Перші вияви романтизму Першими виявами українського романтизму були: "Грамматика малороссийского наречия" О. Павловського; збірка М. Цертелева "Опыт собрания старинных, малороссийских песен«; збірник "Малороссийские песни" М. Максимовича; балади П. Гулака-Артемовського ("Твардовський" і "Рибалка«) Український романтизм виник під впливом поглибленого вивчення народної творчості.
Романтизм в Україні ГОЛОВНІ ОСОБЛИВОСТІ: Велика роль в усіх родах літератури національно-історичної тематики; Ідеалізація патріархальних відносин; Не характерне в цілому для романтизму поєднання національного і соціального начал(зокрема, наявність соціальної детермінованості характерів); Ліричний герой перебуває в гармонії з природою і природним життям; “Світова туга” набуває характеру національної туги за минулою славою і волею України
Фольклорно-історична течія Була зумовлена як усною народною поетичною творчістю, так і науковими працями з історії України. Заглиблення в минуле, а почасти й милування ним стимулювалося передовсім невдоволенням сучасністю, прагненням вирватися з її задушливої атмосфери. Погляди зверталися до козацьких визвольних рухів, в яких приваблювала романтиків відвага, героїка, благородний неспокій.
Громадянська течія Пов'язувалася з оспівуванням боротьби народу проти чужоземних поневолювачів. Пафос національно-визвольної боротьби висуває патріотичну проблематику на перший план, а боротьба за розвиток національної літератури і мови стає естетичною програмою письменників-романтиків.
“Харківська школа романтиків” У літературному процесі 30-40-х років ХІХ століття “Харківська школа романтиків” була однією з течій української романтичної поезії, яка тематично й образно розвивалась і в інших аспектах. Поети у художній і науковій діяльності виступали зі спільних чи близьких позицій, що дало підставу літературознавцям віднести їх до цієї школи романтиків. Серед них найпомітнішими постатями були А. Метлинський, В. Забіла, М. Петренко.
Рото́нда (італ. rotonda, лат. rotundus — круглий) — кругла в плані споруда, зазвичай увінчана куполом. По периметру ротонди нерідко розташовуються колони. Форму ротонди мають давньогрецькі толоси, деякі давньоримські храми (наприклад Пантеон) та мавзолеї, баптистерії, окремі християнські церкви (переважно романського стилю, епохи Відродження та в стилі класицизму), зали, а також з 18 ст. — паркові павільйони.