Живописне, музичне та театральне мистецтво рококо
Живопис
Характерними рисами живопису XVIII ст. є інтимність, ліризм образів та відтворення найтонших переживань, емоцій і почуттів людини.У цей час досягли розквіту побутовий жанр, портрет, пейзаж, натюрморт.Художники того періоду майстерно передавали колірні нюанси, добивалися відчуття легкості, невимушеності завдяки використанню пастельних відтінків.
Живопис рококо різноманітний за жанрами, тематикою та засобами виразності.
• Тематика: пасторалі, буколіка, міфологія, психологізм.
• Жанри: портрет, пейзаж, натюрморт.
• Кольори: легкі пастельні тони — рожеві, блакитні, бузкові,золотаві, перлинні.
• Види графічного мистецтва: гравюра, естамп, офорт.
• Найвідоміші художники: Ж.-А. Ватто, Ф. Буше, Ф. Хейман,В. Хогард та інші.
Для співця рококо, французького живописця Жана Антуана Ватто(1684-1721) головним мотивом творчості стає світ людських почуттів і мрій, бажання людей перетворити життя у театралізоване свято.
1 - ЖАН АНТУАН ВАТТО
2 - Товариство в парку
3 - Паломництво на острів
4 - Непристойна пропозиція,
5 - «Серенада»
6 - «Пані шукає пригод»
Франсуа Буше — відомий французький художник і гравер. Опановуючи засоби виразності живопису, молодий Буше звертався також до вивчення техніки гравюри.
8 - Жіночий портрет
9 - Луї Філіп Жозеф, герцог Монпансьє дитиною
10 - Маркіза де Помпадур
Френсіс Хейман — англійський художник та ілюстратор періоду рококо, який став одним із членів засновників Королівської академії мистецтв у Лондоні (1768 р.) та її викладачем. Творчість митця харак-теризується різноплановістю: він був плідним художникомпортретистом і писав пейзажі та історичні полотна.
11 - Ф. Хейман. Ілюстрація до комедії В. Шекспіра«Як вам це сподобається». XVIII ст.
Розгляньте репродукцію натюрморту Ж.Е. Ліотара. Поміркуйте, які риси живопису рококо притаманні цій картині.Створіть власний натюрморт. Техніка виконання — олівець або акварель.
12 - Ж.Е. Ліотар. «Натюрморт». 1782 р.
Яка ж музика зазвучала у залах і салонах епохи рококо?
Зазвичай там грав невеликий струнний ансамбль зі скрипок і віол, а також клавесин, який прикрашали малюнками, різьбленням тощо.
Багато композиторів писали музику для цього інструмента, прикрашаючи мелодії мелізмами. Галантному стилю відповідав і вишуканий дзвінкий тембр клавесина.
Головною вимогою музики рококо, було те, щоб вона тішила слух і не вимагала від слухачів занадто великої душевної віддачі. І творці, і ті, кому ця музика адресувалася, уникали серйозності. Найбільш бажаними характеристиками музики цього напрямку були епітети «чарівна», «чарівна», «мила», «чарівна» ... Музика повинна була служити для розваги.
Із музикою для клавесина пов’язані найвищі досягнення ФрансуаКуперена (1668-1733) — придворного органіста, клавесиніста і вчителя музики. Його клавесинним мініатюрам притаманні граціозні ритми, галантні мелодії, щедро прикрашені орнаментикою. З-поміж програмних заголовків п’єс трапляються пасторальні («Збиральниці винограду»), «портретні» («Дівчина-підліток»), звуконаслідувальні («Будильник»).
ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
Театральному мистецтву рококо притаманні основні риси театру бароко з деякими незначними нововведеннями. Так,у Франції та Англії від 30-х роківXVIII ст. глядачам не дозволялося сидіти на сцені. В Англії відмовилися від театру відкритого типу та почали споруджувати,як і в інших європейських країнах, закриті споруди. Театральні постановки збагатилися мальованими декораціями, з’явилися спеціальні пристосування для ефектних польотів і раптових зникнень акторів, якщо цього вимагав сюжет п’єси. На відміну від шекспірівської епохи, коли жіночі ролі виконували юнаки, в театрі рококо, як і в театрі бароко, жіночі ролі почали виконувати актриси.
13 - Ж.-А. Ватто.«Актори французького театру».Бл. 1712 р.
• Які характерні риси живопису рококо вам запам’яталися?
• Розкажіть про теми і жанри живопису цього стилю.
• Охарактеризуйте музичне мистецтво рококо.
• Перелічіть особливості театрального мистецтва цієї доби.