Заклад загальної середньої освіти І -ІІІступенів №13 ВЦА міста Торецьк Донецької областіSTEM – проєкт “ Тюльпан в житті людини і людства”(математика + фізика + хімія + біологія + українська література+ історія + технології + географія + мистецтвознавство + психологія)Керівник проєкту вчитель математики Гринкевич Тетяна
Проєкт «Тюльпан в житті людини і людства» є навчальним межпредметним проєктом , який сприятиме формуванню в учнів інтелектуальних, здоров’язбережувальних, підприємницьких та полікультурних компетентностей. Проєкт дає змогу довести до свідомості учнів основні положення Концепції сталого розвитку людства.
Тип проєкту: Інтегрований, дослідницько-пошуковий, короткостроковий. Термін проєкту: 2 тижні. Вид проєкту: інтеграція (математика, фізика, хімія, біологія та екологія, українська література, історія, географія, психологія, мистецтвознавство, технології)Проблема проєкту : Впровадження компетентнісного підходу на уроках вищезазначених предметів у 1 -11 класах. Ключове питання проєкту: Чи важливу роль в історії людства грають рослини?Тематичні питання: На яке геометричне тіло схожа квітка тюльпана?Який вплив мають квіти на життя і екологію країн Європи?
Мета проєкту:а) Формувати знання про значення квітки тюльпана для людства. б) Розвивати підприємницькі компетентності підлітків; в) Сприяти підвищенню особистої впевненості учнів. Завдання проєкту:-Формування вмінь знаходити шляхи вирішення проблеми.-Розвиток дослідницьких вмінь.-Виховання колективних, комунікативних навичок
Завдання проєкту: Прослідкувати історію рослини. Її значення для розвитку людства через інтеграцію предметів: географії, історії, мистецтвознавства, технологій, літератури, математики, фізики;- Узагальнити знання про тюльпан;зробити 3 D-модель тюльпана;-Скласти задачі прикладного характера про квітку, занести ці задачі до збірнику;-Зробити « Пам’ятку в умовах пандемії”, проаналізувати вплив квітів на здоров’я;-Підготувати конференцію « Тюльпан в житті людини і людства». Матеріально-технічне і дидактичне забезпечення проєкту: підручники з геометрії, алгебри, історії, географії, української літератури, фізики, хімії, біології, мистецтвознавства,технологій, довідникова література, інтернет – ресурс; комп’ютер, проектор, екран; , фарба,папір, кольоровий папір. клій для виготовлення 3-D моделі тюльпана та емблеми навчального закладу. Етапи проєкту:1. Формування теми і мети проєкту.2. Створення творчих груп, розподіл обов’язків у групах3. Робота у групах. Збір інформації. Оформлення результатів4. Проведення онлайн - конференції із захистом проєкту.
Стислий опис STEM – проєкту. Мабуть немає такої людини, яка б із захватом не спостерігала за тим, як після довгого зимового сну земля вкривається чарівними. прекрасними тюльпанами. А чи тільки красою для людського ока є тюльпан? Яке значення ця квітка мала для розвитку людства. Тюльпан посів почесне місце серед рослин, які вкрашали герби держав, надихали композиторів і художників письменників і поетів, прикрашали одяг, служили моделями в архітектурі. Були засобом збагачення та рятували від голодної смерті. Ця квітка червоною лінією пройшла по історії людства. Мала вплив на життя багатьох людей. Для роботи в проєкті було створено 3 творчі групи “Науковці”, “ Поціновувачі прекрасного”, “ Майстри”. Група “Науковці” за допомогою навчальних предметів вивчали географію, історію, фізику, хімію тюльпану. “Поціновувачі прекрасного” познайомилися з витворами мистецтва, на які митців надихнув тюльпан.“Майстри” відтворювали красу тюльпанів на папері та одязі.
Очікувані продукти проєкту:- Сформоване у учнів вміння самостійно працювати із джерелами інформації;-Створення 3 D моделі тюльпана для вивчення його особливостей на уроках біології, хімії, фізики, геометрії, економіки, української літератури, історії та ін.; -Створення “ Пам’ятки по зміцненню імунітету в умовах пандемії”;-Створення презентацій за результатами роботи груп;-Розвиток в учнів критичного мислення, вміння співпрацювати; -Проведення онлайн - конференції за результатами роботи над проєктом “ Тюльпан в житті людини і людства”.
Географія тюльпану розпочалася у горах Тянь – Шаня, звідки він перемістився до Персії, потім до Сирії та до Анатолії. Далі тюльпани потрапили до Піренейського напівострову. Звідти і почалася їх велична хода по Європі. Першою європейською країною, яка люб’язно прийняла тюльпани була Португалія, потім вони завоювали Францію, Голандію. І, нарешті, вся Європа була підкорена цією дивовижною квіткою.
В історії людства тюльпан залишив свій величний слід.. Він здолав багато тисяч кілометрів разом з тюркськими племенами завойовниками, які несли із собою цибулини квітів, на згадування про Батьківщину. Таким чином тюльпани досягли Причорномор’я. В Анатолії зображення тюльпану зустрічаються з XI сторіччя. На межі з християнським світом тюльпан став символом ісламу завдяки співзвучності назви «лале» з іменем Аллаха. Віршами з Корану та тюльпанами був прикрашений, скажімо, одяг османського султана Баязида . Мехмед ІІ наказав засадити тюльпанами пустоші в Константинополі, здобутому османами в 1453 році. В Мехмеда II лише в столиці було дванадцять квіткових садів і доглядали їх більше дев'ятисот садівників. Пізніше квітку перейменували у « tulip” – чалма, бо за формою вона нагадувала чалму дервішей.
Біологія тюльпана. Тюльпан — трав'янистий, цибулинний багаторічник. Висота рослин коливається залежно від виду і сорту від 10-20 до 65-100 см. Листя подовжено-ланцетне, зеленіе або сизувате, з гладкими або хвилястими краями і легким восковим нальотом Жилкування дугове. Нижній листок найбільший, верхній, так званий прапор-лист — найменший.
Туліпалін А (α-метилен-γ-бутіролактон, MBL[1]) — гетероциклічне органічне з’єднання групи лактонів з хімічною формулою C5 H6 O2.]. Природний туліпалін А синтезується рослинами Лілейні (тюльпан, рябчик, кандик та інші]), Альстрёмерієві (альстрёмерія, бомарея[4]) Це потужний інсектицид и фунгицид, який попереджає, враженню фузаріозом и більшості форм сірої гнилі. Хімія тюльпана
Тюльпан і психологія. Психологі стверджують, що люди, які полюбляють тюльпани за характером є гнучкими, їх не можливо зламати ударами долі і складнощами, вони мають могутній життєвий потенціал, але є досить скритними, їх наміри досить складно відгадати. Це натури яскраві та харизматичні. У побуті є дуже невибагливими.
Тюльпан у літературній творчостіХVІІІ століття у Франції було відзначено поемою Буажолена “Метаморфоза Тюльпана”, яка прославляє красу дівчини, схожої на тюльпан. Олександр Дюма – батько створив роман “Чорний тюльпан”, який уввічнив історію квітки в житті Голандії. У фольклорі Англії квітка тюльпана виступає в ролі колиски казкових фей.1952 рік французький режисер Крістіан-Жак знімає романтичний пригодницький фільм “Фанфан - тюльпан”
Тюльпани в кулінаріїВживати тюльпан в їжу почали у Нідерландах у роки Другої Світової війни. Коли селянам нема було чого їсти, вони смажили цибулини тюльпанів, або запікали їх на вогнищі, молоде листя тюльпану використовували в салатах. І зараз існують ресторани, в яких подають смажені на прованській олії цибулини тюльпанів. За смаком вони схожі на печену картоплю. Молоде листя тюльпанів з пером цибулі в оливковій олії схоже на капусту броколі.
Тюльпани в українській вишивціУ “Краєзнавчій світлиці” ЗЗСО І-ІІІ ступенів №13 є обрядовий рушник, на якому вишиті тюльпани. Групою “Майстри” було з’ясовано, що цей рушник використовували у поминальний вівторок, про що свідчить те, що хата і дерева тягнуться на рушнику вгору, символізуя світ людей, а голівки квітів опускаються долу. Це свідчить про те, що на рушнику тюльпан символізував світ мертвих.
В світі ходить легенда про золотий тюльпан. Він був таким красивим! Але ніколи не розкривався, бо в ньому ховалося щастя. Одного разу по полю йшла жінка з дитиною. Малеча побігла до квітки і посміхнулася їй. Тюльпан розкрив до дитинки свою квітку і подарував щастя. Лише дитяча посмішка здатна вивільнити щастя .