Мистецька скарбничка: Арт-деко (декоративне мистецтво) – стиль, який виник у Франції у 20-х роках XX ст. і поширився світом; характеризується еклектичністю – синтезом модернізму і неокласицизму. Графіті – напрям сучасного вуличного мистецтва, нанесення написів або малюнків фарбою з аерозольного балончика на стіни різних споруд
Мистецька скарбничка: Деконструктивізм – напрям у новітній архітектурі, якому притаманні візуальна ускладненість, несподівно ламані форми і підкреслено агресивне вторгнення в міське середовище. Кітч, кіч (нім. – халтура, брак смаку) – термін для означення низькоякісної речі масової культури, сучасного псевдомистецтва.
Капітолій у Вашингтоні, СШАНеокласичні риси національного стилю були яскраво втілені під час будівництва Вашингтона. Зразком став знаменитий Капітолій — будинок для засідань Конгресу, розташований у самому серці столиці США. Його сплановано так, щоб нагадувати про велич Давнього Риму. Праобразом купола вважається собор Святого Петра в Римі. Будівництво вели кілька поколінь архітекторів, будівля неодноразово модернізувалася
Капітолій. Цікаві факти. Капітелі колон прикрашає не лаврове листя Середземномор'я, а «місцеві» качани кукурудзи і тютюнове листя. На куполі стоїть шестиметрову статуя Свободи. Вага купола чотири тисячі тонн. Фрески відображають 200-річну історію держави. Щоб не закривати величну будівюя, навколо немає ніяких забудов.
Стиль Арт -деко. Навмисно дорогий і солідний стиль, призначений для «середнього класу». Його символом у США став Chrysler Building. У 1930-му Вільям ван Аллен побудував цей хмарочос для відомого автомобільного концерну. На рівні 59-го поверху над містом височиє емблема «Крайслера» – сталеві хромовані голови орлів.
Крайслер-білдінг, Нью-Йорк, СШАСполучені Штати Америки — батьківщина і світовий лідер з будівництва хмарочосів, адже перший виник саме у Чикаго. На архітектурні проекти хмарочосів вплинув стиль арт-деко. Одним із кращих його зразків вважають Крайслер-білдінг, що став символом Нью-Йорка. Архітектор Вільям ван Аллен (1930 р.)
Королівський музей Онтаріо, Торонто, Канада. Королівський музей Онтаріо в канадському місті Торонто (діє з 1835 р.) — найбільший у країні (п’ятий за величиною на континенті). Колекція розмішується у 40 галереях і складається з понад 6 млн. експонатів — зразків мистецтва Близького Сходу, Африки, Східної Азії, Європи, Америки та, звісно, Канади. Музей діє ще із середини ХІХ ст., але про нього заговорили лише через 150 років завдяки дивовижному творінню сучасного архітектора Даніеля Лібескінда. Він зміг доповнити стару будівлю новою у вигляді величезного кристала. Гострокутна «прибудова» у стилі деконструктивізму виділяє музей з усіх споруд Торонто, змінює весь навколишній ландшафт. Кожна з п’яти граней цієї дивовижної споруди утворює п’ять великих виставкових залів. На парадоксальному поєднанні просторів, очевидно, позначився професійний музичний досвід автора проекту: Д. Лібескінд віртуозно користується ритмом, візуальною гармонією.
Статуя Свободи, Нью-Йорк, США (фрагмент)Символом свободи, демократії та справедливості стала одна з найвідоміших скульптур США у стилі неокласицизму, яку називають «Леді Свобода». Скульптор цього шедевра — Фредерік Огюст Бартольді. Це подарунок Франції до 100-річчя американської незалежності. Конструкцію каркаса розробив Густав Ейфель, творець Ейфелевої вежі.
Веґревільська писанка, Канада. У канадському місті Веґревіль є зображення гігантської дев’ятиметрової української писанки. У такий спосіб канадці українського походження вшанували традиції своєї історичної батьківщини. Пам’ятник встановлено у 1975 р. Друга за величиною писанка. Перша – музей у формі писанки у Коломиї
До Другої світової війни в Північній Америці, як і в Європі, розвивалися різні стилі модернізму, а після її закінчення виник рух постмодерністського мистецтва в усьому розмаїтті його напрямів і течій. До США емігрували зірки європейського живопису Сальвадор Далі, Піт Мондріан, Макс Ернст та інші. Центр світового авангарду перемістився з Парижа до Нью-Йорка. У США та Канаді жили і працювали також митці українського походження: видатний графік Яків Гніздовський (1915—1985), живописець-монументаліст Михайло Дмитренко (1908—1997) — автор розписів у церквах Міннеаполіса, Нью-Йорка, Торонто.
Джексон Поллок. Номер 8 У межах абстрактного експресіонізму Джексона Поллока (1912—1956) народжується «живопис дії» та нова техніка «дріппінг», яка передбачає «безтямне» розбризкування фарб по величезному полотну чи паперу, що лежить на підлозі. Вважалося, що така дія відображає характер та емоційний стан художника, і саме в цьому сенс зображення.
Представник абстрактного експресіонізму Марк Ротко (1903—1970)Інший представник абстрактного експресіонізму Марк Ротко (1903—1970) створював монументальні полотна, зафарбовуючи їх великими кольоровими площинами. Іноді залишав між ними незафарбовані місця, пропонуючи глядачам активізувати уяву і домислити те, що не намальовано. Абстракціонізм загалом має неймовірну популярність на аукціонах. Картина М. Ротка «Помаранчеве, червоне і жовте» стала найдорожчим твором мистецтва, її придбали за 86,9 млн. доларів. Які емоції у вас викликає картина Марка Ротка?
Джефф Кунс. Собака. Одним із найуспішніших американських представників поп-арту після легендарного Воргола став Джефф Кунс (нар. 1955) — зірка новітніх арт-ярмарків. Митець захоплювався кітчем, додавши до нього нотки концептуалізму. Знаменитими стали його дзеркальні скульптури «Собаки з повітряних куль» (насправді з нержавіючої сталі), особливо після того, як на аукціоні Christie’s продали одну з них — помаранчеву за 58,4 млн. доларів!
Стрит-арт. До нього належать графіті, некомерційні постери (афіші, об’яви, плакати), трафарети, мурали (художній розпис стін будівель) тощо. Художники займаються стрит-артом для того, щоб безпосередньо спілкуватися з громадськістю, привернути увагу до цього мистецтва як молоді, так і старшого покоління.
ГрафітіГрафіті — таку назву дістали картини, що вперше з’явилися на стінах найбрудніших бідняцьких кварталів і у метрополітені в Нью-Йорку. Як вираження народної бунтівної культури цей вид творчості розвивався стихійно, сюжети перегукувалися з тими, які використовували послідовники поп-арту. Згодом графіті як явище мистецтва здобуло офіційне визнання, здебільшого втратило свою агресивність і стало однією з актуальних форм самовираження, невід’ємною частиною міського життя.