Спостереження. Дослідник спостерігає за визначеним об’єктом цілеспрямовано. Для цього він обирає об’єкт спостереження (наприклад, представників тварин чи рослин), складає план спостереження, ставить мету і передбачає результат. Спостереження є найпоширенішим методом дослідження живої природи, коли дослідник лише спостерігає за розвитком подій і не впливає на їхній перебіг.
Опис і вимірювання. Дослідники описують різноманітні об’єкти і явища живої природи, застосовуючи описовий метод. Таким методом користувався давньогрецький учений Арістотель, якого називають «батьком біології». Він описав близько 500 видів відомих йому тварин. І тепер учені описують щорічно тисячі нових для науки видів рослин, грибів, тварин, мікроорганізмів.
Спочатку дослідник обирає об’єкт дослідження. Після цього він ставить питання, на яке буде намагатися відповісти за допомогою експерименту. Далі планує сам експеримент. Результати експерименту дають змогу підтвердити передбачення дослідника або спростувати його. Експеримент – це спосіб пізнання природи у спеціально створених умовах
На дні двох стаканів робимо отвори для стоку зайвої води після поливу.2 стакана з дренажними отворами2 стакана без отворів. Заповнюємо стакани грунтом і нумеруємо їх. Розміщуємо по 5 насінин в грунт на глибину 1,5-2 см приблизно на однаковій відстані біля стінок стакана (щоб крізь стінки насінини були помітні і ви могли спостерігати за їхнім прорастанням)
№№1-2 Грунт в стаканах з отворами на дні зволожуємо водою і кожного дня слідкуємо, щоб він не пересихав. Один з цих стаканів потрібно поставити в темне місце.№3 Грунт в одному стакані без отворів на дні заливаємо водою (щоб не було доступу повітря до насінин).№4 Грунт в другому стакані без отворів на дні залишаємо сухим (не поливаємо взагалі).
1234 Отже, ми маємо: Стакан №1. З дренажними отворами, з вологим грунтом, з 5 насінинами, постійно підтримується вологість, стоїть на світлі (підвіконня)Стакан №2. З дренажними отворами, з вологим грунтом, з 5 насінинами, постійно підтримується вологість, стоїть у темній шафіСтакан №3. Без дренажних отворів, залитий водою, з 5 насінинами, до яких немає доступу повітря, стоїть на світлі (підвіконня)Стакан №4. Без дренажних отворів, з сухим грунтом, з 5 насінинами, не поливаємо(!), стоїть на світлі (підвіконня)
Спостерігайте за проростанням насінин, результати спостережень заносьте у таблицю, фотографуйте проростки на кожному етапі спостереження. Табл. “Результати дослідження проростання насіння” {7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Подія. Стакан №1 Стакан №2 Стакан №3 Стакан №4 Висів насінін (дата)Поява корінців (дата)Поява зеленої петельки над поверхнею грунту (дата)Поява перших 2-х лістків (дата, їхній колір)Поява 2 і 4 листків (дата, їхній колір)Вимірювання висоти рослин через 14 діб
Фотографуйте кожну подію і вставляйте фото до цієї презентації. Зробіть висновок наприкінці роботи: Що необхідно для проростання насіння? За яких умов виросли найвищі рослинки? За яких умов насіння не проросло? Чому? Яке значення мають повітря, вода та освітлення при проростанні, рості та розвитку проростків?