Мета: поглибити знання про антонімію в українській мові, подати відомості про стилістичні функції антонімів; розвивати вміння добирати до слова антоніми, визначати їх види та доцільно використовувати в мовленні; виховувати любов до рідного слова.
Номер слайду 3
І як же так – були, мов не були,Спливли віки – і тільки одиниціВідомі нам – піднесені чи ниці,А інші всі – без осуду й хвали. А інші всі – вони були народ,Без них не звівся б геній на вершину,Малі й великі справи б не вершились,Й чи знали б ми, що зло, а що добро? О. Середа – Загаєцька
Номер слайду 4
Робота зі Словником антонімів. Буденний, а, е. Не святковий, робочий. Тимоха козак степний був: шапка одна буденна, друга празникова ( Г. Квітка – Основ’яненко). Повсякденний, звичайний, щоденний. О. Нестор пірнув з головою в те море буденних клопотів та заходів : орав і сіяв, плекав худобу ( І. Франко) // перен. Позбавлений радості, яскравості, одноманітний, сірий.
Номер слайду 5
Загальномовні антоніми – це : якісні прикметники ( веселий – сумний, хоробрий – боязкий), іменники ( холод – спека, радість – сум), дієслова ( далеко – близько), займенники (всі – ніхто), прийменники ( над – під) Однокореневі антоніми: заселяти – виселяти, сходитися – розходитися, воля – неволя, віра – безвір’я, воєнний – антивоєнний. Контекстуальні антоніми в реченні можуть протиставлятися окремі слова, які поза контекстом як антоніми не сприймаються. Наприклад: Полонезу стихія : і полум’я, й лід. Здається, нам ніде ніде немає місця, яка різниця – у селі, чи в місті? Різнокореневі антоніми: початок – кінець, правда – брехня, лівий – правий, піднімати – опускати.
Номер слайду 6
Вправа « Фразеологізмознайко»Відновити прислів’я, вставляючи замість присудків антоніми. Зробіть висновки про виховну роль народних висловів. Правда і в ….не горить, і в …. не тоне. 2. Надія - ….сніданок, але….вечеря. 3. Дай серцю …. – заведе в …. 4. Де ….крику, там … роботи. 5. ….руки…не рідня ….голові.
Номер слайду 7
Робота в групах. Прочитати речення, виписати антонімічні пари, визначити антонімічні префікси. А за відступ в наступі на Правду навіть смерть не виправдає нас ( Т. Севернюк). Коли ж казати правду, то не вони вступали в Київ, а Київ наступав на них, спадав з своїх пагорбів, приголомшував, знетямлював (П. Загребельний). Антикультура – це все негативне, що людство накопичило протягом власної історії і з чим веде постійну боротьбу: неволя, зло, неправда, дурість, хибність. Скажи мені – сюрреалізм Далі справді патологічний?
Номер слайду 8
Робота в групах. Виписати контекстуальні антоніми парами. На Олімп епоха нас виносить і в безодню кидає вона…( Д. Кремінь). Христос, не знаю, може, десь і є, зате в очах рябіє од Пілатів ( Л. Костенко). Дай, Боже, недоріці ті слова, що з недоріки зроблять Цицерона ( В. Баранов). Як верховіття має власну вись, так власну глибину – земне коріння (С. Шевченко).
Номер слайду 9
Робота в групах А) Прочитайте, випишіть антоніми. Поміркуйте, яке загальне значення об’єднує кожну пару антонімів ( якість, кількість, простір, час чи дія). За селом вдень і вночі було чути гуркіт тракторів( А. Давидов). Її очі з м’якеньких стали зразу тверденькі( І. Нечуй – Левицький). То ліворуч, то праворуч із заметів несподівано постають привиди( Л. Михайловський). Він ненавидів, бо умів любити( М. Рильський). Усякі люди трапляються на містку: і щедрі, і скупі, і веселі, і сумні, і мовчазні, і говіркі . ( М. Стельмах).
Номер слайду 10
Б) З’ясуйте, на що вказують антоніми( якість, кількість, простір, час чи дія). Визначте види антонімів. Вкажіть однокореневі та різнокореневі антоніми. Чорний – білий, небо – земля, широкий – вузький, купувати – продавати, гарний – негарний, недооцінювати – переоцінювати, початок – кінець, повний – неповний, щастя – нещастя, сумний – веселий, півень – курка, високий – низький, будувати – руйнувати, винний – невинний.
Номер слайду 11
Домашнє завдання. З творів художньої літератури виписати 5 речень з парами антонімів. Вказати вид та тип протиставлення. Записати твори українських та зарубіжних авторів, назви яких містять антоніми.