Презентація до уроку біології з поглибленим вивченням для 9 класу з теми "Проблеми біологічних інвазій"

Про матеріал
Презентація до уроку біології з поглибленим вивченням для 9 класу з теми "Проблеми біологічних інвазій" створена з метою вивчення нового матеріалу. Вона розкриває суть поняття "інвазія", знайомить з гіпотезами, що пояснюють інвазії, факторами, що впливають на них, презентує Європейську стратегію та Закон України з вивчення інвазійних чужорідних видів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Проблеми біологічних інвазій

Номер слайду 2

Якби наші прапрадіди піднялися з могил, то не впізнали б свою місцевість не лише через зміну ландшафту як такого, але й через абсолютно інший рослинний світ. За останні 80-100 років він змінився докорінно, особливо в Лісостеповій та Степовій зонах.

Номер слайду 3

Поміркуйте!Чому саме в ХІХ–ХХ ст. у складі природних фаун і флор різних регіонів і країн усе збільшується і збільшується частка нових видів, що не зустрічалися там раніше?

Номер слайду 4

Поняття про інвазію Сьогодні в багатьох регіонах України домінують бур’яни з інших континентів, яких людина завезла сюди через недбалість або необережність. Амброзія полинолиста, чорнощир нетреболистий, злинка канадська, щириця загнута та десятки інших видів чужорідних видів заполонили ріллю та узбіччя, пустища і звалища.

Номер слайду 5

Клен ясенелистий

Номер слайду 6

Робінія псевдоакація

Номер слайду 7

Гледичія колюча

Номер слайду 8

Дуб червоний

Номер слайду 9

Маслинка вузьколиста

Номер слайду 10

Поняття про інвазію Чужорідні види, неаборигенні види, що з’явилися й поширилися в тій або іншій місцевості внаслідок навмисної чи ненавмисної діяльності людини, отримали назву «адвентивні види». До другої половини ХХ ст. адвентивні рослини з’являлись переважно у складі рослинних угруповань антропогенно трансформованих екотопів, із часом відіграючи все більш помітну роль. З другої половини ХХ ст. експансія таких видів (як у антропогенні, так і в напівприродні екотопи) посилилась. З кінця ХХ ст. низка адвентивних видів зайняла певні еконіші в природних ценозах. З-поміж чужорідних рослин є доволі «агресивні» інвазійні види.

Номер слайду 11

Цікаво знати!У науковій і науково-популярній літературі адвентивні види також називаються «неаборигенні види», «заносні види», «чужоземні види», «види-прибульці», «види вселенці» тощо. Про актуальність проблеми запобігання інвазій і контролю за їх розвитком свідчить обговорення цього на таких авторитетних міжнародних форумах, як конференція ООН із проблем сталого розвитку (Ріо-де-Жанейро, Бразилія 1992) та конференція ООН із проблеми неаборигенних видів (Трондхейм, Норвегія, 1996), а також на численних спеціальних форумах по інвазіям.

Номер слайду 12

Інвазія - вторгнення на будь-яку територію або в екосистему не характерних для них, нових (адвентивних) видів. Біологічні інвазії — швидкоплинні явища, які відбуваються протягом одного або кількох поколінь і призводять до формування нових частин ареалу. Цим вони відрізняються від експансій (розширення ареалів, що відбувається поступово).Інвазії неаборигенних видів становлять значну загрозу для біорізноманіття природних екосистем і, за оцінкою Конвенції з біологічного різноманіття, є другою за значенням загрозою для біорізноманіття на світовому рівні (після безпосереднього знищення місць існування).

Номер слайду 13

Гіпотези, що пояснюють ті чи інші випадки інвазійгіпотеза «втечі від природних ворогів»гіпотеза «еволюції інвазійності та підвищеної конкурентної спроможності»гіпотеза «нової зброї»гіпотеза — «порожньої ніші»

Номер слайду 14

Європейська стратегія з інвазійних чужорідних видів. З 2003 року діє Європейська стратегія з інвазійних чужорідних видів. Вона визначає головні дії щодо запобігання або зменшення несприятливого впливу інвазійних видів. Цим документом, зокрема, запропоновані заходи для відновлення видів і природних середовищ, що постраждали від вторгнення інвазійних чужорідних видів. Національні стратегії відображають специфіку природних умов та економіки різних країн і тому різняться за постановкою цілей і способів їх здійснення, але в них чітко виражені кілька напрямків. Характерним для всіх є те, що пріоритетними стають проблеми охорони довкілля; необхідність співпраці різних фахівців, урядовців, громади; доцільність проведення превентивних заходів, які набагато рентабельніші та екологічно виправдані порівняно із заходами, які вживаються для усунення негативних наслідків інвазій

Номер слайду 15

Закон України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України»У законі вперше безпосередньо згадуються біологічні інвазії у контексті збереження біорізноманіття. Політика України стосовно чужорідних і особливо інвазійних видів спрямована на: зростання обізнаності про біологічні інвазії на усіх рівнях; усвідомлення ризиків і загроз; інтеграція проблеми інвазійних чужорідних видів та управління територіями, що підлягають особливій охороні; запобігання нових інвазій; заходи контролю; швидке виявлення інвазійних чужорідних видів та система оперативного реагування тощо

Номер слайду 16

Фактори, які впливають на інвазіїРозвитку біологічних інвазій сприяє:руйнація природних бар’єрів для розселення, формування «коридорів» для розселення (наприклад, канали меліоративних систем, лісосмуги, придорожні смуги). Інвазії - особливий тип біологічного забруднення. Наразі найпоширенішим чинником інвазій є інтродукція видів

Номер слайду 17

«Кодекс поведінки щодо інвазійних чужорідних видів для ботанічних садів» (У 2012 році було оприлюднено)Кодекс містить шість дій, рекомендованих до запровадження ботанічним садам: усвідомлення й обізнаність, обмін інформацією, запобігання нових інвазій, заходи контролю, інформаційно-пропагандистська діяльність перспективне планування. У тому випадку, якщо вид проявляє високий інвазійний потенціал, то його інтродукція неприпустима — він вилучається з колекційного фонду і заноситься до списку інвазійних

Номер слайду 18

Перевірте свої знання 1. Що обумовлює високий інвазійний потенціал адвентивних видів? 2. Поясніть, чому вважається, що сталі, багатовидові угруповання є більш стійкими до інвазій адвентивних видів.

Номер слайду 19

Домашнє завдання. Параграф 65 опрацювати, скласти 5 тестових завдань різних рівнів складності за матеріалом уроку

pptx
Пов’язані теми
Біологія, Презентації
Додано
8 травня
Переглядів
145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку