ТЕМА: Гармонія людини і природи — одна з головних проблем твору Кавабата Ясунарі «Тисяча журавлів». Вишукана простота стилю письменника
МЕТА:
Ø допомогти учням осягнути ідейно-художні особливості, естетичну вартісність твору письменника;
Ø розвивати навички аналізу художнього твору, висловлення своєї думки про прочитане;
Ø виховувати почуття поваги до національних особливостей інших народів, любов до природи, естетичний смак.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, краєвиди Японії.
Виконай, в тебе вийде!1. Де і коли народився Ясунарі Кавабата?2. Які трагічні події він пережив у дитинстві?3. Які твори мистецтва справили вплив на його становлення як письменника?4. Назвіть перший твір Ясунарі Кавабата.5. Який твір приніс письменникові перший успіх у публіки? Які риси стилю митця виявилися в ньому?6. Назвіть відомі вам визначні твори Ясунарі Кавабата.7. Які проблеми порушує в них письменник?8. Що характерно для його творчої манери?9. Розкрийте ставлення Ясунарі Кавабата до часу.10. Яку роль відіграє японська класична література у спадщині митця?11. Чи можна назвати Ясунарі Кавабата представником традиційного напряму в японській літературі? Доведіть свою думку.12. Коли і за які досягнення Ясунарі Кавабата був нагороджений Нобелівською премією?
Поміркуй!Чому Кавабата Ясунарі почав Нобелівську промову віршами японського поета Догена (1200-1253): Цветы — весной,Кукушка — летом.и осенью — луна. Холодный чистый снег — зимой. Порівняй свої висновки з поясненням самого письменника: «Можливо, невеликий вірш Догена здається європейцю примітивним, банальним набором образів пір року, але мене він вражає тонкістю, глибиною і теплом почуттів, у ньому “суть японської душі”»
Вчення «дзен» як основа творчості Ясунарі Кавабата:дзен вирізняється своєю прямотою, простотою, практичністю й безпосередністю, нерозривно пов'язаною з безпосереднім життям. Згідно з цим ученням, світ треба сприймати інтуїтивно, дитинно – просто й безпосередньо;за переконанням письменника, завдання митця– вловити рух життя й показати принадність кожній миті. Композиційна побудова повісті "Тисяча журавлів" пов'язана із традицією чайної церемонії. Саме з цього ритуалу в храмі древнього міста Камакура (де сам Кавабата жив тривалий час) і починається наше знайомство з головними героями: Кікудзі і Юкіко, долі яких і становлять основу сюжету. Чайна церемонія - загальний фон, а точніше, художня тканина, переплетіння "ниток" якої з'єднує минуле і теперішнє всіх персонажів.
Сутність чайного обряду - старовинної традиції, доведеної японською естетикою до рівня високого мистецтва, - полягає в тому, щоб дати можливість людині поміркувати над своїм життям, очистити душу від повсякденних турбот і суєти, нагадати про гармонійну єдність людини з природою та іншими людьми. Чотири правила чайної церемонії:гармонія;чемність;чистота;спокій
Перевір себе!Фуміко. Юкіко. Красиві молоді дівчата, чисті, свіжі, ніжні, поважають батьків, дотри-муються традицій, віддаються почуттям, живуть ними. Дуже сильна духом, здатна до самопожертви, пережила багато життєвих злигоднів, бере на себе відпо-відальність за добру пам’ять про матір, раніше оберігала її щастя. Росла в дружній, доброзичливій родині, освічена, більш сучасна, близька до європейського способу мислення (економічного) «Кола Вена»
Прочитай ! Спробуй уявити! У фіналі повісті символіка речей і природи зливається воєдино. Уранці, після ночі з Фуміко, Кікудзі в саду перед чайним павільйоном піднімає друзки чашки, розбитої дівчиною напередодні. Із цією чашкою пов’язані стосунки чотирьох людей: батька Кікудзі з пані Оота і самого Кікудзі з Фуміко. «Кікудзі склав разом чотири великих уламки, і в його долоні з’явилася чашка. Тільки на її краю не вистачало шматочка. Кікудзі узявся його відшукати, та згодом полишив цю спробу». «Піднявши очі вгору, він побачив, що на сході поміж деревами сяяла одна велика зірка. “Скільки я вже не бачив ранкової зорі!”— подумав Кікудзі, дивлячись у небо, що по-троху затягували хмари. Зірка виблискувала серед хмар і від того здавалася ще більшою, ніж була насправді... “Немає сенсу збирати черепки, коли на небі сяє зірка таким свіжим блиском”,— промайнуло в голові Кікудзі. І він кинув уламки на землю».
У ліричній повісті «Тисяча журавлів» використаний давній естетичний принцип японського мистецтва — міябі (яскрава краса). Краса у творі показана всебічно: і як чуттєва, земна краса, утілена в образі пані Оота, і як вишукана, вічна краса, уособлена в образі дівчини Юкіко, і як прихована, внутрішня краса, що втілена в образі Фуміко.
Автор передає відчуття краси за допомогою особливого прийому — натяку (йодзю), який створює настрій, викликає «надпочуття», змушуючи працювати думку й уяву читача. Повість «Тисяча журавлів» має глибокий гуманістичний смисл. Назва твору промовиста: тисяча журавлів — це символ чистоти та щастя, яких шукає кожна людина, інколи не здогадуючись, що вони поруч