Дана презентація допоможе учителеві провести урок Мистецтва у 8 класі на тему: "Українське бароко". Презентація наповнена необхідним ілюстративним та відео матеріалом. містить завдання для повторення пройденого матеріалу. та висновки.
Мистецтво 8 клас. Українське бароко. Шиятий Іван Павлович,учитель історії тамузичного мистецтва. Урок № 20
Номер слайду 2
Пригадаємо. Що таке бароко?Які види мистецтва охоплював цей стиль?Назвіть відомих вам митців стилю а) в архітектурі; б) у скульптурі; в) у музиці.
Номер слайду 3
Українське бароко Українське або Козацьке бароко – назва мистецького стилю, що був поширений на українських землях Війська Запорозького у ХYІІ – ХYІІІ ст. Виник унаслідок поєднання місцевих архітектурних традицій та європейського бароко.
Номер слайду 4
Впровадження європейського стилю бароко на українських землях мало свої особливостіОсобливостіУкраїнського бароко Не відрізнявся від європейського Західноукраїнські землі Центральні та Східні регіони Набув національних, самобутніх рис і називався Козацьке бароко
Номер слайду 5
Українське бароко в архітектуріБароко як стиль в архітектурі прийшов на Україну в ХYІ ст. і процвітав аж до ХYІІІ, уступивши місце класицизму. Характерні риси. Українського бароко. Ускладнення об’ємно-просторових композицій. Неординарне художньо-декоративне рішення. Тонке моделюванняприкрашуваної поверхніПластичні переходи одного елементу декору в інший
Номер слайду 6
На теренах України в західноєвропейських традиціях споруджено Андріївську церкву і Маріїнський палац. Андріївська церква. Андріївська церква збудована в 1747 – 1762 рр. архітектором Франческо Растреллі на Андріївській горі в пам’ять відвідин Києва імператрицею Єлизаветою Петрівною.
Номер слайду 7
Маріїнський палац. Палац зведений в 1750 – 1755 роках за зразком палацу, який проектував Бартоломео Растреллі для Олексія Розумовського, фаворита Єлизавети Петрівни, під час відвідування Києва 1744 року. Єлизавета сама обрала для нього місце. Спорудженням палацу керував російський зодчий І. Ф. Мічурін. Відео
Номер слайду 8
У кам’яних спорудах Правобережжя переважало “загальноєвропейське бароко”. Однак і тут найвидатніші пам’ятки не позбавлені національної своєрідності. Собор святого Юра у Львові – собор Галицької метрополії УГКЦ, до 1817 року при монастирі чину св. Василія Великого, бароково-рококовий монументальний архітектурний ансамбль з виразними національними рисами вважається головною святинею українських греко-католиків.
Номер слайду 9
Успенський собор Почаївської Лаври. Успенський собор Почаївської Лаври.м. Почаїв, Тернопільська обл., архітектор Готфрід Гофман. Будувався з 1771 по 1791 рр. Т. Г. Шевченко.Інтер’єр собору Почаївської Лаври 1846 р.
Номер слайду 10
Козацьке бароко. У козацьку добу на Україніпочали виникати особливі, оригінальні типи забудов, самобутні архітектурні форми, деталі і прикраси національного стилю з надзвичайною декоративною пишністю, вигадливістю, мальовничістю. Найвищого мистецького вислову досягнули п’ятибанні церкви, що за своєю красою не мають собі рівних в Європі. Церква святої Катерини в Чернігові(Зведена на кошти козаків, братів Лизогубів, за заповітом їхнього батька Юхима Лизогуба 1715 р.)
Номер слайду 11
Найбільше споруд у стилі Козацького бароко збудовано за правління гетьмана Івана Мазепи. Близько десяти храмів було споруджено його коштом. Крім того, він перебудовував старі храми княжої доби та робив церквам коштовні подарунки . І. С. Мазепа(1639 – 1709 рр.)Гетьман Лівобережної України(1687 – 1709 рр.)Успенський собор Троїцька надбрамна церква. Споруди, відбудовані коштом мецената І. С. Мазепи.
Номер слайду 12
Видатні пам’ятки Козацького бароко. Троїцька церква Густинського жіночого монастиря(Розташований в с. Густиня Чернігівська обл.)Спасо – Преображенська церква в місті Ізюм. Харківська обл.
Номер слайду 13
Георгіївська церква Видубицького монастиря м. Київ. Хрестовоздвиженський соборм. Полтава
Номер слайду 14
Покровський собор у місті Харків. Спасо – Преображенська церква в Великих Сорочинцях
Номер слайду 15
Порівняємо споруди Козацького та італійського бароко- Розпізнайте споруди.- В чому їх схожість та відмінність? Яка із споруд вам більше до вподоби? Чому?Церква на площі Навона м. Рим Італія. Троїцька церква Густинського жіночого монастиря
Номер слайду 16
Цивільні споруди доби бароко. За доби Гетьманщини активно будували також цивільні споруди в стилі бароко: магістрати, колегіуми, житлові будинки. В цей час в Києві творили відомі зодчі: Іван Григорович – Барський, Йоган Готфрид Шедель, Степан Ковнір.Іван Григорович-Барський. Павільйон – фонтан “Самсон”
Номер слайду 17
Йоган Готфрид Шедель. Дзвіниця Софіївського собору
Номер слайду 18
Степан Ковнір Дзвіниця Лаври
Номер слайду 19
Скульптура. Риси бароко яскраво виразилися і в пластичному мистецтві, яке набуло найбільшого розвиткуна західноукраїнських землях. До найвидатніших митцівбарокової доби належить Іоан Георгій Пінзель, автор скульптур Львівського собору Св. Юра, Ратуші в Бучачі.І. Георгій Пінзель. Ратуша в Бучачі
Номер слайду 20
Для творів І. Г. Пінзеля характерна велика емоційність та динаміка, надання створеним формам життєвих рис. «Самсон, що роздирає пащу лева» «Богоматір»
Номер слайду 21
Якщо на Західній Україні скульптори працювали переважно з каменем, то майстри Центральної України – здебільшого з деревом. Вишукані багатоярусні іконостаси нерідко перетворювалися на вибагливе, часто позолочене дерев’яне мереживо. Іконстас Свято – Преображенської церкви в Великих Сорочинцях. Відео
Номер слайду 22
Живопис. Стиль бароко в українському малярстві виявився у суто українському відтворенні образів. Українські маляри продовжили традиції візантійського, давньоруського, давньоукраїнського живопису . Розвиваються форми монументального настінного розпису, станкового іконопису, портрета. Відомими постатями в живописі на західноукраїнських землях були Іван Руткович та Йов Кондзелевич.Іван Руткович. Архангел Гавріїл
Номер слайду 23
Роботи Йова Кондзелевича. Богородиця - ДороговказницяІкона Архангела Михаїла. Юрій - Змієборець
Номер слайду 24
В українському малярстві розвиваються і світські жанри. Широкого поширення набув світський портрет, який був тісно пов’язаний з іконописом, його лаконічними художніми засобами, він отримав назву Парсуна.«Портрет подружжя Сулими»Такий історичний портретпідкреслював суспільну значущість зображуваних осіб і став популярним у заможних родинах.
Номер слайду 25
Книгодрукування. У Львові та Острозі 1574 року Іван Федоров надрукував перші книги: “Граматику”, “Апостола”, “Біблію”, ілюстровані гравюрами. Книги “Апостол” і “Буквар” першодрукаря Івана Федорова, надруковані 1574 року
Номер слайду 26
Музична культура. Для музичного бароко характерні сильні образи, прагнення відобразити внутрішній світ людини, драматизм її почуттів. На зміну одноголосному знаменному розспіву приходить партесний спів, а згодом і партесний концерт, який став провідним жанром в українській професійній музиці того часу. Композитор, найвідоміший автор партесних концертів.1675 року створив “Мусікійську гаматику” – першу вітчизняну працю про особливості партесного співу. “Микола Дилецький (бл. 1630 – 1690 рр.)
Номер слайду 27
Характерними постатями не тільки музичної, але й всієї культури України того періоду, стали народні картини “Козак – бандурист” та “Козак – Мамай”, які втілювали патріотичні ідеали волелюбного й героїчного козацтва.«Козак Мамай»«Козак – бандурист»ppt_xppt_x
Номер слайду 28
У побуті українців поступово поширюється інструментальне музикування, у маєтках магнатів організовують хорові капели, оркестри. Провідним осередком культури була Києво – Могилянська академія та колегіуми де існували хори, оркестри, театри. Корпус Києво – Могилянського колегіуму
Номер слайду 29
Шкільний театр. В Україні розвивається шкільний театр. Часто самі учні брали участь у створенні п’єс, а під час канікул вони влаштовували вистави просто неба. Феофан Прокопович – реформатор барокового театру в Україні, автор підручника “Піїтика”Народний ляльковий театр Вертеп – дійство, тісно пов’язане з різдвяною шкільною драмою.
Номер слайду 30
Висновки Українське Козацьке бароко розвивалось під впливом норм естетики, з одного боку – європейського бароко, з другого – народного. Разом з тим воно є ланкою в розвитку загальноєвропейської культури, становлячи одну з національних шкіл цього великого художнього стилю.