Мета уроку Навчальна: сформувати в учнів поняття про хімічний опік, розуміння причин хімічного опіку; навчити здійснювати домедичну допомогу при хімічних опіках; розвивальна: розвивати здоров’язбережувальну та природознавчу компетентність, навички побудови алгоритму дій у надзвичайній ситуації; виховна: виховувати небайдуже ставлення до власного здоров’я і до потерпілих.
Мотивація навчальної діяльності 10 липня 1976 року о 12:40 в м. Севезо з труб хімічного комбінату ІСМЕSА, що виробляв різні хімічні речовини, через вибух робочого котла стався викид отруйної хмари, у якій було близько 2 кг діоксину. Відбулося тотальне забруднення 1500 га густо заселеної місцевості. Світ облетіла страшна фотографія отруєної італійської дівчинки, яка дивом залишилася живою. Її обличчя було закрито марлею, тому що шкіра на обличчі облізла повністю.
Вивчення нового матеріалу 1. Характеристика хімічних опіків Хімічні опіки виникають унаслідок дії на шкіру, слизові оболонки концентрованих розчинів кислот, лугів, солей деяких важких металів, токсичних газів. Глибина ураження тканин у разі хімічних опіків залежить від низки умов: природи речовини, її концентрації, температури навколишнього середовища, терміну дії на тканини.
Вивчення нового матеріалу Дія деяких хімічних речовин не тільки спричиняє ураження шкіри і слизових оболонок, а й може зумовлювати загальний токсичний вплив, як, наприклад, у разі опіків, спричинених фенолом, солями ртуті. У разі опіків фосфором може доєднатися токсичне ураження нирок, у разі опіків фосфорною кислотою — печінки.
Вивчення нового матеріалу По тяжкості і глибині поразки тканин опіки підрозділяються на 4 ступені: I ступінь (поразка епідермісу, верхнього шару шкіри); II ступінь (поразка глибших шарів шкіри); III ступінь (поразка глибших шарів шкіри до підшкірної жирової тканини); IV ступінь опіку (поразка усіх тканин: шкіри, м’язів, сухожиль до кісток).
Вивчення нового матеріалу Концентровані розчини лугів забирають у тканин воду, зв’язуються з білками й омилюють жири. Тому вони порівняно з кислотами проникають у тканини глибше і призводять до їх розплавлення і глибшого ураження. Струп м’який, желеподібний (мильний), у разі опіків І і II ступеню легко збирається у складку, під час його видалення тканини кровоточать.
Вивчення нового матеріалу У разі поширених опіків виникає небезпека розвитку інтоксикації. У разі пожежі можна припустити хімічний опік дихальних шляхів і набряк легень. Вдихуваний дим може містити азотну або азотисту кислоти, а при згоранні пластика — фосген і газоподібну гідроціановую кислоту.
Вивчення нового матеріалу 2. Домедична допомога при хімічних опіках Переконатися у відсутності небезпеки. Провести огляд постраждалого, визначити наявність свідомості, дихання. Викликати бригаду швидкої медичної допомоги. Якщо у постраждалого відсутнє дихання, розпочати проведення серцеве легеневої реанімації.
Вивчення нового матеріалу Вправа «Мозаїка» Завдання: серед карток з видами першої допомоги вибрати ті, що притаманні термічним та хімічним опікам, пояснити свій вибір і прикріпити картку на дошці, складаючи таким чином схему. ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ ТЕРМІЧНИХ ОПІКАХ Усунути причину опіку Зняти з обпечених частин браслети, часи тощо. Ушкоджену поверхню підкласти під струмінь холодної води та потримати 5-10 хвилин. Здерти з поверхні шкіри одяг. Накрити чистою сухою тканиною. Дати потерпілому таблетку анальгіну. Викликати «швидку допомогу». Роздерти пухирі. Обробити пошкоджену поверхню присипками та рідинами, що вміщують спирт.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси http://shkola.in.ua/533-zakhyst-vitchyzny-11-klas-hudyma.html http://shkola.in.ua/1114-zakhyst-vitchyzny-11-klas-hudyma-2019.html Відео: https://www.youtube.com/watch?v=b7KWj08P2Lo&t=8s&ab_channel=%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%A0%D0%B5%D0%B4%D0%BA%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%B1%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0