Особливістю сучасності є те, що людина, щоб реалізуватися в суспільстві, повинна вчитися практично все своє життя. Якість сучасної освіти визначається не стільки кількістю того, що дитина знає і чого вона навчилася в школі, скільки вміннями здобувати нові знання та використовувати їх у нових умовах
Скажи мені – і я забуду;Покажи мені – і я запам’ятаю;Дай зробити – і я зрозумію. Китайська притча. Кредо навчання: Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок. Коли я передаю знання іншим, я самовдосконалююсь.
Інноваційні технології навчання на уроках української мови та літератури. Метод рефлексії , що допомагає не тільки підбити підсумки, а й вибудувати плани на майбутнє. Кожен палець – це місце, де записують відповіді на запитання. Великий палець – «Які труднощі виникли? Над чим варто попрацювати?» , вказівний палець – «Чим я допоміг іншим? Чи покращилися стосунки з оточуючими?», середній палець – «Яке завдання сподобалось найбільше?», безіменний палець – «Що зробив і чого досягнув?»,Мізинний палець – «Що я нового дізнався? : Метод «П'ять пальців»Ма́па думо́к або ма́па па́м'яті, ро́зуму, асоціати́вна ка́рта — діаграма на якій відображають слова, ідеї, завдання, або інші елементи, розташовані радіально навколо основного слова або ідеї. Ментальна карта
Інноваційні технології навчання на уроках української мови та літератури«Асоціативний кущ »Кожен з учасників отримує дві групи карток: одна – з певними літературними фактами, цитатами художніх текстів, іменами персонажів тощо; на інших картках – їх відповідники: назви творів, прізвища їх авторів, події з життя митців. На початку роботи визначається одним словом тема, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам'яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, потім – другорядні. Учень фіксує відповіді у вигляді своєрідного “куща”, який поступово “розростається”.«Літературне лото»
Інноваційні технології навчання на уроках української мови та літератури. Прийом критичного мислення, який використовується для співставлення, порівняння, знаходження спільних рис, явищ, ознак у поняттях, образах та ін. Діаграма будується у вигляді двох кіл, які частково перетинаються, утворюючи спільний простір. Середина заповнюється спільними ознаками, а бічні частини відмінними.«Кола Венна»«Діаманта»Віршована форма з семи рядків, перша і остання з яких, - поняття з протилежним значенням. Цей вид вірша складається за наступною схемою:1-ий рядок - тема (1 іменник)2 -ий рядок - означення (2 прикметника) 3-ій рядок - дія (3 дієслова)4-ий рядок - асоціації (4 іменника)5-ий рядок - дія (3 дієслова)6-ий рядок - означення (2 прикметника) 7-ий рядок - тема (1 іменник).
Ейдос-конспект — це роздуми, викликані образністю тексту, які супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору. Ейдос-конспект поєднує в собі опорний конспект (теоретичні знання) та ілюстрації до твору, задіюючи одночасно логічне та образне мислення. Ейдос-конспект. Приклад використання малюнкового письма (піктограм) та емодзі для запам'ятовування вірша «Любіть Україну» М. РильськогоІнноваційні технології навчання на уроках української мови та літератури
художні: в основі ‒ малюнок, фотографія або колаж; графічні: схема, діаграма; колірні: символіка кольору; асоціативні: власні образи й асоціації з теми; комбіновані: поєднують у собі малюнок і колір, схему і образи, авторські та читацькі образи; цифрові: створені на комп’ютері. Ейдос-конспекти (за формою)
художні: в основі ‒ малюнок, фотографія або колаж; графічні: схема, діаграма; колірні: символіка кольору; асоціативні: власні образи й асоціації з теми; комбіновані: поєднують у собі малюнок і колір, схему і образи, авторські та читацькі образи; цифрові: створені на комп’ютері. Ейдос-конспекти (за формою)
— ті, що відображають особливості художнього світу письменника;— ті, що розкривають тематику, проблематику, ідейний зміст, композицію твору;— ті, що допомагають аналізувати образ, персонаж;— ті, що передають роль словесного образу або художньої деталі у творі;— ті, що проводять літературні паралелі. Ейдос-конспекти (за змістом)
Сусідка моя — чарівниця —годувала надвечір родзинкамиу клітці золоту Жар-птицюз очима-намистинками.І як воно трапилось — хто його зна —та тільки дверцят не замкнула вона. Рвонулась на волю чудесна Жар-птиця,і враз освітиласьказково столиця. Летіла все вище, так гарно, так вільно,як в найзолотішім, найкращім мультфільмі... Дорослим і дітямяснішали лиця:"Як хороше житипід сонцем Жар-птиці!"І тільки ота трьохсотлітня ґава,яка себе називала Павою(старезна, без ока, та ще й кульгава),знайшла Жар-птицю непристойно яскравою.І вся вороняча оравазчинила люту стрекотняву:"Вона яскра-яскра-яскррава!Таку чужу нескромну птицютримать годитьсятільки в клітці!"Вже третій день — нема Жар-птиці.І людям посмутніли лиця. О, не сумуйте. Її нема,бо — розумієте? — зима. Жар-птиця ж — птаха екзотична,південна, до снігів незвична. Ну, от і простудилась трішки. Лежить вона терпляче в ліжку,п’є молоко, клює родзинки,чита "Барвінок" і "Мурзилку". Пішли на лад у неї справи.І скоро знов злетить вонана злість лихим, кульгавим ґавам,на новорічну радість нам!Ірина Жиленко«Жар-птиця»
Нейрогімнастика – це прості та приємні рухи для забезпечення цілісної роботи мозку. Ці вправи покращують розумову діяльність, допомагають полегшити навчання, розвинути мовленнєві функції, засвоєння різноманітних навичок, підвищують розумову працездатність, стійкість уваги, а також сприяють цілісному розвитку мозку, синхронізації роботи півкуль, оптимізації когнітивних та афективних функцій.
Нейрогімнастика активує природні механізми роботи мозку за допомогою фізичних вправ та розвиває взаємодію тіла та інтелекту. Під впливом занять з нейрогімнастики в організмі відбуваються позитивні структурні зміни – удосконалюється мозкова функція регулювання та контролю, зокрема, самоконтролю, розвиваються рухливість, рівновага та пластичність нервових процесів.
Руханка “Сонце світить на …”Мета: посміятися, порухатися. Час: 1-15 хв.1. Учасники стоять або сидять у тісному колі.2. Одна особа стоїть у середині кола і говорить: “Сонце світить на …”, а потім вказує на предмет одягу або колір, який є в учасників. Наприклад, сонце світить на того, у кого карі очі”, або “ сонце світить на того у кого сірі шкарпетки”.3. Усі власники зазначеного кольору або ж предмету одягу міняються місцями один з одним.4. Учасник із середини кола намагається зайняти чиєсь місце, поки гравці переміщаються.5. Новий учасник стає в середину кола і гра триває.
PLICKERSМобільний додаток для викладачів, що допомагає влаштовувати опитування прямо у класі. Учням видаються спеціальні бланки з варіантами відповідей (A, B, C і D) - почувши питання, вони піднімають потрібні картки, які вчитель сканує камерою смартфону. Plickers дозволяє аналізувати результати окремого учня або вивчати статистику усього класу. Додаток працює на Android і i. OS, а завантажується безкоштовно.
Для роботи з плікерс потрібно– один смартфон у викладача з встановленим додатком Plickers;– набір карток з QR-кодами;– проектор/ноутбук з відкритим сайтом Plickers в режимі Live View (проектор та ноутбук в цілому необов’язкові, але дуже корисні, особливо для створення «вау-эфекту»). Як можна використовувати Plickers?2. Фронтальне опитування на початку уроку3. A/B-тестування подачі матеріалу.4. аналіз роботи викладача в динаміці: результати можна і потрібно показувати адміністрації, яка може контролювати процес засвоєння знань учнями. Plickers дозволяє реалізовувати безперервний моніторинг знань учнів.1. Фронтальне опитування наприкінці уроку
Інноваційні технології навчання на уроках англійської мови. Правила створення: у центрі записується слово, навколо якого фіксуються слова/словосполучення пов’язані з темою. Учні озвучують все, що знають, використовуючи метод мозкового штурму. Це можуть бути не лише чіткі факти, але й асоціації чи творчі сприйняття. Далі вся ця інформація спільно з учнями групується, класифікується, та оформляється графічно в певну схему.«Кластер» Cluster«Синквейн» Cinquain. Короткий неримований вірш із п’яти рядків. Цей вірш складається за наступною схемою:1 рядок – 1 слово – головна тема/об’єкт обговорень (іменник чи займенник). 2 рядок – 2 слова, що описують властивості/ознаки/характеристики об’єкта (прикметники, дієприкметники). 3 рядок – 3 слова, що описують дії, характерні для об’єкта (дієслова, дієприкметники). 4 рядок – фраза із 4 слів, у яких автор висловлює особисте ставлення до теми. 5 рядок – слово-резюме, ключова характеристика або нова інтерпретація об’єкта.
Інноваційні технології навчання на уроках англійської мови«Лексична піраміда» Lexical pyramide. Учитель або учень називає одне слово наступний учень повторює попереднє і називає своє. Таким чином завдання кожного учня повторити сказане, додати власне і при цьому побудувати логічне речення. Учитель пише коротке слово. Учні повинні під ним написати ще одне слово, яке довше від даного на одну букву. Можна змінювати будь-які букви крім першої. Завдання - написати найбільше слів.«Снігова куля» Snowball
Таким чином, використання новітніх освітніх технологій є необхідною ланкою у роботі творчого вчителя у процесі підвищення якості сучасного уроку. Побудована таким чином робота дозволяє сформувати в учнів дослідницькі вміння і навички, сприяє розвитку учнівських життєтворчих компетенцій. Вправа «Моє бачення творчого вчителя»
І наостанок… Вислови, афоризми. Завдання педагога – управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. «Не буде вогника у Вас – Вам ніколи не запалити його в інших». В. О. Сухомлинський