Мета уроку Навчальна: сформувати у здобувачів освіти поняття тактична евакуація; ознайомити з основними діями на цьому етапі, особливостями допомоги, виявлення категорій поранених; виховна: виховувати людяне ставлення до поранених, бажання допомагати; розвивальна: розвивати життєзбережувальну компетентність, навички дій допомоги медичним працівникам.
Мотивація навчальної діяльності Медичні працівники цивільної медицини кажуть, що половина успіху в лікуванні хворих — це якісний догляд, уважне спостереження за їхнім станом. Це стосується і допомоги пораненим на етапі евакуації. Здається, що усі заходи польової невідкладної допомоги вжито, залишається якомога швидше доправити поранених до медичних закладів, але тут чатують інші небезпеки. Наслідки поранення стрімко розвиваються, недосвідченим рятувальникам складно визначити малопомітні, але загрозливі симптоми. Тому на цьому етапі за будь-якої можливості долучають кваліфікованих медичних працівників. Але місія бійців-рятувальників при цьому не закінчується. Потрібно бути готовим усіляко допомагати медикам організувати евакуацію, а якщо за тактичних умов медичні бригади не можуть прибути, то й самим доправити поранених до пунктів подальшого лікування.
Вивчення нового матеріалу 1. Сутність евакуації Тактична евакуація включає в себе і евакуацію поранених (САSЕVАС), і медичну евакуацію (МЕDЕVАС). Завдання: підтримувати та проводити всі медичні маніпуляції, розпочаті на попередніх етапах, здійснюючи повторний огляд поранених та коригуючи допомогу згідно зі стандартним алгоритмом; забезпечити та провести евакуацію у відповідний лікувальний заклад, залучаючи максимум можливої допомоги, забезпечуючи якнайкращу комунікацію, особливо між тактичними групами та групами медиків; сприяти попередженню розвитку додаткових превентивних смертей.
Вивчення нового матеріалу Допомога немедичних рятувальників Бійці-рятувальники мають допомагати при підготовці постраждалих до евакуації, якщо у них немає невиконаних тактичних завдань. Бійці підрозділу мають забезпечити безпеку в місці евакуації та підготувати поранених для евакуації. Мають максимально повно та чітко передати інформацію щодо поранених евакуаційній команді ТАСЕVАС. Мінімальна інформація повинна відображати стабільність пораненого, виявлені поранення та надану допомогу (бажано зафіксовану у відповідній картці пораненого). Важливим є правильне переміщення поранених у зону евакуації: нести обережно, зберігаючи геодинамічну стабільність; зафіксувати пораненого на ношах ременями чи підручними засобами.
Вивчення нового матеріалу Підготовка пораненого до евакуації залежить від тривалості евакуації. Якщо евакуація відбувається протягом 1 год, турнікет не заміняти на інші засоби, якщо більше — за можливості застосувати гемостатичні засоби, тиснучі пов’язки (джгути у будь-якому разі залишити на місці — за необхідності їх можна закрутити, це підказка для медиків про проведені маніпуляції). За можливістю передати ампутований фрагмент разом із пораненим на евакуацію (не заморожувати, не класти в лід, воду, поле зору пораненого).
Вивчення нового матеріалу Перевірити усі пов’язки на предмет відновлення кровотеч та їхньої фіксації. Постійно контролювати поранених з підозрою на пневмоторакс, за необхідності повторити декомпресію. У непритомних постраждалих потрібно постійно контролювати прохідність дихальних шляхів. Перевірити фіксацію повітроводів.
Вивчення нового матеріалу Забезпечити зберігання тепла (сухе тепло в ногах, голова вкрита), повністю вкутати термоковдрою, забезпечивши швидкий доступ (візуальний, фізичний) до поранень. У разі підозри на травму спини вкрай важливо зафіксувати шийний відділ (шийний комір, шини), переносити на жорсткій поверхні.
Вивчення нового матеріалу Якщо транспортування відбувається на ношах, слід зафіксувати постраждалого. Якщо для цього використовують скотч, слід зафіксувати постраждалого колом через ноші в районі голови та шийного відділу, плечових суглобів, клубових кісток, колінних суглобів, щиколоток, руки (якщо стан притомності порушений).
Вивчення нового матеріалу Якщо евакуація тривала, бажано забезпечити можливість справляння фізіологічних потреб (гігієна та запобігання переохолодження від вологи). Підтримувати контакт із постраждалим, якщо можливо — до моменту госпіталізації: заспокоювати, підтримувати та пояснювати всі дії, які виконуєте.
Вивчення нового матеріалу Сортування поранених Якщо поранених багато, медики здійснюють їх сортування за пріоритетністю евакуації. Розрізняють три евакуаційні категорії для поранених: «А» — екстрена (мають бути евакуйовані протягом 2 год); «В» — пріоритетна (мають бути евакуйовані протягом 4 год); «С» — звичайна (можуть бути евакуйовані в період до 24 год).
Вивчення нового матеріалу «А»: велика втрата крові, шок, ампутація, артеріальна кровотеча, внутрішня кровотеча, перелом таза чи стегнової кістки, порушення дихання, тяжка ЧМТ, опіки 3-4-го ступеню понад 20 % поверхні тіла, без свідомості. «В»: тяжкі травми, коли кровотеча під контролем, проникаюча або серйозна травма очей, значна травма м’яких тканин без масивної кровотечі, травма кінцівок із відсутнім дистальним пульсом, опіки 10-20 % від загальної поверхні тіла.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси http://www.pervayapomosh.com/article/zachem_prikladyvat_holod/ http://ua.textreferat.com/referat-16234-1.html https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00j2HpeZQj04-Q3BNHjBCNWqBh6Mg%3A1611129241830&source=hp&ei=meEHYIqoMMm0tQaQoreIDQ&q=%D0%BE%D0%BF%D1%96%D0%BA%D0%B8+% http://posibnyky.vntu.edu.ua/bjd/71.htm http://perelom-kosti.ru/perelomy/zakrytyj-perelom.html https://www.google.com/search?q=%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F&source=lmns&bih=824&biw=1280&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwjtpvPcka_uAhUDwuAKHc1cDtEQ_AUoAHoECAEQAA Відео: https://www.youtube.com/watch?v=gtZtNvE9PjY&t=4s&ab_channel=UkrinformTV