Презентація до уроків "Палеографія" з курсу за вибором "Спеціальні історичні дисціпліни""

Про матеріал

Презентація містить інформацію до уроку з палеографії з курсу за вибором "Спеціальні історичні дисципліни" , якиій вивчається в 10 класі ( історія України вивчається на профільному рівні). Дає можливість створити цілісну інформацію про матеріали і знаряддя письма на різних етапах розвитку суспільства, використовуючи знання учнів з курсів історії. Стане в нагоді всім, хто займається і позакласною роботою з історії

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку. Матеріали і знаряддя письма. ПЛАН 1. Матеріали письма (пергамент, береста, папір) 2. Чорнило і фарби. Знаряддя письма. 3. Водяні знаки. Прикраси і оформлення рукописів.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

 Давній Єгипет- використовували кам’яні стели і папірус, Межиріччя - глиняні таблиці, Давній Китай - бамбукові дощечки.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Цера — дерев’яна дощечка не великого розміру,випукла по краям и заповнена воском.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Графіті - написи в храмах, монастирях і церквах

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Пергамент — теляча або бараняча кожа, оброблена особливим способом.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Папір винайдений в Китаї як матеріал для письма, поширюється з другої половини XIV ст.  в Галичі виробляли ганчір’яний папір.  Папірні були поширені на Галичині, Волині, Поділлі, Київщині, Чернігівщині, особливо у XVI, XVII і першій половині XVIII ст.

Номер слайду 18

Номер слайду 19

ЗНАРЯДДЯ ПИСЬМАНа бересті букви здебільшого видавлювали, користуючись спеціальними писалами, загостреними і виготовленими з металу (залізо) або кісток. На папері і пергаменті писали гусячими перами, інколи пензликами і спеціально загостреними дерев’яними паличками. Гусяче перо використовувалось до середини XIX ст.

Номер слайду 20

З рукописів XV ст. відомо, що існували рецепти виготовлення чорнила. Воно було залізистим із застосуванням дубильних речовин, що мали назву чорнильних горішків. У давніх рукописах вони здаються ніби вицвілими і мають блідо— жовтий колір. У XVII ст. в основному ділові папери пишуться густим чорним чорнилом. На письмі також використовували червону фарбу—кіновар, якою виділяли заголовки та великі букви, ініціали, глави, вставки, пояснення, доповнення, позначення на полях . З другої половини XVII ст. з цією ж метою використовують сурик — фарбу жовто-бурого кольору. В розкішних і красивих рукописах використовували золото і срібло. Фарби розчинялися на клею або жовтку яєць.  Тексти, написані чорнилом, промокали піском.

Номер слайду 21

До прикрас належали: заставки — графічне або сюжетне зображення на початку глави чи розділу чи перед текстом; кінцівки, які відрізнялися від заставок меншим розміром; ініціали — великі букви, якими починали текст, розділ, главу, абзац; прикраси на полях. ХУДОЖНЄ ОФОРМЛЕННЯ РУКОПИСІВ

Номер слайду 22

Особливе місце належить серед прикрас мініатюрі, назва котрої означає «розфарбування». Рукописи, прикрашені мініатюрами, називались «обряженими». Прикраси вносились після написання тексту і для них залишали місце, яке інколи могло з невідомих причин залишатись порожнім мініатюр було небагато, але частина з них збереглась до нашого часу. В «Остромировому Євангелії» (1056—1057) зображено трьох євангелістів із чотирьох — один аркуш залишено чистим. У Радзивіллівському літописі, створеному в XV ст., є 617 мініатюр, які зображають князів, битви, будівельні та сільськогосподарчі роботи, явища природи, побутові сцени тощо. З XVI ст. кількість мініатюр у рукописах збільшується.

Номер слайду 23

Способом прикрашування рукописів був орнамент - Геометричний, або рослинний, орнамент XI—XII ст. простий і природний у зображенні рослин, переплетених геометричними фігурами (кругами, квадратами, ромбами тощо). Заставки та ініціали мають зображення птахів, тварин, людей. В часі цей орнамент співпадає з уставним письмом.- звіриний, орнамент XIII—XIV ст., для нього характерні міфічні зображення птахів, звірів, драконів, зміїв, жар-птиць, грифів тощо. Вони переплітались ременями гілками рослин, компонувались у різні побутові сцени.- Жгутовий, або плетений орнамент XV ст., з кругів, прямокутників, що розташовуються навколо стилізованих зображень квітів та інших рослин. Цей орнамент є продовженням і розвитком ідей давньоруського орнаменту XI-XII ст.- Квітковий, або трав’яний, орнамент XVI—XVII ст.- Орнамент реалістичного зображення рослин у вигляді букетів гірлянд у вазах тощо.- У XVI—XVII ст. виник і поширився стародрукований орнамент, в якому панівним є зображення трави, листя, квітів чорною фарбою на білому фоні, або білі зображення на чорному фоні. Назву свою він одержав за те, що подібний до книжкової гравюри.

Номер слайду 24

Водяний знак,  ( філігрань) — видиме зображення або малюнок на папері, який виглядає світліше при перегляді на просвіт (або темніше при перегляді у відбитому світлі на темному фоні).

Номер слайду 25

pptx
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
3427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку