)Фото Макса Альперта, Україна, 1930

Номер слайду 6

Підводи смертіЗнесилені люди помирали всюди: і в хатах, і на полі, і просто на дворі. Для того , щоб забирати тіла з вулиць, у сільраді виділяли підводу – віз із конем. Він їздив вулицями та збирав померлих людей, яких потім хоронили в братських могилах. Часто тіла проштикували тими самими гострими щупами і піднімали на підводу. Є спогади очевидців про те, як візники смерті забирали ще живих людей, що лежали біля доріг. Мета – щоб потім не повертатися, бо і кінь, і візник також були слабкі від голодування.

Номер слайду 7

«Чорна дошка»Це репресивні заходи, їх впроваджували щодо колгоспів, сіл та людей, які недовиконували план хлібозаготівель. Озброєна міліція оточувала населений пункт, припиняла будь-яку торгівлю, відбирали все майно, репресувала незгодних. Фактично, це смертний вирок: ні їжі, ні коштів, ні втечі. Під час складання списків для занесення на «чорну дошку» до уваги брали і політичне минуле села: наявність серед його уродженців активних діячів УНР та повстанського руху. Приміром, Мазурівка Хмельницького району мала потрапити на «чорну дошку» за те, що тут народився «петлюрівський» отаман Хмара.

Номер слайду 8

Закон «про п’ять колосків»Влітку 1932 року прийняли закон, що забороняв голодним селянам збирати колоски для себе на колгоспних полях. Це було розкрадання державного майна, вирок – розстріл на місці або 10 років заслання. Поля охороняли об’їждчики, вони зачіпали навіть дітей – били батогом. У 1988 році радянська газета «Правда» написала, що за неповні п’ять місяців після прийняття Закону «про п’ять колосків», за його статтями було засуджено 54 645 осіб. З них 2110 до страти.

Номер слайду 9

Церква-склад. Артирелігійна пропаганда СРСР тривала протягом всіх трьох штучних голодів. Священників вербували у партійних діячів або репресували, ікони, коштовні вівтарі, хрести, дзвони та чаші для причастя вивозили на Росію. Саме церкви перетворювали переважно на склади зерна й борошна. Очевидці згадують, що воно просто гнило всередині. Вони це бачили, але за будь-яку спробу забрати сві1 хліб і врятувати дітей від голодної смерті отримували кулю в лоб чи суд.

Номер слайду 10

«Торгсин»Всесоюзна контора торгівлі з іноземцями «Торгсин» продавали спекулятивні грошові операції. Під час 1932-1933 років селяни продавали останні дорогоцінні речі та прикраси, аби обміняти на хліб, який у них же вилучила влада. Офіційно в містах заборонили продавати хліб селянам, людей у черзі виловлювали і піддавали тортурам. Селян не наймали на роботу та промислові підприємства, забороняли переходити або переїжджати кордон – втікачів розстрілювали.

Номер слайду 11

Виливання ховрахів. В усі три штучні голоди селяни наново вигадували способи полювання у стилі первісної людини. Так, ішли в поле, знаходили нірку ховрахів і «виливали» пухнастих мешканців із дому. Для цього знесилені від голоду діти й батьки змушені були носити відрами воду, щоб затопити нірку і змусити ховраха вилізти. Потім наздоганяли, прибивали лопатою, накидали на тушу мішок і несли додому. Це було спасіння для родини: кілька днів можна було жити на печені чи супі з ховрашиного м’яса.

pptx
Додано
7 листопада 2023
Переглядів
1099
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку