Тема уроку: Обмороження та його періоди. Класифікація обмороження. Домедична допомога при обмороженнях Матеріали підготувала Скляренко Ольга Анатоліївна – учитель зарубіжної літератури та основ медичних знань ОЗО «Балаклеївський ліцей імені Євгенії Гуглі» Балаклеївської сільської ради Черкаської області
Мета уроку Навчальна: сформувати у здобувачів освіти поняття про обмороження; навчити розрізняти його ступені; з’ясувати причини та симптоми розвитку; навчити заходам профілактики та навичкам домедичної допомоги при обмороженнях; виховна: виховувати небайдуже ставлення до власного здоров’я і до потерпілих; розвивальна: розвивати здоров’язбережувальну та природничу компетентність, навички побудови алгоритму дій у надзвичайній ситуації.
Мотивація навчальної діяльності З курсів географії, біології ви знаєте, що народи світу, які мешкають у полярних широтах чи високо у горах, мають антропологічні пристосування до суворих тривалих холодів. Спробуйте назвати ці пристосування, пояснивши сутність. Чи маємо ми такі пристосування, чи їх можна набути?
Вивчення нового матеріалу II стадія — адинамія; загальне задубіння; шкірні покриви холодні, «мармурові», синюшні (більше на кінцівках); самостійні рухи неможливі; завдяки напруженню м’язів з’являється поза «скоцюрбленої людини». Частота серцевих скорочень уповільнюється до 50-30 на хвилину; артеріальний тиск знижується; дихання рідке, поверхневе; зниження температури до 32 °С;
Вивчення нового матеріалу III стадія — свідомість втрачена; судоми; блювота; заледеніння кінцівок; задубіння тіла; серцебиття поодиноке; артеріальний тиск зазвичай не визначається; дихання рідке; температура тіла падає до 29 °С і нижче; наявне відмороження обличчя і кінцівок. За температури тіла 22-25 °С оживлення потерпілого практично неможливе.
Вивчення нового матеріалу 2. Класифікація обмороження Обмороження — це ушкодження тканин організму з розвитком місцевих та системних змін під дією холоду. Головний чинник обмороження — низька температура; чинники, які сприяють йому: підвищена вологість (теплопровідність шкіри збільшується), вітер, затісний одяг та взуття, вже перенесені обмороження, нерухомість чи надмірно зігнені кінцівки, судинні захворювання, порушення в організмі (поранення, голод, сп’яніння, порушення свідомості тощо).
Вивчення нового матеріалу III ступінь — пухирі, наповнені рідиною темно-червоного або темно-бурого кольору; навколо омертвілої ділянки запальний валик; охолодження, потовиділення, значне погіршення самопочуття, апатія; IV ступінь — поява пухирів, наповнених чорною рідиною; наявні ознаки шоку.
Вивчення нового матеріалу 3. Домедична допомога постраждалим у разі переохолодження/обмороження Переконатися у відсутності небезпеки. Провести огляд постраждалого, визначити наявність свідомості, дихання. Викликати бригаду швидкої медичної допомоги. Якщо у постраждалого відсутнє дихання, розпочати проведення серцево-легеневої реанімації.
Вивчення нового матеріалу За можливості усунути дію холоду: перемістити постраждалого в тепле приміщення, зняти мокрий одяг. Взуття та одяг знімати обережно, без зусиль, щоб не ушкодити вражені ділянки тіла. Якщо постраждалий при свідомості, зігріти його: проводити загальне зігрівання постраждалого, давати постраждалому безалкогольні гарячі напої. Не рекомендуються інтенсивне розтирання і масаж обмороженої частини тіла.
Вивчення нового матеріалу Накласти на ушкоджену ділянку чисту пов’язку. Забезпечити нерухомість переохолоджених пальців, кистей і стоп. За необхідності виконати іммобілізацію за допомогою імпровізованих або стандартних шин. Якщо постраждалий непритомний, але у нього збережене нормальне дихання, перевести у стабільне положення.
Вивчення нового матеріалу Накрити постраждалого ковдрою; Забезпечити постійний нагляд за постраждалим до приїзду бригади швидкої медичної допомоги. При погіршенні стану постраждалого до приїзду бригади швидкої медичної допомоги повторно зателефонувати диспетчеру екстреної медичної допомоги.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси https://vseosvita.ua/library/konspekt-z-temi-persa-dopomoga-pri-opikah-dopomoga-pri-teplovomu-ta-sonacnomu-udari-obmorozenni-ta-elektrotravmah-76572.html http://osnova.com.ua/preview/book/5847/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8B%20%D0%B8%D0%B7%20MK_zahist_11%20kl_butenko_pavluk.pdf Відео: https://www.youtube.com/watch?v=gd3OY94FnGI&ab_channel=PravdaTUTLviv